Sierran jarrupääsylinteri
Sierran jarrupääsylinteri
Moro taas.
Potilas on se 1,6i cvh Sierra edelleen,.
Jarrupääsylkky tuli tiensä päähän. Vaihdoin uuden, niin alkoi yksi putkiliitos vuotamaan.
Kaksi muuta ovat OK, mutta tämä yksi on outo. Vaikka mutterin kirii hampaat irvessä, niin
putki liikkuu, ei kiristy kunnolla. Helmi oli aivan hyvännäköinen, niinkuin ne kaksi muutakin.
Voisiko olla ,että siihen on sattunut vahingossa syvempi reikä ja mutterista loppuu kierre.
Mikä neuvoksi? Putki poikki ja uusi helmi päähän, mutta ei auta jos ongelma on todellakin
se liian syvä reikä. Ja sylkky on Motonet laatua.
Edit: tietenkin heitin sen vanhan sylkyn Molokin kitaan, ei pääse vertaamaan eikä laittamaan sitä takaisin
ja Motonettiin naukumaan. Katsastus ens perjantaina, taitaa mennä pitkäksi.
Edit 2: ei kiristy, ei millään. Nyt sain sen verran paremmaksi, ettei vuoda omia aikojaan vain polkiessa.
Edit 3: ei kiristy, putki liikkuu mutterissa virtaussuuntaan millin pari. Mitä sinne pistäis väliin, että kiristyisi.
Potilas on se 1,6i cvh Sierra edelleen,.
Jarrupääsylkky tuli tiensä päähän. Vaihdoin uuden, niin alkoi yksi putkiliitos vuotamaan.
Kaksi muuta ovat OK, mutta tämä yksi on outo. Vaikka mutterin kirii hampaat irvessä, niin
putki liikkuu, ei kiristy kunnolla. Helmi oli aivan hyvännäköinen, niinkuin ne kaksi muutakin.
Voisiko olla ,että siihen on sattunut vahingossa syvempi reikä ja mutterista loppuu kierre.
Mikä neuvoksi? Putki poikki ja uusi helmi päähän, mutta ei auta jos ongelma on todellakin
se liian syvä reikä. Ja sylkky on Motonet laatua.
Edit: tietenkin heitin sen vanhan sylkyn Molokin kitaan, ei pääse vertaamaan eikä laittamaan sitä takaisin
ja Motonettiin naukumaan. Katsastus ens perjantaina, taitaa mennä pitkäksi.
Edit 2: ei kiristy, ei millään. Nyt sain sen verran paremmaksi, ettei vuoda omia aikojaan vain polkiessa.
Edit 3: ei kiristy, putki liikkuu mutterissa virtaussuuntaan millin pari. Mitä sinne pistäis väliin, että kiristyisi.
Viimeksi muokannut petekai, 06 Syys 2022 11:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Sulla sitten sama Sierra kun täällä,minä vaihdoin sylinteriin kumit mutta eipä ollu siinä sarjassa yhtä oikean kokosta,ei kuulemma muita edes saanu...
Onneksi oli omassa pakissa yksi ok kumi sinne.
Ei muuta kun mittaat sen reijän ja vertat kierrettä muihin jos eroa on niin siinähän se on vikakin,jos näyttää samalta niin uudella päädyllä täytys pitää.
Mulla oli vuosisitten dieselputken kanssa sama ongelma vaikka vaihdoin tiivisteetkin jäi paluupuoli traktorissa sen verran vuotamaan että kastuu,sitä en tiedä mikä sen tekee kun mitään vikaa ei näy? kai joku venyny...
Jarruputketkin pitäs pitää ihan normi kirraamisella,liika kirirtäminen näyttää vaan saavan vuotoa lisääntymään!
Niin ja mitään helmeähän putkissa ei ole vaan muovattu pää ja jos liilaa kirraa se kyllä tyssäänty liikaa.
Onneksi oli omassa pakissa yksi ok kumi sinne.
Ei muuta kun mittaat sen reijän ja vertat kierrettä muihin jos eroa on niin siinähän se on vikakin,jos näyttää samalta niin uudella päädyllä täytys pitää.
Mulla oli vuosisitten dieselputken kanssa sama ongelma vaikka vaihdoin tiivisteetkin jäi paluupuoli traktorissa sen verran vuotamaan että kastuu,sitä en tiedä mikä sen tekee kun mitään vikaa ei näy? kai joku venyny...
Jarruputketkin pitäs pitää ihan normi kirraamisella,liika kirirtäminen näyttää vaan saavan vuotoa lisääntymään!
Niin ja mitään helmeähän putkissa ei ole vaan muovattu pää ja jos liilaa kirraa se kyllä tyssäänty liikaa.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Samoilla linjoilla kuin edellinen. Kiristys on noin 20 nm eli pienellä avaimella kiinni kunnolla, mutta sillai nätisti. Meneekö kiristysmutterista kaikki kierteet piiloon, kun epäilet, että jää lyhyeksi?
Eikös tuo ihan mittamalla selviä, onko reikä liian syvä?
Onko mutterin kierteet kunnossa, jos on vaikka joskus voimalla avattu tai muuten rutussa?
Eikös tuo ihan mittamalla selviä, onko reikä liian syvä?
Onko mutterin kierteet kunnossa, jos on vaikka joskus voimalla avattu tai muuten rutussa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Sierran jarrupääsylinteri
ei ne reiät varmaan erimittaset ole. mutterin kierre ei mene loppuun. Mutta kirraa minkä kirraa
niin putki tosiaan liikkuu millin pari. Ja se putken pää on ihan hyvännäköinen, pullea. Kierre on
varmaankin ihan OK kun ei ahista.
niin putki tosiaan liikkuu millin pari. Ja se putken pää on ihan hyvännäköinen, pullea. Kierre on
varmaankin ihan OK kun ei ahista.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Joo kierre onkin kunnossa siltä osin, mikä oli ennenkin sylkyn kierteillä. Mutta jos mutteri on avattu liian suurella voimalla ja kierteiden yläosa on "kiertynyt" eli mutteri itse venynyt, niin siihen pysähtyy nyt kiristäminen. Tämä nyt on tietenkin vain yksi mahdollisuus. Katso vaikka suurennuslasilla sitä mutteria, että kierteet on varmasti kunnossa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Ei ne kaksi muutakaan loppuun mene ja eivät vuoda. Outo on tämä yksi. Mielestäni sen
saa kierrettyä pidemmälle kuin aikaisemmin
saa kierrettyä pidemmälle kuin aikaisemmin
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Taitaa olla paskanetin sylinterissä reikä syvä ja kierteet vajaat, holkki pohjaa kierteeseen enne kuin kartio ottaa edes pohjaan. Vastaavaa ollu halvoissa kiinan paskoissa joskus.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
No sitten ei kai auta muu kuin ottaa osa irti autosta ja tutkia se poraus ja kartio siellä pohjalla verrattuna kahteen muuhun. Kerrankos sitä valmistajalla työstäessä vahinkoja sattuu.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Niin kai sitten. Onneksi ei ole hankalammassa paikassa.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Ei auto juu muu kääntää mutterin jokaiseen niin näkee meneekö joku erilailla,jos olis vielä istomutteri niin helpottas hommaa...
Ei ole kyllä kivoja ylläreitä nuo jos eripituset jengat,eikä ollu mullakaan kun ei ollu oikea tiiviste,eikä edes olis saanukkaan!
Mikähänä ihme sitten on että tässä mulla oli sellaset tiivisteet jos kirjat niitä ei kerro?
Ei ole kyllä kivoja ylläreitä nuo jos eripituset jengat,eikä ollu mullakaan kun ei ollu oikea tiiviste,eikä edes olis saanukkaan!
Mikähänä ihme sitten on että tässä mulla oli sellaset tiivisteet jos kirjat niitä ei kerro?
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Kun tuli vastoin tapojani heitettyä se vanha sylkky roskiin. Olis voinut vaihtaa sisuskalut ja kokeilla sitten sillä.
Itkua ja hammasten kiristystä on tämä nyt.
Itkua ja hammasten kiristystä on tämä nyt.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Mulla ois muuten käytetty normi-Sierran jarrupääsylkkä, jos tarvetta alkuperäiselle?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Jotain tarvii kokeilla.Mutta nyt ei ole varaa ostella mitään. Ensi viikolla sitten. Asun Jyväskylässä, missäs Duck?
Irrroittelen nykyisen sylkyn ja tutkailen sitä vkl aikana.
Irrroittelen nykyisen sylkyn ja tutkailen sitä vkl aikana.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Kiuruvedellä. Tosin en oo varma millon pääsen tallille seuraavan kerran, mutta vamaan tämän kuun aikana, jos tulee tarvetta osalle?
EDIT: Matkahuolto on mulla kävelymatkan päässä toki, eli lähetys onnistuu.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Kaivoin vanhan sylkyn roskista ja ruuvasin siihen sen ongelmaputken. Ei se mennyt siihenkään hyvin sujuvasti.
Eli siinä mutterissa lienee vika. Se vain on vaikee uusia. Putki on kovaa ainetta eikä ole niitä vehkeitäkään.
Eli siinä mutterissa lienee vika. Se vain on vaikee uusia. Putki on kovaa ainetta eikä ole niitä vehkeitäkään.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Entä jos uusisi koko jarruputken?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Se on tietenkin se yksi pitkäputki taakse..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierran jarrupääsylinteri
taitaa kuitenkin olla oikea etupyörä. Takajarrussahan on se paineenrajoitin. tämä putki menee
vaihdelaatikon yli oikealle puolelle, ainakin näyttää sille. Jos saisi opetettua sitä kierrettä
öljynkanssa sopivalla mutterilla, voisi auttaa.
vaihdelaatikon yli oikealle puolelle, ainakin näyttää sille. Jos saisi opetettua sitä kierrettä
öljynkanssa sopivalla mutterilla, voisi auttaa.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Laitoim kyselym jarruputkesta tavan varaosaputkalle ja marmorille. Marmorilta soittivat, kovaa putkea ei (tietenkään( saa. Kupariputkea metritavarana heiltä olikohan 25 euroo/m. sylkyn pään mutteri tulisi Ruotsista ja toinen pää Englannista, Sanoin ei kiitos. Tavan liike ei ole vielä vastannut.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
menet varaosaliikkeeseen niin tekevät sulle putken kun putken,siis ihan oikeaan jos löytyy lähistöltä...
Myös moni autokorjaamo tekee putkai kunhan tiedät pituuden ja millaset nipat päissä on,mitään "kovaa" rautaputkea ei enää tai kukaan tehdä kupariseosta on kaikki mitä tavannu.
Ei noita mistään tilaaman kannata lähteä jospa onkin väärä niin taas hommat venyy ja pinna käryy.
Myös moni autokorjaamo tekee putkai kunhan tiedät pituuden ja millaset nipat päissä on,mitään "kovaa" rautaputkea ei enää tai kukaan tehdä kupariseosta on kaikki mitä tavannu.
Ei noita mistään tilaaman kannata lähteä jospa onkin väärä niin taas hommat venyy ja pinna käryy.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Löytyyhän noita
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/181/ ... arruletkut
Vanha irti, putki kainaloon ja sinne liikkeeseen, niin tekee/antaa uuden varmasti oikean.
Tosta Mottonetin listasta puuttuu oikea etu, oiskohan sitten sama kuin taka oikea tms...
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/181/ ... arruletkut
Vanha irti, putki kainaloon ja sinne liikkeeseen, niin tekee/antaa uuden varmasti oikean.
Tosta Mottonetin listasta puuttuu oikea etu, oiskohan sitten sama kuin taka oikea tms...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Nuo Motonetin putket on varmaan ne viimeset pätkät, mitkä on kiinni ripustuksessa. Eivät mun mielestä
niitä, mitkä lähtee sylkystä kohti pyöriä. Mutta se selviää soitolla.
niitä, mitkä lähtee sylkystä kohti pyöriä. Mutta se selviää soitolla.
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Valmiin jarruputken löytäminen voi olla vaikeaa, kun ei edes 2000-luvun autoihinkaan niitä löydä, mutta itse olen siis tehnyt niin että ottanu vanhan putken ja nipat mukaan joiden avulla tekevät varaosaliikkeessa 5 minuuttiin vastaavanlaisen kupariputkesta. Esimerkiksi Fixuksella toimii ainakin Iisalmessa näin, Omegaan maksoi kaksi jarruputkea teetettynä nippoineen 8 euroa. Toki itsekin niitä voi tehdä jos hommaat jarruputkityökalusarjan, mutta uskosin että nopeinta lienee teettää uusi vanhaa mallina käyttäen 
EDIT: tursas olikin käynyt tämän läpi, no tulipahan tuota hinta puolta edes perattua

EDIT: tursas olikin käynyt tämän läpi, no tulipahan tuota hinta puolta edes perattua

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Ei valmiiksi taivetettuja putkia mistään löydä,metritavarasta netehdään ja joku sitten taivuttelee autoon paikalleen.
En ole vielä ikinä misään saanu osteltua valmiita aina mitan/mallin mukaan pituus ja sitten taivuttelemaan.
Sierrassa ei ainakaan mulla ole edessä/takana mitään samojaputkia,takaputken loppupätkät ON vieläpä molemmin puolin erimittasetkin kun sellaset tullu teetettyä
En ole vielä ikinä misään saanu osteltua valmiita aina mitan/mallin mukaan pituus ja sitten taivuttelemaan.
Sierrassa ei ainakaan mulla ole edessä/takana mitään samojaputkia,takaputken loppupätkät ON vieläpä molemmin puolin erimittasetkin kun sellaset tullu teetettyä
Re: Sierran jarrupääsylinteri
Suurinpiirtein näin, mutta tärkeetä on se putken pituus, ne päänupit on samanlaisia...ei haittaa vaikka putki on 10 cm liian pitkä..mutta jos petekai ei ole niiden kanssa ollut tekemisissä, niin nyt on hyvä tilaisuus opetella mikä putki menee mistä minnekkin..Tessu200 kirjoitti: ↑13 Syys 2022 15:33 Ei valmiiksi taivetettuja putkia mistään löydä,metritavarasta netehdään ja joku sitten taivuttelee autoon paikalleen.
En ole vielä ikinä misään saanu osteltua valmiita aina mitan/mallin mukaan pituus ja sitten taivuttelemaan.
Sierrassa ei ainakaan mulla ole edessä/takana mitään samojaputkia,takaputken loppupätkät ON vieläpä molemmin puolin erimittasetkin kun sellaset tullu teetettyä
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon