Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Auto on 1.6 psa diesel 90 heppaisella hukkaportillisella turbolla ja ongelmana on heijaava kiihtyminen esim. ohitus tilanteissa. Ongelma ilmenee ahtopaineiden tippumisena radikaalisti kun kuormitus on suurimmillaan. Ahdot käyvät noin 1.3 baarissa ja siitä tippuu nopeasti 0.7 baariin ja seilaavat läpi kiihdytyksen samalla lailla.
Ahtopainekellon olen uusinut sekä paineensäätösolenoidin. MAP- MAF- anturit on putsattu ja niiden toiminta on kyllä yhdenmukaista keskenänsä.
Alipaineletkut olen tarkistanut, Ahtopaine putkistossa ei pitäisi olla vuotoja. Ilmansuodatin ja naftasuodatin vaihdettu. vikakoodeja ei anna...

Mekaaniset ongelma paikat alkaa oleen vähissä joten vinkkejä otetaan vastaan.
vetoja kyllä autosta tuntuu löytyvän ennenkuin paineet tippuu.

kuvassa näkyy ylinnä paineet MAP-anturilta, keskellä RPM ja alin on vääntö.
Livedata otettu tilanteessa missä 3.vaihteella tehdään täyskiihdytys 1500 kierroksesta 4100 kierrokseen
https://www.dropbox.com/s/iq4enznxq5w67 ... a.png?dl=0
Viimeksi muokannut saksoboy, 13 Elo 2017 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"harder" is not a very good safeword
tpi8730
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2017 13:36

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan.

Viesti Kirjoittaja tpi8730 »

Heps!

Mulla varmaankin sama ongelma samanlaisessa ja saman ikäisessä Focuksessa. Ahtoja en ole päässyt tutkimaan mutta juuri kahden ja kolmen tonnin välillä tuntuu muutamia "kuolleita kohtia", kun kiihdyttää reippaasti kolmosella tai nelosella. Olen itse epäillyt, että takkuaako EGR-venttiili. Mystistä....
Jos jollain olisi haisua asiasta.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Noniin... Ongelmana ei ollut egr jonka uusiin vaan ehkä todennäköisesti syy oli kansivuodossa jossa kansi vuoti 2. ja 3. sylinterin välillä toisesta toiseen. siis kansi ei vuotanut vesitilaan vaan palotilojen välillä jolloin kuumat pakokaasut polttivat lohkoon uran.
Joka sitten tarkoittaa että lohko pitäisi irroittaa ja työstää mutta vaarana on että männät nousee liian lähelle venttiilejä.
Lyhyestä virsi kaunis, lohko on käytännössä romumetallia koska korjauskustannukset olisivat suuremmat kuin auton arvo. :thumbup:

Vituttaa vaan kun fiilinki kun edellinen omistaja ilmeisesti tiesi ongelmasta koska oli juuri ennen myyntiä tehnyt kansirempan ja samantien laittanut myyntiin. Eli uusi pahvi väliin vaan ja huijaamaan mahdollisia ostajia.

Ongelmat vasta eskaloituivat kun pakopaineet alkoivat sitten vuotamaan vesipuolelle ja painetta alkoi kertymään jäähdytysjärjestelmään jolloin luulin että kyseessä oli vain kansiremppa mutta totuus valkeni kun kansi purettiin ja todettiin lohkon olevan paskana.

PS: jos jollain on tarjota vaikka vastaavaa kolaroitua yksilöä ehjällä moottorilla (HHDA) olisin kiinnostunut!!
PSS. Toki voihan joku ton auton myös ostaa. Kyseisessä kulkineessa kaikki toimii ja varusteissa on esim. isofixit, eeberi, vakkari ja lämpiävä tuulilasi. Lisätietoja kysymälä ja kuvia saa vaikka sähköpostiin.
"harder" is not a very good safeword
tpi8730
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2017 13:36

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Viesti Kirjoittaja tpi8730 »

Okkei..... Voi hyvää päivää jos itellä samaa syytä. Oli kyllä tarkoitus tuolla Focuksella ajella vielä pitkään. Vasta kolme kuukautta itse sillä ajellut. Katotaan nyt kuinka ankarasti pitää oma diagnosoida. Muuten ei mitään ongelmaa käynnistyvyydessä/käytössä. Vielä ainakin ajelen, kunnes....

Niin sulla rupes pukkaamaan paineet jäähdytinnestepuolelle ja siis siitä se sitten todentui.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

juu painetta alkoi tehä niin sitten vasta ymmärsi epäillä ongelmia kannen suhteen... en tiedä pystyisikö sun kohdalla viä pelastaan tilannetta vaikka puristuspaine mittarilla toteamalla et jos jotain paine häviötä jossain sylinterissä olis.
"harder" is not a very good safeword
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Luulis sen kyllä ilmenevän huonona käynnistyvyytenä jos kahdesta sylinteristä karkaa paineet.
Ainakin niin että kylmäkäynnistys on rykivää.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
tpi8730
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2017 13:36

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Viesti Kirjoittaja tpi8730 »

Jep. Sehän tässä "huolettaakin", kun ei mitään muita oireita ole. Hyvin käynnistyy, ainakin näin plussakeleillä. Pakkaskäynnistyksiä en ite ole vielä tehnyt. Veto on ihan hyvää runsaasta tonnista pariin tonniin. Niinkuin tämän tehoisessa nyt on... Matka-ajossa kulutus pyöriin viiden litran tasolla. Ja kilometrejä kertynyt 244 tuhatta. Öljyä ei kulu. Saa nähdä....
Elmo
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Maalis 2023 10:56

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Viesti Kirjoittaja Elmo »

Vaikka viestiketju onkin muutaman vuoden vanha niin laitanpa kuitenkin lisäyksen.
Itselläni oli täsmälleen samat oireet kiihtyvyyden kanssa.
Pakkasella alkoi lisäksi tulla yliahtoa ja ECU heitti ahdot pois pelistä.
Uudelleenkäynnistys poisti vian.
Mitään vikakoodeja ei kuitenkaan löytynyt.
Talvella vika paheni ja hetken aikaa moottorin ollessa tyhjäkäynnillä tuli jälleen Engine Failure ilmoitus.
Sain muutaman kerran luettua vikakoodin P0069 (se oli odottavissa vikakoodeissa mutta ei sielläkään joka kerta???).
Tästä lähtikin vian etsintä uusille urille ja vika on siis ilmamäärien ristiriitatilanne.
Vaihdoin ahtopaineanturin ja kaikki viat katosivat kerralla,
Tiedoksi vaan, jos jollakulla on vielä samankaltaisia vaivoja.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Olikos vika sellainen että kiihdytyksessä kolmosella nelosella pukkaa limp moden päälle, työkalujen kuvat näyttöön ja luistonesto valo päälle.
Parkkii stop-startti ja vika on poissa.?
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Maalis 2023 08:00 Olikos vika sellainen että kiihdytyksessä kolmosella nelosella pukkaa limp moden päälle, työkalujen kuvat näyttöön ja luistonesto valo päälle.
Parkkii stop-startti ja vika on poissa.?
oliko kysymys elmolle vai mulle?
"harder" is not a very good safeword
Elmo
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Maalis 2023 10:56

Re: Epätasainen kiihtyvyys 1.6 tdci focus 90 hv -08 Vinkkejä otetaan vastaan. (Mahd. syy ehkä selvisi)

Viesti Kirjoittaja Elmo »

Motarille kiihdyttäessä tai aloittaessa ohitusta niin limp-moodi meni päälle yliahtojen takia. Ahtopaine nousi 1.2 nurkille.
Varovasti kiihdyttäessä, kun katsoi ahtoja ja vahti, että ei nouse yli 0,7 niin toimi OK.
En muista, että syttyikö luistoneston valo mutta moottorin vikavalo ja punainen nuoli ylös sekä engine malfunction ilmoitus.
Myöhemmin vika siis paheni ja alkoi menemään limp-moodiin tyhjäkäynnillä 20-30 sekunnin jälkeen käynnistyksestä tai ajon lopetuksesta.
Uuden anturin kanssa ei ole ollut mitään vikoja.
47,5€ oli murheen hinta.
Kun vaihtaa anturia niin kannattaa laittaa O-renkaaseen vähän liukastetta niin menee helpommin paikalleen.
Vastaa Viestiin