Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Off-topic-keskustelu
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Avataan nyt ihan oma ketju, kun yleensähän tällanen on joka merkki- ja autofoorumeillakin :) Tähän voi siis kotikommentaattorit heitellä mietteitä sekä jälkipyykkiä Formula 1:een liittyen ;)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sanottakoon jo että Sainzin varikkopysähdystä katsellessa oli naurussa piteleminen, kun meno oli vähän kun täkäläisissä rengasliikkeissä eli tiimillä ei ollu uutta rengasta valmiina :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mersut tuntuu menevän yllättävän lujaa kovalla renkaalla, ja muutkin, mukaan lukien Reb Bull näyttää olevan ihmeissään... Saa nähdä miten Verstappen hoitaa homman kotiin vai hoitaako?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Noniin, kisa ohi, näytti tosiaan että Mersut ottaa one-two-voiton, varsinkin kun Red bull kutsui Verstappenin vähän hölmössä kohtaa sisään, mutta Crash-Verstappen nappasi aika komeasti sijoituksen takaisin turva-auton poistuttua :)

Jonkinlaiseen "voittoon" ajoi myös Alonso, ei-niin-hyvällä-autolla pisteille.

Mitä mietteitä muilla Zandvoortin tapahtumista?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jaahas tulevana viikonloppuna hemmotellaan oikein kunnolla F1-faneja kun ajetaan taas pitkään kalenterissa olleella Monzan radalla!

https://www.formula1.com/en/racing/2022/Italy.html

Sen tiedän jo että multa jää aika-ajot väliin, jotka ovat jo itsessään jonkin sortin spektaakkeli tuolla, mutta uskosin että jännät paikat kun Ferrarillehan tuli jotain tekniikkapäivityksiä, joten ei tule olemaan itsestään selvä Red Bullin menestys ja Ascarissa saatetaan nähdä melkoisia effortteja :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Hmmmm, vähän laimea päätös Monzan 100-vuotiselle GP:lle...? Vaikka mun mielestä tuskin olisi hirveesti toi kärki muuttunu vaikka ois tullutki one lap shoot out- lopuksi, tietysti viihdearvon kannalta voidaan marista turva-auto järjestelystä.

Jäikö muille mitkä fiilikset?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Voi hitto että on ollut pitkät kolme viikkoa, mutta millä mielillä porukka katselee tulevaa Singaporen GP:tä? :) Kolme DRS-aluetta luulisi vähän hämmentävän pakkaa itse kisassa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Vieläkös ne Häkkinen ja JJ ajaa? :lol: eli ei oo ihan justiinsa tullu seurattua 8-)
S-MAX -10 TDCI 140hv
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Deippa kirjoitti: 29 Syys 2022 10:15 Vieläkös ne Häkkinen ja JJ ajaa? :lol: eli ei oo ihan justiinsa tullu seurattua 8-)
Tällä hetkellä tosiaan Verstappen ja Leclerc taitavat olla ne jotka taistelevat mestaruudesta, mutta eri toten mielenkiintoista ovat tehneet tästä kaudesta autojen sääntömuutokset kuten maaefektin salliminen liki 40 vuoteen ja nähdä kuinka nämä modernit vehkeet menevät perinteisillä radoilla :) Kyllähän nuo nyky-Formulat ovat paljon kimurantimpia ajaa kuin V10:t ja pieni virhe maksaa koko kierroksen.

Kotimaista mestaruus kandidaattia saatetaan toki joutua vielä hetki odottelemaan :cry:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jaa, sadekeli sekotti aikalailla pakkaa ja viivästytti kisan alkua jo huolella, mutta pakko kyllä sanoo että Perez otti hyvin shown haltuun, vaikka häntä onkin arvosteltu viime viikkojen aikana (mm. driver61 toimesta Youtubessa) että on menettänyt vauhtiaan eikä saa auton uusistä säädöistä niin paljon irti kuin Vesrtappen. Varsinkin ehkä eeppisin ajosuorite nähtiin lopussa, kun pelkkä voitto ei riittänyt, vaan mahdollisen rangaistuksen takia piti saada yli 5 sekunnin kaula ja senhän Perez sitten otti :) Ei sinällään, toiseksi tullut Leclerc laittoi kyllä huolella painetta sillon kun rata alkoi kuivua.

Ei tullut siis tylsä kisa taaskaan :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Verstappen on maailmanmestari!!! Jännä miten homma ratkesi vasti kisan jälkeisen haastattelun aikana, kun Leclerc sai sittenkin 5 sek. rangaistuksen oikaisusta ja sitä kautta saadusta edusta viimeisellä kierroksella ja viimeisessä mutkassa, jolloin Perez oli toinen ja näin ollen kaula kasvoi pisteissä Hollantailaisen eduksi.

Hauskaa sinällään kun Verstappen ehti jo sanoa että olisi ollut kiva ratkaista mestaruus jo täällä mutta ei, kunnes tuomaripäätös tehtiinkin ja piti perua puheet :D

Tää on tietysti mun henk.koht. mielipide mutta... jotenkin musta homman kuului päättyä näin, Leclerc on enemmän sellanen aika-ajo-simalaattori-nörtti kun Verstappen taas taitava auton käsittelijä. Mitä muut mieltä?!?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja hpford »

V. 1976 F1-mestaruus ratkesi myös Japanin sateisessa kisassa. Rush-elokuvan mukaan Hunt ei tiennyt olevansa mestari kun tuli maaliin (Lauda oli keskeyttänyt kisan, todeten sen liian vaaralliseksi), ja myös wikipedia toteaa sekaannuksen näin https://en.wikipedia.org/wiki/1976_Japanese_Grand_Prix : "However to his surprise as there was brief confusion as the immediate unofficial finish marked him as fifth place, but with quick deliberation the official finish was third."

Samanlaisia aineksia vuosien 2022 ja 1976 Jaappanin f1-kisoissa.
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Tulipas muuten mieleen että onkos Foortit ollu koskaan vormuloissa mukana? Ja jos niin milloin?
S-MAX -10 TDCI 140hv
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Deippa kirjoitti: 11 Loka 2022 09:53 Tulipas muuten mieleen että onkos Foortit ollu koskaan vormuloissa mukana? Ja jos niin milloin?
Ainakin 90-luvulla Benettonilla oli Fordin moottori, jossain kohtaa Ford käytti V8, kun muilla oli yleensä V10, paitsi Ferrari jolla oli V12, en muista nyt tarkkaa vuotta, mutta saattoi olla 95 kaudella...?

Cosworth toki oli jo 60-luvulla mukana, jos jotain Ford-related kontekstia halutaan spekuloida :D


EDIT: Muistikuva heitti vuodella eli -94 Benetton käytti Fordin V8:ia.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja hpford »

Ford on tukenut Cosworth:n F1-moottoria, jolla on 3. eniten voittoja (Ferrarin ja Mersun jälkeen), dominoiden F1:tä n.50 vuotta sitten.

Wikipediasta, https://en.wikipedia.org/wiki/Cosworth :
"Cosworth has collected 176 wins in Formula One (F1) as engine supplier, ranking third with most wins, behind Ferrari and Mercedes." ...
"The first Cosworth-designed cylinder head was for SCA series; with a single overhead camshaft (SOHC) reverse-flow configuration, similar to the Coventry Climax FWE engine. A real success was achieved with the next gear-driven double overhead camshaft (DOHC) four-valve FVA in 1966, when Cosworth, with a help from Chapman, convinced Ford to purchase the rights to the design, and sign a development contract – including an eight-cylinder version. This resulted in the DFV, which dominated Formula One for many years.
From this time on, Cosworth was supported by Ford for many years, and many of the Cosworth designs were owned by Ford and named as Ford engines under similar contracts. Another success by the BD series in the 1970s put Cosworth on a growing track."

"First entry 1967 Monaco Grand Prix
Last entry 2013 Brazilian Grand Prix
Races entered 681
Constructors' Championships 10
Drivers'Championships 13
Race victories 176
Podiums 535
Points 4463.50
Pole positions 140
Fastest laps 161"
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo onhan se Cosworth ollu toki takapiruna monen F1-tiimin toiminnassa :)


Kovastihan on muuten huhuja liikkeellä että viime vuoden mestaruus saatetaan vielä ottaa pois Verstappenilta, koska Red Bull oli ylittänyt budjettikaton, ainakin Mersun puolelta tätä asiaa on jo protestoitu. Harmi kun Verstappen kyllä osaa oikeastikin ajaa, mutta sitten tulee myös näitä controversy- tilanteita.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Vaikka kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruus on nyt jo ratkottu, niin sanosin että saadaan tulevana viikolla taas jännä kisa, kun tämän kauden F1:set pääsevät Interlagosiin :) Se että meneekö tähän astiset kierrosennätykset rikki, jään nähtäväksi, mutta kun tuon radan profiilia ajatellaan niin tuskin huonompaan suuntaan menevät kierrosajat maaefektiautoilla?

Sitten vähän tulevan spekulointia eli kysymystä ilmoille.. :) Lähivuosina tullaan kieltämään MGU-H ERS-järjestelmästä eli lämpöenergian talteenotto. Tähän astihan on siis turbonakselilta otettu korkeilla kierroksilla talteen ylimääräistä pyörimisenergiaa ja vastaavasti pyöritetty ahdinta mm. vaihtohetkillä ikään kuin antilag-tyyliin, joka on siis kielletty mutta voidaan tällä tavoin nerokkaasti kiertää tuokin pykälä. Niin lyhyesti :D , jatkossa autoihin tullaan taas "saamaan" ahtoviive kun pelkästään liike-energia jarrutuksen aikana voidaan ottaa akustolle talteen, ja autot ehkä ovat vähän kiikkerämpiä kiihdyttää ulos mutkasta. Mennäänkö tässä nyt kuitenkin vähän takaperin kun puhutaan Formula 1:stä vai onko vanhassa vara parempi?!?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Casuaalimpi katsoja varmaan piti eilistä GP:tä mielekkäänä, paljon kolareita ja kämmejä, mutta en varmaan ole ainoa joka oli hieman pettynyt kisan päätteeksi...? Tai sanontaanko ettei omat odotukset ihan täyttyneet :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Voe tokkiinsa, se olisi taas kausi ohi, ja un-subcribasin tilauksen, luultavasti aktivoin taas kaudelle -23 ;) Seuraan mielenkiinnolla anylyysejä että mitenkä muuttavat säännöksiä autojen ja niiden kehittelyn suhteen :geek:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja hpford »

Iltalehti kirjoittaa huhun että Ford olisi tekemässä paluuta äf-ykkösiin:
https://www.iltalehti.fi/formulat/a/77b ... 25614eb36d .
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hpford kirjoitti: 15 Joulu 2022 18:58 Iltalehti kirjoittaa huhun että Ford olisi tekemässä paluuta äf-ykkösiin:
https://www.iltalehti.fi/formulat/a/77b ... 25614eb36d .
Hmmmm, aika maukas keissi jos Red Bull saisi voimanlähteekseen Cosworthin kuten tuossa artikkelissa annetaan rivien välistä olettaa :)

Sellaisia spekulointeja tulevan kauden muutoksista on jo tullut, että nostavat sivuhelmojen korkeutta 25mm, ilmeisesti vähän tuli pohjakosketuksia tällä kaudella kun sallivat maaefektiautot, tai no periaatteessa puhuvat ventuurista auton alla mutta sama ajatus, joka toteutettu turvallisemmin kuin 40 vuotta sitten varsinaisilla maaefektihelmoilla olleet F1:set.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kuljettaja puolella taitaa olla taas valoa näkyvissä näin suomalaisittain:

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/fdb ... b9f10bfb25

Jos vaan kuljettajalla paukut riittää niin on aika hyvin jalka oven välissä uraa ajatellen kun pääsee Ferrarin koulutusohjelmaan mukaan :) Tuota kauttahan esimerkiksi Leclerc ponnahti ykkösiin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja hpford »

Voorti palaa äf-ykkösiin "Ford confirms Formula 1 return for 2026".
- https://www.autosport.com/f1/news/ford- ... /10427644/
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hpford kirjoitti: 03 Helmi 2023 18:11 Voorti palaa äf-ykkösiin "Ford confirms Formula 1 return for 2026".
- https://www.autosport.com/f1/news/ford- ... /10427644/
Jaa niin siinä näemmä käy että huhut ja spekulaatiot muuttuu faktoiksi :) Toivotaan ettei tule Reb Bullista takavuosien Jaguaaria :D

Hitto kun joutuu odotteleen melkein toukokuun lopulle että Imolaan pääsevät ja Albert Parkkikin, joka ollut perinteinen avaus GP, on sinnekin matkaa kun ajavat nuo kaksi kisaa ennen sitä:

https://www.formula1.com/en/racing/2023.html

Ei sillä saattaahan noihin kahteen ekaankin mahtua yhtä sun toista.

Jos englanninkielinen selostus on ok, niin ainakin itse olin tyytyväinen tohon F1 TV Pro palveluun, eli voin suositella :thumbup:


EDIT: Youtuben puolelta ei yhtään draamaattinen announcementti Fordin paluusta ykkösiin :mrgreen: :

https://www.youtube.com/watch?v=8Ib-gFd9MMY
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja hpford »

Muistettakoon että (Ford-)Cosworth:n viimeisimmän maailman mestaruuden voitti Keke Rosberg 1982.
Vastaa Viestiin