Mikähän olis syy

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
rimpjar
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Huhti 2021 20:30

Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja rimpjar »

Niin sanokaas viisaammat mistä lähtee hakemaan kauppa kassiin vikaa. FORD FOCUS II (DA_) 1.6 TDCi 2011 90Hk eilen toimi moitteetta
ja tänään meinasin käydä lähikaupassa niin lähti käyntiin normaalisti ja kun pakitin 5m niin sammui siihen eikä enään lähtenyt käyntiin.
Moottorista ei ole kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä eikä hajuja ja tähän asti toiminut viimeiset 100 tuhatta km kuin kello.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja Renee »

Moi paljon ajettu autolla ja siirtopumppu tankissa pyörii. Polttoainesuodatin koska olet vaihtanut sen eikä ilmaa järjestelmässä. Eli auto saa polttoainetta varmasti?
Tuossa 1.8tdci sama ongelma.
viewtopic.php?t=59391&sid=971853bcf424f ... 54609c4cb6

Tankissa pitäisi olla tuollainen polttoaineensyöttöyksikkö kun teillä on 90 heppanen moottori.
Kuva
Viimeksi muokannut Renee, 10 Tammi 2023 19:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kerropa selvästi enemmän ja tarkemmin millaisissa olosuhteissa auto oli seissyt ja laitettiin liikkeelle.
rimpjar
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Huhti 2021 20:30

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja rimpjar »

Kuten aikaisemmin sanoin auto on toiminut kuin kello ja eilen parkkeerasin sen pihalle ja tänään iltapäivällä starttasin ja lähti käyntiin heti ja kävi normaalisti sen jälkeen pakkasin sen 5m niin auto sammui siihen niinkuin olis avaimesta sammutettu. Lämpötila on ulkona +5 astetta ja sataa mutta niin se on jo satanut vettä viikon verran.
Onko siellä sulakkeita tuolle eculle, pääsulake se ei ole koska valot ja startti toimii.
Pitänee huomenna tarjota vikakoodin lukijaa jos se jotakin kertois. Polttoaine suodattimella on ajettu noin 20 tuhatta.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

rimpjar kirjoitti: 10 Tammi 2023 20:36 Kuten aikaisemmin sanoin auto on toiminut kuin kello ja eilen parkkeerasin sen pihalle ja tänään iltapäivällä starttasin ja lähti käyntiin heti ja kävi normaalisti sen jälkeen pakkasin sen 5m niin auto sammui siihen niinkuin olis avaimesta sammutettu. Lämpötila on ulkona +5 astetta ja sataa mutta niin se on jo satanut vettä viikon verran.
Onko siellä sulakkeita tuolle eculle, pääsulake se ei ole koska valot ja startti toimii.
Pitänee huomenna tarjota vikakoodin lukijaa jos se jotakin kertois. Polttoaine suodattimella on ajettu noin 20 tuhatta.
Kuvauksen perusteella voisi arvata kolmea eri vikaa:

Ensimmäisenä polttoaineen sekaan kulkeutunut vesi, joka tukkii polttoaineensuodattimen mutta se ei yleensä ilmene sammumisena kertalaakista ja usein mittaristoon syttyy varoitusvalo suodattimen vedestä.

Toinen välittömästi moottorin sammuttava vika on kampiakselin asentoanturi mutta sekin usein oireilee ensin niin, että moottori sammuu kuumana mutta käynnistyy uudestaan kylmänä

Kolmas ikävämpi vaihtoehto on nokkahihnan katkeaminen joka voi tapahtua juuri noin ja olen ostanut kaksi autoa jossa moottori oli molemmissa hajalla juuri kuvatun kaltaisen tilanteen jälkeen.
Netin mukaan vaihtoväli tuolla on 200 000km tai 10 vuotta.
rimpjar
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Huhti 2021 20:30

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja rimpjar »

Mk3Mondeo kirjoitti: 10 Tammi 2023 23:08
rimpjar kirjoitti: 10 Tammi 2023 20:36 Kuten aikaisemmin sanoin auto on toiminut kuin kello ja eilen parkkeerasin sen pihalle ja tänään iltapäivällä starttasin ja lähti käyntiin heti ja kävi normaalisti sen jälkeen pakkasin sen 5m niin auto sammui siihen niinkuin olis avaimesta sammutettu. Lämpötila on ulkona +5 astetta ja sataa mutta niin se on jo satanut vettä viikon verran.
Onko siellä sulakkeita tuolle eculle, pääsulake se ei ole koska valot ja startti toimii.
Pitänee huomenna tarjota vikakoodin lukijaa jos se jotakin kertois. Polttoaine suodattimella on ajettu noin 20 tuhatta.
Kuvauksen perusteella voisi arvata kolmea eri vikaa:

Ensimmäisenä polttoaineen sekaan kulkeutunut vesi, joka tukkii polttoaineensuodattimen mutta se ei yleensä ilmene sammumisena kertalaakista ja usein mittaristoon syttyy varoitusvalo suodattimen vedestä.

Toinen välittömästi moottorin sammuttava vika on kampiakselin asentoanturi mutta sekin usein oireilee ensin niin, että moottori sammuu kuumana mutta käynnistyy uudestaan kylmänä

Kolmas ikävämpi vaihtoehto on nokkahihnan katkeaminen joka voi tapahtua juuri noin ja olen ostanut kaksi autoa jossa moottori oli molemmissa hajalla juuri kuvatun kaltaisen tilanteen jälkeen.
Netin mukaan vaihtoväli tuolla on 200 000km tai 10 vuotta.
Autolla on nyt ajettu 190 tuhatta ja nokkahihna on vaihdettu 160 tuhannen kohdilla parivuotta sitten.
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja tikola »

Diesel lakkaa toimimasta lähtökohtaisesti polttoaineen puutteeseen, eli niin kauan kuin se sitä saa se yleensä käy. Se miksi se ei sitä nyt saa on sitten vikakoodikysymys, joten siitä se selvitys pitää lähteä.

Eli joku estää polttoaineen syöttöä, joko niin että se ei saa syötettyä tai sitten joku muu anturi,ecu tms. estää sen syötön.

Lue ne vikakoodit - siitä se lähtee

Suodatin, ruisku, siirtopumppu - kaikki ihan potentiaalisia vaihtoehtoja.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jokos täällä Focus on saatu käyntiin?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
rimpjar
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Huhti 2021 20:30

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja rimpjar »

Renee kirjoitti: 15 Tammi 2023 08:42 Jokos täällä Focus on saatu käyntiin?
Vikakoodeja ei fordissa ollut ja oli päivän latauksessa niin taas toimii. Tiedä sitten mikä häiriö siellä oli.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ok .Kannattaa varmaan tarkistaa akun kunto ja laturi lataa riittävästi samoin maadoitus akun. Ettei tämä vika palaudu jos tuolla akun latauksella se poistui.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
rimpjar
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Huhti 2021 20:30

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja rimpjar »

No eiköhän se jämähtänyt uudestaan. Mistä tuossa autossa sijaitsee polttoaine pumppu ja tietääkö joku pumppaako se koko ajan kun virrat on päällä vai vain startatessa alkaa pumppaamaan.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

rimpjar kirjoitti: 26 Tammi 2023 13:03 No eiköhän se jämähtänyt uudestaan. Mistä tuossa autossa sijaitsee polttoaine pumppu ja tietääkö joku pumppaako se koko ajan kun virrat on päällä vai vain startatessa alkaa pumppaamaan.
Korkeapainepumppu sijaitsee edestä katsoen moottorin oikeassa päädyssä. Nokka-akselin päähän asennettu. Pyörii siis vain moottorin mukana. Imee polttoaineen suodattimen kautta tankista. Tankissa ei ole siirtopumppua (jos joku ei muuta todista).
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja duckworth »

yritäedes kirjoitti: 26 Tammi 2023 14:49
rimpjar kirjoitti: 26 Tammi 2023 13:03 No eiköhän se jämähtänyt uudestaan. Mistä tuossa autossa sijaitsee polttoaine pumppu ja tietääkö joku pumppaako se koko ajan kun virrat on päällä vai vain startatessa alkaa pumppaamaan.
Korkeapainepumppu sijaitsee edestä katsoen moottorin oikeassa päädyssä. Nokka-akselin päähän asennettu. Pyörii siis vain moottorin mukana. Imee polttoaineen suodattimen kautta tankista. Tankissa ei ole siirtopumppua (jos joku ei muuta todista).
Tuen tätä faktaa, ainakaan diesel V50 Volvossa, jossa sama tekniikka, ei ollut siirtopumppua, ilmattiin muuten alipaineimukannulla että saatiin suodattimen vaihdon jälkeen käyntiin ja pois nosturilta.

Vai onkohan nimim. tikola ihan itse purkanut siirtopumpun 1.6 TDCi Mk2 Focuksesta ja todennut sen olemassa olon kyseisessä autossa...?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
rimpjar
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Huhti 2021 20:30

Re: Mikähän olis syy

Viesti Kirjoittaja rimpjar »

duckworth kirjoitti: 26 Tammi 2023 15:22
yritäedes kirjoitti: 26 Tammi 2023 14:49
Korkeapainepumppu sijaitsee edestä katsoen moottorin oikeassa päädyssä. Nokka-akselin päähän asennettu. Pyörii siis vain moottorin mukana. Imee polttoaineen suodattimen kautta tankista. Tankissa ei ole siirtopumppua (jos joku ei muuta todista).
Tuen tätä faktaa, ainakaan diesel V50 Volvossa, jossa sama tekniikka, ei ollut siirtopumppua, ilmattiin muuten alipaineimukannulla että saatiin suodattimen vaihdon jälkeen käyntiin ja pois nosturilta.

Vai onkohan nimim. tikola ihan itse purkanut siirtopumpun 1.6 TDCi Mk2 Focuksesta ja todennut sen olemassa olon kyseisessä autossa...?
Niin joutuu tuossakin koneessa käsipumpulla täyttään polttoaine suodattimen kun vaihtaa suodattimen. Samaten sulakerasiassa on tyhjä tila sillä kohtaa missä pitäisi ohjekirjan mukaan olla polttoaine pumpun sulake.
Vastaa Viestiin