Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Juuri se putki. Se lähtee EGR venttiilistä ja johtaa EGR:n avautuessa kuumaa pakokaasua imusarjalle.
Tuskin sitä vaihdettu on - tarkoitin lähinnä, että kiinnitettiinkö siihen mitään huomiota. Tukkeutuva imusarja on oire, ei ongelman alkusyy. Eli toimiikohan EGR (vaikka vikakoodia ei tulekaan)?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

yritäedes kirjoitti: 04 Huhti 2022 16:10 Tukkeutuva imusarja on oire, ei ongelman alkusyy. Eli toimiikohan EGR (vaikka vikakoodia ei tulekaan)?
Onko logiikka tuossa se, että EGR olisi aina auki ja tuottaisii sitäkautta nokea liiaksi imusarjaan? Se että EGR on aina kiinni ei haitanne suorituskykyä - imee vain puhtaampaa ilmaa ilmansuodattimen läpi?
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

tikola kirjoitti: 04 Huhti 2022 13:06 DPF on työläs vaihto, EGR on työläs, mutta onnistuu kotikonstein, turbo on ainakin nelivetomallissa ISO työ. ...
Haeskelin noita DPF polton kriteeterejä googlaamalla, ja tuollainen tekstinpätkä tuli vastaan BTCF-foorumilta:

"-The turbochargers are maintained in the fully open position to minimize heat transmission from the exhaust gas to the turbochargers and to reduce the rate of gas flow through the particulate filter. This enables optimum heating of the particulate filter. If the driver demands a higher torque the turbochargers will respond by closing the vanes as required.
-The throttle is closed as this assists in increasing the exhaust gas temperature and reducing the rate of exhaust gas flow, both of which increase the speed at which particulate filter is heated.
-The exhaust gas recirculation (EGR) valve is closed as the use of EGR lowers exhaust gas temperatures and therefore makes it difficult to achieve the regeneration temperature in the particulate filter.
-The glow plugs are sometimes activated to provide additional heat in raising the temperature of the particulate filter. To maintain glow plug serviceability the activation period of the glow plugs is restricted to 40 seconds.

Eli auton valmistajasta (ja ehkä myös mallista ja moottorista) riippuen viallinen egr tai hehku voi vaikuttaa polton onnistumiseen. Myös turbon ja "kaasuläpän" toiminnalla voi olla merkitystä. Ehkä imusarjan läpilläkin?
"

Näyttää olevan vähän tuollainen "kaikki-vaikuttaa-kaikkeen" tämä pakopuolen ja sitä kautta DPF:n toimintakin... :cry:
Alan varaamaan uutta vikakoodien luentaan, katsoo nyt että saisiko jotain uutta irti(?) Voisi ehkä myös tutkia noita DPF:n putsausaineita...
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

tikola kirjoitti: 04 Huhti 2022 16:35
yritäedes kirjoitti: 04 Huhti 2022 16:10 Tukkeutuva imusarja on oire, ei ongelman alkusyy. Eli toimiikohan EGR (vaikka vikakoodia ei tulekaan)?
Onko logiikka tuossa se, että EGR olisi aina auki ja tuottaisii sitäkautta nokea liiaksi imusarjaan? Se että EGR on aina kiinni ei haitanne suorituskykyä - imee vain puhtaampaa ilmaa ilmansuodattimen läpi?
Jos EGR juuttuu auki, niin se tuntuisi kyllä vedossa. Lähinnä kiinnosti, toimiiko se, onko täynnä mönjää ja kierrättääkö öljyä sitä kautta. Kuten kysyjä edellä kirjoitti, tässä on monta muuttujaa. Jos taas EGR on tukossa tai tulpattu, se laskee talvikelissä koneen lämpöjä DPF polton kannalta.
Alunperin kysyin juuri sitä, että onko EGR:n tilasta/toiminnasta mitään raporttia, kun kerran auto on ollut noinkin tunnetussa ja tunnustetussa liikkeessä korjattavana.

DPF lisäainetta (STP tms) kannattaa kokeilla, se nostaa palotapahtuman lämpötilaa ja voi auttaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

EGR:n tarkempi kunto (tässä autossa) jää toistaiseksi arvion varaan, että se ainakin pääpiirteissään (venttiili) yhä toimisi.
Siitä ei siis ole toistaiseksi vikakoodeja tullut, ryönäytyminen lienee enemmän muutenkin EGR:n "ominaisuus" kuin "vika"... :?

Mutta sitten päivitystä, tulin nimittäin juuri Fixuksen korjaamolta, luettamasta vikakoodeja.
Sieltä löytyi seuraavaa:

1. Se vaihtamani imuilman lämpöanturi piti yhä vikakoodia päällä, eli se piti erikseen käydä nollaamassa, ei poistu vaikka antaakin "ok" lukemia.
- asentaja vielä testasi tuon toiminnan antamalla kuumapuhaltimella imusarjaan kuumaa ilmaa :thumbup:

2. Öljyn käyttöikä -huomautus, eli käytännössä varmaan sama kuin huoltoväli muistuksen nollaus(?)
- Oma moka, koska en itse muistanut tuota viime viikolla öjyt vaihtaessa tehdä (siis sillä 2 poljinta pohjaan ym. tempulla...)

Nuo kun sai nollattua, niin mitään muita vikoja ei enää jäänytkään päälle! :)

Asentaja arveli että myös DPF:n poltto toimii, koska ei siitäkään ollut vikamuistissa mitään. Ostin varoksi pullon STP:n puhdistuainetta DPF:lle, mutta ajattelin käyttää sitä vasta kun ulkona vähintään +10C (tänään noin nollassa, mutta pakastumaan päin..)

Mikä parasta, Engine Malfunction ei enää lävähdä tauluun heti kun virrat laittaa päälle! :D

PS. Oli kyllä fixua käydä tämän kanssa paikallisessa Fixuksessa - tänäänkin koko 0.5h lysti kustansi vain 15 eur (+ vajaa 10e STP:n pullosta)
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

:thumbup:
Sehän voi olla nyt kunnossa! Oletin, että "Engine malfunction" tuli uudestaan vikakoodin nollauksen jälkeen.
Eikun kovaa ajoa!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Fingers crossed! Täytyypä ajella parin DPF:n polttosyklin yli ennen lopullista tuomiota ... :lol:
Taunusautomaatti
Viestit: 2003
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jossei osan vaihdon jälkeen koodeja nollailtu niin se vanha vika siellä köllötti.

Yhdellä kaverilla meni auto katsastuksessa hylkyyn tuollaisen vanhan vian vuoksi.
Oli egr vilauttanut valoa ja vika poistunut itsestään eli lamppu sammunut.
Katsuri näki koodin muistissa ja hylsy tuli.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Jep, vika päällä OBD-luennassa on käsittääkseni ihan yleinen hylsyn syy... Ei ne siellä ala tutkia mistä se vikakoodi on.
Samoin jos näytössä palaa varoitusvalo, kuten moottorinvikavalo, niin hylsyä pukkaa.

Tosin ei sellaisten "intermittent" tai "polttimonvalvonta" vikojen pitäisi tuota aiheuttaa, pitäisi olla joku auton keskeisiin toimintoihin liittyvä vika(koodi) päällä?
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Nyt tämä taas jatkuu - Engine Malfunction - P253F Öljyn käyttöikä. Siitä pääsen eroon, kun nollaan öljynvaihtomuistutuksen, eli kaasu ja jarru pohjaan ja virrat päälle, mutta jossain vaiheessa se tulee taas takaisin.

Onko siellä oikeasti anturi, joka tätä tutkii vai mistä tämä oikein voisi johtua? Öljyt olen ajallaan vaihtanut ja nyt tämän takia kerran ihan asioikseen. Öljyn määrä on jokseenkin kohdillaan, joskin juuri nyt näytti olevan vähän merkistä yli, mutta sitä vasta tarkkailen enkä osaa sanoa onko tuo todellinen tilanne,

Eli onko näissä autoissa joku öljyn tilaa tutkiva anturi, joka voisi nyt olla syyllinen? Toki nyt on myös käytössä halvin mahdollinen tarvike DPF, jolla joidenkin puheiden mukaan on ollut vaikutusta tähän asiaan ja sen vaihto voisi osua ajallisesti yksiin tämän oireen kanssa. Kolmas vaihtoehto on suutinvika ja sinne öljyn sekaan menee pikkuhiljaa dieseliä, mutta siinä diagnoosissa en ole vielä maalissa. Isoa se vuoto ei ole, jos sitä on ollenkaan.

