Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Onkohan mulla joku harvinainen 1.8 kun ei kuluta öljyä lainkaan(vielä), 180tkm ajettu 2010 Focus, toki huollettu viimeisen päälle, 10-15tkm öljyt aina vaihdettu.
adjo kirjoitti: ↑15 Elo 2022 00:09
Mondeo saa nyt olla hetken rauhassa.. ilmestyi pihalle yllättäen -06 C-Max 1,8 öljynsyöjä. Mitä budjettiremppaan tarvii välttämättä hommata? Yläpään tiivistesarja ainakin ja ne männänrenkaat. Tarviiko uudet kannenpultit? Kiertokangen laakerit kannattaa kaiketi vaihtaa? Viimeisimmästä koneen aukaisusta on vierähtänyt 25 vuotta, mutta kai tuon osaa tehdä. Konetta en pois käytä jos vaan öljypohjan saa kohtuudella pois?
jks90 kirjoitti: ↑21 Syys 2022 09:22
Onkohan mulla joku harvinainen 1.8 kun ei kuluta öljyä lainkaan(vielä), 180tkm ajettu 2010 Focus, toki huollettu viimeisen päälle, 10-15tkm öljyt aina vaihdettu.
Ei ole harvinaista jos alle 200tkm ei kuluta öljyä Mulla saman perheen pikkuveli 1.6 Zetec SE (muuttui myöhemmin Durateciksi) ei vielä 300tkm kuluttanu ja nytkin 330tkm vielä 10tkm vaihtovälillä vaan 5dl. Olennaista että käyttää sitä Fordille speksattua öljyä.
jks90 kirjoitti: ↑21 Syys 2022 09:22
Onkohan mulla joku harvinainen 1.8 kun ei kuluta öljyä lainkaan(vielä), 180tkm ajettu 2010 Focus, toki huollettu viimeisen päälle, 10-15tkm öljyt aina vaihdettu.
Ei ole harvinaista jos alle 200tkm ei kuluta öljyä Mulla saman perheen pikkuveli 1.6 Zetec SE (muuttui myöhemmin Durateciksi) ei vielä 300tkm kuluttanu ja nytkin 330tkm vielä 10tkm vaihtovälillä vaan 5dl. Olennaista että käyttää sitä Fordille speksattua öljyä.
Ei ole harvinaista jos alle 200tkm ei kuluta öljyä Mulla saman perheen pikkuveli 1.6 Zetec SE (muuttui myöhemmin Durateciksi) ei vielä 300tkm kuluttanu ja nytkin 330tkm vielä 10tkm vaihtovälillä vaan 5dl. Olennaista että käyttää sitä Fordille speksattua öljyä.
Mulla riitti 300tkm asti että vaihdoin 15tkm välein, nyt siirryin 10tkm vaihtoväliin kun alkaa olla elämää enemmän koneella takana. Välillä kannattaa aina ottaa kunnon vetoja kiihdyttäessä vaikka ihan sinne lähelle 6000rpm niin pysyy paikat puhtaina.
Voi hevosen tavara.. pultti ei vaan irtoa. Kävin korjaamolta lainaan järeämmän pulttipyssyn, ei irtoa. Hylsyvääntimet paukkuu poikki. Lämpöäkin annoin sen minkä uskalsin, mutta pultti on kiinni ja pysyy.
En usko että siihen kampiakselinpulttiin auttaa lämpö tai edestakaisin nitkuttelu, kun ongelmahan ei ole että se olisi ruostunut kiinni. Kannattaa ehkä kokeilla jotain lujempaa konehylsyä siihen pyssyyn, jos tavalliset ei kerta kestä.
Aikoinaan väännettiin kaverin LT Wolkkarista rautakangella auki ja kiinni kampiakselin pultti,lähti ja pysyi.
On vaan liika pienet työkalut ollu jos ei auki saa.
Arvaatkaas, oliko kampiakseli ykk enää, kun taistelin sen pultin kanssa... No nyt purettu jakopää ja nokat irti. Ketjunohjainkin sitten meni rikki irroitttaessa, joten haasteita riittää. Mutta ne on sitten kasausvaiheessa vasta edessä.
adjo kirjoitti: ↑01 Loka 2022 22:13
Arvaatkaas, oliko kampiakseli ykk enää, kun taistelin sen pultin kanssa... No nyt purettu jakopää ja nokat irti. Ketjunohjainkin sitten meni rikki irroitttaessa, joten haasteita riittää. Mutta ne on sitten kasausvaiheessa vasta edessä.
On mukavaa kuulla, että remontti etenee kuten ne aina etenevät.
Eikä koskaan sillä tavalla Kun Edd China sutaisee korikorjauksen moottoriremontteineen puolessatoistatunnissa. Kahdella kympillä.
Juu, ei ainakaan mulla mene remontit niin kuin haluaisi, silleen helposti ja nopeesti. No nyt männät näkyy ja ykkönen on ainut puhdas, muut männät öljyisiä ja karstaisia. Vielä öljypohja irti ja pääseen asian ytimeen. Nyt voi huoletta pyöritellä kampuraakin..
Nyt sitten pro vinkkejä, kiitos..Miten saatte öljyrenkaan asennettua niin, että pysyy järjissään? Sehän on "liian" pitkä ja aina pomppaa ulospäin ja osittain itsensä päälle kun ylä- tai alarengasta siihen laittaa. Mulla on tuollainen motonetin ihan susipaska männänrengaspuristin, sillä ei mitää toiveita saada asennettua mäntää sylinteriin.
adjo kirjoitti: ↑03 Loka 2022 19:08
Nyt sitten pro vinkkejä, kiitos..Miten saatte öljyrenkaan asennettua niin, että pysyy järjissään? Sehän on "liian" pitkä ja aina pomppaa ulospäin ja osittain itsensä päälle kun ylä- tai alarengasta siihen laittaa. Mulla on tuollainen motonetin ihan susipaska männänrengaspuristin, sillä ei mitää toiveita saada asennettua mäntää sylinteriin.
Kyseessä kaiketi se vyömallinenpuristin? Itsellä oli samanlainen kun tein joskus OHC:hen koneremonttia, on ihan pätevä työkalu, mutta asentaminen pyttyyn tekniikkalaji, olennaista että kiristää vyön vähän aavistuksen kartiomaiseksi jolloin ei karkaa m-renkaat ennen sylinteriin sujautusta.
Kaikissa männissä oli jo useasti aiemmin todetut öljyrenkaat ponnettomat ja liuottelusta huolimatta jumiin karstoittuneet "pohjaan" kiinni. Ja kaikissa oli öljyrenkaan alla oleva jakopään puoleinen öljyreikä karstoittunut umpeen. Kytkimen puolelta kaikissa öljyreiät auki ja siistit. Mikähän tuon aiheuttaa? Tehtaalla väärin laitetut männänrenkaiden katkokset?
Tuo on hyvä malli. Itsellä joku saksalainen (Saltus...?) ollut ties kuinka kauan ja hyvin useaan (en ole laskenut) koneeseen asennettu männät renkaineen. Kun työkalu on kiristetty männän päälle ja asennettu osittain sylinteriin, voi hieman muovivasaralla tai vaneripalikka välissä vasaralla naputtaa vanteen tasan sylinterilohkon kanssa samalla kiristäen pantaa lisää.
Mäntä menee vasaran kumivarrella naputtaen kevyesti männänrengas kerrallaan sisään. Jos tuntuu kovalta eikä mene niin kiristää pantaa lisää jolloin menee.
adjo kirjoitti: ↑03 Loka 2022 21:51
Kaikissa männissä oli jo useasti aiemmin todetut öljyrenkaat ponnettomat ja liuottelusta huolimatta jumiin karstoittuneet "pohjaan" kiinni. Ja kaikissa oli öljyrenkaan alla oleva jakopään puoleinen öljyreikä karstoittunut umpeen. Kytkimen puolelta kaikissa öljyreiät auki ja siistit. Mikähän tuon aiheuttaa? Tehtaalla väärin laitetut männänrenkaiden katkokset?
Longlife -öljynvaihtoväli ja huono moottoriöljy yhdistettynä kovaan kuormitukseen. Öljy on menettänyt ominaisuutensa ja palanut.
adjo kirjoitti: ↑03 Loka 2022 22:23
Niin, mutta miksi juuri jakopään puoleinen öljyreikä tukossa?
Onko sillä merkitystä? Kun rempata pitää samalla tavalla kuitenkin.
Öljy on kuumempaa, virtaus erilainen, kiihtyvyys saa öljyn siirtymään taaksepäin, yms.
Jokunen vuosi sitten eBay:stä sai 2.0 Duratec HE:n tehdasuusista koneista purettuja kiertokanki-/mäntäsarjoja laakereineen halvimmillaan reilusti alle satasen per 4kpl sarja. Ostin silloin muutaman sarjan jos sattuisi joskus tarvitsemaan. Helppo remontti kun vaihtaa koko kangen männän kanssa.
adjo kirjoitti: ↑04 Loka 2022 08:38
Ja kaiken muun ihanuuden lisäksi tilasin väärät männänrenkaat. Ovat liian isot. Mikä muu voi mennä vielä pieleen..
No, täytyy ajatella että se on vaan taustakohinaa eikä sitä enää vuoden päästä muista. Onneksi männänrenkaat eivät paljoa maksa. Se timanttinen kitkalevy/-levyt pitää vaihtaa joka kerta.