Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Hei, tuli tuossa hommattua ensimmäinen Ford (otsikon mukainen).
Autolla ajettu 250tkm, itsellä nyt kerkesi olemaan vasta noin 1kk. Kyseinen auto aivan ongelmitta pelitti tähän päivään saakka.
Minkäänlaista outoa ääntä, hajua yms ei moottori sekä vaihdelaatikko pitänyt.
Tänä aamuna töihin mennessä isolla tiellä (80kmh), päästin jalan kaasulta jonka jonka jälkeen auto ei enää reagoinut kaasuun.
Pysähdyin tien sivuun, sammutin auton, käynnistin uudelleen moottorin vikavalo palaa mittaristossa. Auto kuitenkin liikkui taas eteen ja taakse päin.
Hivuttauduin hiljakseen lähellä olevalle levähdyspaikalle, totesin ettei tällä autolla nyt jatketa matkaa.
Hinausauton kyydissä auto kaverin pajalle, ensimmäisenä auto tietokoneeseen kiinni ja metsästämään vikakoodeja. No näitähän sitten löytyi yhtä jos useampaa. Alle listausta koodeista mitä saatiin.
Ensimmäisellä tarkastuksella antoi koodit:
U0140 - Ei yhteyttä korin ohjausmoduuliin (katkonainen)
P1622 - Murto havaittu, auto lukittu ajonestolla (katkonainen)
P0562 - Jäsjestelmäjännite alhainen (katkonainen)
P0625 - Laturin kenttä terminaalipiiri matala (katkonainen)
P0700 - Vaihteiston ohjausjärjestelmän virhetoiminto (jatkuva)
Nämä koodit poistettiin, lähdettiin kokeilemaan käyttäytyykö auto mitenkään erikoisesti.
Ajossa auto käyttäytyi taas aivan normaalisti, vaihdelaatikko toimi aivan täydellisesti, kunnes sitten noin 7km jälkeen isolle tielle kääntyessä teki taas saman tempun. Auto rullattiin pyörätielle, sammutettiin ja käynnistettiin uudestaan, mutta tällä kertaa auto ei enää liikkunut mihinkää.
Käynnistyy normaalisti, noin 5-10s käynnistyksen jälkeen kierrokset nousevat noin 1100, ja auto ei liiku R/D eikä manuaali puolella.
Kun vaihteen laittaa D, niin ajotietokone näyttäisi sen olevan vaihteella N.
Jälleen auto hinaamalla pajalle, hieman konetilaa purettua löytyi maadoitusjohto puoliksi sulaneena. Se vaihdettiin uuteen, jonka jälkeen koitettiin tapahtuiko siitä mitään. Ei tuloksia, mutta sama kyseinen maadoitusjohto lämpeni edelleen runsaasti. Tätä hetken tutkittua huomattiin että akun maadoitus on kokonaan irti konetilassa. Tämä kiinni ja enää ei lämmennyt maadoitusjohto turhia.
Luettiin lisää koodeja.
EPS puolen diagnoosit:
C1956 - Ohjauskulman tunnistin, avoin piiri (katkonainen)
B1318 - Alhainen akkujännite (katkonainen)
U1900 - CAN yhteysväylän vika, vastaanottovirhe (katkonainen)
TCM (vaihteiston ohjausmoduuli) diagnoosit:
P0766 - Vaihtosolenoidi D suorituskyky tai juuttunut pois päältä (katkonainen)
P0771 - Siirtosolenoidin E toiminta (katkonainen)
P284B - Vaihtohaarukka C (juuttunut/katkonainen)
Näitä solenoidi koodeja sekä vaihtohaarukka koodeja tuli vaihtelevasti.. välillä ilmoitti solenoidin C, D tai E. Välillä Vaihtohaarukka C tai B..
Tässä vielä kokonainen listaus muista koodeista:
P0796 - Paineen ohjainsolenoidi C suorituskyky tai jumiutumaton (katkonainen)
P2714 - Paineenohjaussolenoidin D toiminta tai jumiutunut pois päältä (katkonainen)
P284A - Vaihtohaarukka B (juuttunut/katkonainen)
Siinäpä nämä koodit ja diagnoosit mitä nyt saatiin. Mittaristoissa näissä ilmeisesti esiintyy vikaa, mutta pahasti se vaikuttaa myös olevan laatikko vikaakin.. Onko laatikko suoraan sanoen parhaat päivänsä nähnyt, vai onko kellään ideoita mitä lähteä koittamaan..
Viikonloppuna autoa vielä tutkitaan, saadaan myös paremmat vikakoodin luku vehkeet paikalle. Kiitoksia jos jaksoit lukea, sekavaa se voi olla, mutta vastailen mahdollisiin lisäkysymyksiin mieluusti.
Autolla ajettu 250tkm, itsellä nyt kerkesi olemaan vasta noin 1kk. Kyseinen auto aivan ongelmitta pelitti tähän päivään saakka.
Minkäänlaista outoa ääntä, hajua yms ei moottori sekä vaihdelaatikko pitänyt.
Tänä aamuna töihin mennessä isolla tiellä (80kmh), päästin jalan kaasulta jonka jonka jälkeen auto ei enää reagoinut kaasuun.
Pysähdyin tien sivuun, sammutin auton, käynnistin uudelleen moottorin vikavalo palaa mittaristossa. Auto kuitenkin liikkui taas eteen ja taakse päin.
Hivuttauduin hiljakseen lähellä olevalle levähdyspaikalle, totesin ettei tällä autolla nyt jatketa matkaa.
Hinausauton kyydissä auto kaverin pajalle, ensimmäisenä auto tietokoneeseen kiinni ja metsästämään vikakoodeja. No näitähän sitten löytyi yhtä jos useampaa. Alle listausta koodeista mitä saatiin.
Ensimmäisellä tarkastuksella antoi koodit:
U0140 - Ei yhteyttä korin ohjausmoduuliin (katkonainen)
P1622 - Murto havaittu, auto lukittu ajonestolla (katkonainen)
P0562 - Jäsjestelmäjännite alhainen (katkonainen)
P0625 - Laturin kenttä terminaalipiiri matala (katkonainen)
P0700 - Vaihteiston ohjausjärjestelmän virhetoiminto (jatkuva)
Nämä koodit poistettiin, lähdettiin kokeilemaan käyttäytyykö auto mitenkään erikoisesti.
Ajossa auto käyttäytyi taas aivan normaalisti, vaihdelaatikko toimi aivan täydellisesti, kunnes sitten noin 7km jälkeen isolle tielle kääntyessä teki taas saman tempun. Auto rullattiin pyörätielle, sammutettiin ja käynnistettiin uudestaan, mutta tällä kertaa auto ei enää liikkunut mihinkää.
Käynnistyy normaalisti, noin 5-10s käynnistyksen jälkeen kierrokset nousevat noin 1100, ja auto ei liiku R/D eikä manuaali puolella.
Kun vaihteen laittaa D, niin ajotietokone näyttäisi sen olevan vaihteella N.
Jälleen auto hinaamalla pajalle, hieman konetilaa purettua löytyi maadoitusjohto puoliksi sulaneena. Se vaihdettiin uuteen, jonka jälkeen koitettiin tapahtuiko siitä mitään. Ei tuloksia, mutta sama kyseinen maadoitusjohto lämpeni edelleen runsaasti. Tätä hetken tutkittua huomattiin että akun maadoitus on kokonaan irti konetilassa. Tämä kiinni ja enää ei lämmennyt maadoitusjohto turhia.
Luettiin lisää koodeja.
EPS puolen diagnoosit:
C1956 - Ohjauskulman tunnistin, avoin piiri (katkonainen)
B1318 - Alhainen akkujännite (katkonainen)
U1900 - CAN yhteysväylän vika, vastaanottovirhe (katkonainen)
TCM (vaihteiston ohjausmoduuli) diagnoosit:
P0766 - Vaihtosolenoidi D suorituskyky tai juuttunut pois päältä (katkonainen)
P0771 - Siirtosolenoidin E toiminta (katkonainen)
P284B - Vaihtohaarukka C (juuttunut/katkonainen)
Näitä solenoidi koodeja sekä vaihtohaarukka koodeja tuli vaihtelevasti.. välillä ilmoitti solenoidin C, D tai E. Välillä Vaihtohaarukka C tai B..
Tässä vielä kokonainen listaus muista koodeista:
P0796 - Paineen ohjainsolenoidi C suorituskyky tai jumiutumaton (katkonainen)
P2714 - Paineenohjaussolenoidin D toiminta tai jumiutunut pois päältä (katkonainen)
P284A - Vaihtohaarukka B (juuttunut/katkonainen)
Siinäpä nämä koodit ja diagnoosit mitä nyt saatiin. Mittaristoissa näissä ilmeisesti esiintyy vikaa, mutta pahasti se vaikuttaa myös olevan laatikko vikaakin.. Onko laatikko suoraan sanoen parhaat päivänsä nähnyt, vai onko kellään ideoita mitä lähteä koittamaan..
Viikonloppuna autoa vielä tutkitaan, saadaan myös paremmat vikakoodin luku vehkeet paikalle. Kiitoksia jos jaksoit lukea, sekavaa se voi olla, mutta vastailen mahdollisiin lisäkysymyksiin mieluusti.
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Itse lähtisin ensin katsomaan että onko akku kunnossa koska useamman kerran oli eri moduuleissa että jännite alhainen. Eli kokeile ladata akku täyteen tai vaihtaa akku uuteen.
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Kuten sanottiin akku missä kunnossa yli yön testi 12.7v (100% )lataus onko jännite 13.4-14.9 v .Akku täynnä virtaa joskin jos starttasi terävästi eikä valot himmene käynnistäessä potkua siinä silloin on.
Samoin noi akunkengät
kiinnitys ja maadoituspuoli,sulakekotelo ja sulakepuoli kun normisti autossa ei voi olla noi montaa oikeaa vikaa. Liittyy vain katkonaiseen virran jänniteeseen olisiko niin. Jännite pitää olla tasainen silloin kaikki toimii hyvin. Muuta autossa alkujaan ei testattu kuin vikakoodeja luettiin vain kuinka on.
Samoin noi akunkengät
kiinnitys ja maadoituspuoli,sulakekotelo ja sulakepuoli kun normisti autossa ei voi olla noi montaa oikeaa vikaa. Liittyy vain katkonaiseen virran jänniteeseen olisiko niin. Jännite pitää olla tasainen silloin kaikki toimii hyvin. Muuta autossa alkujaan ei testattu kuin vikakoodeja luettiin vain kuinka on.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Katkonainen taitaa olla vikakoodin tyyppi joka on vain suomennettu hieman kömpelösti. Eli englanniksi siellä lukisi pending eli se ei ole vielä saavuttanut tilaa jolloin auto päättelisi sen oleva kokoajan läsnä. Toisin sanoen vika on vielä tilapäinen.Renee kirjoitti: ↑28 Tammi 2022 10:48 Kuten sanottiin akku missä kunnossa yli yön testi 12.7v (100% )lataus onko jännite 13.4-14.9 v .Akku täynnä virtaa joskin jos starttasi terävästi eikä valot himmene käynnistäessä potkua siinä silloin on.
Samoin noi akunkengät
kiinnitys ja maadoituspuoli,sulakekotelo ja sulakepuoli kun normisti autossa ei voi olla noi montaa oikeaa vikaa. Liittyy vain katkonaiseen virran jänniteeseen olisiko niin. Jännite pitää olla tasainen silloin kaikki toimii hyvin. Muuta autossa alkujaan ei testattu kuin vikakoodeja luettiin vain kuinka on.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Tsekkaa että akussa 12.7V seisonnan jälkeen ja että ne kaapelit on kunnolla kiinni.
Sitten nollaa vikakoodit!!! Osa voi olla ikivanhoja ja osa johtuu tuosta kaapelin irtonaisuudesta.
Sen jälkeen koeajo ja lue uudelleen koodit.
Laatikkokin on varmasti sekaisin jossei saa virtaa kunnolla.
Sitten nollaa vikakoodit!!! Osa voi olla ikivanhoja ja osa johtuu tuosta kaapelin irtonaisuudesta.
Sen jälkeen koeajo ja lue uudelleen koodit.
Laatikkokin on varmasti sekaisin jossei saa virtaa kunnolla.
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Pientä päivitystä aiheeseen.
Auto kuljetettiin toiseen korjaamoon, heillä paremmat vehkeet selvittää auton vikaa.
Ilmoittivat että vaihdelaatikko olisi entinen, ihmetyttää vain kovasti kun sen verran autoista kokemusta. Eikö automaattilaatikon luulisi alkavan enteillä viasta, eikä nuon vain sormia räpäyttämällä mennä hajalle.. Tai näin minä ainakin mietin..
Näihin kun ei ylipäänsä vaihdelaatikkoja näytä löytyvän netistä mistään..
Auto kuljetettiin toiseen korjaamoon, heillä paremmat vehkeet selvittää auton vikaa.
Ilmoittivat että vaihdelaatikko olisi entinen, ihmetyttää vain kovasti kun sen verran autoista kokemusta. Eikö automaattilaatikon luulisi alkavan enteillä viasta, eikä nuon vain sormia räpäyttämällä mennä hajalle.. Tai näin minä ainakin mietin..
Näihin kun ei ylipäänsä vaihdelaatikkoja näytä löytyvän netistä mistään..
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
No mites se akku? Sen heikolla kunnolla saa vaikka mitä vikoja aikaan… ja jos siellä oli maajohto irti niin melkein sieltä sähköpuolelta etsisin vikaa?!
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Ei se koko automaatti rikki ole jos olisi rikki. Korkeintaan joku anturi tai venttiili rikki/jumissa.
Kannattaa kysyä automaattilaatikko korjaamolta myös.
Tollaset nyrkkipajat ja marmori liikkeet eivät automaattiin koske...vaihtavat koko laatikon vaan...siitä kun saa hyvin rahaakin.
Kannattaa kysyä automaattilaatikko korjaamolta myös.
Tollaset nyrkkipajat ja marmori liikkeet eivät automaattiin koske...vaihtavat koko laatikon vaan...siitä kun saa hyvin rahaakin.
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Yleensäkin kun näitä vinkkejä kysellään foorumista niin kannattaa itse sekata mitä porukka kertoo ,mitä pitäisi katsoa sieltä moottoritilassa. Kun korjaamot ei lue näitä juttuja eikä varmaan kysyjä kerro mitä pitää tehdä . Noi pe perusasiat kunnossa ainakin alussa. Kun ei kerrottu akusta , latausjännitteessä ja maadoituksesta mitään. Pelkkää vikakoodia vain.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Tämä. Kannattaisikohan tätä, eli sähköpuolta tutkia tarkemmin. Jos katsoo tuota vikakoodien kirjoa, niin ei tuo kaikki ole voinut kerralla hajota. Maadoitus on voinut kärähtää jostain muualtakin.Tomppa97 kirjoitti: ↑26 Tammi 2022 18:22 älleen auto hinaamalla pajalle, hieman konetilaa purettua löytyi maadoitusjohto puoliksi sulaneena. Se vaihdettiin uuteen, jonka jälkeen koitettiin tapahtuiko siitä mitään. Ei tuloksia, mutta sama kyseinen maadoitusjohto lämpeni edelleen runsaasti. Tätä hetken tutkittua huomattiin että akun maadoitus on kokonaan irti konetilassa. Tämä kiinni ja enää ei lämmennyt maadoitusjohto turhia.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Joo pahoittelut, kyllä teidän vinkit on talteen otettu. Mutta niitä ei vain ole päästy vielä itse tutkimaan lainkaan. Tässä nyt pitäisi taas auto siirrellä korjaamolta kaverin pajalle takaisin, että voisi alkaa näitä teidän vinkkejä käymään läpi! Päivittelen lisää kun päästään asian kanssa eteenpäin 
Yritän vielä saada korjaamolta selosteen että mistä he nyt tulivat tulokseen että laatikko rikki on, ja kirjoittelen siitäkin sitten tänne.

Yritän vielä saada korjaamolta selosteen että mistä he nyt tulivat tulokseen että laatikko rikki on, ja kirjoittelen siitäkin sitten tänne.
Re: Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Hei, selvisikö vika? Miten sait kuntoon?