2,0 Tdci öljyt ja vedet sekaisin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
C-Max 107
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Loka 2022 07:19

2,0 Tdci öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja C-Max 107 »

N. 2kk käytössäni ollut C-Max ko. koneella, vm 2011 ja ajettu 250tkm. Aluksi kaikki hyvin ja autohan on tilava ja mukavan letkeä ajossa, kone vääntää ja kulutus on kohtuullinen. Sitten alkoi painajainen:
Lähdin asioille n. 20km päähän ja ihmettelin aluksi kun lämmintä ei meinannut tulla hyttiin kunnolla ja lämpömittarikin seilasi aluksi 70-90 asteen välimaastossa kunnes vakiintui normaaliin.. ajattelin että ehkä webasto siinä kikkaili kun lämpötila oli 10 asteen paikkeilla ulkona.
Noo.. kaikki vaikutti olevan ok mutta kotiin palattuani ihmettelin miksi säköflekti hurisi sammuttamisen jälkeen, näillä keleillä? Konepelti auki ja näky oli kaamea: mustaa vaahtoa pursuaa vähän jokapuolelta, pääosin paisuntasäiliön joka reiästä.

Hinaus lähimpää huoltoon ja odottamaan tuomiota: 2vk jälkeen ilmoittivat että saa hakea pois, auto kunnossa. Vika oli kuulemma ollut öljynsuodattimen jalassa, öljy oli sieltä löytänyt tiensä vesitilaan ja katastrofi oli valmis. Uusittu siis ölynsuodattimen jalka jossa on samassa lauhdutin sekä termostaatti kotelolla. Jäähdyttimen puhdistusaineet + huuhtelu useaan kertaan ja tietenkin uudet öljyt ja suuodatin.

Ajoin kotiinpäin ja jo 10km jälkeen jotain oli mielestäni pielessä: lämmöt ei tahtoneet nousta ensimmäistä pykälää korkeammallae (70°?) ja glygoli haisi voimakkaasti. Kotona pelti auki ja paisuntasäilössä nesteet kadonneet ja tilalla mustaa mönjää. Tästä reklamoituani arvelivat että öljynsekaista kuraa on edelleen kierrossa ja se kertyy paisuntasäiliöön. Nesteet siis vaihtoon kun jonkinverran ajoa tulisi taakse. Ajelin varovaisesti muutaman päivän ja aina oli paisuntasäiliö tyhjä, nestettä lisäilin n- 3,5l ja kaikki hävisi jonnekin. Painetta ei säiliöön muodostu, ei savuta valkoista ja vesi kiertää ainakin jotenkin kun kerran lämppäristä tulee lämpöä.
Puhdistin paisuntasäiliön omatoimisesti ja samalla tarkistin letkuliitokset, ne kunnossa.

Korjaamo ei halua sekaantua autoon enempää, epäilevat kannentiivistevikaa tai jotain vastaavaa.

Moottori ei siis koskaan ole ylikuumentunut ainakaan lämpömittarin mukaan ja huollettu on säntillisesti, jakopää vesipumppuineen muutama tuhat sitten.

Onko vastaavaa tapahtunut ja jos on, mikä neuvoksi? Alkaa ahdistaa koko värkki senverran että jos ei jotain järkevää keksitä, menee paaliin koko paska.. tai no ei kai mutta purkaamoon ostavat ainakin jollain hintaa.
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2,0 Tdci öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Kannentiiviste, sylinrerikansi halki, sylinterilohko halki.

Vaikuttaa kalliilta jos koneen joutuu vaihtamaan ja korjaaminenkaan ei tule juuri halvemmaksi mutta hieman epäilyttää tuliko se suodattimen jalka laitettua ihan asiallisesti?
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2,0 Tdci öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Lisäyksenä, 3,5L nestettä ei katoa tuosta vaan. Jos ei vuoda niin sitten menee palotilan kautta mutta pitäisi varmuudella näkyä valkoisena savuna.

Jos savua ei ole niin sitten vuotaa jostakin ajon aikana lisäksi.
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: 2,0 Tdci öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Tarkistus vielä: tuleeko jäähdytysnesteen joukkoon edelleenkin öljyä.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: 2,0 Tdci öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Mk3Mondeo kirjoitti: 20 Loka 2022 13:11 Lisäyksenä, 3,5L nestettä ei katoa tuosta vaan. Jos ei vuoda niin sitten menee palotilan kautta mutta pitäisi varmuudella näkyä valkoisena savuna.

Jos savua ei ole niin sitten vuotaa jostakin ajon aikana lisäksi.
Tätä myös pohdin, ei ole mahdollista jäädä sellaisia ilmataskuja tms. täytössä että sinne yli 3L vielä saisi menemään. Olihan se 3.5L eikä 3.5DL? ;)
Jos se on aiemmin huolella ryönätty vesitila öljyllä, niin pitäisin vielä sitä mahdollisena että +90C jäähdytysneste huuhtelee ne jäämät sieltä tehokkaammin kuin mitä letkulla on mahdollista saada aikaan, tuo ei olisi ollut vielä katastrofi sikäli.

Jos uskallat tuolla ajaa, niin tosiaan saa tyyliin 10km välein tarkistaa sekä jäähdytysnesteen että öljyn määrän & koostumuksen.
Öjystä tulee sellaista inhaa harmaata mössöä, jos siihen alkaa glykolia sotkeutua (mulla oli aikoinaan tuo vaiva Nissanissa... kaikki alkoi ylikuumenemisesta, eli syyläriä ei oltu ajoissa puhdistettu... :oops: )
jouniw
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Loka 2022 12:20

Re: 2,0 Tdci öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja jouniw »

Mulla puhkes autom.laatikon ölauhdutin ja öölit veten sekaan.
Vastaa Viestiin