Focus 2022 /Facelift

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

Don MC kirjoitti: 28 Tammi 2023 17:04 Onko kellään muilla ihmetyksiä tuon 12V akun osalta? Tässä omia huomioita:

-Virta pois päältä (yön yli seisseenä): 12,2V (yleismittarilla akun navoista). Tämä vastaa n. 60% varaustilaa.
-Moottori tyhjäkäynnillä: 12,7V (yleismittarilla akun navoista). Autom.lähivalot päällä, ei muita kuormia.
-Virta päällä, moottori ei käynnissä: 11,8V (auton oma menu näyttää). Autom.lähivalot päällä, ei muita kuormia.
Hieman ovat matalat. Akussa/laturissa jotain vikaa?

Esmes pakkasilla kun pistää vähän lämmittimiä päälle, niin se arpoo minkä niistä se oikeasti laittaisi päälle. Monasti jää esimerkiksi tuulilasin lämmitys kokonaan pois ja se lähtee päälle vasta kun esimerkiksi penkinlämmittimen tai takalasinlämmittimen kytkee pois. Ei ihan mun järkeeni käy tuollainen. Enkä yleensä laita päälle koko repertuaaria, vaan kytken yleensä liikkeellelähdön kannalta vain ne tärkeimmät (perse ja sormet saa jäätyä, kunhan ulos näkee). Silti ei virta aina riitä. Edelliseen Focukseen (2017) verrattuna on suuri huononnus tapahtunut (vaikka siinäkin huomasi kuinka esmes persgrillit sammuivat kun Stop/Start pysäytti koneen liikennevaloissa).

Latasin akun kokeeksi Ctek-laturilla täyteen. Sillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta auton toimintaan. Auton oma laturi lataa yhä vain n. 12,7-12,8V (ilman sen kummempia kuormia).
Sen tiedän, että Ford rajoittaa akun latauksen 80%:iin (tosiasiassa se on kuitenkin tuo 60%). Sellainen on täällä pohjolassa aivan liian vähän. Saako tätä nostettua jollain tavalla?
Tälle ongelmalle löytyy oma ketju focus mk4 latausongelmat. Näköjään koskee myös facelift mallia. Eikö ne Fordilla saa tätäkään kuntoon.. :cry:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Sähköt ja latausjutut on aiemmin poikenneet Focuksessa ja Fiestassa, joten en tiedä voiko vertailla mut kone ja laturi kuitenki olettamuksena samat.

Kävin mittaa avuksi: auto pois päältä, mutta ovi auki, valot sytty ym. niin oli 12.46 yleismittarilla. Olin ajanu lyhyttä pätkäajoo pari km tänää eikä varmasti ehtiny latailla.

Sit pistin käyntii ni hyppäs 14.7.

Mitäs, jos viet huomioinesi vaan merkkihuoltoon akkutesteriin? Sillä se selviää.

Itellä voi laittaa sähkölämmittimiä yhtä aikaa päälle ja ne on päällä myös kun auto sammuu risteykseen. Ja mulla on ratinlämmittimiä ym.

Defahan myy sitä lisäosaa akulle, että kun lämmität autoos ni se samalla lataa akkua tarpeen mukaan. Huomioi pakkaset ym. Mulla oli edellisessä Fiestassa se.

Mutta kuten focst ehtikin kirjoittaa, niin Focuksessa ollut tuota ja siitä oma ketju.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Kiitos näistä. Lukaisen tuon ketjun. Auto on menossa muutenkin huoltokeikalle ja tulen varmasti mainitsemaan asiasta.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Tässä äsken autoa koekäynnistäessä huomasin yhden uuden omituisuuden:
Huomasin, että tuulilasin lämmitys saattaa olla päällä, vaikka keskinäytön kuvake näyttäisi sen olevan pois päältä. Huomasin kun auton muuten vain käynnistin. Kaikki sähkölämmitinhärpäkkeet keskinäytöstä poissa päältä. Silti tuulilasiin suli about minuutissa lämmitysvastusten kokoinen aukko.

EDIT: Vai onkohan tässä joku automaatio, jos se esmes huomaa tuulilasin sensorien olevan huurussa?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja mjasa »

Don MC kirjoitti: 28 Tammi 2023 20:59 Tässä äsken autoa koekäynnistäessä huomasin yhden uuden omituisuuden:
Huomasin, että tuulilasin lämmitys saattaa olla päällä, vaikka keskinäytön kuvake näyttäisi sen olevan pois päältä. Huomasin kun auton muuten vain käynnistin. Kaikki sähkölämmitinhärpäkkeet keskinäytöstä poissa päältä. Silti tuulilasiin suli about minuutissa lämmitysvastusten kokoinen aukko.

EDIT: Vai onkohan tässä joku automaatio, jos se esmes huomaa tuulilasin sensorien olevan huurussa?
Ymmärtääkseni mitä itse olen kuullut merkin edustajalta niin syynä tähän matalissa ulkolämpötiloissa on se, että sähkölaitteita käytetään (niin hullulta kuin se kuulostaakin) siihen, että kylmän moottorin kuormitusta saadaan lisättyä automaattisesti. Silloin saadaan pakokaasujen lämpötila nousemaan nopeammin ja puhdistusprosessi esim. katalysaattorin osalta käynnistymään mahdollisimman nopeasti. Eli päästöjen hallintaan liittyvä asia. Pakokaasuja toki syntyy hetkellisesti enemmän, mutta hiukkassuodattimen ja katalysaattorin optimaalista ja aikaisempaa toimintaa tällä haetaan.
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Don MC kirjoitti: 28 Tammi 2023 17:04 Onko kellään muilla ihmetyksiä tuon 12V akun osalta? Tässä omia huomioita:

-Virta pois päältä (yön yli seisseenä): 12,2V (yleismittarilla akun navoista). Tämä vastaa n. 60% varaustilaa.
-Moottori tyhjäkäynnillä: 12,7V (yleismittarilla akun navoista). Autom.lähivalot päällä, ei muita kuormia.
-Virta päällä, moottori ei käynnissä: 11,8V (auton oma menu näyttää). Autom.lähivalot päällä, ei muita kuormia.
Hieman ovat matalat. Akussa/laturissa jotain vikaa?

...
Itse itselleni vastaten:
Tein tässä mainitun kikan nollatakseni BMS:n:
viewtopic.php?p=309899#p309899

Se näytti menevän läpi. Akkukuvake mittaristossa vilkkui kolme kertaa.
Heti perään iskin yleismittarin kiinni akkuun ja käynnistin koneen. Painoin kerran kaasua johonkin 3000rpm asti ja päästin. Latausjännite pysyi yli 15V.
Ootellaan ja kattellaan.

Edit: Seuraavana päivänä tein n. 1,5h ajorundin ja mittailin jännitteitä tyhjäkäynnillä matkan varrella silloin tällöin. Se pysytteli 13,4-15,2V välillä. En sen kummemmin enää mittaillut sinä päivänä.
Sitä seuraavana aamuna akku näytti 12,1V (auton sytytysvirta pois päältä).
Viimeksi muokannut Don MC, 30 Tammi 2023 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

26h ollu ajamatta eikä ole ollu piuhassa kiinni ja näyttää defa appi 12.5V ja täysiä palkkeja.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja fordever »

tanevala kirjoitti: 28 Tammi 2023 07:08 Turhaan sai 1000 euroa maksaa pixeli valoista.
Esim. Tänään kun lähdin Turkuun ja ajoin pimeetä moottoritietä. Valot pixeloi alkuun niin kuin pitikin. Hetken päästä ainoastaan oikeata puolella. Ja sitten veti valot niin että näytti vaan 3m eteenpäin. Ei auttanut vaikka pisti manuaalille niin ei saanut lyhkäsiä päälle. Täytyi pysähtyä moottoritien laitaan ja sammuttaa auto. Sen jälkeen taas toimi.
Aika vaarallista touhua tuo valojen sekoilu. Valot on kuitenkin ovat tärkeä kokonaisuus autossa.
Tämä seurantaan eli raportoithan mitä huollossa sanoivat tai tekivät. Vaikuttaa siltä, että kaipaa ohjelmistopäivitystä.

Mondeon kääntyilevissä valoissa oli tosiaan samanlaista ongelmaa. Ohjelmistopäivityksellä se saatiin kuntoon.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Reilu 450km nyt Focuksessa. Ihan se autolle tuntuu. Hybridijärjestelmä toimii joka ajotilassa hyvin samalla tavalla. Vähän reilummin kaasua painaessa tulee avustus mukaan, ei pintakaasulla. "Matrixit" toimineet ainakin ekoilla pimeillä kuten kuuluu. B&O hintaansa nähden oikein oivasti soiva setti, parempi minusta kuin aikaisemmin. Lasikaton ihanuus muistui taas mieleen jäisine natinoineen, mutta tuo ei automerkistä kiinni ole. 18" vanteilla pikkasen pomppivaa menoa Mondeoon verrattuna, mutta ehkä siihen taas tottuu.

Oikea ovi rämisee bassojen tahtiin, mutta se saatiin aikaisemmassakin Focuksessa loppumaan huollossa, joten sinne menossa tuon takia. Samoin tsekataan aurauskulmat, kun molemmissa edellisissä Fordeissa ollut heti uudesta ketuillaan. Rattikin hieman oikealle kallellaan, kuten edellisessä Focuksessa, mutta huollossa tuokin viimeksi "suoristui".

Sync4 toimii minusta ihan hyvin ja asiallisesti. Kaikilta ominaisuuksiltaan. Eipä valittamista minulla myöskään ilmastoinnin yms. säätöihin, kun jotkut taisivat pienistä "symboleista" keskustella mutta ei itseä ainakaan haittaa. Ihan passeli laite.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Jatkoin tuota jännitteen mittailua.
Edellistä pidempää ajoreissua seuraavana aamuna (yön yli seisseenä ja virta pois päältä): 12,1V (yleismittarilla akun navoista).
Ajon aikana lähes 15V (14,7-14,9V).
Puolen tunnin pysäköimisen jälkeen kaupan parkkihallissa: 12,1V. Ja kun avasin oven ja istuin autoon (en kytkenyt virtoja); 11,9V.

Outoa kyllä, ajon aikana, tupakansytytinpistokkeeseen laittamani mittari näytti koko ajan 14,7-14,9V, vaikka moottori oli välillä liikennevaloissa pysähtyneenä. Vasta kun ajon päätteeksi sammutin auton napista, lähti jännite laskemaan.
Mitähän tuo meinaa? Ottaako se ajon aikana lisävirtaa tuolta 48V akusta vai mitä tuo tarkoittaa?

EDIT: Olen melko varma että tuo BMS:n nollaaminen viikonloppuna teki jotain. Akun heikkoa varauskykyä se ei parantanut (yhä hädin tuskin 12V). Mutta mHEV näyttäisi nyt toimivan paljon nätimmin. Alussa se oli aivan mahdoton. Ja moottori käynnissä se latausjännite ei enää seilaa 13-15V välillä, vaan pysyy tuossa 14,8V paikkeilla.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja xflex »

Itselläni on tuollainen Fiesta mhev enkä sitä ole mittaillut sen ihmeemmin - mutta muistan jossain nähneeni systeemikaavion toteutuksesta. Aika vastaava taitaa olla kaikilla valmistajilla.

12V piiriin syötetään virtaa 48V piiristä invertterin kautta. Auton varsinainen pyörivä BISG-startti/laturi on 48v joka siis lataa tuota 48V akkua tarpeen mukaan ja erityisesti moottorijarrutuksissa. Perinteistä 12V laturia ei siis ole autossa. Sitten kun autoon laitetaan virrat päälle kytkeytyy myös invertteri päälle ja alkaa syöttää 12V piiriin tuota vajaata 15V jännitettä. Tällä ladataan sitten myös sitä 12V akkua. Tuo invertteriltä saatava jännite on aika stabiili eikä se juurikaan heilu. Sitten kun invertteri on ns. off niin 12V piiristä löytyy se mitä 12V akku tarjoaa.

Laitan linkin kaavioon jos sen jostain vielä löydän.

Edit: ehkä parempi nimitys tuolle invertterille on DC/DC-konvertteri…
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Kaavio ois kiva, juu :)
Mutta kyllä mulla se latausjännite heilui jossain 12,8-15V välillä. Ja tottahan toki sen kuuluukin säätää latausjännitettä akun varaustilan mukaan. Mutta nyt viime päivinä se näyttäisi lataavan vain tuolla 14,7-14,9V jännitteellä. Ehkä se BMS:n nollaaminen sai järjestelmän diagnosoimaan tuon akun uudelleen ja totesi sen olevan kaiken latausavun tarpeessa. Tämä 12V akku siis sippi jo syntyessään.

Viime viikolla kokeilin sitä ladata 3,6A Ctek-laturilla ja lähtöjännite (12,1V) huomioonottaen meni yllättävän vähän aikaa kunnes Ctek sanoi akun olevan täysi. Pari-kolme tuntia meni ja se väitti akun olevan täyteen ladattu. Tuolla varaustasolla (12,1V) olisi pitänyt mennä kymmenen tuntia kepeästi.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Löytyhän sieltä pyöräkulmista taas säädettävää. Oven rätinäkin parani huomattavasti.

Mutta, Matrixit teki tänään saman tempun mistä joku täällä mainitsikin. Valokuvio säätyi yhtäkkiä näyttämään ihan lähietäisyydelle. Parani käynnistämällä auto uudelleen.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Ishvan kirjoitti: 31 Tammi 2023 21:57 Löytyhän sieltä pyöräkulmista taas säädettävää. Oven rätinäkin parani huomattavasti.

Mutta, Matrixit teki tänään saman tempun mistä joku täällä mainitsikin. Valokuvio säätyi yhtäkkiä näyttämään ihan lähietäisyydelle. Parani käynnistämällä auto uudelleen.
Sen huomasin ajaessa, että auton valot saattavat luulla liikennemerkin heijastusta vastaantulevan auton valoiksi. Näin käynyt useamman kerran.
428HO
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Elo 2022 15:06

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja 428HO »

Dandalon kirjoitti: 16 Tammi 2023 18:37
428HO kirjoitti: 13 Tammi 2023 17:32 -Sync 4 / mittaristo. Sanoisin, että fordin olisi hyvä kuunnella asiakas palautteita. Kyllä sillä pärjää, mutta jotain pirun pienellä. Ratti-, tuulilasi- ja takalasin lämmitin niin en minä ainakaan tahdo nähdä eroa siitä väri täpästä, että onko en päällä vai ei. Penkinlämmittimetkin voisi muistaa mihin ne on säädetty, eikä aina uudestaan laittaa ykkös teholle, kun perse palaa.
Laita kirkkautta lisää siihen näyttöön, saat sitä säädettyä sieltä valokiekko kytkimen vierestä, se säätää mittariston kirkkautta myös. Helpotti ainaki itellä näkemään paremmi missä on valomerkki ja missä ei.
Ei auta värisokeuteen ja ikänäköön, mutta kiitos vinkistä.
428HO
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Elo 2022 15:06

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja 428HO »

Ishvan kirjoitti: 14 Tammi 2023 10:05 Jännä. Mitähän apua tuon olemattoman sähköavun oletetaan tuovan. ~10kW sähkömopo ei paljoa kuulu tuntua jos ollenkaan varsinkin kun siitä saadaan luultavasti vain osa tehoista ulos kylmillä ilmoilla akun varauksesta riippuen. Ottaen huomioon, että osa ”kerätystä” hukkaenergiasta käytetään vielä sähköisten apulaitteiden toimintaan. Lisäksi moottori voidaan vaikkapa rullauksissa sammuttaa aikaisemmin ja hyödyntää ylimääräistä akkukapasiteettia siinä. Eipä se muillakaan merkeillä missään polkimen takana ”tehoina” tunnu. Eikä voi näillä kW-määrillä tuntuakaan.

Jos tuolla kulutusta sadaan joku hassu desilitra leikattua niin hyvä se. Enemmän markkinointikikka ja nykymaailmassa ”vaadittu” ominaisuus. Kannattaa muistaa että ei se Focus mikään oikea hybridi ole, joten turha siltä on odottaa oikeastaan yhtään mitään.

Mondeossa on 88kw sähkömoottori ja siitä sadaan bensamoottorin kaverina yhteistehona ulos yhteensä 138kW. Saatava sähköapu bensamoottorin (103kW) rinnalla on luokkaa 35kW.
"Eikä voi näillä kW-määrillä tuntuakaan"
Juurikin näillä tehoilla tuntee jopa vastatuulen :)
428HO
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Elo 2022 15:06

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja 428HO »

Don MC kirjoitti: 23 Tammi 2023 10:34 Auton ihmetykset jatkuvat. On päiviä jolloin mHEV toimii oikein mallikkaasti ja on päiviä jolloin sitä sinistä symbolia ei näy ollenkaan (vihreä symboli näkyy kuitenkin aina kun kaasusta päästää). Lisäksi mittariston kirkkaus on temppuillut pariin otteeseen. Se on yhtäkkiä saattanut vetää täydelle kirkkaudelle ja sitten äkkiä takaisin. Lisäksi tässä yhtenä päivänä huomasin ikäänkuin ajovalot välkkyisivät todella nopeasti (useita kertoja sekunnissa). Vähän kuin vanhana hehkulanka-aikana ajaisi nimismiehen kiharoiden yli.

Auto valmistui jo lokakuussa, mutta tuotiin Suomeen vasta tammikuun puolella. Se on siis seissyt jossain varastoituna pari kuukautta. Siinä ajassa ehtii kyllä esim 12V akku happanemaan aika lailla. Mittasinkin nyt piruuttani akun napajännitteet:
-Yön yli seisseenä: 12,2V
-Moottori tyhjäkäynnillä: 12,7V
Eikös nuo ole hieman alakanttiin?

Jos jännite pääsee tipahatamaan niin se tietää kyllä kaikenlaisia elektronisia sekoiluja.
"-Moottori tyhjäkäynnillä: 12,7V
Eikös nuo ole hieman alakanttiin?"
Akku täynnä niin ei tuuppaa enempää. Mut voi kokeilla lataa omalla laturilla ohi haistelijan. Ite huomannu, että jos laitan kerran kuussa lataukseen akun niin saa olla yön yli ennenkuin akku täynnä. Ajan kerran viikossa kauppaan, 5km / suunta. kerran kuussa toimistolle 50km/suunta. Joten tarvii lisälatinkia.
428HO
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Elo 2022 15:06

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja 428HO »

Don MC kirjoitti: 23 Tammi 2023 11:50 Juu, tuo on tiedossa. 48V akku antaa virtaa sille sähkömoottorille/startille. Mutta kaikki muu autossa onkin sitten sen 12V akun varassa. Myös sitä mHEV-järjestelmää ohjaava elektroniikka.

Edit: Laitoin nyt Ctek-laturin kiinni. Saas kattoa käyttäytyykö auto hetken taas paremmin.
Oma kokemus on, että osaa käyttäytyä paremmin.
428HO
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Elo 2022 15:06

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja 428HO »

Dandalon kirjoitti: 23 Tammi 2023 12:42
Don MC kirjoitti: 23 Tammi 2023 12:28 Tuohan on hyvä lepojännite. Mulla on siis akussa tai laturissa jotain häikkää ja se ilmeisesti aiheuttaa näitä muitakin outoja oireita.
Onko sulla fordpass käytössä? Sinne mulla on joskus tullu viestiä että autosta on poistettu etäominaisuus pois käytöstä akun jännitteen säästämikseksi, jos auto on esim seisonu pitkään ajamatta ilman latausta.
Sama ilmoitus tulle itellekkin. Kerta viikkoon jos käy kaupassa niin on akku aika äkkiä loppu jos ei parin viikon välein laita laturiin.
428HO
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Elo 2022 15:06

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja 428HO »

Don MC kirjoitti: 23 Tammi 2023 23:34 Sullakin on siis jotain vikaa. Kyllä sen talvellakin pitää pelata. Miksiköhän ne muut valmistajat sitten ovat tuossa onnistuneet? Kyllä mulla mHEV avustaa jo ihan kylmänäkin, siis ne harvat päivät kun se suostuu toimimaan. Mutta silloin toimiikin ihan mallikkaasti. Lähtee mukaan heti kun liikennevaloista lähtee liikkeelle jne. Eikä tarvi ihan possuna talloa kaasupoljinta, vaan jo ihan rauhallisella kaasulla avustaa. Eikä ole eroa siinä onko pakkasta vai suojakeliä. Auto sitäpaitsi seisoo ulkosalla koko ajan.

Taitaa olla ohjelmistopohjainen tää vika, kun Sport Modessa pelittää ihan nätisti tuo mHEV. Normaalimoodissa ei pelaa.
Testailin työmatkalla miten pienellä pääsee. Vaivauduin oikein laittamaan ECO moodin päälle ja ajelin vakkarilla konetielläkin rekan perässä.. Positiivinen yllätys oli, että loivissakin mäissä avusti sähköllä. 1-tie ja kehä 3 yhdistetty kulutus 5.0/100km ei paha ruuhka-aikaan. Normi ajotilassa aika harvinaista, että viittii avustella.
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Latasin Ctekillä 12V akun täyteen ja nollasin sen jälkeen akunvalvontajärjestelmän (ohjekirjan ohjeiden mukaan). Mulla on nyt tupakansytytinpistokkeessa pieni USB-laturi, jossa on myös volttimittari. Se on hieman epätarkka ja näyttää yleismittariin verrattuna 0,3V liian vähän, mutta kunhan sen tiedostaa, niin siitä on kätevä seurata miten auto latailee. Autolla on selkeästi eri moodeja eri tilanteisiin.
Auto sammuttaa virran tupakansytytinliitännästä joku about 30 minuuttia moottorin sammutuksen jälkeen, joten ei ole vaaraa että akku siitä mittarista tyhjenee.

Ennen tuota lataamista ja nollausta se päästi akun turhankin tyhjäksi, mutta nykyään se heiluu omasta mielestä normaalin rajoissa.

Tuon nollaamisen jälkeen on mHEV:kin toiminut oikein mallikaasti ja avustaa silloin kun pitääkin. En tiedä miksi on näin, mutta näin se näköjään on.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Määpä teen tuon itellekin kun kerta Fiestastakin löytyy (ja ohjekirjasta).

On nimittäin hyvä testitilanne. Oon ajanut viimeks torstaina. Auto on nyt lämmityksesssä ja ulkona on noin -5 pakkasta.
Normitilanteessa MHEV ei toimis lainkaan tai vasta todella pitkän ajon ja lämpiämisen jälkeen.

Mutta kuten "428HO" sanoi, niin kyllä se toimiessaan auttaa ylämäissäkin. Sitähän kirjottelin kesäkokemuksista.
Ja nimenomaan normal ja ecomodessa ja vaikka vakkari päällä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Sama tilanne oli ostohetkestä lähtien itsellänikin. Sähköavustusta piti oikein lirkutella esiin ja se tuli vasta kun kaasua survoi oikein urakalla. Se sininen symboli mittaristossa oli normaalimoodissa todella harvinainen näky (sporttimoodissa näkyi kyllä). Nyt tilanne on ihan eri. Se avustaa pikkupakkasellakin (auto seisoo aina ulkona) heti ensimmäisestä risteyksestä lähtien. Ja kyllä, myös vakkarilla ylämäissä. Ja saatan kuvitellakin, mutta ikäänkuin näkyisi muutaman desilitran pudotuksena kulutuksessakin.

EDIT: Saattaahan se olla puhdasta sattumaakin ja mHEV lähti muuten vaan toimimaan sattumalta sen jälkeen kun nollasin akunvalvontajärjestelmän. Tiedä sitten noiden sielunelämästä...
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ei perkl! Tein tuon resetin ja MHEV toimi --heti-- ja moottori kylmänä, ulkona -8...toimi vielä asteittain niinku pitää.

Mää oon ajanu niinku koko talven luullen, että se vaan on tommone talvella.

Onko meillä nyt käsissä vika vai ominaisuus?
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

S-P-H kirjoitti: 04 Helmi 2023 18:32 Ei perkl! Tein tuon resetin ja MHEV toimi --heti-- ja moottori kylmänä, ulkona -8...toimi vielä asteittain niinku pitää.

Mää oon ajanu niinku koko talven luullen, että se vaan on tommone talvella.

Onko meillä nyt käsissä vika vai ominaisuus?
Katos vaan. En siis olekaan hullu. Pakko tuo joku vika on olla. Ei se noin voi toimia (tai siis olla toimimatta). Kyllä sen talvellakin pitää pelata.
Nyt vaan lisää kokemuksia ja ilmoituksia Fordin suuntaan. Ehkä saavat tuon korjattua.

EDIT: Siis tässä facelift-Focuksessa se resetti tapahtui näin:
- Virta päälle (älä käynnistä).
- Vedä ja päästä pitkien valojen viiksestä 5 kertaa.
- Paina ja päästä jarrupoljin 3 kertaa.
- Odota. Akkuvalo alkaa vähän ajan kuluttua vilkkumaan ja jää sitten palamaan.
- Sammuta virta. Akunvalvontajärjestelmä on nyt nollattu.

EDIT2: Tein ihan pienen rundin ja nyt ei se tietenkään näyttänyt toimivan. Ulkona -8°C.

EDIT3: Ei toimi mHEV vieläkään. Pakko olla jotain tekemistä 12V akun kunnon kanssa. Kun olin ladannut 12V akun täyteen ja nollannut BMS:n, se toimi hetken ihan hyvin. Nyt on taas akun lepojännite tipahtanut 12,0V paikkeille, eikä mHEV enää toimi niin kuin pitää. Latausjännite ajossa on kyllä sellaset 15V luokkaa, mutta näköjään ei akku vain tahdo ottaa sitä vastaan.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Vastaa Viestiin