Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Timo123
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Helmi 2023 10:19

Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja Timo123 »

Vm. 2005 focus, polttoaineen paineensäätöventtiili reistailee. Löytyiskö tietoa, missäpäin autoa sijaitsee. Pitäis tilata ja vaihtaa uus tilalle. Onko jotain vinkkejä vaihtamiseen?
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tämä voi olla jo myöhässä, mutta polttoaineen korkeapainepumppu sijaitsee edestä katsoen moottorin oikeassa päädyssä, takakulmalla ylhäällä. Sen tunnistaa tulevista ja lähtevistä polttoaineputkista. Tuon pumpun kyljessä on säätöventtiili jonka voi vaihtaa.
Tuontapainen: https://www.meat-doria.com/product_meat/9122
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Timo123
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Helmi 2023 10:19

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja Timo123 »

Kiitos viestistä,
olenkin paikantanut jo kyseisen osan, mutta ei oikein meinaa löytyä mistään. Tarviketoriltakin kyselin, mutta pidemmän etsimisen jälkeen väittivät että ei ole vaihdettava osa, vaikka saisi irtikin.. Tuon mallisia löytyy netistä kyllä, jonka linkin laitoit. Mun autossa osa on reunalla korvakot, joista kiinnitys, toisin kuin tuossa kierteisessä versiossa. Ja edelleen aihe on ajankohtainen..
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jos katsot tuota kuvaa:
https://www.merlindiesel.com/product/co ... b-citroen/

niin se korvakoilla kiinnitetty osa on määränsäädin
https://www.ebay.com/itm/263417527831?m ... media=COPY

ja paineensäädin sojottaa pumpusta toiseen suuntaan. Sinun autossasi ilmeisesti alaspäin ja on näkymättömissä.
Tai sitten sulla on toisenlainen pumppu.
Olet siis vakuuttunut, että juuri tuo paineensäädin on viallinen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Timo123
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Helmi 2023 10:19

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja Timo123 »

No niin, kylläpä se on mulla menny etsimiset päin metsikköä.. Eli osa on sattumalta se mitä kuvailin ja jotenkin oon harhautunut etsimään osaa väärällä nimellä.

Kaivoin paperit esiin mitkä sain vikakoodin luvusta, kun saivat vian päälle. Vikakoodi P0002, polttoainemäärän säätimen ohjauspiirin arvoalue/toiminta. Tila - 61, enimmäiskynnyksen yläpuolella.
Polttoaineen määränsäätöventtiiliä suosittelivat vaihtamaan SAHilta.

Oireena käynnistyksen jälkeen kierrokset ovat vain 500. Mustaa savua putkesta, eikä vastaa kaasuun. Satunnaisesti tämä vika. Ehkä yleisemmin silloin kun ulkolämpötila nollassa tai vähän plussalla. Yleensä toisella starttauksella lähtee normisti.

Toinen vika joka on jonkun kerran ilmennyt: kun pienessä vauhdissa painaa kaasua, niin ei vastaa polkimeen, ennemminkin hyytyy.
Timo123
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Helmi 2023 10:19

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja Timo123 »

Mistähän tuommoisen osan sais parhaiten tilattua, ei paljoa ole kokemusta näistä nettikauppahommista
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Antaako se muita vikakoodeja? Jos antaa niin postaappas ne kaikki tänne.
"harder" is not a very good safeword
Timo123
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Helmi 2023 10:19

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja Timo123 »

Se jäi vielä eilen laittamatta että alkuviikosta kerran nappas turbon pois, katos vedot ajaessa, silloin tuli vikakoodi p0234. Se on ainoa vikakoodi, joka tallentunut.

P0002 tila-61 löysivät, kun vikatilan saivat päälle diagnoosin aikana. Siitäkään ei mitään koodia ei löydy, jos ei ole vikatila päällä.

Tällä hetkellä, vaikka tankki on täynnä, niin näyttää että tankillisella ajaa max 700 km. Normaalisti n. 1000 km. Kuitenkin keskikulutus näyttää 5,7 l/100
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Timo123 kirjoitti: 04 Maalis 2023 08:02 Se jäi vielä eilen laittamatta että alkuviikosta kerran nappas turbon pois, katos vedot ajaessa, silloin tuli vikakoodi p0234. Se on ainoa vikakoodi, joka tallentunut.

P0002 tila-61 löysivät, kun vikatilan saivat päälle diagnoosin aikana. Siitäkään ei mitään koodia ei löydy, jos ei ole vikatila päällä.

Tällä hetkellä, vaikka tankki on täynnä, niin näyttää että tankillisella ajaa max 700 km. Normaalisti n. 1000 km. Kuitenkin keskikulutus näyttää 5,7 l/100
Kato nyt kuitenkin suutinten korjausarvot kun huonot suuttimet saattavat antaa kummitusvikana juurikin ton paineensäätöventtiiliin.
Edit: toinen vaihtoehto on et meet johonkin korjaamoon joka tekee suutinten ohivuotomittauksia ja kokeilkaa sillä lailla selvittää suutinten kunto. Ei pitäisi maksaa paljoa
"harder" is not a very good safeword
Timo123
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Helmi 2023 10:19

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja Timo123 »

saksoboy kirjoitti: 04 Maalis 2023 08:38
Timo123 kirjoitti: 04 Maalis 2023 08:02 Se jäi vielä eilen laittamatta että alkuviikosta kerran nappas turbon pois, katos vedot ajaessa, silloin tuli vikakoodi p0234. Se on ainoa vikakoodi, joka tallentunut.

P0002 tila-61 löysivät, kun vikatilan saivat päälle diagnoosin aikana. Siitäkään ei mitään koodia ei löydy, jos ei ole vikatila päällä.

Tällä hetkellä, vaikka tankki on täynnä, niin näyttää että tankillisella ajaa max 700 km. Normaalisti n. 1000 km. Kuitenkin keskikulutus näyttää 5,7 l/100
Kato nyt kuitenkin suutinten korjausarvot kun huonot suuttimet saattavat antaa kummitusvikana juurikin ton paineensäätöventtiiliin.
Edit: toinen vaihtoehto on et meet johonkin korjaamoon joka tekee suutinten ohivuotomittauksia ja kokeilkaa sillä lailla selvittää suutinten kunto. Ei pitäisi maksaa paljoa
Vian etsinnässä ei näkynyt vuotoja polttoainejärjestelmässä. Samalla mittasivat suuttimien ohivuodot, ne ok.

Polttoainemäärän säätöventtiili on epäilyksen alla, eikä paineensäätöventtiili, jolla olen tämän viestiketjun virheellisesti aloittanut..
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tässä on kyllä kummitus- tai haamuvian mahdollisuus. Ei tule mitään järkevää ehdotusta mieleen, kun suuttimetkin toimii.

Mutta kysymykseen:
Timo123 kirjoitti: 03 Maalis 2023 20:06 Mistähän tuommoisen osan sais parhaiten tilattua, ei paljoa ole kokemusta näistä nettikauppahommista
Kuten sulle jo sanottiinkin, Fordiin ei ole juuri tarjolla tuota määränsäädintä. Syytä en tiedä, enkä sitä, vaatiiko sopeutuksen vaihdon jälkeen vai onko vain bolt-on.
Tuolla ylempänä olevassa ebay:n linkissä oli sopivuus myös Focukseen. Vastaavaa osaa löytyy, mutta sopivuudet annetaan vain Pösöön ja Sitikkaan. Vuosina noin 2004-2010 Ford käytti Siemens-VDO (Continental) ruiskutussysteemiä Ford-PSA dieseleissä, joten nuo voivat olla oikeita osia, mutta takuuseen en mene.
https://iparts.fi/parts/search/X39800300018Z/siemens
https://www.trodo.fi/saatoventtiili-pol ... 42-11-0005
https://aeromotors.fi/kataloog/search/v42110005/vemo
https://www.aliexpress.com/item/4000729309876.html
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford focus 2.0 tdci polttoaineen paineensäätöventtiili

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Timo123 kirjoitti: 04 Maalis 2023 09:15
saksoboy kirjoitti: 04 Maalis 2023 08:38

Kato nyt kuitenkin suutinten korjausarvot kun huonot suuttimet saattavat antaa kummitusvikana juurikin ton paineensäätöventtiiliin.
Edit: toinen vaihtoehto on et meet johonkin korjaamoon joka tekee suutinten ohivuotomittauksia ja kokeilkaa sillä lailla selvittää suutinten kunto. Ei pitäisi maksaa paljoa
Vian etsinnässä ei näkynyt vuotoja polttoainejärjestelmässä. Samalla mittasivat suuttimien ohivuodot, ne ok.

Polttoainemäärän säätöventtiili on epäilyksen alla, eikä paineensäätöventtiili, jolla olen tämän viestiketjun virheellisesti aloittanut..
Ihmettelen pikkasen et jos kyseessä on commonrail kone (TDCI) niin onko siellä edes polttoaineen määränsäätöventtiiliä? Polttoaineen määrää säädetään commonrailis suoraan suuttimen aukioloajalla ja railin paineella.
"harder" is not a very good safeword
Vastaa Viestiin