Focus mk1 ylikuumenee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Amaranh
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Syys 2022 14:02
Paikkakunta: Ulkomaat

Focus mk1 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Amaranh »

Edit: Laitos on Ford Focus 1.9 tDci 2004

Ok, on hieman mennyt yli hilseen tuon Focuksen toiminta.

Auto kuumeni motarilla ja sainkin hinattua sen kotipihaan jossa aloin hieman selvittämään asiaa.

Pienen räpellyksen jälkeen laitos päätti olla kuumenematta tyhjäkäynnillä, mutta sitten taas pienen ajopätkän jälkeen kuumeni punaiselle ja tuulettimen kanssa sain lämmöt alas. (Puhaltaa siis kuumaa lämppäriltä kajuuttaan)

Huuhtelin letkuja ja räpelsin termaria niin toimi hyvin noin vuorokauden kunnes taas tuli lämpöongelma ja parkissa tien reunassa, hetken päästä linkaten kotiin kilometri kerrallaan.

Onko kellään kokeneemmalla ajatustakaan mikä voisi olla vikana, koska jos tästä ei taivaspaikka heru niin ei sitten mistään.
Ford Focus 2004 1.9 tDCI
Renault Laguna 2005 1.9 Elegant
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus mk1 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Renee »

Vesipumppu onko kunnossa että nesteet kiertää. Termostaatti puhdas ja aukeaa silloin kun pitää. Samoin vaihtaa jäähdytysnesteen ja huutelee järjestelmän puhdistus aineen kanssa. Samoin flefti toimii kuten pitää. En ajaisi paljon ennen remppaa ettei kansipahvi mene rikki
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
Amaranh
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Syys 2022 14:02
Paikkakunta: Ulkomaat

Re: Focus mk1 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Amaranh »

Kiitos nopsakasta vastauksesta.

- Vesipumppu toimii (Vesi kiertää kyllä kun tulee lämppärin puhaltimeen kuumaa ilmaa) Vai tarviiko se sitä ylipäätään että toimii kun tulee kajuuttaan kuumaa?
- Termostaatti otettu nyt helvettiin kokonaan
- Järjestelmää on huuhdeltu, mutta suunnitelmissa oli että vedetään uudestaan vaan letkuja ja muita puhtaaksi.
- Flekti pörähtää kyllä päälle heti kun on hiukankin liian lämmin.

Mielenkiintosinta on se että tyhjäkäynnillä ei lämppää vaan suoraan kun on ajossa ja rasitetta? :|

Tää onkin siis sellanen päänraaputtaja et kalju vaan kasvaa enemmän...
Ford Focus 2004 1.9 tDCI
Renault Laguna 2005 1.9 Elegant
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus mk1 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ja jäähdyttimen syyläri on kunnossa ja kennot ulkopuolelta puhtaat että ilma kiertää syylärin läpi hyvin. Kun järjestelmän puhdistat siihen on omat aineet ja tekee ohjeen mukaan antaa vaikuttaa ja huuhtelee hyvin sitten.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/608191/Mo ... aine-500ml

Tuossa on yleisimmät viat noihin lämpöongelmiin.
Moottorin ylikuumenemiseen voi olla useita syitä, mikäli nesteen lämpötilamittari on kohonnut punaiselle alueelle mittaristossa, niin syitä voi olla esimerkiksi:

Liian vähäinen jäähdytysnesteen määrä
Viallinen vesipumppu
Kulunut tai löysä moniurahihna (mikäli vesipumppua pyöritetään moniurahihnalla)
Paisuntasäiliön painekorkki on vioittunut
Termostaatti on vioittunut, eikä anna nesteen kiertää jäähdyttimen kennoon
Jäähdyttimen kennossa voi olla likaa ulkopinnoissa
Jäähdytysneste on liian likaista
Jäähdytysnesteeseen on jäänyt ilmatasku, eikä neste kierrä oikein''
Tuossa kuvat jäähdytysjärjestelmästä klikkaa kuvaketta se suurenee tällöin.
https://ford.7zap.com/fi/car/42/6.31354/23/1559/15541/
Viimeksi muokannut Renee, 30 Syys 2022 18:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus mk1 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Amaranh kirjoitti: 29 Syys 2022 19:35 Kiitos nopsakasta vastauksesta.

- Vesipumppu toimii (Vesi kiertää kyllä kun tulee lämppärin puhaltimeen kuumaa ilmaa) Vai tarviiko se sitä ylipäätään että toimii kun tulee kajuuttaan kuumaa?
- Termostaatti otettu nyt helvettiin kokonaan
- Järjestelmää on huuhdeltu, mutta suunnitelmissa oli että vedetään uudestaan vaan letkuja ja muita puhtaaksi.
- Flekti pörähtää kyllä päälle heti kun on hiukankin liian lämmin.

Mielenkiintosinta on se että tyhjäkäynnillä ei lämppää vaan suoraan kun on ajossa ja rasitetta? :|

Tää onkin siis sellanen päänraaputtaja et kalju vaan kasvaa enemmän...
Tyhjäkäynnillä lämppärin kenno riittää jäähdytykseen mutta ajossa ei.

Veikkaan huonoa vesipumppua joka ei jaksa kierrättää nestettä. Jos nesteet pysyy järjestelmässä eikä mene sekaisin öljyn kanssa. Hyvin harvoin syyläri on tukkeessa. En ole koskaan kuullut sellaisesta. Vesipumppuja puolestaan saa kantaa repulla tarvikeliikkeistä.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Focus mk1 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Mitenhän se oli, joissain oli kaksitoiminen termari, ja jos sen ottaa pois vesi ei kierrä kuin koneessa suurimmaksi osaksi. En jaksa muista missä malleissa näin oli kun alkavat olla kaksikymmentä vuotta vanhoja autot ja muistot.

Vesipumpuista on ropelli irronnut useamman kuin kerran noista mk1 fokkereiden diesel koneista. Uus pumppu ja termari 99% tapauksista riittää, ja joskus harvoin flektin anturi tarvi vaihtaa.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus mk1 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kun ongelma on päällä niin kokeile kädellä syylärin ylä- ja alaletkun lämpötilaa sieltä syylärin yhteistä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus mk1 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joko ongelma ratkennut kysyjällä, kun tuollaisella autolla ei voi ajella kovin pitkiä matkoja.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin