Vikakoodeja ja moottorihäiriövalo - Focus MK1

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Vikakoodeja ja moottorihäiriövalo - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin, eli (taas) uutta vikaa pukkaa. Moottorinhäriövalo syttyi, ja Forscanilla tuli vikakoodit P0340 ja P0460. En ole ihan varma, mutta jälkimmäinen saattaa olla normikoodi, joka on ollut ennenkin eikä mitään (kai) aiheuttanut. Mutta tuo ensimmäinen onko paha? Mootrinhäiriövalo tosiaan paloi, nyt nollasin koodit, eikä ainakaan heti tullut valo takaisin.

Onko tullut ko. koodeja tässä autossa vastaan? Mitä kanttaa ekana alkaa tekemään? Jotain löytyi lontoonkielisiltä sivuilta, eli viittaisi(ko?) lambada-tanssiin, eikun siis lambda-anturiin (kumpaan) tai sitten kampuran/nokan asentotunnistimeen? Nokan asentotunnistin on muuten uusittu jo vuosia sitten, kun yritettiin korjata rev-bouncingia (joka kai on kaikissa Focuksissa ominaisuus eikä vika :(). Ykköslambda (Boschi) on uusittu muuten vaan aivan varmuuden vuoksi muutama vuosi sitten.

Ja auto toimii siis normaalisti.

Alla Forscanilla tullut logi.

===OBDII DTC P0340-C===
Koodi: P0340 - CMP-anturipiirin toimintahäiriö

tila:
- Vahvistettu - toimintahäiriö on vahvistettu

Moduuli: Sisäänrakennettu Diagnostiikka II

Vikakoodin tiedot

CMP-anturipiirin toimintahäiriö

Tämän koodin voi aiheuttaa :

P1131_2$C

Oikosulku

Anturi

Anturi kytketty irti aikaisemmin.

Katso järjestelmän lisätietoja korjaamokäsikirjasta

--- Possible Causes --------

On-Demand DTC Entry Criteria; No buttons pressed, buttons inactive
- circuits OPEN.

Circuit Failure; This DTC shall be logged if any buttons are pressed and the Message Center Switch
- Feed-1 Circuit is shorted-to-ground.

Continuous DTC Circuit Failure; This DTC shall be logged if the Message Center Switch
- Feed-1 is Out-of-Range and the Message Center Switch
- Feed-1 Circuit is shorted-to-ground.

-Suspect Message Center Switch Message Center Module

===END OBDII DTC P0340-C===

===IC DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt

Moduuli: Mittaristo

===END IC DTC Ei mitään===

===PCM DTC P0340===
Koodi: P0340 - CMP -anturin virtapiirivirhe

Moduuli: Voimansiirron ohjausmoduli

Vikakoodin tiedot

CMP virtapiirivika.

Tämän koodin voi aiheuttaa :

CMP -anturin virtapiirivirhe

Avoin virtapiiri komponentissa tai johdotuksessa

Huonot liitännät

Anturi kytketty irti aikaisemmin.

Lisätietoja löytyy:

Viallinen tai vaurioitunut PCM.

===END PCM DTC P0340===

===PCM DTC P0460===
Koodi: P0460 - Virheellinen polttoainesäiliön tason sanoma mittaristolta.

Moduuli: Voimansiirron ohjausmoduli

Vikakoodin tiedot

Virheellinen polttoainesäiliön tason sanoma mittaristolta.

Tämän koodin voi aiheuttaa :

Anturiyksikön virtapiirin vika

Viallinen tai vaurioitunut mittaristomoduli.

Tee mittariston vianmääritys

===END PCM DTC P0460===

===MC DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt

Moduuli: Viestikeskus

===END MC DTC Ei mitään===

===RCM DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt

Moduuli: Suojausjärjestelmän ohjausmoduli

===END RCM DTC Ei mitään===

===GEM DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt

Moduuli: Elektroniikkamoduli

===END GEM DTC Ei mitään===

===ABS DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt

Moduuli: Lukkiutumaton jarrujärjestelmä

===END ABS DTC Ei mitään===
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Vikakoodeja ja moottorihäiriövalo - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse tutkisin aluksi että liittimet ovat kunnolla kiinni (kunnollinen kontakti) sekä nokan- että kammenasentotunnistimissa.

Sellainenkin kävi mielessä, että onko jakopää milloin tehty viimeksi?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Vikakoodeja ja moottorihäiriövalo - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 10 Elo 2022 17:27 Itse tutkisin aluksi että liittimet ovat kunnolla kiinni (kunnollinen kontakti) sekä nokan- että kammenasentotunnistimissa.

Sellainenkin kävi mielessä, että onko jakopää milloin tehty viimeksi?
Pitää nitkutella liittimiä pois ja takaisin, jos kontaktissa olisi se vika.

Viimeksi tehty 2016. Hihnanvaihto tulisi tänä kesänä, kun 60 000 kilsaa on tullut edellisestä vaihdosta täyteen. On teetetty se tiheämmin kuin Fordin suositus.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Vikakoodeja ja moottorihäiriövalo - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 10 Elo 2022 17:45
duckworth kirjoitti: 10 Elo 2022 17:27 Itse tutkisin aluksi että liittimet ovat kunnolla kiinni (kunnollinen kontakti) sekä nokan- että kammenasentotunnistimissa.

Sellainenkin kävi mielessä, että onko jakopää milloin tehty viimeksi?
Pitää nitkutella liittimiä pois ja takaisin, jos kontaktissa olisi se vika.

Viimeksi tehty 2016. Hihnanvaihto tulisi tänä kesänä, kun 60 000 kilsaa on tullut edellisestä vaihdosta täyteen. On teetetty se tiheämmin kuin Fordin suositus.
No ei tuon hihnan sitten pitäisi aivan ehtoopuolella olla jos vasta 60tkm ajettu, riippuen toki miten ja missä vaihdettu. Kävi vaan sellanen ajatus mielessä jos anturit lopulta osoittautuisi ehjiksi, että onko hihna löystymässä ja antaa siksi koodia asentotunnistimilta että siellä todellakin on ristiriitaa kampiakselin ja nokkienasennoissa?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Vikakoodeja ja moottorihäiriövalo - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 10 Elo 2022 17:51 No ei tuon hihnan sitten pitäisi aivan ehtoopuolella olla jos vasta 60tkm ajettu, riippuen toki miten ja missä vaihdettu. Kävi vaan sellanen ajatus mielessä jos anturit lopulta osoittautuisi ehjiksi, että onko hihna löystymässä ja antaa siksi koodia asentotunnistimilta että siellä todellakin on ristiriitaa kampiakselin ja nokkienasennoissa?
Jep. Merkkiliikkeessä on laitettu silloin alkuperäisosilla. Tokihan tuossa on jo aikaa kulunut kuusi vuotta, mutta tosiaan vain 60 tkm rullattu. Apulaitehihnaa käytettiin käytettiin tuossa irti joku aika sitten, niin siinä ei ollut yhtäkään nirhaumaa tai alkavaa repeämää. Jos tuota voi mitenkään rinnastaa jakohihnaan, kai sitä voi olettaa että se puoli olisi vielä vielä ok eikä hihna venähtänyt hirveenä. :)

BTW Kävin tuossa vemputtamassa ees-taas pihalla nokan asentotunnistimen liitintä. Liittimen terminaalit näytti kirkkailta kuten vesitiiviissä autoliittimessä kuuluukin, mutta eihän näistä kai tiedä. Kampiakselin tunnistin on kai jossain moottorin alaosassa, sinne pääsen käsiksi vasta viikonloppuna noin 500 kilometrin päästä. Kai se auto nyt tämän loppuviikon vielä kestää. Pitää huomenna varalta tilata kummatkin tunnistimet. Ei taida Motonetistä kannattaa noita hankkia, kun sähköosista on kysymus (toki jos olisi paikkakunnalla Motonet, voisi sieltä ensihätään hakea, mutta lähin 150 kilsan päässä). Joku Hella tai Delphi mielellään anturin valmistajana, eikö vaan?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Vikakoodeja ja moottorihäiriövalo - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Renee »

Hella vastaa aina alkuperäistä osaa. Boschilla ainakin laatuosia ennen oli sähköpuolella.
https://www.youtube.com/watch?v=CvqrwzjL4g4
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Vikakoodeja ja moottorihäiriövalo - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 10 Elo 2022 18:45 Jep. Merkkiliikkeessä on laitettu silloin alkuperäisosilla. Tokihan tuossa on jo aikaa kulunut kuusi vuotta, mutta tosiaan vain 60 tkm rullattu. Apulaitehihnaa käytettiin käytettiin tuossa irti joku aika sitten, niin siinä ei ollut yhtäkään nirhaumaa tai alkavaa repeämää. Jos tuota voi mitenkään rinnastaa jakohihnaan, kai sitä voi olettaa että se puoli olisi vielä vielä ok eikä hihna venähtänyt hirveenä. :)

BTW Kävin tuossa vemputtamassa ees-taas pihalla nokan asentotunnistimen liitintä. Liittimen terminaalit näytti kirkkailta kuten vesitiiviissä autoliittimessä kuuluukin, mutta eihän näistä kai tiedä. Kampiakselin tunnistin on kai jossain moottorin alaosassa, sinne pääsen käsiksi vasta viikonloppuna noin 500 kilometrin päästä. Kai se auto nyt tämän loppuviikon vielä kestää. Pitää huomenna varalta tilata kummatkin tunnistimet. Ei taida Motonetistä kannattaa noita hankkia, kun sähköosista on kysymus (toki jos olisi paikkakunnalla Motonet, voisi sieltä ensihätään hakea, mutta lähin 150 kilsan päässä). Joku Hella tai Delphi mielellään anturin valmistajana, eikö vaan?
Vähän arvailua toki, mutta kun kerta merkkihuollossa tehty niin luulisi sen hihnan kestävän vaihtovälin normaalisti. Tunnistimien merkeistä en osaa sanoa mitään, kun mulla vielä orkkis-anturit ja 329tkm mittarissa :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin