S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
KimmoT
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Joulu 2022 13:13

S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja KimmoT »

V. 2009 S-maxiin kehittynyt mystinen, aina vaan lyhenevä öljynvaihtoväli. Alkuun oli muutamia tuhansia, nyt enää alle 1000km /noin yksi kuukausi. On ajateltu, että kyseessä on tiheät tai kesken jäävät hiukkassuodattimen poltot. Tuli vaihdatettua suodatinpönttö, mutta ei sillä mitään vaikutusta ollut. Alkaa näyttämään, ettei Keski-Suomen huoltoliikkeet keksi, miten syyhyn päästään käsiksi. Vikakoodeja on luettu ja aina nollattu, mutta ongelma jatkuu.
Löytyykö ehdotuksia, mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä?? Kilometrejä on >260000, mutta harmittaahan se, jos monikäyttöisen kulkupelin taival tähän hyytyy.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sanoit että ne hiukkasuodattimet poltot jää aina kesken niin kyllä se on huonompia asia. Voiko tehdä mitään tämän asian suhteen. Kun tässä se ongelma varmaan on

Kuka huollot tekee oikeat öljyt ja hyvä suodatin vaihdetaan. Huoltovalo kuinka sammutetaan. Ajetaan pitkää matkaa ei noita 5 kilometrin pikapyrähdyksiä. Lisääntyykö öljy ettei sinne dieseliä mene joukkoon. Tuossa juttua sama aihe selvitetty taustoja mistä johtuu toi tihentynyt öljynvaihtoväli. Mitä ne vikakoodit kertoi.
https://www.talkford.com/threads/what-t ... ht.303330/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja tikola »

ISO ääni tälle polttoasialle, mutta jos pönttö on kerran vaihdettu homman pitäisi olla kunnossa. Minulla 2.0 Kugassa juuri näitä oireita ja ongelma taisi lopulta olla DPF:n paine-eroanturi. Toki nyt pitää ensin tietää millainen polttosysteemi 2.2 koneessa on ja työntääkö se vikaantuessaan polttoainetta öljyn sekaan. Eli

1) Lue muutakin kuin auton ilmoitus öljynvaihtovälistä. Kurkista sinne öljytikkuun lisääntyykö öljy, mille se haisee ja palaako jäteöljy helposti - eli onko döljyn sekaan mennyt dieseliä ja se aiheuttaisi sen tihentyvän välin

2) Selvitä mikä on 2.2 polttojärjestelmä - tuossa ketjussa sitä taidettiin setviä: viewtopic.php?t=61235
Lähinnä kysymys on se onko DPF polton ärjestelmä sellainen, että ruiskutusta lisätään sylinteriin vai ruiskutetaanko se jonnekkin muualle pakopuolelle?

3) Itse vaihdoin pöntön, mutta se ei sillä pelannut koskaan - nyt pelaa alkuperäisellä pöntöllä ja uudella anturilla.


Eli tämä näin DPF ongelmaisen vinkkelistä kokemuksia. Sinullahan vika voi olla joku muukin miksi ajotietokone pyytää öljynvaihtoa. Koetat nyt ensin päästä jyvälle siitä miksi se sitä pyytää ja siinä tuo Hiukkassuodatin/DPF/Pönttö on yksi varsin todennäköinen syy, mutta varmaan niitä muitakin vaihtoehtoja on.
Viimeksi muokannut tikola, 02 Tammi 2023 04:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Dpf tukkeutuminen on aina oire viasta ei se itse vika. Egr tai anturointi vika yleensä.
Ja polttoaineen lisääntyminen voi muös johtua pumpun vuodosta.
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mk1escos kirjoitti: 31 Joulu 2022 19:14 Dpf tukkeutuminen on aina oire viasta ei se itse vika. Egr tai anturointi vika yleensä.
Ja polttoaineen lisääntyminen voi muös johtua pumpun vuodosta.
Totta - kyllä minullakin EGR vaihdettiin ennen pönttöä. Nyt asiat kaikki hyvin. Tuo ruiskutuspumpun akselitiivisteen vuoto tai vuotavat suuttimet oli todellakin itselläni mielessä, mutta kun sain DPF poltot onnistumaan kaikki alkoi toimia normaalisti. Jos luet tuon linkkaamani threadin tiivistelmä siitä on se, että toisella hiukkasuodattimella polttoaineenkulutus oli reilun kympin sataselle, josta osa kulkeutui öljyn sekaan. Pelkästään pöntön vaihto palautti minun 2009 2.0l Kugassa polttoaineenkulutuksen sinne normaaliin noin 7 litraa sataselle tasoon.

