Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 18 Touko 2023 00:21 Moro!

Kesä tulee,nyt alla Contisport5 225/35/18 22mm kallistuksenvakaaja takana...älytön parannus ominaisuuksiin👍

ST kääntyy nyt mutkiin piirun tarkkaan...ei nulju,ei taitu alle😃
Ainoa miinus on 225 uraherkkyys mutta se riemu ajamisesta saa sen unohtamaan,ST on tehty ajamista varten...
:thumbup:
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Tänään pääsi testaamaan Fiestan uudet muutokset, tosin edelleen autoa säästellen, erityisesti renkaita ja uusia jarruja hieman varottiin, mutta Kymiringillä pääsi testaamaan taas huippunopeuksia.

Edelleen parantui 10 km/h, nyt nopeusmittari näytti 210 km/h ennen jarrutusta. Harmi kyllä vaikka oli sopivan viileä päivä kovaan ajoon, niin vastatuuli suoralla oli melkoinen, olisi ilman sitä kulkenut kovempaa, muualla radalla loikki niin iloisesti että, dumppi auttaa ja kun tehoputki saatiin kiinni, niin auto sai ihan uuden elämän, ai saatana että on hulvaton laite :)
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Nyt ajellut muutaman kuukauden 225/35R18 renkailla ja taakse asennetulla kallistuksenvakaajalla

Niinkuin Fastst sanoi auton luonne muuttuu täysin,ohjattavuus,käyttäytyminen mutkissa etc,etc...

Suosittelen lämpimästi,autosta ei tule liian kova 35sarjan renkailla ja toi vakaaja ihan must👍

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 23 Kesä 2023 22:19 Moro

Nyt ajellut muutaman kuukauden 225/35R18 renkailla ja taakse asennetulla kallistuksenvakaajalla

Niinkuin Fastst sanoi auton luonne muuttuu täysin,ohjattavuus,käyttäytyminen mutkissa etc,etc...

Suosittelen lämpimästi,autosta ei tule liian kova 35sarjan renkailla ja toi vakaaja ihan must👍

Harri
Vakiojouset ja FSD iskarit on niin pehmoset, että mukavuus ei kärsi renkaiden vaihdossa, nuo contin renkaat tuo tarkkuutta ohjaukseen koska renkaan sivuprofiili on jäykempi kuin misukoissa.

Itsellä meni keula aavistuksen liian pehmeäksi takavakaajan asennuksen jälkeen, tilanne korjautui osittain paremmilla etuiskareilla. Eteen pitäisi laittaa tukevampi vakaaja, mutta sen asennus näihin on turhan hankalaa, apurunkoa pitäisi avata ja ilman nosturia operaatio ei onnistu. Itellä on vielä vakiovieterit, mukavampi arkiajossa, radalla kallistelee hieman liikaa.
Tuomo83
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Helmi 2022 07:42

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Tuomo83 »

Jollain oli tietoa että kuin monta noita mk 8.5 on tuotu Suomeen, saisko päivitettyä tietoa?
magnetic.fiestast
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Tammi 2022 13:35

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja magnetic.fiestast »

Huudellaan tänne väliin taas - 2018-> ST Fiesta omistajien suomiryhmä löytyy WhatsAppista, jos matalan kynnyksen keskustelu näihin autoihin liittyen kiinnostaa niin laita yksityisviestiä 8-) Tällä hetkellä 17 jäsentä ja lisää mahtuu mukaan!
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Tuli päivitettyä etuiskarit kireempiin ja lievä STG2 258hv moottoriin,takuu menee 15.7...hyvin mutta noi kaikki kilkkeet(välijäähdytin,putket,etc...)pitäisi uusia isompiin...no kulkee ihan hyvin mutta hieman nuhainen,toivotaan että pata kestää😐

Harri

P.S. ton kallistuksenvakaajan asennus taakse poisti pienimmätkin huojumiset ja ST lähtee mutkista kuin luoti👍
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 04 Heinä 2023 19:07 Moro!

Tuli päivitettyä etuiskarit kireempiin ja lievä STG2 258hv moottoriin,takuu menee 15.7...hyvin mutta noi kaikki kilkkeet(välijäähdytin,putket,etc...)pitäisi uusia isompiin...no kulkee ihan hyvin mutta hieman nuhainen,toivotaan että pata kestää😐

Harri

P.S. ton kallistuksenvakaajan asennus taakse poisti pienimmätkin huojumiset ja ST lähtee mutkista kuin luoti👍
Joo nyt on selvä pullonkaula, ei kannata STG2:sta laittaa ilman isompaa jäähyä ja avarampia putkia, menee ihan hukkaan ja voi tulla lämpöongelmia. STG1 on tarkoitettu niihin joissa pelkät vakiokilkkeet kiinni ja tämä ei ole leikin asia, se STG2 nostaa ahtoja ja voi vaikka männät sulaa kuumuudessa, ainakin astetta kylmemmät tulpat kannattais vaihtaa heti.
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Joo,perjantaina takaisin se STG1...onneksi ei maksa mitään👍
No tulipa kokeiltua
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Palattu ruotuun,stage1 takaisin pienillä viilauksilla...toi kolmipyttyinen ilman raakaa modausta(välijäähdytin,turbon putket,etc,etc...)ei vain toimi stage2

Noi Bilstein B6 perfomanset tukevoittivat keulaa tasapainoittamaan tota takakallistuksen vakaaja...

No näillä mennään,en aio virittää lisää...hieman tuota STG1:stä kiristettiin,dynossa testattiin👍

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Suosittelen,ihme ettei ollut vakiona paikallaan...kallistuksenvakaaja ST:hen taakse,huima ero kaarreajoon

Kustannukset n.220€



https://www.instagram.com/p/CuZFQ5Hsz9S ... BiNWFlZA==
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 22 Heinä 2023 21:12 ...
Suosittelen,ihme ettei ollut vakiona paikallaan...kallistuksenvakaaja ST:hen taakse,huima ero kaarreajoon
...
https://www.instagram.com/p/CuZFQ5Hsz9S ... BiNWFlZA==
Alusta tosiaan toimii kun tekee pieniä muutoksia, niin nätisti meni Alastaron kurvit reilu viikko sitten.

Tässä pari liikennekameroista editoitua videokoostetta Autoliiton ratapäivä 2023, Mk8 Fiestaa riivattu huolella ja possuja kiusattu, Mesen AMG GT R oli vielä liikaa Fiestalle.

Etukameran kuva on melko suttuinen jopa HD kuvassa, sade, pilvinen sää ja lämmitettävä tuulilasi ovat huono yhdistelmä...

Alastaro possujono etukamera 2023
Etukamera https://youtu.be/ny1Bh58kUnw

Alastaro possujono takakamera 2023
Takakamera https://youtu.be/rzmrmqbfdss

Pari videota Alastarosta, Autoliiton ratapäivä, Porsset tientukkona Fiestalle.

Paras huippunopeus pääsuoralla 170 km/h mittarin mukaan, se kierros ei näissä videoissa mukana, näissä vain himmailtiin kun edellä oli noita hitaita.

Kuten näkyy ja kuuluu niin alustan ja moottorin päivitykset toimii, auto ei heilu eikä kallistele kauheesti. Moottorista puuttuu Turbon sakkauksen ääni kokonaan kun laitettu dumppi, jota ei 2020 mallissa vakiona ollu. Pakoäänet on nyt sellaset kuin pitää, kiitos tehoputken. Paukkeen voi kuulla hyvin erityisesti takakameran videosta.

Moottorissa oli aiemmin tänä vuonna sekä Kymiringillä että tuolla Alastarossa Denson astetta kylmemmät tulpat, vaihdoin nyt tilalle NGK:n vastaavat joita Mountunekin myy, jotenkin auto tuntuu heti pirtemmältä.
Viimeksi muokannut fasteST, 25 Heinä 2023 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Jep,olet oikeassa

Ei tarvise hirveästi virittää kun sovittaa palikat hyvin...ST Fiesta jo sinäänsä hieno peli mutta tehty aikas paljon mukavuutta/urheillua ajatellen...itselläni nyt alustaa,renkaita&tehoa twiikattu ilman ylilyöntejä(dynossa muokattu),toimii kuin unelma ilman kivikovaa alustaa...nautittavaa menoa,kiitos vinkeistä👍

Harri

P.S.S. ST on ihan normi käytössä,dynossa ammattilaisten tekemänä saa juuri sitä mitä haluat...toki hieman kalliimpaa
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Avatar
Hair
Viestit: 72
Liittynyt: 21 Kesä 2018 18:28

