Starttiongelma

Nowiisi
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Tammi 2017 20:13

Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Nowiisi »

Jos autoa käyttää päivittäin, niin starttaa normaalisti ja käynnistyy pikku pyöräytyksellä. Mutta nyt kesän aikana pari kertaa auto on seissyt noin viikon, ja startti ei jaksa pyöräyttää. Auto on Transit 2,5tdi vm. -91. Akkuja on konetilassa kaksi, ja jännite molemmissa ennen starttaamista noin 12,6V. Heti starttaamisen jälkeen, kun ei käynnisty, niin noin 12,3V. Kun vähän aikaa annan seistä, niin jännitteet palautuu 12,6V.
Kun kyseessä on matka-auto, niin hupiakkujen apuvirralla saan käynnistettyä, ja käydessä lataa akkuja yli 14V jännitteellä navoilta mitattuna. Sen jälkeen taas auto tuntuisi käynnistyvän suht normaalisti lyhyempien seisottamisten jälkeen.

Onkohan vika jossain kaapelien kontaktissa, vai akuissa? Kaapeleita olen kiristellyt.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja tursas »

Akuissa, sähän näät niistä akuista koska ne on hankittu. Jos mittailet akkujen jännitteitä kaapelit kiinni niin jännitteet on tietenkin samat vaikka toinen olisi ihan paska.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ajat lähimpään akkuliikkeeseen ja käsket mitata akkujen kunnon keinokuormalla,sitten näkee mikä akku risa, käske mittaamaan myös hupiakut samalla ei tule sitten turhia ylläreitä kun autoa tarvii.
Nowiisi
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Tammi 2017 20:13

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Nowiisi »

Kiitos vastauksista. Tänään noita vertailin, ja auton omat akut on vanhemmat, mutta ei niissä ole merkintää käyttöönotosta. Eri merkkiset on keskenään, mutta melkein samat jännitteet, vaikka kaapelit on irti ja puoli päivää seisottaa irrotettuna. Hupiakut on uudemmat ja isommat ampeereiltaan, joten laitoin ne nyt auton auton akuiksi. Starttiakkuja nekin on ja nyt ainakin käynnistyy, niin kuin pitää. Ehkä hupiakkuina menee huonomatkin. Mutta joo, käyn akkuliikkeessä mittauttamassa akkujen kunnon ja hieron kauppaa uusista hupiakuista.
Kaikki neljä akkua on eri aikaan ostettuja ja eri merkkisiä, eikä mitään ikämerkintää.
Nowiisi
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Tammi 2017 20:13

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Nowiisi »

Ja heti seuraavana aamuna startti pyöräyttää vähän tahmeammin. Käynnistyy kyllä aika pienellä pyöräytyksellä, mutta eron huomaa. Starttimoottori on vaihdettu seitsemän vuotta ja noin 35tkm sitten. Pitää alkaa ihmettelemään, että purkaako akkuja joku vanha sähkötys. Akkujen jännite oli nyt 12.6V.
Viimeksi muokannut Nowiisi, 06 Syys 2022 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jahas, pragmaatttisesti arvioiden yhtä laturia ei kyllä ole tarkoitettu neljän akun lataamiseen tai ylläpitämiseen samaan aikaan.. 8-)
Akut voidaan kytkeä väärin..
https://ilmaisenergia.info/foorumi/thre ... tavat.619/
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Minä olen käyttänyt tällaisia:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 6cQAvD_BwE

Eli jos tuo sanoo, että akku on hyvä se minulle kelpaa - jos se sanoo, että huono hylkään akun. Noin karkeasti ottaen kyse lienee jokseenkin samasta asiasta, kuin se, että yleismittarin min asetuksella mitataan startin aikana - min kertoo kuinka alhaalla jännite käy startatessa. Se lienee se asia, joka kertoo akun kunnosta jotain neuvoa antavaa.

Eli kuinka alas jännite laskee säilytyksessä ja paljonko se siitä vielä laskee startattaessa
Nowiisi
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Tammi 2017 20:13

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Nowiisi »

Nuo hupiakut on erotettu auton omista akuista alunperin diodilla, ja saattaa olla, että siellä on ollut vain yksi hupiakku. Eli latautuu auton laturilta, mutta ei pitäisi auton akkujen purkautua. Sitten joku edellinen omistaja on laittanut kolmeasentoisen vipukatkaisijan, jolla voi katkaista yhteyden kokonaan auton akuilta hupiakuille. Toisella on kaikki neljä yhteydessä ja kolmas asento, että diodin kautta on yhteys. Mutta pääasiassa hupiakut lataantuu aurinkokennon kautta, eikä auton oma laturi niitä lataa. Tai itse en ole auton kautta joutunut lataamaan.
Täytyy hankkia tuo bilteman mittari, kun seuraavaksi tulee kaupunkiin asiaa. Kun nyt ehdin, niin tutkin johtonippuja, joista osa ainakin on jäänyt turhaksi.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Sillä sen näet purkaako joku kun lataat akut täyteen ja otat kaapelit yöksi irti jos lähtee niin sitten pitää kaapelit yön kiinni ja jos ei lähde niin joku purkaa.
Ladata kannattaa koska vajailla akuilla ei tiedä miten käyttäytyy,kannattaa katsoa sitten ampeeri puolella kuinka paljon purkaa,voltteja voi akuissakin olla mutta jos ampeerit startissa käy alhaalla niin eipä pyöri,kokemusta on noista.
Nowiisi
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Tammi 2017 20:13

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Nowiisi »

Nyt tutuisi toimivan, niin kuin pitää. Akut pitää virtaa ja kahden vuorokauden seisottamisen jälkeen, kun kaapelit on autossa kiinni, näyttää mittari 12,83V. Näillä jännitteillä aikaisemmin startti takelteli. Tässä oli sekin juttu, että auto oli kytkinremontissa ja korjaamo oli jättänyt ensimmäisellä kerralla toisesta akusta maakaapelin irti. Startti teki silloin samaa, mutta ei joka kerta. Sitten oli epäonnistuneen kytkinremontin jälkeen korjaamolla toisenkin kerran, ja sama kaapeli taas jäi irti. Sitten tarkistelin ja kiristin kaapeleita, mutta vika ei poistunut. Jäin miettimään, että onko siellä vaihdelaatikon ja koneen välissä ollut joku koneen maadoitus vielä, joka on jäänyt irti. Sellaista en siellä näe, mutta vaihdelaatikko on muovisuojan ympäröimä. Pitäisi irrottaa, että näkisi. Mutta laitoin sitten lisäksi uuden koneen maadoituskaapelin ja irroitin vielä plusjohdot startilta, suihkutin kontaktispraylla ja laitoin kiinni. Nyt pari päivää myöhemmin starttaa normaalisti. Toivottavasti vika ei ollut tuon ihmeempi, vaikka riittävän ihmeellinen minulle. Kiitos kommenteista ja jokainen ehdotus vie lähemmäksi vian löytymistä.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei kyllä luo korjaamosta kovinkaan huolellista imagoa jos kytkintä korjataan 2krt ja jää kaapeleita irti!
On varmaan seuraavan korjaamon etsintä joskus...
Vastaa Viestiin