Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
2004-mallisessa Focuksessa oli aluvanteille kunnon mutterit.
2013-mallisessa oli noita kirottuja peltihatullisia. Peltinen hattu leipoutuu irti, jos käyttää pyssyä renkaanvaihdossa. Rasvan laittaminen hylsyn sisälle auttaa hieman, mutta ei poista ongelmaa. Renkaidenvaihto on aika hidasta noilla ja pitää käsin avata ja kiristää. Sain niistä muutaman renkaanvaihdon jälkeen tarpeekseni ja vaihtoin tilalle kunnon mutterit. Vaikka mutterissa ei ole montaa liikkuvaa osaa, voi senkin näköjään tehdä huonoksi.
Nuo teräshattuiset pyöränmutterit ovat yksi maailman huonoimmista keksinnöistä. Ainakin täällä Pohjolassa ne jäävät lyhytikäisiksi, kun renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa ja pulttipyssy laulaa. Jossain muualla ne voivat kestää koko auton iän eli kaksi renkaanvaihtoa ainakin käsityökaluin. Vaihdoin tilalle kromatut mutterit ja nyt kelpaa ampua pyssyllä mutterit auki ja kiinni. Vanhat lähtee kierrätykseen.
En nyt täsmälleen muista mikä näistä se oli jota ostin koko sarjan, mutta oikeasti ne vinoon lyödyt kupukartiot hiiteen, niin elämä helpottuu. Ihan turhaa taistella niiden kanssa erilaisilla rasvausvirityksillä.
Ongelma on siis se, että se kupu pyörähtää vähän suhteessa allaolevaan 18 mutteriin ja kasvaa pikkuisen ulos oikeasta 19 koostaan, jolloin se hirttää hylsyyn kiinni. Vaihtoehdot ovat saada ne kaikki kuvut rikki ja vaihtaa renkaat 18 avaimella (18 mutteri löytyy kuvun alta) tai sitten ostaa korvaavat ja fiksummat mutterit. Itsellä valintakriteerinä oli irrallinen kartio, eli kartio ei pyöri mukana kun mutteria kiritään. Taisivat olla päästään avoimet, eli pinnapultin pää näkyy sieltä.
Olisikohan se minun valinta ollut Motonetin tuote 40-2018??
Jos ei tahdo kotimaasta löytyä sopivia irtokartiolla, ilman suojakorkkia, niin katsele ebay.de.
Siellä on tarjolla useamman näköisiä ja värisiä. Laita hakuun vaikka "Ford radmutter".
Uutena vanhan Fordin omistajana törmäsin tähän samaan pyörän mutteri asiaan. MK3 Focuksessa oli ns tavalliset aluvanteiden mutterit irtokartioiden sijaan. Mikä näihin irtokartio muttereihin on perimmäinen syy? Pinnapulttien hajoaminen vai vanteiden jääminen löysälle vai mikä? Onhan näitä muillakin merkeillä toki, ainakin rellussa oli vastaavat pultteina. Mutta yleensä kai ovat yhtä rautaa pultit/mutterit. Fordilla on lisäksi ilmeisesti kahta eri mutteria ainakin, kun osa vanteista on isommalla reiällä. Niin nyt on alla perinteisillä kiinteillä aluvanteiden muttereilla iso reikäiset vanteet kiinni. Pitää ilmeisesti käydä motonetissä/biltemassa hakemassa sopivimmat...
Irtokartio muttereiden käytön syy on käsittääkseni tasaisempi ja tarkempi kiristyminen ja vanteen reiän suojaaminen, kun kiristäminen kovalla momentilla pyörittää terästä vasten terästä mutterin sisällä, eikä terästä vasten vannetta. Myös kuraa ja hiekkaa sattuu vanteen ja mutterin väliin helpommin kuin mutterin sisälle.
Tässä ketjussa siis puhutaan kahdesta eri asiasta:
Pyöränmuttereiden muovi- ja peltihatuista tai -kuvuista tai - korkeista. Jotka suojaavat mutteria, josta avaimella väännetään. Ja joista on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä.
Kartioista, jotka asettuvat vannetta vasten ja joiden sisällä itse mutteri pyörii.
Eli ostaessa kannattaa olla tarkkana - kuvasta voi olla vaikea päätellä noita ominaisuuksia. Itse olen tyytyväinen muttereihin irtokartiolla, mutta ilman peltihattua.
kyllä irtokartio on parempi ja jossain uudemmissa malleissa onkin irtokartiot mutta umpimetallihatulla...vähän samanmoiset kuten transiitissa.
Ongelma noissa peltikuorisissa on mutterimopot ja varsinkin korjaamoiden mopot joilla vetästään pultit 200-400NM vaikka ohjekirja sanoo 120.
Eipähän irtoa kun on tiukassa....ja jos pultti katkeaa niin se on vaan lisätuloa...
Ite oon vetänyt pulttipyssyllä löysästi kiinni ja kiertänyt auton lopuksi momenttiavaimen kanssa. Nuorena kossina jäi corollassa renkaat löysälle kun oli aluvanteilla peltivanteiden mutterit väärällä kulmalla. Meinasi käydä hupsista. Sen jälkeen on tullut kiinnitettyä huomioita asiaan.
Jos suojia pitää päälle suunnitella niin miks iei voi olla kuten entisaikaan,ihan normi 19mm hatut?
jos ei joku tykkää niin heivaa pois,nykyään kaikenmoista kikkailua ei mitään järkeä tunnu suunnittelijoilla olevan,harmia vaan omistajille.
itsekkin jostain löysin tuommosia "peltipultteja" ja kovasti ihmettelin kun osa oli jo rikki.
niitä oli takavuosina myynnissä ämpärissä 1e kpl paikallisessa ford liikkeessä.
Mulla omassa kestänyt jo 17v ilman rikkoja mutta vedänkin ne kiinni manuaalilla.
Korjaamon pojat vetäsee pultit usein 120Nm asemasta johonkin 400 kovalla päristyksellä joten ei se ihme että kuoret irtoaa....