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Hair »

jarkkoo kirjoitti: 26 Maalis 2019 20:51
Hair kirjoitti:Onko kukaan saanut ohjelmoitua takavaloja palamaan huomiovaloilla?
Lähetin kysymyksen Laakkoselle onko mahdollista mutta mitään vastausta en ole saanut.
Mulle on huolloissa sanottu (Rintajouppi ja Autokeskus) ettei onnistu, maahantuoja sanoi samaa:eivät saa noita koodata koska tehdas noudattaa EU-direktiiviä valojen osalta. Mahdollista tuo 99% varmuudella kyllä on, uskoisin, rasti ruutuun, bittejä ne vain kuitenkin ovat.
Itse itselleni vastaten:

Jep, onnistuu.
Sain itsestäni sen verran irti, että koodasin nuo takavalot palamaan aina.
Samalla tuli mittariston valikkoon asetus, josta sen voi halutessaan kytkeä pois päältä.
Kuva
Tarvitsee läppärin ,Forscan ohjelman ja OBD lukijan.
Ei ollut kuitenkaan paha rasti.
Ohjeet tuolta: https://www.fordownersclub.com/forums/t ... E2%80%99s/



" Had a little play with Forscan earlier today, and I managed to enable the rear lamps to come on with the daytime running lights.

If you wish to do the same you’ll need to modify 2 As Built configurations, on in the IPC, and one in the BCM.

Note, all alterations are at your own risk, make sure you save your current configuration before you continue, as I take no responsibility should something go wrong.

In the As Built BCM configuration you need to modify:

720-02-01 xx(6)x xxxx xxxx The bracketed value is where you need to make your change, and you need to add 4 to the current value quoted at that position. Mine was 2, hence the value is now 6. This change will give you and option in the lighting menu in vehicle settings to turn the daytime running lights on or off.

In the As Built BCM configuration you need to modify:

726-11-04 xxxx xxx(5) xxxx The bracketed value again is where you need to make your change, and you need to 4 to the current value at that position. Mine was 1, and so was changed to 5. This will enable the tail lights to come on with the daytime running lights.
"
Fiesta Titanium 125/M6 MK8
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Fiestasta sippasi akku totaalisesti, ei varoitellut mitenkään etukäteen, edellinen ajoreissu täysin ongelmitta, oli pari päivää ajamatta ja eilen auto täysin kuollut, ei toiminut edes avain. Luulin ensin että avaimesta olis patteri loppu, eipä ollu.

Kävin hakeen Motonetistä uuden akun ja taas pelittää. Uuden akun BMS resetointi piti tehdä, mitään asetuksia autosta ei kadonnut vaikka vanha akku oli koko päivän irti latauksessa. Vanha akku näyttää ottavan virtaa vastaan, on jo yli 80 % ladannut, täytyy vielä odottaa kun laturi testaa akun kunnon.

Alkuperäinen Varta -akku kesti yli 3 vuotta pätkäajoa ja muutaman pidemmän reissun. Ei muuten, mutta olis ehkä kannattanu ajoissa tarkistaa missä kunnossa on yli kolmevuotias akku. Keväällä huollossa ei mitään vikaa vielä ollu eikä tosiaan mitään oireita etukäteen. Akku oli täysin tyhjä kun sen laitto laturiin, 15 tuntia kesti ladata 80 %:aan.

Edit: Vanhan akun lataus valmistui, meni läpi testin ja siirtyi ylläpitolataukseen, Varausta oli 13,38 V eli terveeltä vaikuttaa. Seurataan miten pitää varausta yllä, jos ei pura ihan heti niin voi jättää vara-akuksi. Mutta koska akulla ikää jo 3,5 vuotta ja tolleen tyhjeni autossa, niin eihän sitä uskalla enää pysyvästi autossa pitää eli olisin joka tapauksessa vaihtanut uuteen asap.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Fiestaan tehty teinituningia, kartiofiltteri laitettu. Alkuperäisen kotelon muoviputki oli halki ja piti ottaa koko systeemi irti korjauksen ajaksi, päätimpä sitten ostaa ja tilata kokeeksi miten Stage2 reagoi suurempaan ilmamäärään niin kyllähän se reagoi, tehoputken asennuksen jälkeen ilmansaanti on näköjään heikentynyt suhteessa poistoihin, sen verran merkittävä muutos tehoissa taas tapahtui. Kaasunvaste on nyt välitön myös alhaisissa nopeuksissa ja pienillä vaihteilla, joutuu oikein varomaan kaasupoljinta, vauhti kiihtyy nopeasti ja pitkän matkaa voi vain rullailla, persdynon perusteella 15-20 heppaa ja 20 Nm enempi poweria käytössä kun ei ahdista kuten OEM kotelo. Olihan mulla siinä OEM kotelossa se lisäilmanotto -putki, mutta silti ero on melkoinen.

Ennen vaihtoa tarkistin vielä millaisia lämpöjä konehuoneessa on ajon jälkeen niin vain aivan moottorin vieressä oli lämmintä, lokasuojan puolella konehuonetta lämpö ei tuntunut, joten kun toi uusi filtterisysteemi sisältää sen lämpökilven ja alkuperäinen Ram-Air puskee edelleen ajoviimaa filtterille, niin ei voida puhua teinituningista vaan ihan varteenotettavasta teholisästä vaikka kotelo ei umpinainen olekaan.

Pitäisi vähentää myös polttoaineen kulutusta niin hintansa väärti. Airtec on valmistaja ja euroopasta tilattu. K&N kartiofiltteri oli edellisen auton peruja, laitoin sen nyt kiinni kun on siistimpi kuin Airtecin jättikokoinen vaahtomuovi filtteri.

Kuvat
https://www.dropbox.com/scl/fi/c3qzu0gg ... elket&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/bt8l1oee ... tnodg&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/h6goruqd ... evzpn&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/tpg4qs8k ... vl9ta&dl=0
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Jaahas,taas keulamaskin aika,lämmöt nousee tosi hitaasti...
No äkkiä ton laittaa👍

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
pollo1
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

joo ollu jo pari viikkoa ei lämpee kaupungissa muuten :lol:
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Toisen kerran pitkästä aikaa herjasi 2018 ST:ssä hiukkas loukkua tänään,kunnolla satikkaa niin herja hävisi...hirveä dunkkis,näemmä kuuluu asiaan...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Fiestaan päivityksiä
Tossa kuun vaihteessa oli auton vuosihuolto, siitä viikko ja vaihteistoöljyn vaihto. Laatikon öljyt piti vaihtaa jo vuosihuollossa, mutta eipähän ollu sopivaa öljyä saatavilla, erikseen joutuivat tilaamaan Fordin omaa öljyä kun mitään vastaavaa ei ollut tarjolla.

Tuo "erikoisöljy" siis ilmeisesti joko laatikon tai lukon takia. Ennen syyskuu 2019 valmistetuissa käy joihinkin toinen öljytyyppi, jota olisi ollut heti hyllyssä ja löytyy muitakin kuin Fordin oma puteli. Joskus luulin, että ihan sama mitä sinne vaihteistoon laittaa, mutta onkin pirun tarkkaa hommaa.

Tämä ei siis käy kaikkiin Mk8 ST fiestoihin
Ford WSS-M2C200-D2

Mun 2020 autoon laittoivat
WSS-M2C955-A1

https://www.msds.ford.com/cpc/productDe ... irmed=true

Syy vaihteistoöljyjen vaihtoon oli takkuileva vaihteisto, jo pidemmän aikaa ykkösvaihde oli välillä jopa hankala saada päälle, nyt reilun viikon ajelujen jälkeen voin todeta ongelman poistuneen kokonaan, nyt on niin jouheva ja häiriötön koko ajan. Olisko tehtaalla laitettu liian vähän öljyä jo alunperin, säästetty kun tehty sama "huijaus" miljooniin autoihin niin onhan se paljon rahaa.

Ei päästy nyt mittaamaan paljonko sieltä tuli vanhaa ulos kun laskivat sellaiseen kelkkaan jossa oli jo valmiiksi muuta öljyä, mutta jotkut on mitanneet ja ovat saaneet lukemia 1,5 litraa kun pitäisi olla 1,7 litraa. Tuo määrä voi jo vaikuttaa johonkin.

Että jos on tuo uudempi Fiesta ja laatikon öljyt haluaa vaihtaan tehtaan suosittelemiin, niin voi joutua tilaamaan öljyt ulkomailta, mulla kesti toimitus viikon, liike tilasi.

Hapelolle: mulla erikoispakoputkisto ei herjaa mitään, mutta meteli on kuin ralliautossa :thumbup:

Ps. Pääsiäisenä kesärenkaat alle, pari rengasta menee uusiksi, ei ne 2011 paistetut contin sport 2 renkaat kauaa edessä kestäny...ihan melkeen silestonet enkä ole sudittanu yhtään, takanahan on uudemmat contin sport 5 renkaat ja niissä vielä hyvin pintaan, samanlaisia 2 uutta hommattu huokealla kuukausi sitten.
Vastaa Viestiin