yritäedes kirjoitti: ↑06 Elo 2022 21:22
"Jarrusatulat on huollettu, ja otin testinä jarrupalat kokonaan poiskin, niin silti etupyörät pyörivät hyvin jäykästi. Vika ei siis ole jarrujen laahaus. Ehkä puoli kierrosta pyörä pyörähtää, kun käsivoimilla huitaisee"
Lainaus ketjun aloitusviestistä yli kolme vuotta sitten. Jarrupalat irti, silti etupyörät pyörivät huonosti. Mitenkäs ne jarrusylinterit ja letkut ja palat sitä pyörää jarruttaa, kun palat ei ole edes paikoillaan? Tästä on muodostumassa klassikko ketjujen joukossa.
riikomi kirjoitti: ↑06 Elo 2022 21:01
Aloitusviesti:
otin testinä jarrupalat kokonaan poiskin, niin silti etupyörät pyörivät hyvin jäykästi
RENNIE kirjoitti: ↑10 Heinä 2022 16:04
No niin, nyt testejä tehty tästäkin "ongelmasta". Eli en edes alkanut noita muita testejä tekemään,
kun kyllä se on niin, että suurimman osan jäykkyydestä aiheuttaa jarrut. Eli jumitti aika lailla, sitten hieman löysäsin mäntää, joka vapautui kohtuullisella voimalla siirtopihdeillä. Nyt pyörä pyörähti löysäämisen jälkeen käsivoimin toista kierrosta. Tämä jäljelle jäävä vastus on autoon varmaan niin olematon, ettei sillä liene mitattavaa vaikutusta esim. kulutukseen. Varmaan siellä jumittaa liukutapit. Pitänee puhdistella ja rasvata liukutapit, kunhan kerkeää! (Liukutapit huollettu, ei vaikutusta (-RENNIE 6.8.2022)
yritäedes kirjoitti: ↑06 Elo 2022 21:22
Muuten, niitä kunnostettuja etujarrusatuloita saa 28 eurosta/kpl alkaen ilman panttia.
Renee kirjoitti: ↑06 Elo 2022 21:04
Ompa kalliit osat sitten. Mikäs siinä niin paljon hintaa nostaa . Kun näissä osissa ei ole venelisää että hinta kerrotaan silloin 3.
Kyllä tosiaan saa halvemmallakin noita kunnostettuja jarrusatuloita, mutta onko niiden laatu sitten luokkaa 1/5, eli yhden talven jälkeen tiivisteet lohjeneet yms. mukavaa. Näin on valitettavasti minulla omaa kokemusta perus jarrukumiosien hankinnasta, etteivät ne kestä edes Suomen ilmastoa. Virosta saisi 140 euroon kaksi kappaletta ATE:n kunnostettuja satuloita, joka on toki kohtuullinen summa pistää rahaa tähän, kun kuitenkin muuten toimii. Toki parempihan se aina olisi, jos saisi pienimmänkin pisaran säästettyä bensakuluja ja tulevia jarrulevyjen ja -palojen vaihtoja, mutta nyt valitettavasti näyttää siltä, että takaisinmaksuaika olisi pikkuisen ehkä pitempi.
Hyvin on tullut kaikilta vastauksia ketjuun. Ja enpä olisi noita testejä arvannut kyllä tehdä ilman porukoiden hyviä vinkkejä. Vielä voisi yhden testin tehdä. Nimittäin, olisikohan satuloiden vaihdossa järkeä?
Nollataan kulutusmittari, ja voisi käydä vakioreitin autolla, vakionopeussäädin päällä (jotta kuljettajan vaikutus eliminoidaan). Otetaan kulutuslukema ylös (tässä autossa kulutusmittari näyttää juuri oikein). Sitten ajetaan takaisin ja löysätään jarrumäntiä hieman testaten, ettei ole laahausta. Ajetaan taas sama reitti. Reitti on sellainen, jossa voi ajella tasanopeutta 5 kilometriä ilman tarvetta jarruttaa, joten jarrut palautuu "iholle" vasta testiajon lopussa, kun autoa hidastetaan kääntyäkseen takaisin. Mielenkiintoinen testi miten käy.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.