Cmax -11 1.6 tdci ABS-aturit pätkii

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
jtmuti
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Elo 2022 09:14
Paikkakunta: Paimio

Cmax -11 1.6 tdci ABS-aturit pätkii

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Moi,
minulla otsikon autossa seuraavanlainen ongelma:
Kun auton käynnistää palaa ABS-valo (tämä kertoo, että kaikkiin antureihin ei saada yhteyttä). Kun lähtee liikkeelle ja saavuttaa noin 20 km/h nopeuden alkaa pirunmoinen pimputus ja nopeusmittarikin putoaa pois pelistä. Samalla melkeen kaikki loput vikavalot syttyy (luistonesto jne mitkä käyttää renkaiden pyörimisnopeuksia) eli ongelmat liittyy pyörien nopeusantureihin. Kun vika alkoi, ilmeisesti vain yksi pyörimisanturi jäi pois pelistä, koska nopeusmittari vielä toimi. Vaihdoin edestä anturit uusiin tarvikeosiin, jotka aluksi eivät vaikuttaneen toimintaan, mutta lopulta päädyttiin tähän tilaan jossa nyt viat menee päälle kun nopeus nousee yli 20km/h. Minulla ei ole kunnosllista testeriä, että voisin sen koodeja luetella.

Onko jollain muulla ollut jotain saman tapaista ongelmaa? Ymmärtääkseni pyörien pyörimisanturit on johdotettu ABS-yksikölle ja välissä ei ole kuin anturien liittimet.Pyöräkotelossa olevat johdot on siistissä kunnossa, joten uskoisin niiden yhdistävän. Ainakin anturien maa tulee perille, sillä sen olen mitannut, mutta signaalipuolta en ole saanut mitattua vielä. Aika paljon saa purkaa, jotta ABS-yksikölle pääsee. Vai pitääkö vaihdetut pyörimisanturit jotenkin "koodata" tai kalibroida auton keskusyksikölle? Osaako joku sanoa? Tuleeko muuta mieleen mitä voisi kokeilla vian taltuttamiseksi?
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Cmax -11 1.6 tdci ABS-aturit pätkii

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Eikös nuo siellä autohuollossa ne koodit lue? tietää sitten mistä vikaa lähteä ettimään,hakuammunta ei oikeen nykysin ole halpaa.
jtmuti
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Elo 2022 09:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Cmax -11 1.6 tdci ABS-aturit pätkii

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Joo olet ihan oikeassa. Ostin sitten vähän paremman obd-lukijan ja tosiaan front right toe wheel error sieltä löytyi. Kun tämä pyörän laakerissa oleva magneettikehä oikuttelee, niin auto oli ohjelmoitu välttämään ajelua. No ihan perusteltu toiminto sinäänsä ja ihan hienosti diagnostiikka toimii. Kyseinen pyörä kuitenkin antoi ihan oikein pyörimisnopeuden. Loppu tulema on, että vitutus Autodocin halpojen osien laadusta. Tämä Stark -merkkinen laakeri oli kyllä uskomatonta paskaa kuin kesti luokkaa 5000km, jonka jälkeen alkoi pitää ääntä ja sen jälkeen tuo virheilmoitus. No itse vaihtaneena ei siitä paljoa lisäkuluja tullut, mutta aikaa meni aika paljon turhaan. No vähän turhauttava oli vaikka osan hinnan takaisin sain. Osa vielä halkesi keskeltä poikki ulos prässätessä, niin ei melkein vaarallisen puolella olevaa laatua oli. Nyt on SKF-merkkinen osa paikalla ja yleisesti kyllä osat jotka ovat noin vaikeassa paikassa, niin kannattaa laittaa vain OEM-valmistajien osia, vaikka ei välttämättä olisi kauaa autoa pitämässä...
Vastaa Viestiin