Paras arvaus tällä hetkellä on se, että ECU laskeskelee erilaisten parametrien arvoja ja päättelee niistä milloin öljy on hapantunutta. Eli se ei olisi mikään yksittäinen anturi vaan jonkinlainen laskennallinen tulos useasta eri anturista. Se miten laskenta menee on suuri mysteeri.
Viimeksi muokannut tikola, 08 Syys 2022 21:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Volkkareissa oli aikoinaan öljyn tasolle hälytys, jonka kuittaaminen vaati konepellin avaamisen. ECU siis sai tiedon pellin lukon anturilta...
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Nyt homma edennyt siihen, että olen vakuuttunut öljyn määrän lisääntymisestä. Lisäksi olen vakuuttunut, että se lisääntymistä aiheuttava aine on Diesel. Vanha öljy on laimentunutta ja siinä on kitkerä haju. Dieselin päättelin lähinnä siitä, että jäteöljy lähtee palamaan aika helposti. Nyt on muutama vaihtoehto

1) Ykkösepäily on epäonnistuneet hiukkasuodattimen poltot, jonka seurauksena ylimääräinen palamaton diesel on päätynyt öljyn joukkoon. Nyt olen kohtuullisen varma, että manuaalipolttoni on nyt onnistunut, koska auto pyöritti itseään parintuhannen kierroksen päällä polton aikana - aiemmin se ei ole moista tehnyt. Eli nyt tarkkailen forscanilla mitä se raportoi hiukkasuodattimen onnistuneista puhdistuksista ja epäonnistuneista puhdistusyrityksistä ja seurailen öljyn pinnan muutoksia. Eli DPF polton onnistuminen/epäonnistuminen on alustavasti se ykkösvaihtoehto ongelman syyksi.

2) Kakkosvaihtoehto on ruiskutuspumpun akselitiiviste tms. - tällaisesta olen kansainvälisiltä foorumeilta lukenut ja asiaan vihkiytynyt tee se itse mies piti tätä todennäköisenä.

3) Kolmosvaihtoehto on vuotavat suuttimet, mutta minusta sen pitäisi oireilla siellä päästöpuolella - eli savuna ja sitä se ei tee.

Auto ei savuta, se käy sievästi, vetää normaalisti, jäähdytysnesteessä ei ole öljyä jne. Autossa ei siis käytön puoleen ole mitään vikaa, muuta kuin aika ajoin saan Engine Malfunction varoituksen ja vikakoodin "Oil Detoriated". Jarru ja kaasu pohjaan ja virrat päälle niin viesti poistuu muutamaksi sadaksi kilometriksi. Viimeisin tärkeä oppi oli se, että manuaalipoltossa auto käyttää itseään kierroksilla - aiemmissa manuaalipoltoissa auto on hyrissyt tyhjäkäyntiä ja kertonut vartin päästä saaneensa polton valmiiksi. Nyt uskon, että se oikeasti jotain teki - tai ainakin auto käyttäytyi manuaalipolton aikana loogisesti polttoa ajatellen, eli olisiko minulla poltto oikeasti epäonnistunut jo pidempään ja nyt se sitten onnistui?

