S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Hautzi
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Helmi 2023 06:25

S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Viesti Kirjoittaja Hautzi »

Apua kaivattaisiin vm.2009 S-maxin moottorin ja lähinnä kannen mysteerin selvittämiseksi. 2.3 SEWA konehan on ilmeisesti Espanjassa muutamana vuonna valmistettu ja Jenkkimarkkinoille pääasiassa suunnattu. Vanha kone on nyt purettuna männänrengasongelmien vuoksi ja tehdasuusi puolimoottori odottaa asennusta. Muut palikat vanhasta koneesta alkaa löytämään sopivuutensa uuteen alakertaan, mutta kannen osalta mikään ei ole varmaa. Sen verran olen saanut auton historiaa selvitettyä taaksepäin, että ilmeisesti Viron puolella on teetetty koneremppa ja siinä kohtaa alkuperäiset osat vaihtuneet korvaaviin (mutta koska ongelma on uusiutunut, niin jotainhan tuolla reissulla on mennyt pieleen).

Eli kannessa oleva osanumero 6m8G 6090A ei täsmää Fordin eikä Mazdan tietokantaan. Paljon tulee vastausta, että luultavasti käy paikalleen ja kannentiiviste on hyvinkin lähellä, mutta toivotaan toivotaan ei nyt ihan asennustakuuta anna.

Jos jollain on yhtään mitään tietoa ja tietämystä asiaan tai mistä osanumeron sopivuuden voisi varmistaa, niin olisin erittäin kiitollinen.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Mikä siinä kannessa on sellaista miksi se ei kävisi tai olisi syytä epäillä sen olevan johonkin toiseen moottoriin?

https://www.ebay.com/itm/234730660379

Kuva
Hautzi
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Helmi 2023 06:25

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Viesti Kirjoittaja Hautzi »

Kyllä Tuon saman löysin haulla.

Siis auto on laitettavana korjaamolla ja he eivät asennustakuuta anna, jos ei ole varmuutta siitä, mistä kansi on peräisin.

Epäilykset alkoi siitä, että vanhaa moottoria purkaessa selvisi, että paikallaan ollut lohko on 2.0 eikä 2.3. Mitään varmuutta ei ole mitä Viron puolella on koneeseen vaihdettu. Fordin mukaan tuo osanumero viittaa täysin eri automerkkiin. Mutta myöskään Mazda ei löydä numerolla mitään.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

No Mazda 6:n 2 litran pataan tuota kantta ainakin netissä myydään. Tiedä sitten.
Ja näyttää samalta kuin 2.0 Duratecin kansi, niin kuin pitäisikin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

yritäedes kirjoitti: 12 Helmi 2023 19:06 No Mazda 6:n 2 litran pataan tuota kantta ainakin netissä myydään. Tiedä sitten.
Ja näyttää samalta kuin 2.0 Duratecin kansi, niin kuin pitäisikin.
Niin se ongelmahan on että kasausta odottaa uusi 2,3L puolimoottori (joka siinä autossa pitääkin olla) ja siihen sen kannen pitäisi sopia.

Vääntöä on nyt sitten siitä onko 2,0L ja 2,3L kannet samalla numerolla.
Hautzi
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Helmi 2023 06:25

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Viesti Kirjoittaja Hautzi »

Juurikin näin.

Oletus toki on, että pitäisi sopia, mutta mieluummin tuon toteaisi faktan pohjalta.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mk3Mondeo kirjoitti: 13 Helmi 2023 18:17
yritäedes kirjoitti: 12 Helmi 2023 19:06 No Mazda 6:n 2 litran pataan tuota kantta ainakin netissä myydään. Tiedä sitten.
Ja näyttää samalta kuin 2.0 Duratecin kansi, niin kuin pitäisikin.
Niin se ongelmahan on että kasausta odottaa uusi 2,3L puolimoottori (joka siinä autossa pitääkin olla) ja siihen sen kannen pitäisi sopia.

Vääntöä on nyt sitten siitä onko 2,0L ja 2,3L kannet samalla numerolla.
Ymmärsin kyllä. Tarkoitin vain sitä, että vaikka Mazdan kansilla onkin ilmeisesti eri numerot 2,0 ja 2,3 koneille, niin tuota ko. kantta (Ford/Mazda 2.3 2006-2009) on laitettu myös 2,0 moottoreihin. On kuulemma paremmin hengittävä; ikään kuin portattu 2.0 kansi.
Mitään "virallisia" asiakirjoja minulla ei tietenkään ole. Niitä on parempi etsiä Fordilta ja Mazdalta.
(Hauska kuriositeetti: Mondeo Hybrid 2.0 kannen numero: RF6M8G-6090-AA ;) )
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Hautzi
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Helmi 2023 06:25

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Viesti Kirjoittaja Hautzi »

yritäedes kirjoitti: 14 Helmi 2023 10:46
Mk3Mondeo kirjoitti: 13 Helmi 2023 18:17

Niin se ongelmahan on että kasausta odottaa uusi 2,3L puolimoottori (joka siinä autossa pitääkin olla) ja siihen sen kannen pitäisi sopia.

Vääntöä on nyt sitten siitä onko 2,0L ja 2,3L kannet samalla numerolla.
Ymmärsin kyllä. Tarkoitin vain sitä, että vaikka Mazdan kansilla onkin ilmeisesti eri numerot 2,0 ja 2,3 koneille, niin tuota ko. kantta (Ford/Mazda 2.3 2006-2009) on laitettu myös 2,0 moottoreihin. On kuulemma paremmin hengittävä; ikään kuin portattu 2.0 kansi.
Mitään "virallisia" asiakirjoja minulla ei tietenkään ole. Niitä on parempi etsiä Fordilta ja Mazdalta.
(Hauska kuriositeetti: Mondeo Hybrid 2.0 kannen numero: RF6M8G-6090-AA ;) )
Okei. Kiitos tiedosta. Jännähän tuossa on se, ettei kummankaan merkin tietokannasta tuolla numerolla löydy mitään. Mutta onkohan näitä kaikkia koodeja (varsinkaan "harvinaisempia") välttämättä edes naputeltu tietokantaan.
Vastaa Viestiin