MK3 Mondeo termostaatti!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

xraam kirjoitti:Nyt muutamia päiviä ollut auto ajossa ja koneen ollessa lämmin, jäähdyttimen tuuletin huutaa täysillä jatkuvasti vaikka on auto liikkeessä ja ulkoilma on viileää. :shock: Eli ei ainakaan tunnu omassa autossa tuo 98c termari toimivan oikein muun kokonaisuuden kanssa. Täytynee laittaa hankintaan se oikea, 90c termari. Eipä se vaihtokaan niin iso homma onneksi ollut, varsinkin kun sen on juuri kertaalleen harjoitellut. :x
Jos löydät oikean termarin jostain niin pistä infoa...
peetu72
Viestit: 23
Liittynyt: 28 Maalis 2012 22:04

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja peetu72 »

Noniin. Itsekin reilu vuosi sitten vaihdoin uuden termostaatin kun ei lämmennyt mondeo ollenkaan. Nyt kuitenkin sitten esim. tänään huomasin tuollaisen 30km ajon jälkeen että alavesiletku ei lämpiä ollenkaan ulkolämpötila n.8 astetta. Flekti ei pyöri myöskään lainkaan, muutakuin ilmastoinnin ollessa päällä. Tuo termari oli alkuperäinen sähkömallinen ja auto -03 110hp. Lämmintä kuitenkin tulee koppiin, lämpömittari nököttää aina puolessavälissä mittaria. Mahtaisko olla jo jumissa termari tai sitten vaan ei nosta lämpöjä tarpeeksi että flekti pyörisi....?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja KajS »

Aika normaalilta vaikuttaa. Mulla pyörii flekti aina "täysillä" ulkolämpötilan ollessa yli 10 C. Kun lämmöt on 10 C tai vähemmän, flekti löytää nopeasti hitaamman nopeuden ja 7 C ja alemmassa ei välttämättä flekti enää pyöri.

Katso ne lämmöt Instrument Cluster Self-Diagnostic Modella:

http://www.talkford.com/page/fordwiki/_ ... -mode-r122

Tuolta kun tikutat alaspäin 18 pykälää niin näkyy. 98 - 104 C on OK. Että alavesiletku on viileä, on normaalia.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
peetu72
Viestit: 23
Liittynyt: 28 Maalis 2012 22:04

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja peetu72 »

Pitääpä tarkistella asiaa. Eikä muuten pyörinyt flekti viime kesän helteilläkään kuin ilmastointi päällä.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

peetu72 kirjoitti:Pitääpä tarkistella asiaa. Eikä muuten pyörinyt flekti viime kesän helteilläkään kuin ilmastointi päällä.
Flektihän pitäisi juuri pyöriä aina kun ilmastointi on päällä...
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja xraam »

xraam kirjoitti:Nyt muutamia päiviä ollut auto ajossa ja koneen ollessa lämmin, jäähdyttimen tuuletin huutaa täysillä jatkuvasti vaikka on auto liikkeessä ja ulkoilma on viileää. :shock: Eli ei ainakaan tunnu omassa autossa tuo 98c termari toimivan oikein muun kokonaisuuden kanssa. Täytynee laittaa hankintaan se oikea, 90c termari. Eipä se vaihtokaan niin iso homma onneksi ollut, varsinkin kun sen on juuri kertaalleen harjoitellut. :x
No niin, nyt on auto taas kunnossa. Hankin tuon oikean 90-asteen avautumislämmöllä varustetun termarin. Saksasta tuli uusi termari melko joutuisasti tuollaisen "suomisivun" kautta: http://www.autonosat24.fi/7023515-gates ... dytysneste.

Nyt lämmöt pysyttelee tuossa hieman reilussa 90 asteessa ja Jäähdytysflekti pysyttelee hiljaisena. Tuolla 98-asteen termarilla kävi niin kuumana, että flekti pyöri todella kovilla kierroksilla myös ajossa. En tiedä kuinka monta nopeutta tuossa flektinohjauksessa on, mutta kovimmillaan se tuuletin pitää niin voimakasta ääntä, että se kuuluu autoon sisälle ajossakin. :x

Termarin vaihto sujui jo rutiinilla, kun sen oli kertaalleen harjoitellut. Onneksi myös ilmaaminen on ko. koneen osalta helppo ja suoraviivainen homma. Mainittakoon vielä tähän, että ennen remonttia, kysäisin Tampereelta ford-liikkeestä tarjouksen termarin ja jäähdytysnesteiden vaihdolle. Hinta ko. toimenpiteelle oli 350 euroa. 8)
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

xraam kirjoitti: No niin, nyt on auto taas kunnossa. Hankin tuon oikean 90-asteen avautumislämmöllä varustetun termarin. Saksasta tuli uusi termari melko joutuisasti tuollaisen "suomisivun" kautta: http://www.autonosat24.fi/7023515-gates ... dytysneste.

Nyt lämmöt pysyttelee tuossa hieman reilussa 90 asteessa ja Jäähdytysflekti pysyttelee hiljaisena. Tuolla 98-asteen termarilla kävi niin kuumana, että flekti pyöri todella kovilla kierroksilla myös ajossa. En tiedä kuinka monta nopeutta tuossa flektinohjauksessa on, mutta kovimmillaan se tuuletin pitää niin voimakasta ääntä, että se kuuluu autoon sisälle ajossakin. :x

Termarin vaihto sujui jo rutiinilla, kun sen oli kertaalleen harjoitellut. Onneksi myös ilmaaminen on ko. koneen osalta helppo ja suoraviivainen homma. Mainittakoon vielä tähän, että ennen remonttia, kysäisin Tampereelta ford-liikkeestä tarjouksen termarin ja jäähdytysnesteiden vaihdolle. Hinta ko. toimenpiteelle oli 350 euroa. 8)
No nyt niitä sitten saa melkein 2v jälkeen päin... Pitäisköhän se omakin termari vielä kerran vaihtaa!? :lol:
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Olisiko niin, että kun 2005 siirryttiin sähköttömään 90 asteen termariin, niin samalla flektin ohjauslämpötilaa muutettiin. Kuulostaa loogiselta. Tuntuu nimittäin, että flektin jatkuvaa päälläoloa esiintyy juuri 2005-2006 malleissa 98-termarilla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Mä tuossa viikonloppuna taas hieman seurasin noita lämpöjä niin motarilla (ulkolämpötila 10astetta) pyöri siinä 100-102 asteen välissä ja flekti pois päältä. Jos anto kierroksia kunnolla niin lämmöt putosi alle 90 ja nousi takaisin tuonne sataan. Valoihin kun pysähtyi niin flekti lähti päälle ja lämmöt oli 102-104 astetta ja heti kun lähti liikkeelle niin flekti sammui kun lämmöt putosi hieman.
Avatar
cologne
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Helmi 2005 09:31
Paikkakunta: Oulu

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja cologne »

Toi ns. Sähkötermari on vain 15ohmin vastus jolla voidaan tilanteen mukaan lämmittää termaria avautumaan nopeammin kuin se normaalisti avautuisi.
Fix Or Repair Daily !
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo 1.8 CLX -97 STW
tuoppitoukka
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Touko 2007 12:01

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

Haudihou.

Pitkästäaikaa tälläkin foorumilla kun tulieka oma voorti perheeseen.

Mites tämä termarihomma käytännössä etenee? Tuota edelläollutta ohjetta ei enää ollut saatavissa. Todettu omassa modeossa (1.8 -06 92kw) oikkunäytöllä moottorinlämmön pysyttelevän siellä 60c hujakoilla motariajossa ja pihaantullessa nippanappa 70c, eli termari rikki kaikestapäätellen. Senverta olen selville saanut että ahdasta näpräämistä tiedossa mutta tarkemmat ohjeet olisi poikaa :thumbup:
Mondeo 1.8 -06 stw
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja foop »

Juuri viikko sitten vaihdoin termarin omaan mondeooni :)

Allaolevasta kuvasta näkyy hyvin termostaatin sijainti 1.8 moottorissa: eli on ihan vesipumpun vieressä, ohjaustehostimen ja imusarjan alapuolella. Termostaatti on osat 1 & 2, ruuveja 3x osa 3, taisi olla 8mm pultilla.
Mielestäni termarin sijainti näyttää hankalammalta, mitä vaihtohomma lopulta sitten on, koska tuohon saa hyvinkin työtilaa kun umpio ja vesiletkut lähtevät.

Kuva
http://autopartmaster.com/en/?action=ca ... _pic=21606

Vaihto menee kutakuinkin siten, että:
1. Irrota maski ja oikean puoleinen etulamppu
2. Tyhjää jäähdytinneste
3. Tarvittaessa irrota laturin moniurahihna jos tarvitset lisätilaa (Merkkaa hihnan pyörimissuunta. Vaatii oikean eturenkaan irrotuksen ja sieltä suojamuovi pois, niin pääsee vääntämään hihnankiristimen löysälle - itselläni oli hihna pois kun samassa vaihtui vesipumppu)
4. Irrota termostaatista iso vesiletku (ja pienempikin, jos siihen pääset käsiksi)
5. Irrota termostaatista sähköliitin
6. Löysää ruuvit ja irrota termostaatti
7. Puhdista vastinpinnat ja laita ainakin pienempi vesiletku valmiiksi kiinni uuteen termariin, sitten uusi termari kiinni
Kokoaminen päinvastoin ja tietty lopuksi tsekkaa ettei ole vuotoja :thumbup:
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
tuoppitoukka
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Touko 2007 12:01

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

noniin terve.

sain rakentamiselta senverta nyt katottua että termari mahtaa olla sähkötön malli kun sellaista ei näkynyt vaikka kuin kuikki ajovalonreijästä.

onko tuossa eri lämpötila kuin sähköversiossa ja saako suomesta järkihintaan vai suuntaako suoraan ebayyn :)
Mondeo 1.8 -06 stw
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja mondix »

Motonetistä ei ainakaan saa muita ku 98 termareita bensakoneelle. Niin onko muka uudemmissa sitten 90 astee termari? Ebaystä joskus kattelin nii ei hirveesti tainnu olla vaihtoehtoja..ja onko ne ebayn oudot merkit sitten miten luotettavia.. esim takapyörän laakerit ebaystä mitkä tilasin niin olivat jo uutena väljiä.2kpl ja yhessä purkuautossa oli kans halppis uusi, niin sekin väljä.. Seuraavat tulee kyllä olemaan kotimaasta ja skf valmistamaa..

Saiskos noissa uudemmissa toimimaan sen 98 termarin siten että vaihtas flektin anturin sen vanhemman mallin? Mikäli muuten olisi se anturi sama?
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja foop »

tuoppitoukka kirjoitti:noniin terve.

sain rakentamiselta senverta nyt katottua että termari mahtaa olla sähkötön malli kun sellaista ei näkynyt vaikka kuin kuikki ajovalonreijästä.

onko tuossa eri lämpötila kuin sähköversiossa ja saako suomesta järkihintaan vai suuntaako suoraan ebayyn :)
Kokeilitko ihan käsin, löytyykö sieltä sähköliitin? Tai kokeile mahduttaa kännykkä termarin viereen ja ota kuva? Sähköliitin kun on juuri siellä termarin toisella puolen ajovalon reiästä katsoen, niin voi jäädä hyvinkin varjoon sinne... tai sitten joku joskus on poikkaissut liittimen? :D Sähkötöntä mallia kokeilin myös googlettaa, mutta en ainakaan näin pikaiseen löytänyt yhtäkään.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
tuoppitoukka
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Touko 2007 12:01

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

ei sitä siinä käsikopelolla tuntunut.

fixuksella olis n43e uusi 90c termari, mutta riittääköhän se jos näitten turatekkien pittää käyä niin saamarin kuumana? ja kuin monella tuo flektionkelma on tullut sittenkun on sen 90c tilalle laittanut 98c termarin
Mondeo 1.8 -06 stw
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja xraam »

mondix kirjoitti:Motonetistä ei ainakaan saa muita ku 98 termareita bensakoneelle. Niin onko muka uudemmissa sitten 90 astee termari? Ebaystä joskus kattelin nii ei hirveesti tainnu olla vaihtoehtoja..ja onko ne ebayn oudot merkit sitten miten luotettavia.. esim takapyörän laakerit ebaystä mitkä tilasin niin olivat jo uutena väljiä.2kpl ja yhessä purkuautossa oli kans halppis uusi, niin sekin väljä.. Seuraavat tulee kyllä olemaan kotimaasta ja skf valmistamaa..

Saiskos noissa uudemmissa toimimaan sen 98 termarin siten että vaihtas flektin anturin sen vanhemman mallin? Mikäli muuten olisi se anturi sama?
Itse käytin oman termostaattiongelman yhteydessä melko paljon aikaa tämän selvittelyyn ja kaikki informaatio tuntui tukevan sitä, että sähköisellä ja ei-sähköisellä termostaatilla on eri avautumislämpötilat (90c vs. 98c). Samoin oli melko paljon indikaatiota siitä, että tuo ei-sähköinen termostaatti olisi tullut käyttöön mk3 mondeoissa jossain kohtaa vuotta 2005. (olen aiheesta tähän ketjuun muutaman postauksen jo aiemmin laittanut)

Omien kokemusten mukaan en suosittele laittamaan sähkötermaria autoon, jossa sellaista ei ole ollut alkujaan, varsinkin jos auton ikä osuu tuolle 2005 jälkeiselle aikakaudelle. Omassa autossa tuo sähkötermari aiheutti koneen käymisen sen verran kuumana, että jäähdyttäjän flekti huusi täysillä myös ajon aikana, vaikka ulkoilmakin oli viileää. (Toki on mahdollista, että 1.8 ja 2.0 koneidenkin kesken on eroja ja 1.8 koneessa tuo 98 termari toimisikin paremmin. Oma auto siis 2.0 koneella.)

En suosittele ostamaan outoja varaosamerkkejä ebayn kautta. Niissä on hyvin suuri riski ostaa täysin käyttökelvotonta roskaa. Ostakaa mieluummin jotain laatumerkkiä/alkuperäisosia jostain luotettavasta paikasta. Jos mondeoon tarvitsee sähköttömän termarin, eikä suomen liikkeistä löydy helposti, niin kannattaa tilata netistä esim. tämä gatesin termari : http://www.autonosat24.fi/7023515-gates ... dytysneste Hintakin mielestäni edullinen ja omalla kohdallani toimituskin oli nopea.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Mimmeli
Viestit: 41
Liittynyt: 16 Maalis 2021 22:44

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja Mimmeli »

xraam kirjoitti: 14 Marras 2015 11:36
mondix kirjoitti:Motonetistä ei ainakaan saa muita ku 98 termareita bensakoneelle. Niin onko muka uudemmissa sitten 90 astee termari? Ebaystä joskus kattelin nii ei hirveesti tainnu olla vaihtoehtoja..ja onko ne ebayn oudot merkit sitten miten luotettavia.. esim takapyörän laakerit ebaystä mitkä tilasin niin olivat jo uutena väljiä.2kpl ja yhessä purkuautossa oli kans halppis uusi, niin sekin väljä.. Seuraavat tulee kyllä olemaan kotimaasta ja skf valmistamaa..

Saiskos noissa uudemmissa toimimaan sen 98 termarin siten että vaihtas flektin anturin sen vanhemman mallin? Mikäli muuten olisi se anturi sama?
Itse käytin oman termostaattiongelman yhteydessä melko paljon aikaa tämän selvittelyyn ja kaikki informaatio tuntui tukevan sitä, että sähköisellä ja ei-sähköisellä termostaatilla on eri avautumislämpötilat (90c vs. 98c). Samoin oli melko paljon indikaatiota siitä, että tuo ei-sähköinen termostaatti olisi tullut käyttöön mk3 mondeoissa jossain kohtaa vuotta 2005. (olen aiheesta tähän ketjuun muutaman postauksen jo aiemmin laittanut)

Omien kokemusten mukaan en suosittele laittamaan sähkötermaria autoon, jossa sellaista ei ole ollut alkujaan, varsinkin jos auton ikä osuu tuolle 2005 jälkeiselle aikakaudelle. Omassa autossa tuo sähkötermari aiheutti koneen käymisen sen verran kuumana, että jäähdyttäjän flekti huusi täysillä myös ajon aikana, vaikka ulkoilmakin oli viileää. (Toki on mahdollista, että 1.8 ja 2.0 koneidenkin kesken on eroja ja 1.8 koneessa tuo 98 termari toimisikin paremmin. Oma auto siis 2.0 koneella.)

En suosittele ostamaan outoja varaosamerkkejä ebayn kautta. Niissä on hyvin suuri riski ostaa täysin käyttökelvotonta roskaa. Ostakaa mieluummin jotain laatumerkkiä/alkuperäisosia jostain luotettavasta paikasta. Jos mondeoon tarvitsee sähköttömän termarin, eikä suomen liikkeistä löydy helposti, niin kannattaa tilata netistä esim. tämä gatesin termari : http://www.autonosat24.fi/7023515-gates ... dytysneste Hintakin mielestäni edullinen ja omalla kohdallani toimituskin oli nopea.
Moi! Kysyn varmaan tyhmiä, mutta omassa mondeossa mk3 sedan, käyttöönotto 01/2005 1.8 bensakone, niin ymmärsinkö oikein että tässä olis toi sähköllinen termostaatti? Mulla vaihto aiheellista, mut kysynkin voiko tähän vaihtaa myös tuon sähköttömän termostaatin?
mirro
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Marras 2023 21:50

Re: MK3 Mondeo termostaatti!

Viesti Kirjoittaja mirro »

Itse vaihdoin äskettäin perinteisen termarin sen sähköisen tilalle ja toistaiseksi toiminut moitteetta. Edellinen sähköinen ilmeisesti avautuu jossain 98c hujakoilla ja tämä uusi jossain 90-93c. Liitin jätettiin vain roikkumaan. (2001vm)
Vastaa Viestiin