Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Tämä selvä. Suora ie menee hyvin tien kun kalteivoittuu niin ongelmat alkaa. Molemmat eturenkaat kului sisäreinasta saman verran.. Tuossa juttua miksi renkaat kuluu epätasaisesti.
https://luiginpaja.fi/renkaiden-kulumat/
https://luiginpaja.fi/renkaiden-kulumat/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Oon ainakin ollu siinä uskossa että olisi tuon aikakauden Fordissa takana aurauksen säädöt, kun Mondeossa ja Focuksessakin on. Autohan pitäisi muutenkin aloittaa suuntaamaan aina että ekana säädetään taka-akseli ja sitten vasta etupää, poikkeuksena tietenkin jäykkätaka-akseliset joissa säätöä ei voida takana tehdä.Tonza855 kirjoitti: ↑06 Tammi 2023 20:14 Eli takapyörien aurausta pystyy säätämään?
Luulin että ei pysty.
duckworth kirjoitti: ↑06 Tammi 2023 15:18
Mun silmään pistää, ja aiemmin taisin mainittakin tuolla että taka-akselisollakin voi olla ongelmaa. Itsellä oli vastaavalla tavalla pielessä auraus takana Focuksessa ja auto oli aivan järkyttävä ajaa talvella, kerran meni jopa ulos tieltäkin auto kun lähti sellasesta kohdasta keula irti, jossa se ei normaalisti niin tehnyt, säädön jälkeen (vaihdettiin puslakin samalla) ei mitään ongelmia keulapidon kanssa kaarteessa. Se että miksi tuota toisen takapyörän aurausta ei ole saatu tehtaan toleransseihin onkin sitten eri juttu, olisko sitten se perinteinen että säätöpultti ruostunut jumiin?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Ei se nyt ihan noinkaan mene, kyllä jäykissä akseleissa säätöjä saa tehtyä, se vaan on hieman vaikeampaa. Ei suuria muutoksia mutta saa tehtyä.
Banjoa voi taivuttaa ja muuttaa kulmaa haluttuun suuntaan.
Ei muuten ole ovaalirata kilpureiden banjot suoria tai edes autossa suorassa.
Banjoa voi taivuttaa ja muuttaa kulmaa haluttuun suuntaan.
Ei muuten ole ovaalirata kilpureiden banjot suoria tai edes autossa suorassa.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
No joo, tarkoitin lähinnä siviiliautoja ja tavallista nelipyöräsuuntausta siihen varatulla ajalla
Tekemällähän saa tosiaan jäykästäkin taka-akselista enemmän irti, sitä en epäile, mutta vakioautoissa tehtiin aina niin että peilit kiinni ja raidetankojen päistä auraus kohdalleen.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Sen mitä itse käyttäny vanhoja autoja 4-pyöräsuuntauksissa,tosin normialustoilla on kyllä raportti paperi kertonu sen mitä tarvittu jos on jossain jotain outoa.
Entisaikaan tosin saattoi olla tehty virheasennuksia etutolpissa kun ei ollu ylälaakeria kaikissa,sellastakin puoltoa etittiin pitkään!
Jos takapäässä ei kaikki ole ok ei auto kulje suoraan,eturenkaat kuluu kun joutuu ratilla pitää suorassa.
Nythän me täällä ei tiedetä onko omistaja ostanu auton hetki sitten vai ollu jo pidemmän aikaa hänellä ja onko kuka madaltanu ja onko kulkenu joskus suoraankin...
Jos muualta tullu niin kaikki on mahdollista.
Entisaikaan tosin saattoi olla tehty virheasennuksia etutolpissa kun ei ollu ylälaakeria kaikissa,sellastakin puoltoa etittiin pitkään!
Jos takapäässä ei kaikki ole ok ei auto kulje suoraan,eturenkaat kuluu kun joutuu ratilla pitää suorassa.
Nythän me täällä ei tiedetä onko omistaja ostanu auton hetki sitten vai ollu jo pidemmän aikaa hänellä ja onko kuka madaltanu ja onko kulkenu joskus suoraankin...
Jos muualta tullu niin kaikki on mahdollista.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Joko näissä on toi ohjauskulma anturi käytössä. Kun lähdetään liikenteeseen heti alkaa ohjaus vetämään oikealle?
Kun vikakoodin lukijoissa tällainen toiminta myös on. Ohjauskulma-anturin kalibrointi (Steering Angle Sensor Calibration)
Kun vikakoodin lukijoissa tällainen toiminta myös on. Ohjauskulma-anturin kalibrointi (Steering Angle Sensor Calibration)
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Kyllä siinä varmaan sellainen on kun on ollut jo varmuudella Mondeo mk3:ssa.
Tosin ei sillä mitään tekemistä ole ohjauksen vetämisen kanssa. Aivan yhtä paljon kuin että onko radiossa Nova vaiko NRJ päällä.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Jos nyt vielä puhutaan taka-akselista, niin tuossa oli hyvä kommentti.
Alatukivarren epäkeskopultilla voi aurausta säätää, mutta samalla myös camber muuttuu, eli rengas kallistuu pystysuunnassa. Eli voi olla, ettei onnistu saada kohdalleen sekä aurausta että camberia. Ja syynä on tuo pitkittäisen tukivarren etupusla.
Siinä ei ole mitään rajoittajaa, kuinka pitkälle tukivarren huullokseen se pitäisi prässätä. Siinä spesiaalityökalussa voi kiriä loppuun asti, ja pitäisi olla hyvä. Mutta prässillä voi jäädä 1-2 cm sivuun.
Tai sitten puslan vulkanointi on jo revennyt ja tukivarsi hakee oman paikkansa.
Tai joku muu pusla on väljä tai tukivarsi on vääntynyt.
Tuollainen monivarsituenta on hyvä keksintö, mutta hankala korjata/säätää.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Jännä homma jos tuollainen juttu ohjaukseen tehty josta ei mitään apua. Onko se ohjaus varmasti että ratti on suorassa myös auto silloin menee suoraan.
Tuota muutenkin tämä säätö juttu vähän outo. Käytetty säädöissä ja sama vaiva jatkuu edelleen kuin ennen säätöä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
En ole nyt ihan varma keskustelenko oikean ihmisen, harrastelijan vai tekoälyn kanssa kun vastauksissa ei ole mitään logiikkaa ja yhteen kysymykseen henkilö saa vastauksena usein kuusi kysymystä lisää muttei yhtään vastausta.Renee kirjoitti: ↑09 Tammi 2023 12:12Jännä homma jos tuollainen juttu ohjaukseen tehty josta ei mitään apua. Onko se ohjaus varmasti että ratti on suorassa myös auto silloin menee suoraan.
Tuota muutenkin tämä säätö juttu vähän outo. Käytetty säädöissä ja sama vaiva jatkuu edelleen kuin ennen säätöä.
Jos olisit autoja korjannut/huoltanut niin tietäisit varmuudella ettei ohjauskulma-anturi käännä pyöriä missään tilanteessa vanhemmissa autoissa.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Tänään kokeilin sitä että tein nopean kääntöliikeen ajon aikana vasemmalle ja laskin ratista irti niin ratti palautui takaisin keskelle, oikealle tein saman hommaan niin ei palautunut keskelle vaan ratti jäi vinoon oikealle reilusti.
Käänsin ratin suoraksi ja laskin irti niin kääntyi aavistuksen verran oikealle mutta ei niin paljon kun tuossa nopeassa ratin kääntämisessä.
Eli oisko nyt noi yläpäänlaakeri kaput tai sit tuo ohjausvaihde.
Käänsin ratin suoraksi ja laskin irti niin kääntyi aavistuksen verran oikealle mutta ei niin paljon kun tuossa nopeassa ratin kääntämisessä.
Eli oisko nyt noi yläpäänlaakeri kaput tai sit tuo ohjausvaihde.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Tee tämä kikka ohjauksessa.
Kokeileppas kääntäessä "työntää" rattia eteenpäin, jos ei takertele, on rattiakselin laakeri tai nivel jumissa, .
Ohjaustehitin kunnossa öljyt ok koska vaihdettu huuhtelemalla.
Iskarin yläpään laakerin käännettäessä ei anna ääntä. Kun auto oli yläpää ylhäällä käänsit pyöristä oliko herkkää molenpiin suuntiin kääntää.
Tuollainen ohjaus siellä on.
https://ford.7zap.com/fi/car/38/no/0/1574/15776/
Vuosimalli onko oikea ja paljon autolla on ajettu.
Kokeileppas kääntäessä "työntää" rattia eteenpäin, jos ei takertele, on rattiakselin laakeri tai nivel jumissa, .
Ohjaustehitin kunnossa öljyt ok koska vaihdettu huuhtelemalla.
Iskarin yläpään laakerin käännettäessä ei anna ääntä. Kun auto oli yläpää ylhäällä käänsit pyöristä oliko herkkää molenpiin suuntiin kääntää.
Tuollainen ohjaus siellä on.
https://ford.7zap.com/fi/car/38/no/0/1574/15776/
Vuosimalli onko oikea ja paljon autolla on ajettu.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Vieläkös tässä menee tanko eteen vai kääntääkö pyöriä joku sähköhimmeli?
Vielkään ei ole kerrottu milloin puolto alkoi ja onko auto ollut kauan omistajalla vai äsken tullut?
Nuo vois ehkä selventää meidän muiden mietteitä,jäis turhat ainakin pois...
Vielkään ei ole kerrottu milloin puolto alkoi ja onko auto ollut kauan omistajalla vai äsken tullut?
Nuo vois ehkä selventää meidän muiden mietteitä,jäis turhat ainakin pois...
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Jos asiaa lähestyy niin, että en tiedä yhtään autoa jossa ei olisi mekaanista yhteyttä ohjauslaitteisiin. Jo ihan sen vuoksi, että häiriötilanteissa voisi säilyä jonkinlainen ohjattavuus.
Meillä on autoissa neljää erityyppistä ohjaustehostinta:
-perinteinen hydraulinen pumppu ja hammastanko
-sähkömoottorilla toimiva hydraulipumppu ja hammastanko
-sähköisesti tehostettu ohjaus, hammastanko
-neljäntenä se ikiaikainen hartiatehostus, hammastanko
Kaikissa noissa on mekaaninen yhteys rattiakselin ja hammastangon välillä.
Kaikkein herkin ja häiriötilanteessa jopa vaarallisin on tuo sähköinen ohjaustehostin jonka vikaantuessa kuorma-autokin ilman ohjaustehostinta on herkempi kääntää.
Tuo tuli esille kun sähköisen tehostajan ohjainlaitteesta paloi 60A mikrorele jolloin kadun leveys ei tahtonut riittää asunnon parkkipaikalle pääsemiseksi vaikka hampaat irvessä väänsin. Vastineeksi tehostus toimii auton liikkuessa virrat päällä jos akussa on virtaa eikä moottorin tarvitse käydä.
Tesla ja jotkut kaistavahdit kääntävät pyöriä omatoimisesti mutta nyt ei taida kysyjän auton ikäluokka olla ihan niin uusi?
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Eipä ole mitään tietoa noista sähköhimmeleistä mulle ainakin kerrottu että sähkötoimisia en tiedä mikä sitten pyöriä kääntää...
No eipä ole kyl kiinnostustakaan nohin nykyajan vermeisiin kun kalliita ovat pitää yllä,jos sellanen hajoaa niin korjaamo kyl kutsuu.
No eipä ole kyl kiinnostustakaan nohin nykyajan vermeisiin kun kalliita ovat pitää yllä,jos sellanen hajoaa niin korjaamo kyl kutsuu.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Ääni kääntölakereille ne monesti tuntuu hyviltä renkaat ylhäällä mutta takertelee kun paino päällä. Ja halpa kokeilla muutaman kympin osat.Tonza855 kirjoitti: ↑09 Tammi 2023 15:23 Tänään kokeilin sitä että tein nopean kääntöliikeen ajon aikana vasemmalle ja laskin ratista irti niin ratti palautui takaisin keskelle, oikealle tein saman hommaan niin ei palautunut keskelle vaan ratti jäi vinoon oikealle reilusti.
Käänsin ratin suoraksi ja laskin irti niin kääntyi aavistuksen verran oikealle mutta ei niin paljon kun tuossa nopeassa ratin kääntämisessä.
Eli oisko nyt noi yläpäänlaakeri kaput tai sit tuo ohjausvaihde.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Voi hyvinkin se olla,aikoinaan ne jumitti kun ei ollu laakereita ja kiristivät väärin.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Ohjauslaakeri pykältää sitten molempiin suuntiin ei vain aina yhteen ja samaan suuntaan.
Kuinka vaikea on testata se pyörät ylhäällä puoltaako tehostaja, en nähnyt että sitä olisi kokeiltu vieläkään.
Ja tarkistaa onko hammastangon suojakumin alla tehostimen öljyä se on ainakin varma merkki että se on paskana.
Kuinka vaikea on testata se pyörät ylhäällä puoltaako tehostaja, en nähnyt että sitä olisi kokeiltu vieläkään.
Ja tarkistaa onko hammastangon suojakumin alla tehostimen öljyä se on ainakin varma merkki että se on paskana.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Pykältää juu mutta jos onkin jumissa ei käänny kunnolla niin puoltaa,koettu on Voortissa tuokin missä ei laakeria ole
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Mulla sama vika että puoltaa oikealle. Kulmat säädetty eikä pitäs olla missään välystä.
Talvirenkaina uudet Goodyearin nastat. Viime kesänä ei vielä kesärenkailla puoltanut että oisko sitten nuo yläpään laakerit menny vaikka ei huomannut kun nosti keulan ilmaan että oisi takerrellu tai kuulunut rohinaa.
Autona s-max 15vm
Talvirenkaina uudet Goodyearin nastat. Viime kesänä ei vielä kesärenkailla puoltanut että oisko sitten nuo yläpään laakerit menny vaikka ei huomannut kun nosti keulan ilmaan että oisi takerrellu tai kuulunut rohinaa.
Autona s-max 15vm
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Sepä siinä onkin kun nostaa ylös niin keula kevenee eikä makaa painoa päällä,ei huomaa kun taas maassa paino päällä takertelee,monessa osassa käy samoin ettei vikaa löydy heti.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Ota kaveri kääntelemään auto pyörien päällä ja käsi etujouseen kiinni niin tuntee jos takertelee.Spear kirjoitti: ↑10 Maalis 2023 09:10 Mulla sama vika että puoltaa oikealle. Kulmat säädetty eikä pitäs olla missään välystä.
Talvirenkaina uudet Goodyearin nastat. Viime kesänä ei vielä kesärenkailla puoltanut että oisko sitten nuo yläpään laakerit menny vaikka ei huomannut kun nosti keulan ilmaan että oisi takerrellu tai kuulunut rohinaa.
Autona s-max 15vm
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Ja nyt vielä hyvä tehdä tuo kun on talvirenkaat alla ja jäätä pihalla,varmasti voi jopa kuulla että joku narskuu kun ei nosta ylös siinä se hyvin jäällä liukuu.
Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??
Joo ei ole tullu foorumilla käytyä niin päivitystä asiaan.
Tänään meni auto huoltoon,jossa vaihdetaan taka-akselin pitkittäistukivarren etummainen pusla vasen ja oikea puoli,tuli hylätty katsastuksessa tuosta.
Samalla vaihtavat eteen bilsteinin iskarit,eibach jouset ja uudet yläpään laakerit,itse vaihdoin jo taakse kyseiset osat.
Myös takatukivarret menee vaihtoon.
Saa nähä poistuuko kyseinen puoltaminen nyt sitten.
Mitäs mieltä olette asiasta kun auto kävi alle 2vk sitten katsastuksessa ja tuli pelkästään merkintä tuosta takapuslasta,vein auton liikkeeseen niin vähä aikaa meni niin soittivat että sisemmän vetoakselin suojakumi oli kuulema rikki että vetarin kuula oli tippunut sieltä kun iskaria olivat vaihtaneet.
Katsastuksessa ei mitään mainintaa suojakumista.
Sisemmän vetoakselin kuula oli tippunut eli vetoakselia on vedetty liikaa ulospäin kun iskaria ollaan vaihdettu ja veikkaan että samassa kumi on revennyt,liike väittää että ei ole vedetty niin paljon ulos että sen takia olisi tippunut että suojakumi on ollut jo rikki sillon.
Mielestäni ne kuulat ei sieltä itse lähde pois jos vetari on omalla paikallaan.
Meneekö teidän mielestä liikeen piikkiin suojakumin vaihtotyö?
Ja etuiskareiden vaihdossa meni vissii 4.5-5h kun kuulema toinen iskari ei meinannut millään mennä napaan kiinni.
Tänään meni auto huoltoon,jossa vaihdetaan taka-akselin pitkittäistukivarren etummainen pusla vasen ja oikea puoli,tuli hylätty katsastuksessa tuosta.
Samalla vaihtavat eteen bilsteinin iskarit,eibach jouset ja uudet yläpään laakerit,itse vaihdoin jo taakse kyseiset osat.
Myös takatukivarret menee vaihtoon.
Saa nähä poistuuko kyseinen puoltaminen nyt sitten.
Mitäs mieltä olette asiasta kun auto kävi alle 2vk sitten katsastuksessa ja tuli pelkästään merkintä tuosta takapuslasta,vein auton liikkeeseen niin vähä aikaa meni niin soittivat että sisemmän vetoakselin suojakumi oli kuulema rikki että vetarin kuula oli tippunut sieltä kun iskaria olivat vaihtaneet.
Katsastuksessa ei mitään mainintaa suojakumista.
Sisemmän vetoakselin kuula oli tippunut eli vetoakselia on vedetty liikaa ulospäin kun iskaria ollaan vaihdettu ja veikkaan että samassa kumi on revennyt,liike väittää että ei ole vedetty niin paljon ulos että sen takia olisi tippunut että suojakumi on ollut jo rikki sillon.
Mielestäni ne kuulat ei sieltä itse lähde pois jos vetari on omalla paikallaan.
Meneekö teidän mielestä liikeen piikkiin suojakumin vaihtotyö?
Ja etuiskareiden vaihdossa meni vissii 4.5-5h kun kuulema toinen iskari ei meinannut millään mennä napaan kiinni.