Seuraava korjaus on tarkkailla tosiaan mitä auto poltoistaan kertoo ja samaan aikaan tarkkailla öljyn määrän kehittymistä. Huoltona vaihdan öljyjä toistakseksi turhan tiheään, että öljy pysyy varmasti voitelevana eikä aiheuta muuta tuhoa moottorissa. Öljyn vaihto tonnin välein ei nyt maksa kuin kolmekymppiä, jos suodatinta ei joka kerran vaihda, eli kyllä noin muutaman tonnin voi ajella tutkimuksen nimissä.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

tikola kirjoitti: 24 Syys 2022 17:27 Nyt homma edennyt siihen, että olen vakuuttunut öljyn määrän lisääntymisestä. Lisäksi olen vakuuttunut, että se lisääntymistä aiheuttava aine on Diesel. Vanha öljy on laimentunutta ja siinä on kitkerä haju. Dieselin päättelin lähinnä siitä, että jäteöljy lähtee palamaan aika helposti. Nyt on muutama vaihtoehto
Kerro vähän lisää. Paljonko öljyn määrä lisääntyy? Olen kuullut/lukenut ihan hurjistakin määristä. Suunnilleen/100 tai 1000km?
Savuttaako käynnistyksen jälkeen? Jos ei, ja käy muutenkin nätisti, niin suuttimet lienee kunnossa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Veikkaisin, että määrä on luokkaa puoli litraa/1000km - tai jotain sellaista. Ei se hetkessä täyty vaan hissukseen. Mitään savutuksia ja käyntihäiriöitä ei ole, joten itsekkin olen sitä mieltä, että tuskin kyse on suutinviasta. Pikemminkin sanoisin, että palamatonta naftaa pääsee nyt jostain menemään ohi systeemin ilman, että sitä oikeasti yritetään polttaa. Testit jatkuvat, eli kertymisen määrää tarkkailen ja koetan tarkentaa analyysiäni. Yksi lisävinkkeli analyysiin on se, että minusta auton kulutus on aika korkea. Nyt meni peräkärryn kanssa melkein kymppi sataselle.

Toinen selvityksen alla oleva asia on se Engine Oil Detoriated vikakoodi - tuleeko se aina kun hiukkassuodatttimen poltto epäonnistuu vai jossain muussa tilanteessa. Siihen jos joku tietäisi vastauksen niin kiinnostaisi kovin.
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Unohdin vastata, kun murhe poistui. Ongelma ratkesi siis sillä, että palasin ebayn halpis DPF:n jälkeen takaisin alkuperäiseen hiukkaspönttöön. Saman tien alkoivat poltot onnistua ja öljy lakkasi lisääntymästä. Eli jos DPF:n regenerointi alkaa mennä pahasti pieleen auto yrittää polttaa sitä tolkuttoman tiheään ja syötetty ylimääräinen nafta päätyy öljyn joukkoon. Itsellä se tarkoitti kulutuksen nousua noin 7 litran tasolta 10 litraan satasella. Ja auton näyttöön alkoi ilmaantua Engine Oil Detoriated varoituksia ja vikakoodeja.

Jälkikäteen ajatellen siis ainoa korjaus, jonka oikeasti tein oli DPF:n paineanturin vaihto uuteen. Muuten kaikki muu on vanhaa ja toimii niillä nyt normaalisti.

Se mikä jäi nyt vaivaamaan on DPF:n polton ehdot. Minkä kaiken pitää olla missäkin tilassa, että DPF poltto käynnistyy ja onnistuu. Itse veikkaan seuraavia:
  • Paine-eroanturin pitää antaa jotain lukemaa, josta päätellään hiukkasuodattimen tukkeutuminen
  • Edellisestä onnistuneesta poltosta pitää olla joku tietty matka
  • Moottorinlämmön pitää olla yli 65 astetta - muistaakseni tämä on manuaalipolton ehto
  • Polttoainetta pitänee olla tankissa joku tietty määrä
Se miksi tällaisia ei vaikkapa auton huoltokirjassa kerrota selvästi on kuluttajan aliarviointia. Se että näitä kaivellaan netistä ja arvaillaan on typerää, kun joku ne maailmassa on kuitenkin konfiguroinut ja voisi meille muillekin kertoa.

Jokatapauksessa nyt minun murheenkryyni Kuga on täysin kunnossa ja matka jatkuu. Kova työ sen kanssa on tehty, mutta kyllä tässä nyt jonkinlaine kiitos seisoo. Jälkiviisaana sanoisin, että ehkä siinä oikeasti oli rikki turbo ja hiukkasuodattimen paine-eroanturi - ja se jälkimmäinen saattoi olla vain joku painevuotokin liitosletkuissa. Turbon avaaminen on vielä työn alla - veikkaan, että siellä on sitä mustaa lietettä, mutta sen näkee sitten kun sen aikanaan avaan.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

@tikola - vieläkö on tämä sama Kuga ajossa ja miten toimii näin pakkasilla? (Täällä Etelä-Suomessakin ollut koko viikon -22.5 ... -27.5 C :shock: )

Mä luulen että tuossa emännän Kugassa ei nimittäin näillä keleillä tuo "moottorin lämpötilaraja" -kriteeri täyty ja poltot eivät siten onnistu(?)
Se on meinaan heti kun mennään alle -20C niin jatkuvasti tuo "Engine Malfunction" ruudussa (= lue: pakokaasujärjestelmän häiriö, enginen osuushan siitä on lähinnä EGR ja pakopuoli ylipäätään...?)

Välillä se menee ohi, tullakseen pian uudelleen, jolloin helposti putoaa "limb modeen" jossa huippunopeus on sitten sellaiset tasan 100 km/h :cry:
Laitoin viimasuojan nokkaankin, mutta ei apua. Tankissa on pidetty riittävästi ainetta, öljyt on vastikään vaihdettu ym. Mutta hetkonen, täytyypä varmistaa että "vanhan öljyn varoitus" on tullut nollattua, tuohan oli yksi kriteeri poltolle myös(!)

EDIT Nyt pakkasilla huomannut että on varmaan myös hehkut finaalissa, sen verran huonoa on kylmäkäynnistys näillä keleillä :|
En sitten tiedä olisiko rikkinäisillä hehkuilla vaikutusta DPF:n polttoon, koska omaa 2022 kommenttia lainaten, niin voisi etenkin kylmällä kelillä olla?
Koitan tänään mitata hehkujen vastuksia, en vaan tiedä lähtevätkö ehjänä irti? Uudet Saksasta 8 eur kpl ja M.netistä 18 eur kpl joten voisi olla järkeä vaihtaa...

-The glow plugs are sometimes activated to provide additional heat in raising the temperature of the particulate filter. To maintain glow plug serviceability the activation period of the glow plugs is restricted to 40 seconds
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Zac4all kirjoitti: 05 Tammi 2024 14:06
Koitan tänään mitata hehkujen vastuksia, en vaan tiedä lähtevätkö ehjänä irti? Uudet Saksasta 8 eur kpl ja M.netistä 18 eur kpl joten voisi olla järkeä vaihtaa...
Vaihdoin aiemman sarjan Mondeon hehkuja ja siinä paketin mukana tuli kiristysarvot plus maksimiarvo millä suutinta saa avata.

En nyt jaksa muistaa minkä merkkiset ne olivat mutta ensimmäinen momentti kuitenkin omalla kohdalla missä kerrotaan avauksen maksimimomentti.

Sikäli kun saat irti ja vaihdat niin vahva suositus laittaa asennustahnaa niin saa irti seuraavankin kerran.

https://www.motonet.fi/tuote/febiswag-h ... ct=60-2214

Kuva
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Zac4all kirjoitti: 05 Tammi 2024 14:06 @tikola - vieläkö on tämä sama Kuga ajossa ja miten toimii näin pakkasilla? (Täällä Etelä-Suomessakin ollut koko viikon -22.5 ... -27.5 C :shock: )
On ajossa, mutta juuri nyt erittäin heikosti toimii. Eli jäi uutena vuonna mökin pihaan eikä lähtenyt pois. Toimi vielä edellisenä päivänä -10 ongelmitta mutta sunnuntaina -17 oli sille liikaa. No itse asiassa en usko pakkaseen kuin osana ongelmaa, eli eiköhän minulla ole huonon polttoainesuodattimen vaihtoon liittyvä ongelma tai sitten tankin siirtopumppu sanoi kaput. Eli minulla on ihan normaali dieselin ilmaongelma ja ei huvittanut sen kanssa parinkympin pakkasissa taistella. Sitä lukuunottamatta auto on pelannut nyt täysin ongelmitta - ainakin tämän kyseisen ongelman suhteen. Eli sähköongelmia minulla on ollut, mutta DPF/Webasto hommat ovat toimineet mainiosti ja autohan on lämmin kuin mikä. Eli engine malfunction on minulla taakse jäänyttä elämää. Siitä ei ole kuulunut mitään ainakaan vuoteen ja pakkaset eivät siihen asiaan ole vaikuttaneet mitään.

Palaan aiheeseen jahka tämä tilanne selviää - juuri nyt siis ongelmia on :D
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

@Mk3Mondeo Uumoilisin että Mondeossa on vähän paremmin tilaakin tälle hommalle- Kugassa nuo hehkut ovat niin pahasti koneen "takana" ettei niitä edes näe koska ns. rintapelti tulee näkyvyyden eteen :(

Siksi teinkin mittauksen nyt niin että otin hehkujen 4-pinnisen plugin (koneen päällä, helpossa paikassa) auki ja mittasin siitä: 2. ja 4. pinni antoi vastukseksi äärettömän, kun taas 1. ja 3. antoi tulokseksi 10 ohmia. En tiedä mitä noiden ohjearvo on mutta ainakin 2 on siis palanut poikki.

Katsoin juuri yhden YouTube-videon missä oli tipsejä hehkujen irroitukseen, tosin videolla oli suora BMW:n kuutonen, jossa hehkut olivat kuin tarjottimella... Tärkeimmät taisi olla runsas WD40:n käyttö ja sitten varovaista edestakaisin nitkuttelua, etteivät katkeaisi. Hyvä kysymys onkin, kannattaako riskeerata ne kaksi "ehjää" hehkua ja vaihtaa nekin, vai antaa olla koska periaatteessa jo 2 uutta hehkua pitäisi olla "game-changer"?

Johtuen tuosta kombosta: helkkarin vaikea paikka (lue: vaatinee erikoistyökaluja, osaamista, ym.) ja katkeamisen riski - voi olla että kysyn tarjouksen tästä työstä parilta korjaamolta. Osat eivät maksa juuri mitään, mutta sitten kun aletaan poistaa katkennutta hehkua alkaakin sataset (taas) vilistä silmissä :o

@tikola Hyvä kuulla että on pääosin toiminut... Vaihdoin muuten tähän ekaa kertaa itse diesel-suodattimen vähän aikaa takaperin, muuten helppoa mutta tässä pitää jollain vakuumilla imeä sinne se "siemen-diesel" ennen kuin se pumppu alkaa toimia. Ostin jonkun halvan vakuumipumpunkin tuohon mutta se oli niin ponneton että lopulta imin letkua posket lommolla ja asia tuli sillä kuntoon :lol: Teitkö tuon ilmauksen itse filtterin vaihdossa?
Suosittelen myös muuten mittaamaan nuo hehkut yleismittarilla jos kylmässä ei starttaa, hommassa meni about 5min.

Hienoa että "Engine Malfunction" (eli pakokaasujärjestelmän vikatila suomeksi) on pysynyt poissa :thumbup:
Ehkä tässäkin Kugassa on sitten vielä toivoa että pääsisi samaan... Veikkaan että nyt kun tämä -22C pakkanen muuttuu tiistaina +2C:hen niin alkaa tuokin taas toimahteleen, nykyisellään pakkasensieto on vaan heikko. Lämmin auto tämäkin on, ihan eri maata kuin 2.0TDi VAGilainen.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Zac4all kirjoitti: 06 Tammi 2024 12:19 Johtuen tuosta kombosta: helkkarin vaikea paikka (lue: vaatinee erikoistyökaluja, osaamista, ym.) ja katkeamisen riski - voi olla että kysyn tarjouksen tästä työstä parilta korjaamolta. Osat eivät maksa juuri mitään, mutta sitten kun aletaan poistaa katkennutta hehkua alkaakin sataset (taas) vilistä silmissä
Voin hyvin kuvitella, kuinka ahdas paikka tuo on. Olihan tämä auto 2009 Kuga 2.0 TDCI? Joku aika sitten vaihdoin hehkutulpat Mondeoon 2009 samalla moottorilla, mutta konepellin alla enemmän tilaa. Käsikopelolla piti suurin osa EGR:n ja sen jäähdyttimen pulteista irrottaa - olin etukäteen tehnyt videolta listan pulteista ja ruuveista, jotka pitää irrottaa.
Itse hehkutulppien vaihto oli helpoin osa. Lähtivät hyvin irti - tuossa on vielä ne paksummat 12V hehkut. Kiristysohje (Bosch) oli enintään 15 Nm, vähintään 10 Nm. Laitoin 10 Nm, ja hyvin ovat toimineet.
Mutta tosiaan, tilaa on vähän, varsinkin Kugassa ja Focuksessa. Sen vuoksi hehkut kannattaa aina vaihtaa, jos kone on pois autosta.
Viimeksi muokannut yritäedes, 06 Tammi 2024 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Juuri tuo on auto... Tuo on kannustava kokemus silti, ehkä ne jossain tapauksessa voivat sitten aueta ihan kohtalaisesti... Purkuhommat on turn-off :|

YouTubessa on video nimeltä "Ford Kuga 2008 2.0 TDCi Duratorque glow plug location" https://www.youtube.com/watch?v=5SAZIL9oYpY - siitä saa vähän käsitystä millaisessa holessa ne oikein ovat... :shock:
Viimeksi muokannut Zac4all, 07 Tammi 2024 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ahdasta on....
Tuosta videosta tein itselleni purkuohjeen (onkohan Kugassa kaikki lisälaitteet samalla lailla?). Saa myös kuvan, miltä kaikki näyttää, kun moottori on ulkona autosta:
https://www.youtube.com/watch?v=5mSNlOj ... 21&pp=iAQB
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tämä on ihan hyvä video aiheesta - näkee mitä siellä "kuun pimeällä puolella" piilottelee... :o
Äkkiseltään nuo värkit näyttivät hyvin paljolti samoilta osilta kuin mitä Kugassa on käytetty myös, taitaa olla periaatteessa ihan sama konetyyppi saman ikäisessä Mondeossa(?)

Laitoin hehkut tänään tilaukseen Saksasta, jollei tämä nyt onnistuisikaan niin tappio on puolta pienempi kuin jos hakee nämä tiskiltä.
Tosin silloin olisi ehkä optio tehdä osapalautus tarvittaessa, Saksaan niitä ei kannata yleensä palautella.

Tuskaisen ahdas homma tuo tulee olemaan, täytyy etsiä teleskooppipeilit sun muut apuneuvot valmiiksi... jos vaan on tila työkalulle niin ehkä tämä voi onnistuakin. Taktisesti voi olla että aloitan kyllä niistä rikkinäisistä kahdesta, niiden pohjalta homma sitten joko tyssää tai mennään päätyyn asti 8-)
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Zac4all kirjoitti: 07 Tammi 2024 18:58 ..taitaa olla periaatteessa ihan sama konetyyppi saman ikäisessä Mondeossa(?)
eiköhän se 2010 hujakoilla olevassa autossa oleva 2.0TDCI ole enemmän tai vähemmän sama kone riippumatta missä Fordissa se on. Ja vissiin vielä jokseekin sama, jota PSA konserni on myynyt nimellä 2.0HDI.

Volvokin taisi ainakin tuohon aikaan olla ihan Fordia sekin? Eli eiköhän kaikissa noissa hehkun vaihto ole jokseenkin sama homma.
Viimeksi muokannut tikola, 07 Tammi 2024 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Zac4all kirjoitti: 07 Tammi 2024 18:58 Tuskaisen ahdas homma tuo tulee olemaan, täytyy etsiä teleskooppipeilit sun muut apuneuvot valmiiksi... jos vaan on tila työkalulle niin ehkä tämä voi onnistuakin
Itse tappelin pisimmän aikaa EGR:n alimman kiinnityksen kanssa (joka muuten videolla puuttui; ymmärrän hyvin, miksi oli jätetty pois...😬)
En nyt enää muista; olikohan 5 mm avaimella kuusiokoloruuvi? Muistaakseni avasin irtokärjellä, jota väänsin pienellä kiintoavaimella. Mikään muu ei mahtunut.
Tsemppiä ja hyviä hermoja!👍
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin