Focus 2022 /Facelift

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

mHEV-ongelma saattaisi johtua heikosta 12V akun varaustilasta. Tämä selittäisi miksi mulla tuo mHEV toimi oikein mallikkaasti heti sen jälkeen kun olin ladannut 12V akun ja nollannut BMS:n, mutta ei toimi enää muutaman päivän kuluttua kun akun jännite on taas selvästi tippunut.
Kaiken lisäksi mHEV näyttäisi lähtevän toimimaan about puolen tunnin ajon jälkeen, kun akku on hetken aikaa latautunut. Tällä ei siis mun mielestä olisi tekemistä moottorin lämpöjen kanssa, vaan akun varaustilan kanssa. 48V järjestelmä lataa mun teoriani mukaan ensin tuota heikkoa 12V akkua ja ryhtyy vasta sitten avustamaan kiihdytyksissä.

Joko meidän autoihin on asennettu erä huonoja akkuja tai sitten 12V latausjärjestelmässä on joku perustavanlaatuinen bugi.

Omassa autossa jännite huitelee ajon aikana lähes koko ajan 15V tuntumassa. Tupakansytytinliitäntään laittamani mittari näyttää koko ajan "14,8V" (mutta se näyttää yleismittariin verrattuna 0,3V liian vähän, joten 15,1V on lähempänä totuutta). Silti akku ei lataudu täyteen.
Lepojännite aamulla on akun navoista mitattuna 12,15V. Kun virrat kytkee, se tipahtaa reilusti alle 12V.

Akuthan heikkenevät jonkin verran kylmässä ja tämä seikka selittäisi sen miksi joillakin ihmisillä tuo mHEV toimii huonommin nyt talvella. Itse sain oman autoni vasta nyt tammikuussa ja se on koko ajan toiminut huonosti - paitsi ne pari kertaa kun olen 12V akun ladannut ulkoisella laturilla täyteen.

Omassa autossa (allekirjoituksen Focus) 12V akun tarrassa lukee mallinumero K1BT-10655-AA. EFB 60Ah.Tuolla mallinumerolla googlaamalla löytyy todella hintsusti tietoa.


EDIT: Oma auto valmistui lokakuussa 2022, mutta tuli jostain kumman syystä Suomeen vasta tammikuussa 2023. Siinä välissä se on seissyt jossain satamassa pari kuukautta odottelemassa. Akku on siis hyvinkin saattanut ehtiä tyhjentyä tuon odotuksen aikana, jos se on ollut kytkettynä koko ajan.

Ja tässä yksilössä on kaiken lisäksi luovutuksesta lähtien joku vika hätäpuhelun modeemissa. Se herjaa joka käynnistyksessä ja SOS-merkkivalo palaa kirkkaana katossa. Se odottelee varaosaa tehtaalta, mutta sellaista joutuu nyt jostain syystä (taas) odottelemaan.
Viimeksi muokannut Don MC, 06 Helmi 2023 11:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

Don MC kirjoitti: 06 Helmi 2023 09:04 mHEV-ongelma saattaisi johtua heikosta 12V akun varaustilasta. Tämä selittäisi miksi mulla tuo mHEV toimi oikein mallikkaasti heti sen jälkeen kun olin ladannut 12V akun ja nollannut BMS:n, mutta ei toimi enää muutaman päivän kuluttua kun akun jännite on taas selvästi tippunut.
Kaiken lisäksi mHEV näyttäisi lähtevän toimimaan about puolen tunnin ajon jälkeen, kun akku on hetken aikaa latautunut. Tällä ei siis mun mielestä olisi tekemistä moottorin lämpöjen kanssa, vaan akun varaustilan kanssa.

Joko meidän autoihin on asennettu erä huonoja akkuja tai sitten 12V latausjärjestelmässä on joku perustavanlaatuinen bugi.

Omassa autossa jännite huitelee ajon aikana lähes koko ajan 15V tuntumassa. Tupakansytytinliitäntään laittamani mittari näyttää koko ajan "14,8V" (mutta se näyttää yleismittariin verrattuna 0,3V liian vähän, joten 15,1V on lähempänä totuutta). Silti akku ei lataudu täyteen.
Lepojännite aamulla on akun navoista mitattuna 12,15V. Kun virrat kytkee, se tipahtaa reilusti alle 12V.

Akuthan heikkenevät jonkin verran kylmässä ja tämä seikka selittäisi sen miksi joillakin ihmisillä tuo mHEV toimii huonommin nyt talvella. Itse sain oman autoni vasta nyt tammikuussa ja se on koko ajan toiminut huonosti - paitsi ne pari kertaa kun olen 12V akun ladannut ulkoisella laturilla täyteen.

Omassa autossa (allekirjoituksen Focus) 12V akun tarrassa lukee mallinumero K1BT-10655-AA. EFB 60Ah.Tuolla mallinumerolla googlaamalla löytyy todella hintsusti tietoa.


EDIT: Oma auto valmistui lokakuussa 2022, mutta tuli jostain kumman syystä Suomeen vasta tammikuussa 2023. Siinä välissä se on seissyt jossain satamassa pari kuukautta odottelemassa. Akku on siis hyvinkin saattanut ehtiä tyhjentyä tuon odotuksen aikana, jos se on ollut kytkettynä koko ajan.

Ja tässä yksilössä on kaiken lisäksi luovutuksesta lähtien joku vika hätäpuhelun modeemissa. Se herjaa joka käynnistyksessä ja SOS-merkkivalo palaa kirkkaana katossa. Se odottelee varaosaa tehtaalta, mutta sellaista joutuu nyt jostain syystä (taas) odottelemaan.
Tuskin on kuljetuksessa tyhjentynyt. Autot on kuljetus tilassa liikkeeseen saapumiseen asti. Mutta voihan akku olla viallinen.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Tein taas uuden pikku kokeilun:

- Päivällä lepojännite 12,15V.
- Klo 15-15:30: 1/2h ajelu taajama/kaupunki. Sähköavustus ei toiminut (vähän se ehkä tuli mukaan ihan viime metreillä). Latausjännite koko ajan 15V paikkeilla. Ennen lähtöä auto oli n. tunnin lämmitystolpassa (Defa), ulkolämpö +1°C.
- Klo 15:30-19:00: 12V akun lataus täyteen Ctek-laturilla. Latausjännite lopussa 13,25V ja laturi näytti että akku olisi täysi. Tämä oli taas kerran 3,6A laturiksi todella nopea lataus. Ihan kuin akun kapasiteetti olisi kutistunut tosi pieneksi.
- Klo 19:00-19:45: Ajelu n. 2x15min taajama/kaupunki.Ensimmäiset pari kilometriä mHEV toimi hienosti, mutta sitten lakkasi ykskaks taas toimimasta. Pysähdyin ja tein BMS-resetin. Ei apua. Latausjännite koko ajan 15V paikkeilla. Ei Defa-esilämmitystä, ulkolämpö -3°C.

Se mHEV-ongelma johtuu siis melko varmasti tuosta 12V akusta. Mutta onko se vika sitten akussa, auton laturissa, vai molemmissa, se olkoon korjaamon asia selvittää. Auto lähtee perjantaina hybridi-sähköasentajan tarkistettavaksi.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja fordever »

Oma kokemus 2020 mallista. Sähkön puutetta alkoi esiintyä n. vuoden kuluttua luovutuksesta eli keväällä 2021. Oireina mm. se että radio ei pysynyt päällä kuin muutaman minuutin kun moottori oli sammutettu ja etumatkustajan avaimeton lukitus ei toiminut kahvaa koskettamalla.

Siinä sitten vaihdettiin akunvalvonta-anturi. Kesä 2021 meni ja syksyllä taas sähköä puuttui mm. em. oireilla. Akkukin testattiin jollain lailla ja todettiin siinä terveeksi. Mutta huolto päätti kuitenkin vaihtaa akun. Ja simsalabim, siitä asti ei ole ollut ongelmia. Ford oli hankkinut huonoja akkuja, sellaisen päätelmän tästä kyllä tekee. Olisikohan nämä faceliftin ongelmatkin kuitenkin johtuvaisia huonoista akuista?

Edit: Auto-Start-Stop on myös hyvä sähkömittari. Lisäksi tarkennuksena vielä että mitään erillisiä akkulatureita ei ole ollut käytössä koko aikana.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

S-P-H kirjoitti: 04 Helmi 2023 18:32 Ei perkl! Tein tuon resetin ja MHEV toimi --heti-- ja moottori kylmänä, ulkona -8...toimi vielä asteittain niinku pitää.

Mää oon ajanu niinku koko talven luullen, että se vaan on tommone talvella.

Onko meillä nyt käsissä vika vai ominaisuus?
Mites sulla @S-P-H se Fiestan mHEV vielä toimii? Ja latasitko sen akun ennen BMS:n nollausta?
Mä alan kallistumaan siihen suuntaan että tässä upouudessa autossa on valmiiksi rikkinäinen 12V akku. mHEV toimii vain hetken 12V akun lataamisen jälkeen. Sitten lakkaa taas toimimasta. Aion pyytää, että laittavat siihen AGM-akun EFB:n tilalle. Vaikka eihän tämä 48 voltin Stop/Start käytä tuota akkua käynnistämiseen. Mutta AGM on aina AGM.

fordever kirjoitti: 06 Helmi 2023 22:48 Oma kokemus 2020 mallista. Sähkön puutetta alkoi esiintyä n. vuoden kuluttua luovutuksesta eli keväällä 2021. Oireina mm. se että radio ei pysynyt päällä kuin muutaman minuutin kun moottori oli sammutettu ja etumatkustajan avaimeton lukitus ei toiminut kahvaa koskettamalla.

Siinä sitten vaihdettiin akunvalvonta-anturi. Kesä 2021 meni ja syksyllä taas sähköä puuttui mm. em. oireilla. Akkukin testattiin jollain lailla ja todettiin siinä terveeksi. Mutta huolto päätti kuitenkin vaihtaa akun. Ja simsalabim, siitä asti ei ole ollut ongelmia. Ford oli hankkinut huonoja akkuja, sellaisen päätelmän tästä kyllä tekee. Olisikohan nämä faceliftin ongelmatkin kuitenkin johtuvaisia huonoista akuista?

Edit: Auto-Start-Stop on myös hyvä sähkömittari. Lisäksi tarkennuksena vielä että mitään erillisiä akkulatureita ei ole ollut käytössä koko aikana.
Tuo Stop/Start ei oikein toimi 12V akun mittarina tässä autossa, koska se käyttää omaa 48V akkua. Mutta jostain syystä se heikko 12V akku näköjään estää sähköavustuksen toimimisen samalla 48V akulla. Ehkä se tuhlaa niin paljon energiaa yrittäessään ladata tuota 12V akkua ja buginen softa tekee loput. Tässä autossahan tuo 48V järjestelmä lataa myös 12V akkua.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Vertaan tässä nyt 2022/2023-mallia 2017-malliin, joka oli edellinen Focukseni.
Edellisessä mallissa ajattelin, että siitä ei voi enää huonommaksi tehdä lasinpesunesteen täyttöaukkoa. Se valui yli todella herkästi jos lasinpesuneste oli vähääkään taipuvaista vaahtoamiseen.
Mutta tänään täyttäessäni uudessa autossa pissapoikaa ensimmäistä kertaa totesin, että ilmeisesti sen voi kuin voikin tehdä huonommaksi. Mitähän se insinööri ajattelee, joka laittaa sen täyttöaukon niin lähelle konepellin takareunaa ja kaiken lisäksi tekee siitä tuollaisen ihme kuppisysteemin? Eihän tuohon matalaan väliin mahdu kaatamaan kanisterista ja kaiken lisäksi se valuu yli jopa helpommin kuin edellisessä. Ja siitä mustasta muovikupista ja letkusta ei näe millään paljonko siellä on nestettä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

En ladannu akkua. Tein vaan sen resetin ja kiihdytyksen sähköapu heräs. Kaikki muuthan mhev kokonaisuuteen kuuluvat on toiminu hyvin.

Toi sähköapu on kuitenkin softatasolla vielä muutakin, joka liittynee olosuhteisiin, rengaspitoon ja moottorin kuormaan.
Eli auto joutuu laskelmoimaan milloin sen käytön tarve on eikä vain onko akussa virtaa vai ei.

Eli edelleenkään ei tule sitä mitä kesällä, että kylmä kone ja liikkeellelähdössä ihan pintakaasullakin näkyy sininen logo matalilla kierroksilla. Kiva kattoo keväällä kun nousee lämmöt tuonne +10 palaako muun muassa tuo.

Mun akku on myös 60Ah, mutta asteen ominaisuuksiltaan köykäsempi eli "SLI"-akku. Varta H1BT-10655-CA 590A, Finiskoodi 2 014 141. Netin mukaan ns Aux akku.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
tanevala
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Tammi 2022 08:49

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja tanevala »

Itse tilasin ajan huoltoon valojen ja Mhehvin takia. Sähköavustus ei ole toiminut kuin yhdellä reissulla niin kuin pitääkin. Silloin kulutus oli 5,2. Kun normaalisti menty 6,5-6,8 litran luokassa. Ja auto ilmoittelee aika ajoin että etätoimminnot syvässä lepotilassa. Toinen Ford ilmoittelee lepotilastaan jos seissyt viikon ja on kova pakkanen.
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Auto käväisi huollossa sen mHEVin takia. Mittailivat että akut (kummatkin) olivat OK jne. Vikamuistissa oli pari jotain juttua ABS-jarrujen kanssa (jotain paineantureita), mutta ne olivat kuulemma jotain "vanhoja" ja ne nollattiin. Muuta ei oikein selitettykään että oltais tehty.
Mutta latausjännite on nyt hieman rauhoittunut. Se on huoltokeikan jälkeen pysytellyt 14,5-14,8V, kun se ennen oli koko ajan 15,1V, tai seilasi sinne tänne. Ja mHEV näyttäisi toimivan nyt OK.
Sanoivat, ettei akun valvontayksikköä (BMS) kannata omin päin nollailla, koska se vaikeuttaa heidän työtään sitten jos heidän pitää metsästää jotain vikoja. Noh, jatkan kuitenkin tilanteen seurailemista.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
EkaFord97
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Helmi 2021 22:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja EkaFord97 »

Niin ja kannattakaako takuunalaista autoa itse oikein ruuvailla muutenkaan..
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

EkaFord97 kirjoitti: 11 Helmi 2023 14:56 Niin ja kannattakaako takuunalaista autoa itse oikein ruuvailla muutenkaan..
Ohje tuon nollauksen tekemiseen löytyy ihan käyttöohjekirjasta. Se ei ole "ruuvailua".

Asiasta kukkaruukkuun: mHEV toimi hienosti yhden kokonaisen päivän huoltokäynnin jälkeen, mutta yön yli nukuttuaan alkoi sama vanha kiukuttelu taas. Ajon aikainen jännite nousi takaisin sinne 15,1V paikkeille ja sitä sähköavustusta sai oikein rääkkäämällä lirkutella esiin. Uutta huoltokäyntiä pukkaa siis. Koitan nyt saada ne vihdoin vaihtamaan sen 12V akun.

EDIT: Lepojännite aamulla: 12,2V. Ei ole terveen akun merkki.
EDIT2: Korjaan: Se olikin 12,57V. Oli ilmeisesti jäänyt jotain sähkölaitteita päälle kun aukaisin oven avatakseni konepellin ja lukitsin sitten uudestaan. Mutta vähän aikaa konepeitto auki seisseenä oli noussut tuohon 12,57V. Virta päälle (mutta moottori seis): 12,01V.
Viimeksi muokannut Don MC, 12 Helmi 2023 16:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Tuli muuten myös Power-Up -päivitys autoon tuossa männä viikolla. En yhtään tiedä mitä se korjaa (jos korjaa), mutta sellainen kuitenkin tuli. Uusi versio on 3.5.2.1.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Tuli viesti huoltoliikkeeltä. Olivat tuon mHEV-ongelman takia olleet yhteydessä Saksan insinööreihin ja huoltokäynnillä kerättyä mittausdataa läpikäytyään olivat tulleet siihen tulokseen, että vika olisikin jossain ABS-järjestelmässä. Jossain anturissa sähköhäiriö (sama vika, jonka mainitsin tuossa pari viestiä taaksepäin). Se jotenkin estäisi mHEV:n toiminnan. Odottelen siis nyt uutta osaa ainakin kuukauden päivät.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Don MC kirjoitti: 15 Helmi 2023 09:01 Tuli viesti huoltoliikkeeltä. Olivat tuon mHEV-ongelman takia olleet yhteydessä Saksan insinööreihin ja huoltokäynnillä kerättyä mittausdataa läpikäytyään olivat tulleet siihen tulokseen, että vika olisikin jossain ABS-järjestelmässä. Jossain anturissa sähköhäiriö (sama vika, jonka mainitsin tuossa pari viestiä taaksepäin). Se jotenkin estäisi mHEV:n toiminnan. Odottelen siis nyt uutta osaa ainakin kuukauden päivät.
Vähän jo offtopic ja nolottaa heittää tänne Focuskeskusteluun, mutta sama kone, joten; mulla oli tänään takuuhuollossa samasta asiasta.
Mulla ei virhekoodeja, mutta päivitettiin kolmen eri moduulin ohjelma. Yksi niistä oli juurikin tuo 48v DC-DC konvertteri vai mikä se palikka on.
Sille on oma ohjelmisto autossa. Sulla "Don MC" voi olla täysin eri vika, mutta oireilee samalla tapaa = ei toimi. Jarruthan liittyy oleellisesti mHEV-kokonaisuuteen.

Nyt on ohjeena koeajella ja selvitellä miten vaikutti. Kun lähdin huollosta, niin auto kävi jotakin learning modee ja laturi kävi koko ajan eikä start/stop toiminut. Ei näyttänyt myöskään sitä logoa, että olisi este..no seurataan.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

S-P-H kirjoitti: 15 Helmi 2023 16:19
Don MC kirjoitti: 15 Helmi 2023 09:01 Tuli viesti huoltoliikkeeltä. Olivat tuon mHEV-ongelman takia olleet yhteydessä Saksan insinööreihin ja huoltokäynnillä kerättyä mittausdataa läpikäytyään olivat tulleet siihen tulokseen, että vika olisikin jossain ABS-järjestelmässä. Jossain anturissa sähköhäiriö (sama vika, jonka mainitsin tuossa pari viestiä taaksepäin). Se jotenkin estäisi mHEV:n toiminnan. Odottelen siis nyt uutta osaa ainakin kuukauden päivät.
Vähän jo offtopic ja nolottaa heittää tänne Focuskeskusteluun, mutta sama kone, joten; mulla oli tänään takuuhuollossa samasta asiasta.
Mulla ei virhekoodeja, mutta päivitettiin kolmen eri moduulin ohjelma. Yksi niistä oli juurikin tuo 48v DC-DC konvertteri vai mikä se palikka on.
Sille on oma ohjelmisto autossa. Sulla "Don MC" voi olla täysin eri vika, mutta oireilee samalla tapaa = ei toimi. Jarruthan liittyy oleellisesti mHEV-kokonaisuuteen.

Nyt on ohjeena koeajella ja selvitellä miten vaikutti. Kun lähdin huollosta, niin auto kävi jotakin learning modee ja laturi kävi koko ajan eikä start/stop toiminut. Ei näyttänyt myöskään sitä logoa, että olisi este..no seurataan.
Kiitos tästä tiedosta. Ei tarvi nolostua ollenkaan. Kaikista pienistä tiedonmurusista voi olla apua. Auto on joka tapauksessa menossa ensi viikolla roiskesuojien asennukseen ja silloin oli myös tarkoitus katsoa tuota mHEV:ia ennenkuin tehtaalta tuli ohje tuosta ABS-pulmasta. Taidan pyytää että päivittävät kaiken mikä päivitettävissä on samalla käynnillä.

12V jännitteet tässä kyllä heittelee melko kummallisesti. Välillä pysyttelee 14,5-14,7V ja joskus taas 15,1V. Useimmiten se pysyttelee tuossa 15,1V ja se on IMO melko korkea (vaan mitä mä noista tiedän?).
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Renee »

Normisti ainakin näissä tavallisissa autoissa toi latausjännite pyörii siinä 13.6-14.9v välissä. Yli 15v kun menee vähän on ylilatausta eli polttimot ja akku ei oikein tykkää. Mitä huolto on kertonut kun niille olet kertonut tuosta latausjännitteestä. Akku on täysi niin kyllä tuossa Volvossa näkyy tuo jännite ajaessa olevan 13.6v ja kaikki sähköjutut päällä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Akun varaustilan arpominen softan avulla on mielestäni kuolleena syntynyt ajatus. Tai ainakin laskentatavan pitäisi olla sellainen, että se pyrkii korjaamaan virheensä. Lyijyakun varaustilahan on pääteltävissä napajännitteestä ja näin on sata vuotta tehtykin ilman mainittavia ongelmia. Lappu pitää antaa käteen toimimattoman automaation suunnittelijoille. Ei auton luotettavuutta voi uhrata päästöjen alttarille.
mmhh
Viestit: 42
Liittynyt: 10 Tammi 2022 12:25

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja mmhh »

EDIT: Sori, väärä ketju.
2022 Focus Titanium Wagon 1.5l 150hp A8
ex. 2019 Focus Titanium HB 1.5l 150hp A8
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Don MC kirjoitti: 15 Helmi 2023 16:25
S-P-H kirjoitti: 15 Helmi 2023 16:19

Vähän jo offtopic ja nolottaa heittää tänne Focuskeskusteluun, mutta sama kone, joten; mulla oli tänään takuuhuollossa samasta asiasta.
Mulla ei virhekoodeja, mutta päivitettiin kolmen eri moduulin ohjelma. Yksi niistä oli juurikin tuo 48v DC-DC konvertteri vai mikä se palikka on.
Sille on oma ohjelmisto autossa. Sulla "Don MC" voi olla täysin eri vika, mutta oireilee samalla tapaa = ei toimi. Jarruthan liittyy oleellisesti mHEV-kokonaisuuteen.

Nyt on ohjeena koeajella ja selvitellä miten vaikutti. Kun lähdin huollosta, niin auto kävi jotakin learning modee ja laturi kävi koko ajan eikä start/stop toiminut. Ei näyttänyt myöskään sitä logoa, että olisi este..no seurataan.
Kiitos tästä tiedosta. Ei tarvi nolostua ollenkaan. Kaikista pienistä tiedonmurusista voi olla apua. Auto on joka tapauksessa menossa ensi viikolla roiskesuojien asennukseen ja silloin oli myös tarkoitus katsoa tuota mHEV:ia ennenkuin tehtaalta tuli ohje tuosta ABS-pulmasta. Taidan pyytää että päivittävät kaiken mikä päivitettävissä on samalla käynnillä.

12V jännitteet tässä kyllä heittelee melko kummallisesti. Välillä pysyttelee 14,5-14,7V ja joskus taas 15,1V. Useimmiten se pysyttelee tuossa 15,1V ja se on IMO melko korkea (vaan mitä mä noista tiedän?).
Edelleen on toiminut MHEV-ominaisuudet normaalisti. Myös tänään aamulla -18 ja heti toiminnassa. Sen kuitenkin lisään, että vaatii nopean kaasunpainalluksen, että se tulee päälle kun kone on kylmä. Keväällä sitten tietää tuleeko lämpimällä säällä takaisin myös ne auton itse päättämät aputilanteet (ylämäet ym). MHEVeissähän on tosiaan "torque fill" ja "torque add/boost", jotka on vähän eri asioita ja tulevat korostetusti esiin niissä eri ajotiloissa.
https://theicct.org/wp-content/uploads/ ... -jul22.pdf
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Kiitos tästä väliaikatiedosta.
Oma Focus on käynyt pällisteltävänä huollossa ja tosiaan ovat löytäneet jotain vikakoodeja ABS-yksikössä. Tämä ei näyttäisi vaikuttavan ABS:n toimintaan, mutta kylläkin mHEV:iin. mHEV ei toimi vieläkään kuin vain ajoittain. Nyt odottelemme uutta ABS-yksikköä alihankkijalta.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja fordever »

Don MC kirjoitti: 15 Helmi 2023 09:01 Tuli viesti huoltoliikkeeltä. Olivat tuon mHEV-ongelman takia olleet yhteydessä Saksan insinööreihin ja huoltokäynnillä kerättyä mittausdataa läpikäytyään olivat tulleet siihen tulokseen, että vika olisikin jossain ABS-järjestelmässä. Jossain anturissa sähköhäiriö (sama vika, jonka mainitsin tuossa pari viestiä taaksepäin). Se jotenkin estäisi mHEV:n toiminnan. Odottelen siis nyt uutta osaa ainakin kuukauden päivät.
Siis jos ei huomaa seurata tuleeko sinistä palluraa mittaristoon kun painaa kaasua, niin voisi ajella vaikka auton loppuun asti ilman mHEV:iä? Ei kai noin voi olla, vai voiko? Tämä asiaan vaikuttava ABS-vika ei ainakaan lukemani perusteella ole ilmennyt muuten kuin vikakoodeja luettaessa?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

fordever kirjoitti: 22 Helmi 2023 22:47
Don MC kirjoitti: 15 Helmi 2023 09:01 Tuli viesti huoltoliikkeeltä. Olivat tuon mHEV-ongelman takia olleet yhteydessä Saksan insinööreihin ja huoltokäynnillä kerättyä mittausdataa läpikäytyään olivat tulleet siihen tulokseen, että vika olisikin jossain ABS-järjestelmässä. Jossain anturissa sähköhäiriö (sama vika, jonka mainitsin tuossa pari viestiä taaksepäin). Se jotenkin estäisi mHEV:n toiminnan. Odottelen siis nyt uutta osaa ainakin kuukauden päivät.
Siis jos ei huomaa seurata tuleeko sinistä palluraa mittaristoon kun painaa kaasua, niin voisi ajella vaikka auton loppuun asti ilman mHEV:iä? Ei kai noin voi olla, vai voiko? Tämä asiaan vaikuttava ABS-vika ei ainakaan lukemani perusteella ole ilmennyt muuten kuin vikakoodeja luettaessa?
Juuri näin. Vihreä latauskuvake näkyy joka kerta kun jalan nostaa kaasulta, mutta sininen avustuskuvake tulee vain todella harvoin. Sporttimoodissa toimii paremmin, muttei täydellisesti siinäkään. Perstuntumalta ei ole suuren suurta eroa onko se sähköavustuksella vai ilman, joten täysin huomaamatta voi olla tuo vika.

Ja se ABS-jarrupainesensorin vika näkyi vasta huollossa kun lukivat vikamuistia. Kyllä ne jarrut pelaa ja ne jurnuttaa liukkaallakin, joten toimintaan se ei ole vaikuttanut, eikä ole johtanut mihinkään ajokieltoon tms. Itse jarrupaineessa ei ole mitään vikaa, vaan se on vain se sensori joka on rikki. Mutta se vaikuttaa tehtaan mukaan tuohon mHEV:iin.
Tuon yhden sensorin takia joutuvat vaihtamaan koko ABS-yksikön. Tässä autossa on sähkötehosteiset jarrut*, joten yksikkö on eri mallinen ja siinä on näköjään jotain toimitusvaikeuksia.

*) Stop/start pysäyttelee moottoria kun auto vielä on liikkeessä, joten jarrutehostin ja ohjaustehostin ovat tässä kevythybridissä sähköisiä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
tanevala
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Tammi 2022 08:49

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja tanevala »

Käytin autoa huollossa. Akku/hybridi järjestelmä kunnossa: Latauksen jälkeen 12,47V ja kansi pois 13,29V. Meinasivat ettei sähköavustus toimi muutenkaan kylmillä ilmoilla. Eli tekivät suomen oloihin kesä-auton, jolla ei talvella tee mitään. Adaptiivisiin valoihin tulossa korjaus-softa keväällä. Ovat yhteydessä
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Tuohon en oikein usko. Se olisi jo sen sortin skandaali että mainehan tuosta menisi. Miten sitten muut autovalmistajat onnistuvat valmistamaan autoja jotka toimivat kesät talvet?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Don MC kirjoitti: 23 Helmi 2023 11:59 Tuohon en oikein usko. Se olisi jo sen sortin skandaali että mainehan tuosta menisi. Miten sitten muut autovalmistajat onnistuvat valmistamaan autoja jotka toimivat kesät talvet?
Norjassa ja Suomessa perutaan Toyotan sähköauton kauppoja, koska testeissä talviominaisuudet ovat osoittautuneet heikoiksi.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Vastaa Viestiin