Toisaalta väitän, että kun ajan autoni aika vanhaksi, niin kyllä niissä tahtoo ajan myötä tulla DPF ongelmia vaikka mitään isompaa muuta vikaa ei olisi. Eli kyllä vuodet ja sadat tuhannet tahtovat DPF:ää tukkia vaikka autossa ei muuta vikaa olisikaan.
Viimeksi muokannut tikola, 02 Tammi 2023 05:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KimmoT
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Joulu 2022 13:13

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja KimmoT »

Kiitos vastauksista. Viestiketjujen perusteella 2009 2.2 TDCi-moottorissa on polttoaineen syöttö sylinteriin silloin, kun poltto halutaan käynnistää. Tarkastin öljyn: sen määrä on lisääntynyt, näyttää melklo ohuelta ja paloi myös, tosin sen arvioinnissa näppituntumaa ei ole. Vikakoodeista en ole saanut liikkeistä tarkempaa tietoa, kun niistä ja itse ongelmasta on keskusteltu, on vaikuttanut, ettei heillä ole ollut oikein hajua, mihin suuntaan edetä.
Nyt kun DPF-suodatin on uusittu, niin omassa mielessä ajatuksena uusia paine-eroanturi letkuineen. Vai olisiko silti kannattavaa teettää ensin mittaukset ja mahdollisimman tarkat vikakoodien selvitykset?

Ja vielä lisäys: loppukesällä-syksyllä tarkoituksella ajettiin autolla valtaosin pitkää matkaa, mutta sillä ei ollut havaittavaa vaikutusta öljynvaihtoväliin.
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja tikola »

KimmoT kirjoitti: 01 Tammi 2023 21:01 Kiitos vastauksista. Viestiketjujen perusteella 2009 2.2 TDCi-moottorissa on polttoaineen syöttö sylinteriin silloin, kun poltto halutaan käynnistää. Tarkastin öljyn: sen määrä on lisääntynyt, näyttää melklo ohuelta ja paloi myös, tosin sen arvioinnissa näppituntumaa ei ole. Vikakoodeista en ole saanut liikkeistä tarkempaa tietoa, kun niistä ja itse ongelmasta on keskusteltu, on vaikuttanut, ettei heillä ole ollut oikein hajua, mihin suuntaan edetä.
Nyt kun DPF-suodatin on uusittu, niin omassa mielessä ajatuksena uusia paine-eroanturi letkuineen. Vai olisiko silti kannattavaa teettää ensin mittaukset ja mahdollisimman tarkat vikakoodien selvitykset?

Ja vielä lisäys: loppukesällä-syksyllä tarkoituksella ajettiin autolla valtaosin pitkää matkaa, mutta sillä ei ollut havaittavaa vaikutusta öljynvaihtoväliin.
Sinulla on sama oire kuin minulla - palava, laimea ja kitkerälle haiseva öljy sen kertoo - siellä on dieseliä öljyn seassa. Nyt ensimmäinen huolto on se, että oikeasti vaihdat ne öljyt niin tiheään kuin se vaatii. Muuten sinulla on moottorivaurion riski ja se on sitten isompi murhe. Jos öljy on tarpeeksi huonoa tarpeeksi kauan, niin sinulla hajoaa koko moottori ja sitten olet oikeasti lirissä. Minä vaihtelin jonkin aikaa tonnin välein,mutta omassa tallissa tehtynä se ei ollut kuin vaivaa ja muutama kymppi rahaa.

Toinen - jokseenkin yhtä tärkeä asia on vikakoodien luku, että aidosti pääset kiinni siihen mitä ne koodit ovat joita auto huomaa. Minulla se oli käytännössä Engine Oil Detoriated ja välittämättä mitään muuta koodia ei ollutkaan. Paitsi ajoittain DPF Soot Accumulated - tai jotain sinnepäin joka kertoi DPF:n tukkeutumisesta, joka minun tapauksessa oli ehkä paine-ero anturin vika. Tätä koodia ei kuitenkaan ollut koko ajan, eli se oli se pelkkä öljyn hapantumiskoodi.

