Mondeo 2.0tdci -09, webasto toimii vain lämpimänä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jonddu
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Loka 2022 14:41

Mondeo 2.0tdci -09, webasto toimii vain lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jonddu »

Otsikon mukaisessa laitteessa webaston kanssa ongelmaa.

Eli webasto ei käynnisty kun kylmänä yrittää. Polttoainepumpun nakutusta tällön ei myöskään kuulu. Jos tarpeeksi monta yritystä tekee webasto menee vikatilaan, tämän saa avattua forscanilla, muttei vikakoodeja ole.

Lämpimällä koneella ajon jälkeen yrittäessä nakutus kuuluu ja webasto käynnistyy hienosti sekä pyörii 30min, webaston sammuessa sisätiloihin tulee hieman normaalia kovempi dieselin käry.

Onko ideoita mistä lähtisi ensimmäisenä vikaa etsimään? Auton akku on kunnossa.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Mondeo 2.0tdci -09, webasto toimii vain lämpimänä

Viesti Kirjoittaja tikola »

Akusta minä lähtisin, eli kyllähän tuo kuulostaa sille, että akun jännite kylmänä on jotain alle sen mitä webasto vaatii. Tuo webaston käynnistymisehdot ovat sen luokan salatiedettä, ettei siitä mitään yksiselitteistä ihan helpolla löydy. Käytännössä varmoja mitä itse tiedän ovat

1) Akun jännite pitää olla jotain - mitä sitä en tiedä, mutta tämä lienee konffattavissa. Muistaaksen ELM configissa oli tälle paikka
2) Polttoainetta pitää olla yli tietyn määrän tankissa, että se suostuu käynnistymään - taas mikä se määrä on -siitä on vain huhuja
3) Ilman lämpötilan pitää olla jotain, joskin itse olen kyllä kesällä webaston hengissä pitämiseksi pakkoajoja tehnyt aika lämpimässäkin, joten tuskin sekään ihan yksiselitteistä on


Tässä threadissa hieman keskustelua aiheesta:

viewtopic.php?t=59900

Itsellä pääsyyllinen, jokseenkin samoihin oireisiin oli akku, vaikka pitkään tuntuikin, ettei vika voi olla siinä. Tosin vaihdoin minä laturinkin, mutta en ole varma oliko se oikeasti tarpeen. Minulla on 2008 Kuga, joten aika samat systeemit siinä on kuin sinun autossasi.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo 2.0tdci -09, webasto toimii vain lämpimänä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Helpointa lienee kytkeä auto laturiin ja testata josko ongelma poistuu.
Jonddu
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Loka 2022 14:41

Re: Mondeo 2.0tdci -09, webasto toimii vain lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jonddu »

Akku uusittu sekä ladattu myös useampaan kertaan, joten se on kunnossa.

Sellaisen olen havainnut että akulta mitattuna jännite on ollut hyvä 12.8V, mutta auton ”hidden menusta” katsottuna jännite on saattanut olla vain 11V luokkaa. Voikohan tällä olla merkitystä, että jostain tulee häviöitä ja auto luulee ettei akussa ole tarpeeksi varausta.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Mondeo 2.0tdci -09, webasto toimii vain lämpimänä

Viesti Kirjoittaja tikola »

Jonddu kirjoitti: 02 Loka 2022 11:35 Akku uusittu sekä ladattu myös useampaan kertaan, joten se on kunnossa.

Sellaisen olen havainnut että akulta mitattuna jännite on ollut hyvä 12.8V, mutta auton ”hidden menusta” katsottuna jännite on saattanut olla vain 11V luokkaa. Voikohan tällä olla merkitystä, että jostain tulee häviöitä ja auto luulee ettei akussa ole tarpeeksi varausta.
Tämä oli juuri se syy miksi vaihdoin laturin - eli sain samanlaisia mitättömiä latauslukemia ja luulin sen olevan viallinen, mutta taisi ollakkin viallinen mittaus/anturi. Eli minusta on jopa todennäköistä, että tuossa on se syy. Minulla on keskustelujen pohjalta luulo, että Webaston käynnistymislimitti on 11.5 luokkaa.

Katso tuon lukeman muutosta seisonnassa ja ajossa suhteessa webaston käynnistymiseen. Sillä voi olla hyvinkin merkitystä.
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mondeo 2.0tdci -09, webasto toimii vain lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Maadotuspisteet kannattaa tutkia, ovatko kuinka hapettuneet tai ruostuneet
S-MAX -10 TDCI 140hv
Jonddu
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Loka 2022 14:41

Re: Mondeo 2.0tdci -09, webasto toimii vain lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jonddu »

Maadoituspisteitä katselin ja kiillottelin, pitäisi olla ok. Vahvasti alan uskomaan, että ohjainlaitekortissa on jonkinlaista vikaa.
Vastaa Viestiin