Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Ei ole tallia ja pakkanen haittaa sen verran pihalla makaamista, joten kyselen hieman...
Onko jommankumman vetarin sisemmän nivelen kuluminen, tai jonkin moottorin tukikumin väljentyminen selkeä tyyppivika? Tietäis vähän nopeuttaa vianhakua tuolla kylmällä asfaltilla makoillessa...
Autohan on 2009, 1.25l bensa ja ajettu "Vain" 170tkm.
Mitä kovempi pakkanen, sitä lievempi jyrinä.
Onko jommankumman vetarin sisemmän nivelen kuluminen, tai jonkin moottorin tukikumin väljentyminen selkeä tyyppivika? Tietäis vähän nopeuttaa vianhakua tuolla kylmällä asfaltilla makoillessa...
Autohan on 2009, 1.25l bensa ja ajettu "Vain" 170tkm.
Mitä kovempi pakkanen, sitä lievempi jyrinä.
Perheenjäsenten kulkineet:
Fiesta 1,25 mk7
KA 1,24 mk2
Fiesta 1,25 mk7
KA 1,24 mk2
Re: Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Kyllä olet vian normisti paikallistanut. Vetareista niistä sisemmistä lähtee rasvat pois ja kuluminen alkaa tällöin. Vasemalla puolella taitaa olla kannatin laakeri sekin antaa osansa siihen kiihdytäessä ratti tärisee. Varmaan tutkit ja katsot että missään moottorintuenassa ei ole välystä.
viewtopic.php?t=51532
viewtopic.php?t=51532
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Jos vika ilmaantui talvirenkaiden vaihdon jälkeen niin renkaissa vika tai tasapainoitus pielessä.
Re: Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Jos ravistaa silloin, kun veto on päällä, voipi olla vetari.
Sitten pitää selvittää kumman puolen vetari ravistaa. Saatko nyt talvella jossain suditettua paikaltaan liikkeelle niin, että toisen puolen rengas on jäällä ja toisen puolen rengas asvaltilla? Kokeile kummatkin puolet kakkosvaihteella niin, että sutiva rengas ottaa kierroksia ja toinen ei juuri pyöri. Pitäisi olla selvä ero tuntumassa eli toinen puoli täristää ja toinen ei.
Voihan tunkillakin ottaa aina toisen kulman vuorollaan ylös, nelonen tai vitonen silmään ja kytkin ylös matalilla kierroksilla. Vääntöä syntyy sen hetken, kun ilmassa pyörivä rengas kiihtyy. Huom. vääntöä syntyy samalla myös maassa olevaan renkaaseen eli kokeile auto tukevasti tuettuna.
Sitten pitää selvittää kumman puolen vetari ravistaa. Saatko nyt talvella jossain suditettua paikaltaan liikkeelle niin, että toisen puolen rengas on jäällä ja toisen puolen rengas asvaltilla? Kokeile kummatkin puolet kakkosvaihteella niin, että sutiva rengas ottaa kierroksia ja toinen ei juuri pyöri. Pitäisi olla selvä ero tuntumassa eli toinen puoli täristää ja toinen ei.
Voihan tunkillakin ottaa aina toisen kulman vuorollaan ylös, nelonen tai vitonen silmään ja kytkin ylös matalilla kierroksilla. Vääntöä syntyy sen hetken, kun ilmassa pyörivä rengas kiihtyy. Huom. vääntöä syntyy samalla myös maassa olevaan renkaaseen eli kokeile auto tukevasti tuettuna.
Re: Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Tuo nopeus ikkuna tärinälle kuullostaa kyllä vetarivialta, mutta kuten edellä pohdittiinkin pitäisi saada täydennystä tuleeko tärinä vedossa vai kun ylitetään vaan 80km/h ja pysytään alle 120km/h tasakaasulla?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Tunkkasin auton ilmaan ja kävin alla.
Molemmat vetarien sisemmät nivelet väljät. Renkaat ilmassa ei niinkään välystä, mutta keula alhaalla selvästi väljät.
Vetoakseleissa on alkuperäiset tarrat vielä paikoillaan.
Oikeanpuoleisen vetarin tukilaakeri kunnossa.
Samalla huomasin moottorin tarmman tukityynyn olevan myös vaihtokunnossa. Se, joka tulee vaihteiston kylkeen kiinni.
Vetarit kokonaisuutena tukilaakereineen (Vas.110€+Oik.130€) & vaihteistoöljy menee siis vaihtoon ja tuon mainitsemani tukityynyn (55€) uusin myöhemmin.
Ajoin keula ilmassa pöllienpäällä ja kiihdyttäessä 80->120km/h sai auton hetkeksi ravistamaan samallalailla, kuin tiellä ajaessa. Tärinä ilmaantuu vain vedossa ajaessa ja keula ilmassa.
Molemmat vetarien sisemmät nivelet väljät. Renkaat ilmassa ei niinkään välystä, mutta keula alhaalla selvästi väljät.
Vetoakseleissa on alkuperäiset tarrat vielä paikoillaan.
Oikeanpuoleisen vetarin tukilaakeri kunnossa.
Samalla huomasin moottorin tarmman tukityynyn olevan myös vaihtokunnossa. Se, joka tulee vaihteiston kylkeen kiinni.
Vetarit kokonaisuutena tukilaakereineen (Vas.110€+Oik.130€) & vaihteistoöljy menee siis vaihtoon ja tuon mainitsemani tukityynyn (55€) uusin myöhemmin.
Ajoin keula ilmassa pöllienpäällä ja kiihdyttäessä 80->120km/h sai auton hetkeksi ravistamaan samallalailla, kuin tiellä ajaessa. Tärinä ilmaantuu vain vedossa ajaessa ja keula ilmassa.
Viimeksi muokannut Maukkavee, 03 Joulu 2022 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perheenjäsenten kulkineet:
Fiesta 1,25 mk7
KA 1,24 mk2
Fiesta 1,25 mk7
KA 1,24 mk2
Re: Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Eikös se Fiesta ole etuvetoinen, että miten sen keulan saa ilmaan kiihdytyksessä...


Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Hyvä että Fiesta tuli kuntoon ja ilmoitit myös tänne ilouutisen.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
oliko keula ilmassa oikeasti vai johtuiko tunne vaan siitä että roikuit ratissa valtavan kiihtyvyyden repiessä päin selkänojaa?
Re: Fiesta ravistaa kiihdytettäessä 80->120km/h
Tuttu tärinä oli jo Escossa tuommosta,alkaapi muuten sitten ihan tosta noin vaan ei turhia varottele!
Niin se murrosnivel voi sitten nalkata jumiinkin ja toki sitten väljenee hetkessä ja meno loppua.
Niin se murrosnivel voi sitten nalkata jumiinkin ja toki sitten väljenee hetkessä ja meno loppua.