Kolmas likimain edelleen yhtä tärkeä asia on hommata Forscan, jolla pystyt seuraamaan DPF:n regenerointiyrityksiä. Noilla oireilla sanoisin, että se tulee kertomaan sinulle epäonnistuneista polttoyrityksistä muutaman kymmenen kilometrin välein. Onko polttoaineen kulutus kasvanut jotenkin merkittävästi - minulla se oli yksi selvä oire vaikka mitään savutusta tms. ei näkynytkään. Kasvua oli luokkaa neljännes ongelman ollessa päällä.

Nuo kolme hommaa eivät ole kalliita jos itse tekee, mutta vaivaa niiden eteen pitää nähdä. Jotenkin siihen murheeseen pitää päästä kiinni ja noilla tempuilla sen teet. Eli ensinmmäinen turvaa isommilta vahingoilta ja kahdella seuraavalla koetat päästä ongelmaan kiinni. Kun ne on tehty ollaan paremmin jäljillä siihen mitä kannattaa tehdä - pelkän osienvaihtoarvailun sijaan.

Mikä oli se "pönttö" joka vaihdettiin? Merkkituote vai halvin EBAY löytö kuten minulla? Minun ongelma oli siis tiivistäen se, että auto kertoi DPF:n olevan tukkeutumassa. Hätäpäissäni vaihdoin sen pöntön kolmensadan ebay löytöön ja sillä se poltto ei koskaan onnistunut. Sen jälkeen vaihdoin paine-ero anturin ja lopulta laitoin alkuperäisen painepesurilla putsaamani pöntön takaisin ja kaikki alkoi toimia.

Eli minä luulen, että minulla vika oli pelkkä paine-ero anturi, koska oikeasti autossa kaikki muu on entistä tällä hetkellä paitsi se. Se mikä jäi epäselväksi oli paine-eron livedatojen seuranta Forscanilla. Tai seurasin minä, mutta en päässyt oikein tolkkuun siitä mitä niiden arvojen pitäisi oikeasti olla.

ps. Katso ensin ne pelkät anturin letkut - niissä on ollut hapertumia monissa autoissa. Tosin jos paine-erot sekoavat sinun pitäisi nähdä kyllä moottorin vikavalojakin.

pps. Ja jos autossa olisi nappi/asetus jolla DPF poltot saisi pois päältä niin tätä ongelmaa ei olisi. Tuollaiset kuljettajan kontorollin ulottumattomissa olevat toiminnot, jossa auto päättelee itse tarvitsevansa tehdä jotain ovat aina kaiken pahan alku ja juuri, josta seuraa ongelmia asioiden mennessä pieleen. Vähintäänkin selkeä merkkivalo sille, että DPF:n regenerointi on käynnissä olisi tarpeen ja mielellään nappi, josta sen voisi siinä tilanteessa pysäyttää tai käynnistää manuaalisesti olisi tarpeen.
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Osaisiko joku selittää, miten sitä dieseliä voi mennä öljytilaan?
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja tikola »

kaihakki kirjoitti: 02 Tammi 2023 07:15 Osaisiko joku selittää, miten sitä dieseliä voi mennä öljytilaan?
Minäkin otan tämän tiedon ilolla vastaan. Tiivistäen oma kokemus - Kuga kulutti reilut 10 litraa sataselle ja poltti DPFää epäonnistuneesti muutaman kymmenen kilometrin välein vaihdettuani tukkeutumista valitelleen hiukkaspöntön ebayn halvimpaan yhteensopivaksi väitettyyn. Öljyn määrä lisääntyi, öljy laimeni ja jäteöljy syttyi palamaan helposti, josta johtopäätökseni oli, että polttoainetta kulkeutuu öljyn sekaan.

Korjauksena tein:

DPF:n paineanturin vaihto ja hiukkaspöntön palautus alkuperäiseen - kulutus tippui noin seitsemään litraan sataselle ja kaikki toimii kuten pitääkin öljyjen, hiukkaspolttojen tms. suhteen.

Minusta se logiikka on se, että tuollainen kolme litraa sataselle on niin paljon, että kaikki ei vaan pala vaan sitä palamatonta kulkeutuu männänrenkaiden katkokohdista tms. öljyn sekaan. 2009 Kuga 2.0 TDCI käsittääkseni hoitaa polton vain lisäämällä ruiskutusta palotilaan ja kun se sitä tarpeeksi tekee niin näin käy. Parempiakin näkemyksiä otan ilolla vastaan, mutta nuo oireet, korjaukset ja päätelmät olen ihan omin kätösin tehnyt.

