DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Näyttää siltä että Mk1 Focukset ja saman aikakauden etuveto-Fordit ovat tulleet siihen ikään että jakopään remontti alkaa kutkutella jo kotimekaanikkoja, kilometrejä saattaa olla niin paljon ettei houkuta enää korjaamoa vaivata, mutta välttämättä ei ole tiedossa mitä onnistuneen jakopään purkuun ja kasaamisen tarvitaan. Itse tein omaan 1.6 Zetec S-koneenseen jakopään n. 20tkm sitten, joten ajattelin tehdä tästä ihan ohjeen, josta olis hyötyä muillekin.

Johdanto

Tämän ketjun esimerkkinä toimii Mk1 Focus vm. 04 (eli facelfit), koneena 1.6 Zetec S, ohjetta voi soveltaa hihnäpyörien momentteja lukuun ottamatta myös 1,25 Durateciin, jossa apulaitteita lukuunottamatta samankaltainen ratkaisu jakopäässä ja mahdollisesti myös Mk2 Focuksen 1.6 Durateciin. Mustakantinen Zetec esim. Mk2 Mondeossa on taas eri sarjaa, olemalla ihan aito Zetec, koska siinähän on pakosarjakin etupuolella konetta, ja esim, kampiakselilla on kiila, joten niin siihen tätä ohjetta ei voi suoraan soveltaa, kuten ei yleensäkään Zetec E- myllyihin.

Työkalut

Työvälineiden osalta riittää kun on perus lenkki-, kiinto- ja hylsyavaimet, pientä ekstraa on omistaa 1/4" pikkuräikkä joka helpottaa sitten jakokopan irroitusta. Varsinaisia erikseen mainittavia välineitä ovat momenttiavain ja Ford- ajoitus sekä Ford- lukitustyökalu.

Ajoitustyökalut osalta tarvitaan "lattarauta" nokka-akseleita varten, ja tappi alakertaan, tässä tapauksessa OEM-numerolla 303-507, tapin pituus ja paksuus ovat kriittisiä!

Jotta kampiakselin saisi pysymään paikallaan avatessa alahihnäpyöränpulttia ja ennen kaikkea sitä kiriessä, täytyy se lukita alla olevalla työkalulla:

Kuva

Ainakin Toolfin myy noita tai sitten sellaisen voi lainata paikalliselta Ford- merkkikorjaamoltakin.

Kuva

Aloitus

Purkaminen ja koko remontti alkaa auton keulan nostolla, periaatteessa riittää kun saa auton niin että mahtuu itse alle, pyöriä ei ole pakko irroittaa. Toki keulan voi ottaa pukeillekin jos kovalla alustalla remontin pääset tekemään. Ennen kuin alat mitään purkamaan niin miinuskaapeli akusta irti.

Apulaite osasto on aika simppeli, irroitat hihnan alasuojan oikeasta runkopalkista, käännät kiristinrullaa pois päin hihnasta ja itse moniurahihna pois. Vesipumpun hihnapyörän saa parhaiten irti löysäämällä kutakin pulttia vain vähän ja pitämällä kiinni esim. siirtoleukapihdeilla aina kahdesta pultinkannasta ja vasta lopuksi pyörittelee kaikki neljä pulttia pois. Laturin kannattaa jo napata pois tässä kohtaa, se irtoaa aika vähällä ruuvamisella, kun saa vaan 3-napaisen töpselin ehjänä irti siitä.

Ajoittaminen

Seuraavana pitäisi saada ajoitustyökaluille paikat vapaiksi, joten venttiilin koppa täytyy irroittaa, ensin tulpan johdot pois tieltä ja lämpöanturintöpseli, joka on viety läpi venakopasta, tarvittaessa nosta koppaa niin paljon että näkee kuinka liitin irtoaa. Tässä kohtaa nokkien takapäiden lovet ovat esillä.

Startti irottaa avamaamalla kolme isoa pulttia jolla se tulee kytkikoppaan kiinni. Johdot startissa ovat kiinni kolmella mutterilla. Tämän jälkeen mötikän saa siirrettyä pois tieltä ja roikkumasta.

Alakerranajoitustapin paikka on koneen tulipellinpuolella, lähellä jakopäätä, muutama sentti öljypohjan yläreunasta ylöspäin. 10mm kannalla oleva tulppa kyseessä joka ruuvataan pois.


Tässä kohtaa ajoitetaan jakopää, jolloin on loogisempaa kasata se kun ei tarvitse arvailla osien asentoa. Ensin kierretään paikalleen alakerranajoitustappi, ja pyöritetään konetta kampiakselin päästä räikällä ja 18mm hylsyllä, niin kauan että kuuluu klik ja kampiakseli toppaa. Nyt nokkien lovien pitäisi olla vaakasuorassa ja lattarautamallisen ajoitustyökalun luiskahtaa niiden loviin. Jos ei, niin pyöritä kampiakselia vielä toinen kierros, riippuen millä työkierrolla kampiakseli oli menossa.

Kuva

Hihnan purku

Nyt voit lukita vauhtipyörän ruuvamalla startin tilalle aiemmin nähdyn lukitustyökalun, ja näin ollen estää osien pyöriminen. Kannattaa jo ensin löysätä nokka-akselien hihnapyörät, pitämällä nokkaa paikallaan siinä olevasta 21mm avainvälistä jakoavaimella. Saatuasi nokkapyörät löysättyä alkaa punnertaminen alapultin auki saamiseksi. Itsellä riitti puolenmetrin varsi ja se 18mm hylsy. Hihnapyörän irrotus saattaa vaatia ulosvetäjän käyttöä joissakin tapauksissa. Tässä kohtaa saat ruuvattua alemman jakohihnansuojakannen pois. Sitten täytyy tukea moottori tunkilla alapuolelta, jonka jälkeen voidaan ruuvata pois ylempisuojakansi ja koneenkiinnityskorvakko. Hihnan saa pois suht. helposti; löysäät kiristimen pulttia ja painat rullaa vapaaksi samalla kun vedät hihnan pois.

Ruuvaa vesipumppu pois ja asenna uusi. Puhdista tiivistepinta huolella ja käytä tarvittaessa liimaa tiivisteen lisäksi.

Hihnan asennus

Uuden asennus vaatii oikean työjärjestyksen että hihna kiristyy oikein ja kestäisi lopulta tuon huikean pitkän vaihtovälin. Asenna ensin rullat, mutta anna kiristimen sokan olla paikallaan. Reititä jakohihna kuten sen kuuluukin mennä. Anna ajoitustyökalujen olla paikallaan. Vedä sokka irti! Tällöin hihna hakee itselleen optimaalisen kireyden. Aloita osien kiristykset alhaalta. Ensin laita jo hammashihnan alempi suojakansi kiinni, ja vasta sitten hihnapyörä. Ruuvaa uusi pultti paikoilleen ja kiristä ensin 40Nm (varotoimenpiteenä voi toki ottaa alakerranajoitustapin pois ennen lopullista kirintää) sen jälkeen vielä 90 astetta. Nokkapyörien pitää olla koko tämä aika siis löysättynä etteivät ne lähde liikkumaan. Kun alapyörä on kiinni lopullisesti, niin kiritään nokkapyörät 60Nm. Viimeistään toista nokanpyörää kiristäessä ota ajoitustyökalu pois lovista. Tiukkaa apurulla ja kiristinrullan pultit.

Kuva

Tarkista jako. Lukitsin pois vauhtipyörältä. Kaksi pyöräytystä kampiakselinpäästä, vähän ennen kuin täydet kaksi on menty, aseta tappi alakertaan, ja kun pysähtyy tarkista latalla nokkien asento. Joskus latta ei mene välttämättä sujahtamalla loviin, mutta pääasia vain että menee pienellä kitkuttelulla edes.

Loppu kasaus ja ilmaus

Jako oli oletattavasti kunnossa, ja jos ei löysää vain nokkapyörien pultit ja korjaa jako tarvittaessa. Kasaa koneenkorvakko ja ylempisuojamuovi sekä laturi. Asenna venttiilikoppa takaisin ja käytä uutta tiivistettä. Ruuvaa startti kiinni. Asenna hihnapyörä takaisin vesipumppuun. Itse apulaite hihnan asennuksessa tulee mieleen vain yksi vinkki jonka annan eli laita jokin muu pyörä viimeisenä kuin itse kiristimenrulla jolloin saat avaimen pois välistä lopuksi.

Kasaile kaikki mitä olet vielä purkanut ja lisäile vesi koneeseen. Kun olet saanut koneen käymään täytyy vielä saada jäähdytysjärjestelmä ilmattua. Paras konsti tähän on kotioloissa ajaa keula ylämäkeen ja käyttää konetta 2500 rpm niin kauan että flekti käynnistyy, (yleensä 10 min riittää), siinä kohtaa kierrokset 5000rpm noin minuutti, jonka jälkeen letkuja kokeilemaan sekä lisäämään nestettä.




Tässä jakopäänremontointi pääpiirteittäin, lisäilen tähän vielä kuvia, tietoja ja täydennyksia. Yritän myös korjailla mahd. typoja illan.. viikon mittaan :lol:

EDIT 1.12.2022: Lisätty ongelmatilanteita koskeva teksti
EDIT: Yleisön huomiosta epäkohta korjattu; Startti kiinni kolmella pultilla muistamani kahden sijaan.


Mahdolliset ongelmat / Trouble shooting

-Itse käyttämästäni BGS:n vauhtipyöränlukitustyökalusta olen saanut kuulla huonoja kokemuksia eli niissä saattaa ainakin laatu vaihdella, joten ostakaa suosiolla joku kalliimpi

-Älkää kiristäkö nokkapyöriä lattaa vasten, ettei nokka-akselin takapää murru
Viimeksi muokannut duckworth, 01 Joulu 2022 15:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Voisko joku mode pistää tämän stickyksi, loistava huolto-ohje. Ehkä paras sitten Alfamerin (jossa ei näitä viimeisimpiä MK1 tai siis MK 1.5 Foccereita käsitelty).

Sitten kysymys(ksiä).

Tajusin tossa yks päivä, että eihän tätä voi pitää mitenkään kiinni hihnapyörästä, koska on vapaasti pyörivä. Eli ainoa vaihtoehto on lukita kampiakseli. Ja se onnistuu laittamalla tarttimoottorin tilalle se kapula, joka menee hammaskehälle.

Niin kysynpä tässä nyt samalla, kun kamoja tässä oon hankkimassa. Nuo työkalut, eli ajoitussetti (tappi + latta) ja vauhtipyörän lukitustyökalu tulis Virosta alle neljään kymppiin, niin onko kellään kokemusta ak24.fi -verkkokaupasta? Uskaltaako tilata? Oon hankkinu hihnat yms. hilppeet jo muun romppeen yhteydessä aeromotorsilta, mutta siellä ei kohtuuhintaisia erikoistyökaluja ollut.

Huonolta kyllä vaikuttaa ak24.fi, kun olen kysynyt, että käykö alla linkitetty työkalu nyt tähän Zetec-SE:seen (FYDB), niin ei kuulu mitään. Tulee vain sähkäriin viesti, että vastaamme mahdollisimman pian, mutta viimeistään kahden työpäivän kuluessa. Maanantaina jo olen kysynyt. Mutta tuo pulju nyt näyttää vain tarjoan parhaimman valikoiman edullisia näitä erikoisempia työkaluja. Mutta toki, jos tämä on tätä, niin pakko vielä gyyglätä lisää.

https://www.ak24.fi/fi/tavarat/konepell ... ord-780376
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo siis itse tilasin toolfiniltä muistaakseni aikanaan, ja ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin, kun tehty opiskelukavereiden autohinkin jakopäitä noilla :D Silloin oli siis 25e toi lukitustyökalu ja 20 ajoitussarja.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 29 Syys 2022 17:46 Joo siis itse tilasin toolfiniltä muistaakseni aikanaan, ja ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin, kun tehty opiskelukavereiden autohinkin jakopäitä noilla :D Silloin oli siis 25e toi lukitustyökalu ja 20 ajoitussarja.
Jep, kerkesin poistaa toisesta topikista tuon minun viestin, kun on tarkoituksemmukaisempi täällä.

https://www.tooloutlet.fi/product/42886 ... okalu-ford
Tuossahan ei ole listattu FYDB-moottoria ollenkaan???
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 29 Syys 2022 17:55
duckworth kirjoitti: 29 Syys 2022 17:46 Joo siis itse tilasin toolfiniltä muistaakseni aikanaan, ja ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin, kun tehty opiskelukavereiden autohinkin jakopäitä noilla :D Silloin oli siis 25e toi lukitustyökalu ja 20 ajoitussarja.
Jep, kerkesin poistaa toisesta topikista tuon minun viestin, kun on tarkoituksemmukaisempi täällä.

https://www.tooloutlet.fi/product/42886 ... okalu-ford
Tuossahan ei ole listattu FYDB-moottoria ollenkaan???
Joo ei olekaan, mutta mulla ainakin tuo työkalu on sopinu Duratec 1.25, Zetec SE:hen, Duratorq Transittiin.. eli on aika universaali Fordeissa :) Noi reiät joilla tulee startin pultteihin ovat sen takia soikeat että pystyy vähän pelaamaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 29 Syys 2022 17:58
RENNIE kirjoitti: 29 Syys 2022 17:55

Jep, kerkesin poistaa toisesta topikista tuon minun viestin, kun on tarkoituksemmukaisempi täällä.

https://www.tooloutlet.fi/product/42886 ... okalu-ford
Tuossahan ei ole listattu FYDB-moottoria ollenkaan???
Joo ei olekaan, mutta mulla ainakin tuo työkalu on sopinu Duratec 1.25, Zetec SE:hen, Duratorq Transittiin.. eli on aika universaali Fordeissa :) Noi reiät joilla tulee startin pultteihin ovat sen takia soikeat että pystyy vähän pelaamaan.
No okei, näillä suosituksilla, laitetaan tilaukseen. On nimittäin kuitenkin melkein puolet halvempi, mitä Mätänetin vastaava BAHCO. :D
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Nonniin! Elikkä semmoinen kysymys, olisikohan järkevämpää tilata tämmöinen, kun saisi lähes eurolleen samaan hintaan kuin Suomesta pelkän v-pyörän lukitustyökalun + ajoitustyökalut?

Mitä hyötyä tuosta "hämähäkistä" hommassa olisi, joka tulisi siis käsittääkseni nokkien hammaspyörille? Tai olisiko siitä mitään hyötyä verrattuna kiintoavaimella kiinnipitoon? Miksi niitä nokkapyöriä pitää ylipäätään löysätä? Olisiko sen vuoksi, jotta hihna asettuu oikein, eli kun hihnapyörät on löysättynä, ne liikahtavat vapaasti niin hihnaan ei jää ylimääräisiä jännitteitä?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 30 Syys 2022 21:08 Nonniin! Elikkä semmoinen kysymys, olisikohan järkevämpää tilata tämmöinen, kun saisi lähes eurolleen samaan hintaan kuin Suomesta pelkän v-pyörän lukitustyökalun + ajoitustyökalut?

Mitä hyötyä tuosta "hämähäkistä" hommassa olisi, joka tulisi siis käsittääkseni nokkien hammaspyörille? Tai olisiko siitä mitään hyötyä verrattuna kiintoavaimella kiinnipitoon? Miksi niitä nokkapyöriä pitää ylipäätään löysätä? Olisiko sen vuoksi, jotta hihna asettuu oikein, eli kun hihnapyörät on löysättynä, ne liikahtavat vapaasti niin hihnaan ei jää ylimääräisiä jännitteitä?
Nokkapyörät tosiaan pitää löysätä myös asennusteknisistä syistä hihnan asettumisen lisäksi. Ongelma on siis siinä kun alahihnapyörää aletaan kiristää jolloin alakerta on lukittu, nyt kun pulttiä kiritään pyöri hihnapyörä vähän mukana, kun näin tapahtuu liikkuvat myös nokat sekä nokkapyörät eli venttiilejä väännetään kohti mäntiä (itsellä meinasi tämä haaveri käydä), mutta kun hihnapyörät on löysätty niin nokat ei liiku vaikka alapyörä vähän liikkuisikin kiristysvaiheen aikana, summarum, annetaan hihnapyörien pyöriä vapaasti ja alakerran sekä nokkien pysyä paikallaan ;) Alotusviestin työjärjestys on kaiken A ja O, jotta homma toimii eli ylhäältä ekana löysäksi sitten alhaalta ja kasatessa alhaalta kiristys lopuksi ylhäältä. Tehdessä homman logiikka valkenee :)

Tuo hämähäkki lienee Ecoboostiin? Ainakaan Zetec SE:ssä siitä ei oikein ole hyötyä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Janezki_..
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Maalis 2022 21:31

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja Janezki_.. »

Moi, löytyykö tietoa onko zetec 1.6 ja duratec 1.6 (100hv)moottoreissa samanlainen Jakopää? Tarjoaa kahta erilaista kiristintä. Zetec se pienempi lienee laakerin läpi vaan pultti ja isompi malli sitten parilla pultilla kiinni. Oma auto siis MK2.5 Focus shda moottori koodi.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Janezki_.. kirjoitti: 23 Loka 2022 18:41 Moi, löytyykö tietoa onko zetec 1.6 ja duratec 1.6 (100hv)moottoreissa samanlainen Jakopää? Tarjoaa kahta erilaista kiristintä. Zetec se pienempi lienee laakerin läpi vaan pultti ja isompi malli sitten parilla pultilla kiinni. Oma auto siis MK2.5 Focus shda moottori koodi.
Jakopään uskosin pääpiirteittäin olevan samansorttinen, ainakin 1,25 Duratecissa oli, mutta kiristysmomenteissa saattaa olla eroja. Ainakin 1,25:ssa piti nokka-akseleissakin kiriä vielä asteet momenttiin vääntämisen jälkeen. Eli kannattaa Autodatasta, marmorilta tai korjausoppaasta varmistaa nämä nippelitiedot :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Janezki_.. kirjoitti: 23 Loka 2022 18:41 Moi, löytyykö tietoa onko zetec 1.6 ja duratec 1.6 (100hv)moottoreissa samanlainen Jakopää? Tarjoaa kahta erilaista kiristintä. Zetec se pienempi lienee laakerin läpi vaan pultti ja isompi malli sitten parilla pultilla kiinni. Oma auto siis MK2.5 Focus shda moottori koodi.
Taitaapa olla juuri päinvastoin. Mk1 ja mk2 ensimmäisissä autoissa oli sellainen laipasta kiinnittyvä kiristin. Uudemmissa mk2:n moottoreissa keväästä 2005 alkaen on kiristin yhdellä pultilla, rullan keskellä oleva epäkeskon läpi kiinni.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

1) Voiko vesipumpun hihnapyörän irrottaa vasta, kun pumppu itse on irrotettu? Olisi varmaan noin helpompi napauttaa pulttipyssyllä se irti.

2) Ei kai vesipumpun liitokseen saa/kannata laittaa mitään tiivistemassoja? Paperitiiviste tulee mukana. Tästä luin jotain, että tiivistemassaa ei saisi laittaa, jotta sitä ei joutuisi pumpun sisään.

3) Kannattaako jäähdytysnesteet tyhjentää vai tuleeko nestettä niin vähän, että ei kannata? Jos ei tyhjennä, valuuko nesteet kuitenkin ennalta-arvattavaan paikkaan niin, ettei se pääse ainakaan hihnan tai minkään hihnaan koskevien (esim. hihnapyörien) kanssa kosketuksiin eikä valu lattialle sinne sun tänne, vaan laakeaan astiaan siististi?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 17 Marras 2022 18:04 1) Voiko vesipumpun hihnapyörän irrottaa vasta, kun pumppu itse on irrotettu? Olisi varmaan noin helpompi napauttaa pulttipyssyllä se irti.
Mun mielestä oli helpompi löysätä niitä pultteja pumppu ja hihna paikallaan (ei irti asti vaan kierros kutakin), muistaakseni pumpun pultteihin lohkossa ei päässyt käsiksi jos hihnapyörä oli edessä. Jos tuntuu kuten monesti että lipsuu pyörä hihnan vastuksesta huolimatta, niin ottaa siirtoleukapihdeillä aina kahdesta pultista kiinni ja löysää yhden kerrallaan, ihan lenkkiavaimella.
RENNIE kirjoitti: 17 Marras 2022 18:04 2) Ei kai vesipumpun liitokseen saa/kannata laittaa mitään tiivistemassoja? Paperitiiviste tulee mukana. Tästä luin jotain, että tiivistemassaa ei saisi laittaa, jotta sitä ei joutuisi pumpun sisään.
Itse en laittanu liimaa, mutta kannattaa sinne kyllä laittaa, koska mulla hikoilee vähän jo pumpuntiiviste.
RENNIE kirjoitti: 17 Marras 2022 18:04 3) Kannattaako jäähdytysnesteet tyhjentää vai tuleeko nestettä niin vähän, että ei kannata? Jos ei tyhjennä, valuuko nesteet kuitenkin ennalta-arvattavaan paikkaan niin, ettei se pääse ainakaan hihnan tai minkään hihnaan koskevien (esim. hihnapyörien) kanssa kosketuksiin eikä valu lattialle sinne sun tänne, vaan laakeaan astiaan siististi?
Itse tein kuten korjaamolla että pumppu vaan irti ja koppaa enimmät jäähärit vatiin :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin, ensimmäinen ongelma tuli eteen. Miten tarttimoottorin saa irti. Jumissa on, ruuvit irrotettu, mutta ei lähde koputtelemalla tai edes kovemmin paukuttamalla akun kotelon irrotettua, akun kotelon suunnalta.

Tosin omaa itteään saa tässä syyttää. Olen vaihtanut tarttimoottorin vuosia sitten, olin sipaissut kevyesti ruuvien kierteisiin kyllä vaseliinia, mutta enpä tietenkään tarttimoottorin laippaan. Dump.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 20 Marras 2022 15:57 No niin, ensimmäinen ongelma tuli eteen. Miten tarttimoottorin saa irti. Jumissa on, ruuvit irrotettu, mutta ei lähde koputtelemalla tai edes kovemmin paukuttamalla akun kotelon irrotettua, akun kotelon suunnalta.

Tosin omaa itteään saa tässä syyttää. Olen vaihtanut tarttimoottorin vuosia sitten, olin sipaissut kevyesti ruuvien kierteisiin kyllä vaseliinia, mutta enpä tietenkään tarttimoottorin laippaan. Dump.
Ehkä vähän ruma konsti joka tulee itsellä mieleen että entä jos laittaa jonkun teräväpäisen taltan siihen startin ja kytkinkopan liitokseen ja sitten napauttaa vasaralla talttaan?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo, duckworth, kokeilin aluksi työntää just ruuvitaltan siihen väliin, mut en kehdannu kovin, ettei hirveitä jälkiä sinne jäisi. Mutta ei kai tässä kohta muu auta, kun tehdä niin.

Sinänänsä kait tässä tommoinen työntely ole minkään muun kuin estetiikan kannalta haitallista - toisin kuin esim. venttiilikopan kohdalla.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin, starttihan irtosi. Harittava silmäni näköjään ei huomannut kolmatta pulttia!

Mutta heti perään uusia pulmia. Ei lähde irti moottorikannakkeen yksi isopultti. Kaksi muuta lähti kyllä, mutta ei tämä yksi. Kokeiltu on nyt rost flashiä ja pulttipyssyllä paukuttamista. Ehkä pitää vielä kokeilla puolentoista metrin vartta, mutta pelkona pultin katkeaminen.

No jos ei lähde kohtuudella, ehkä ei uskalla voimaa käyttää, vaan yrittää se kikkare irrottaa moottorin päästä. Mutta sitten ei taida päästä käsiksi kunnolla vesipumpun pultteihin, jotka eivät myöskään inahda. Niitä pitäisi pystyä kokeilemaan pulttipyssyllä löysätä. Sama pelko kyllä on kampiakselin pultissa, että eipä taida sekään lähteä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse löysäsin ekana nokkapyörät ja sitten kampiakselinpultin, mutta annoin tuon korvakon olla paikallaan ettei moottori heilu niin hitosti, kun siis avasin käsin sen kampiakselinpultin. Tiukassa kyllä oli -> koko auton keula keveni ennen kuin lähti lopulta auki :D Korvakonhan voi irroittaa vasta siinä kohtaa kun itse hihna täytyy saada pois :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo, duckworth, siksihän tuota korvakkoa nyt aloin irrotaamaan, kun vesipumpun hihnapyörän pultit pitäisi saada liikkeelle. Ei tosiaan minkäänlaista aavitustakaan irtoamisesta, niin olisin yrittänyt pulttipyssyllä, joka mahdollista, mikäli tuon koko kannakehärpäkkeen saa tuosta tieltä pois ja tunkkaamalla moottoria ylemmäs.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo, tästä tulee vähän päiväkirjamaisia postauksia söhläyksen etenemisestä, mutta sehän onpi vaan hyvä, kun muillakin tulee vastaavia ongelmia eteen. :thumbup:

Eli nyt päivityksenä, että sain vesipumpun hihnapyörän irti, kun neronleimauksena hoksasin laskea mottia sen verran alaspäiten, että vesipumpun ruuvi kerrallansa tuli runkopalkissa olevan kuopan kohdalle, jolloin isompi hylsyavain mahtui siihen väliin. Sitten aina yhden ruuvin löystyttyä kevensin hihnankiristintä pyöritellen pumpunpyörän seuraavan pultin kohdalle.

Mutta kyllä kuitenkin mieluimmin irroittaisin koko moottorin ykannakeräpellyksen, koska silloin tulisi hyvin tilaa työskentelylle. Toivotaan, että rost flashi yön aikana tekee nyt taikojaan ja huomenna elämä hymyilee. Jos ei, niin pakko pungertaa jostain syystä hieman nyt siirtynyt isompi "kannakkeenkannake" takaisin, ja yrittää hoitaa homma pelkästään sähläämällä ylemmän kannakkeen kanssa. (Tuo siirtyminen on hieman mysteeri, siis etumainen ruuvi on kiinni, eikä ole lähtenyt pulttipyssykällään, mutta niin vain on kannake puolen sentin verran siirtynyt niin, että saadakseen yläpultit paikalleen, täytyisi kannaketta kiertää voimalla kohdilleen.)
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin, saatiin se moottorikannake kokonaisuudessaan pois (pois lukien moottorissa kiinni oleva osa, joka kai vaatii ensin muovikannen irrotuksen), kun väännettiin kylmästi voimalla. Pamahti vaan ja lähti irti. Kierteet oli aivan ruostuneet ja puhdistettiin ne kierretapilla sekä skruuvit ruosteharjalla. Sen jälkeen ohuelti rasvaa niin varmana lähtee jatkossakin irti.

Mutta nyt seuraavana mietityttää seuraava. Miten muovikotelo lähtee pois? Sain yläosan pultit löysäämällä sen verran tilaa, että kannen välistä sain nokkapyörien pultit löysättyä. Nyt voi sitten seuraavana moottorituki jälleen kiinnitettynä alkaa rykimään kampuran pulttia irti. Viimeinen suojakotelon pultti näyttää olevan kampiakselin hihnapyörän takana, joten se lienee pakko ensin irrottaa, jotta muovikotelo lähtee irti.

Missä vaiheessa vesipumppu kannattaa irrottaa? Oma kutina olisi, että sitten, kun muovikotelo on irrotettu. Jolloin jäähdytysnesteet valuu suoraan hihnatilaan. Fail.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Vihdoin pääsen tähän vastaamaan eka treenit ja sitten piti syödä jotain ku pääs kämpälle mutta mutta...
RENNIE kirjoitti: 22 Marras 2022 18:27 Mutta nyt seuraavana mietityttää seuraava. Miten muovikotelo lähtee pois? Sain yläosan pultit löysäämällä sen verran tilaa, että kannen välistä sain nokkapyörien pultit löysättyä. Nyt voi sitten seuraavana moottorituki jälleen kiinnitettynä alkaa rykimään kampuran pulttia irti. Viimeinen suojakotelon pultti näyttää olevan kampiakselin hihnapyörän takana, joten se lienee pakko ensin irrottaa, jotta muovikotelo lähtee irti.
Ylempi jakokopanmuovi ainakin mulla lähti pienellä vääntelyllä ja pujottelulla pois tämän jälkeen korvakon sai irti koneesta. Alempaa osaa tosiaan ei saa pois ennen kuin avaa kampuranpultin ja ottaa hihnapyörän pois edestä.
RENNIE kirjoitti: 22 Marras 2022 18:27 Missä vaiheessa vesipumppu kannattaa irrottaa? Oma kutina olisi, että sitten, kun muovikotelo on irrotettu. Jolloin jäähdytysnesteet valuu suoraan hihnatilaan. Fail.
Oikeastaan pumpun voi irroitta missä kohtaa vaan sen pultteihin pääsee käsiksi parhaiten, yleensä vasta siinä kohtaa kun vanha jakoremmi on poissa ja ainakin ne jakokopan muovit poissa tieltä. Kasausta helpotaakseen pumppu ihan ekana kiinni ennen jakoremmisarjaa, niin on tilaa ihan räikällä pyörittää pultit, muuten joutuu turhaan kikkailemaan. Jäähäriä voi roiskua sinne tänne niinku aina näitä jakopäitä tehdessä (Zetec SE, Z22XE, X30XE jne...), mutta siitä ei ole haittaa. Toki ennen uuden remmin ja rullien asennusta kannattaa kuivata rattaat ja putsata vaikka jarrukliinerillä nukkaamattomalla rätillä tms. Paineilmaakin voi käyttää putsaamiseen jos kiireisempi keissi :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 22 Marras 2022 21:56 Vihdoin pääsen tähän vastaamaan eka treenit ja sitten piti syödä jotain ku pääs kämpälle mutta mutta...
:thumbup:

No siltähän tuo järjellä ajatellen tuntuisi, että vaikka varoitellaan, ettei jäähdytysnestettä saisi mennä millekään hihnoille, pakko niiden on ainakin vähän jopa kestääkin kaikenlaisia auton nesteitä! Kyllähän tuo rätillä täytyy sitten putsailla kuitenki ennen uutta hihnaa.

Missähän tuossa jakokopan muovissa olisi se katkokohta, kun mulla näyttää olevan yhtä kappaletta alas asti. Auto tehty muistaakseni heinäkuussa 2004. :shock:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 22 Marras 2022 22:33 Missähän tuossa jakokopan muovissa olisi se katkokohta, kun mulla näyttää olevan yhtä kappaletta alas asti. Auto tehty muistaakseni heinäkuussa 2004. :shock:
Mulla oli myös -04 ja kyllä siinä ainakin oli kaksiosainen tuo jakokoppa, katkos oli hämärän muistikuvan mukaan hyvin alhaalla, jossain niillä main missä koneenkorvakkeen alareuna.

Kasaus vaiheessahan kuitenkin täytyy ekana laittaan alaosa, jonka jälkeen moniurahihnapyörän paikalleen ja kuningaspultti momenttiin. Yläkansi pitää olla poissa tieltä että mahdut momenttiavaimella kirimään nokkapyörät, tässä kohtaa koneenkorvakin on tiellä eli sen joutuu taas irroittamaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

:geek:

Nyt kävi niin, että yritettiin kampuran hihnapyörä saada irti, niin edes vielä käyttämättä kaikkea voimaa pamahti vauhtipyörän lukitustyökalu palasiksi! Nyt menee kyllä tämä homma aika haastavaksi. Kampiakseli pyörähti jonkin verran taaksepäin ja luulin toki, että hihnapyörän pultti vaan irtosi, mutta huomasin pulttia löysätessä, että kuuluu jotain muutakin vierivää ääntä, jolloin huomasinkin, että kampiakseli pyörii eikä pultti. Onneksi en nähtävästi edes kierrosta ehtinyt pyörittää kampiakselia ja asetin kampiakselin takaisin yläkuolokohtaan. Lukitustyökalun hampaasta oli jäänyt pieni pala hammaskehän hampaaseen, josta päättelin, että kampiakseli on nyt oikeassa yläkuolokohdassa, joten ainakin ajoitus taitaa moottorissa olla vielä kohdillaan ja toivotavasti säästyttiin moottorivauriolta, ettei ainakaan männät ehtineet venttiileihin osua.

Ois aika jees tuhannen taalan vinkki, miten kampuran saisi pidettyä paikallaan, että voi metrin varrella vääntää kampuran pulttia irti. ;)
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Vastaa Viestiin