Ja vikakoodi loppuvaiheessa oli pelkkää Engine Oil Detoriated koodia - aiemmin oli jotain DPF liittyvää, mutta nyt ei ole se kone käsillä, joka tarkat numerot muistaisi.
Viimeksi muokannut tikola, 02 Tammi 2023 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KimmoT
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Joulu 2022 13:13

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja KimmoT »

tikola kirjoitti: 02 Tammi 2023 04:09
KimmoT kirjoitti: 01 Tammi 2023 21:01 Kiitos vastauksista. Viestiketjujen perusteella 2009 2.2 TDCi-moottorissa on polttoaineen syöttö sylinteriin silloin, kun poltto halutaan käynnistää. Tarkastin öljyn: sen määrä on lisääntynyt, näyttää melklo ohuelta ja paloi myös, tosin sen arvioinnissa näppituntumaa ei ole. Vikakoodeista en ole saanut liikkeistä tarkempaa tietoa, kun niistä ja itse ongelmasta on keskusteltu, on vaikuttanut, ettei heillä ole ollut oikein hajua, mihin suuntaan edetä.
Nyt kun DPF-suodatin on uusittu, niin omassa mielessä ajatuksena uusia paine-eroanturi letkuineen. Vai olisiko silti kannattavaa teettää ensin mittaukset ja mahdollisimman tarkat vikakoodien selvitykset?

Ja vielä lisäys: loppukesällä-syksyllä tarkoituksella ajettiin autolla valtaosin pitkää matkaa, mutta sillä ei ollut havaittavaa vaikutusta öljynvaihtoväliin.
Sinulla on sama oire kuin minulla - palava, laimea ja kitkerälle haiseva öljy sen kertoo - siellä on dieseliä öljyn seassa. Nyt ensimmäinen huolto on se, että oikeasti vaihdat ne öljyt niin tiheään kuin se vaatii. Muuten sinulla on moottorivaurion riski ja se on sitten isompi murhe. Jos öljy on tarpeeksi huonoa tarpeeksi kauan, niin sinulla hajoaa koko moottori ja sitten olet oikeasti lirissä. Minä vaihtelin jonkin aikaa tonnin välein,mutta omassa tallissa tehtynä se ei ollut kuin vaivaa ja muutama kymppi rahaa.

Toinen - jokseenkin yhtä tärkeä asia on vikakoodien luku, että aidosti pääset kiinni siihen mitä ne koodit ovat joita auto huomaa. Minulla se oli käytännössä Engine Oil Detoriated ja välittämättä mitään muuta koodia ei ollutkaan. Paitsi ajoittain DPF Soot Accumulated - tai jotain sinnepäin joka kertoi DPF:n tukkeutumisesta, joka minun tapauksessa oli ehkä paine-ero anturin vika. Tätä koodia ei kuitenkaan ollut koko ajan, eli se oli se pelkkä öljyn hapantumiskoodi.

Kolmas likimain edelleen yhtä tärkeä asia on hommata Forscan, jolla pystyt seuraamaan DPF:n regenerointiyrityksiä. Noilla oireilla sanoisin, että se tulee kertomaan sinulle epäonnistuneista polttoyrityksistä muutaman kymmenen kilometrin välein. Onko polttoaineen kulutus kasvanut jotenkin merkittävästi - minulla se oli yksi selvä oire vaikka mitään savutusta tms. ei näkynytkään. Kasvua oli luokkaa neljännes ongelman ollessa päällä.

Nuo kolme hommaa eivät ole kalliita jos itse tekee, mutta vaivaa niiden eteen pitää nähdä. Jotenkin siihen murheeseen pitää päästä kiinni ja noilla tempuilla sen teet. Eli ensinmmäinen turvaa isommilta vahingoilta ja kahdella seuraavalla koetat päästä ongelmaan kiinni. Kun ne on tehty ollaan paremmin jäljillä siihen mitä kannattaa tehdä - pelkän osienvaihtoarvailun sijaan.

Mikä oli se "pönttö" joka vaihdettiin? Merkkituote vai halvin EBAY löytö kuten minulla? Minun ongelma oli siis tiivistäen se, että auto kertoi DPF:n olevan tukkeutumassa. Hätäpäissäni vaihdoin sen pöntön kolmensadan ebay löytöön ja sillä se poltto ei koskaan onnistunut. Sen jälkeen vaihdoin paine-ero anturin ja lopulta laitoin alkuperäisen painepesurilla putsaamani pöntön takaisin ja kaikki alkoi toimia.

Eli minä luulen, että minulla vika oli pelkkä paine-ero anturi, koska oikeasti autossa kaikki muu on entistä tällä hetkellä paitsi se. Se mikä jäi epäselväksi oli paine-eron livedatojen seuranta Forscanilla. Tai seurasin minä, mutta en päässyt oikein tolkkuun siitä mitä niiden arvojen pitäisi oikeasti olla.

ps. Katso ensin ne pelkät anturin letkut - niissä on ollut hapertumia monissa autoissa. Tosin jos paine-erot sekoavat sinun pitäisi nähdä kyllä moottorin vikavalojakin.

pps. Ja jos autossa olisi nappi/asetus jolla DPF poltot saisi pois päältä niin tätä ongelmaa ei olisi. Tuollaiset kuljettajan kontorollin ulottumattomissa olevat toiminnot, jossa auto päättelee itse tarvitsevansa tehdä jotain ovat aina kaiken pahan alku ja juuri, josta seuraa ongelmia asioiden mennessä pieleen. Vähintäänkin selkeä merkkivalo sille, että DPF:n regenerointi on käynnissä olisi tarpeen ja mielellään nappi, josta sen voisi siinä tilanteessa pysäyttää tai käynnistää manuaalisesti olisi tarpeen.
Nykyinen, vaihdettu DPF-pönttö on Walkerin tekemä. Vikakoodit ovat olleet öljyn laadun huonontumista. Polttoaineen kulutus on edelleen suht normaali, 7.1l per 100km sekalaisella ajolla.
Kiitokset perusteellisesta vastauksesta!
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja tikola »

KimmoT kirjoitti: 02 Tammi 2023 09:09 Polttoaineen kulutus on edelleen suht normaali, 7.1l per 100km sekalaisella ajolla.
Kiitokset perusteellisesta vastauksesta!
No problem - heräsin aikaisin - sama istua koneella ja kanssafordistia pitää aina auttaa, kun kykenee - on tämä sen verran kovaa hommaa :thumbup:

Erona sinulla ja minulla on merkittävä muutos polttoaineenkulutuksessa - sinulla ei sitä ole minulla oli. Se voi tarkoittaa jotain jota en osaa sanoa. Todennäköisimmin se tarkoittaa minusta sitä, että sinulla poltto onnistuu vielä aika ajoin - minulla se ei onnistunut koskaan ja polton yrittämisestä tuli autolle pakkomielle.

Walkerista en osaa sanoa mitään - minulla peltiheikin Ebayssä myymä DPF ei toiminut lainkaan. Itse asiassa jälkikäteen ajatellen luulen, että se olisi voinut toimia, jos uudet arvot (DPF alku ja loppupään paine-ero) olisi osannut ohjelmoida autolle, mutta sellaista en koskaan yrittänytkään.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kiitokset täältäkin, "tikola", kun viitsit kirjoittaa perusteellista tekstiä!
Ja tuohon kolmanteen kohtaan: toistuvat = epäonnistuvat DPF-polttoyritykset huomaa alkuvaiheessa helposti näissä autoissa, kun pitää näytössä hetkellisen kulutuksen lukemaa. Kun se alkaa seilata 2-3 litraa ylös ja alas tasaisessa ajossa, tietää heti mistä on kysymys.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Jos sinne öljyihin nuonkin äkkiä kulkeutuu naftaa niin kannattaa miettiä että voisiko jokin suutin jäädä vuotamaan kun auton sammuttaa?
Se voisi selittäisi myös hiukkasloukun tukkeutumisenkin.
"harder" is not a very good safeword
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja tikola »

Kiitoksia kehuista - tässähän ylpistyy. Mutta totta - vuotava suutin on ihan potentiaalinen lähtösyy tälle ja sitä en ole omassa autossa loppuun asti kyllä vielä tutkinut. Jokatapauksessa toimimaton vs. toimiva DPF oli minulla kolmen litran kulutusero ja olen pitänyt tuota noin seitsemää litraa minun ajossa normaalilukemana 2009 malliselle nelivetokugalle. Eli itse en ole älyttömän huolissani vielä oman autoni suuttimista. Niitä voinee muuten Forscanilla seurata vai antaako se vain kokonaislukeman pumpulta?

Itse olen kovasti tuota kulutuksen kautta DPF:n polttoa koettanut tutkia enkä ole vielä oiken sitä hoksannut. Se 3 litraa kun tulee aika pienellä jalan liikkeellä tai maaston muutoksella. Se poltto varmasti näkyy, mutta ainakaan minulle se ei ole ollut helppo rasti.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

saksoboy kirjoitti: 02 Tammi 2023 10:14 Jos sinne öljyihin nuonkin äkkiä kulkeutuu naftaa niin kannattaa miettiä että voisiko jokin suutin jäädä vuotamaan kun auton sammuttaa?
Se voisi selittäisi myös hiukkasloukun tukkeutumisenkin.
Tuo on tosiaan yksi mahdollisuus. Savuttaakohan KimmoT:n auto reilusti harmaata kylmänä käynnistäessä?
tikola kirjoitti: 02 Tammi 2023 10:44 Itse olen kovasti tuota kulutuksen kautta DPF:n polttoa koettanut tutkia enkä ole vielä oiken sitä hoksannut. Se 3 litraa kun tulee aika pienellä jalan liikkeellä tai maaston muutoksella. Se poltto varmasti näkyy, mutta ainakaan minulle se ei ole ollut helppo rasti.
Joo kyllähän tuossa on oltava melko tasaista maantietä ja mielellään vakkari päällä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
KimmoT
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Joulu 2022 13:13

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja KimmoT »

yritäedes kirjoitti: 02 Tammi 2023 11:05
saksoboy kirjoitti: 02 Tammi 2023 10:14 Jos sinne öljyihin nuonkin äkkiä kulkeutuu naftaa niin kannattaa miettiä että voisiko jokin suutin jäädä vuotamaan kun auton sammuttaa?
Se voisi selittäisi myös hiukkasloukun tukkeutumisenkin.
Tuo on tosiaan yksi mahdollisuus. Savuttaakohan KimmoT:n auto reilusti harmaata kylmänä käynnistäessä?
tikola kirjoitti: 02 Tammi 2023 10:44 Itse olen kovasti tuota kulutuksen kautta DPF:n polttoa koettanut tutkia enkä ole vielä oiken sitä hoksannut. Se 3 litraa kun tulee aika pienellä jalan liikkeellä tai maaston muutoksella. Se poltto varmasti näkyy, mutta ainakaan minulle se ei ole ollut helppo rasti.
Joo kyllähän tuossa on oltava melko tasaista maantietä ja mielellään vakkari päällä.
Ei savuta lainkaan.
Epäilen vahvasti, että alkuperäisessä dpf:ssä ei ollut tukkeutumista tai muuta ongelmaa. Sen vaihto ei korjannut tilannetta. Merkkiliikkeessä pidettiin varmana, että pulma johtuu pöntöstä, koska kilsoja oli n 250000 ja niinpä se meni vaihtoon.
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ei se minullakaan savuttanut vaikka meni kymppi sataselle. Ihan normaalia kaikki auton toiminta oli - paitsi tankkaaminen. Minulla nämä jumpat on tehty 350 000 kohdalla, joten ei se 250 000 ole mikään DPF:n piloillemenoaika. Ovatpahan vaan arvanneet jotain ja se ei nyt välttämättä osunut. Jäljillä toki vahvasti olivat, eli kyllähän minäkin tuon saman vaihdon tein, eli ei se ollenkaan huono arvaus ollut.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kysymys savuttamisesta liittyi mahdollisuuteen, että vuotava suutin tiputtelee dieseliä sylinteriin koneen sammuttamisen jälkeen. Jolloin se voi käynnistyä vähän kakistellen ja pölläyttää savua, kun dieselistä märkä sylinteri alkaa töihin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Jos suutin vuotaa naftaa palotilaan niin seuraava käynnistys on todella äänekäs, savuttaa harmaan sinistä ja kolisee todela ilkeästi.
Lisäksi sen pitää vuotaa niin paljon että nafta tulee yli männän kupista jos valuu alakertaan.
Tarkoittaa luokkaa kymmeniä millilitroja. Alun 50ml on männän kuppi tdci koneessa.
Auto käy kunnolla ja ei savuta niin kallistuisin pumpun vuotoon.
Tuhka arvo nousee äkkiä kun notkea öljy pääsee palotilaan männänrenkaiden ohi.

Lisätään vielä että haljennut mäntä myös päästää lientä alakertaan. Ei väkttämättä oireile muuten.
KimmoT
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Joulu 2022 13:13

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja KimmoT »

Painiminen öljynvaihtovälin kanssa on jatkunut. Uusittu siis DPF-pönttö ja paine-eroanturit ja letkut. Silti vaihtotarve tuli n. 1000km:n jälkeen. Käytin merkkiliikkeessä, jossa totesivat, että tuossa ajassa haluttuja polttoja 111 ja onnistuneita 12kpl. "Nokimäärä" ok. Johtopäätös oli, että moottori on väljä ja siten aika lailla ns. valmis.
Moottoriremontti ei vaikuta mitenkään järkevälle, lähinnä nyt harkinnassa vielä yhdet öljyt ja lahjoitus järjestön kautta Ukrainan armeijalle - jollei kukaan keksi pelastusta Fordille :shock:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules kuluttaako se moottori paljon öljyä vaikka 1000km matkalla.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

KimmoT kirjoitti: 16 Helmi 2023 11:00 Painiminen öljynvaihtovälin kanssa on jatkunut. Uusittu siis DPF-pönttö ja paine-eroanturit ja letkut. Silti vaihtotarve tuli n. 1000km:n jälkeen. Käytin merkkiliikkeessä, jossa totesivat, että tuossa ajassa haluttuja polttoja 111 ja onnistuneita 12kpl. "Nokimäärä" ok. Johtopäätös oli, että moottori on väljä ja siten aika lailla ns. valmis.
Moottoriremontti ei vaikuta mitenkään järkevälle, lähinnä nyt harkinnassa vielä yhdet öljyt ja lahjoitus järjestön kautta Ukrainan armeijalle - jollei kukaan keksi pelastusta Fordille :shock:
Kyseessä on todellinen harvinaisuus koska nykyöljyillä bensakoneellakin voi ajaa 400 000km niin, että vielä näkyy hoonauksen jäljet sylintereissä.

Merkkiliike ei sitten ole tutkinut mitään suuttimiin liittyvää ja totesi kristallipallosta koneen olevan väljä?

Ei se mitään minullakin on vastaava kokemus Fordin valtuutetusta merkkiliikkeestä kun eivät osanneet paikallista selkeästi ilmoitettua vikaa ja mukana oli vielä lista tehdyistä toimenpiteistä.
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja tikola »

1000km ja 111 polttoa - se on siis kympin välein, mutta jos niistä osa menee läpi miksi ihmeessä seuraavaa yritetään taas kympin päästä? Forscanhan antaa tiedoksi edellisen onnistuneen ja edellisen epäonnistuneen polton. Joku jolla tuo toimii voisi lukea löytyisikö sieltä tuollaista kertamäärälukemaa.

Minun kokemus on se, että jos poltto onnistuu kaiken järjen mukaan siellä pitäsi lukea huomattavasti kymmentä kilometriä suurempia lukemia.

Toisaalta jos auto toimii, eikä öljyn määrä muutu niin kaipa sillä sitten pitää vaan ajaa ja katsoa miten käy.
Deippa
Viestit: 489
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Siis onko Kimmon foortilla ajettu vasta n. 250tkm? Eihän se nyt väljä voi olla, jos ei ilman öljyjä oo ajettu.
Antaakohan siellä kaikki anturit ihan oikeeta tietoa ECUle, ettei vaan olis jossain johto (melkeen) poikki, ku yhtenään yrittää poltattaa
S-MAX -10 TDCI 140hv
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ja jos polton yritys olisi käytännössä koko ajan päällä ja kone väljä, niin keskikulutus olisi jotain ihan muuta kuin 7.1 l100 km. Kun tuokin on mielestäni alhainen lukema S-maxille 2.2 tdci.
Jotain tässä nyt ei natsaa.
Kulkeeko, käynnistyykö ja kiihtyykö auto edelleen normaalisti?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin