Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Kuskoli
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2022 15:05

Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Kuskoli »

Mondeo vm 2004, V6 2,5 l. 260 tkm. Huollettu säännöllisesti eikä tiedossa olleita ongelmia (paisi penkin- ja tuulilasinlämmitin).

Apulaitehihna, tai tarkemmin ottaen sen kiristin, lopetti toimintansa, minkä ansiosta kone keitti ja pissasi alleen. Vakuutusyhtiön tilaama hinaaja vei lähimmälle merkkisellaiselle, jotka korjasi tuon loppukaneetilla "Mitattu HC:t => pakokaasua jäähdytinnesteen seassa => kannen tiivisteet ottaneet itseensä. Tiivisteitä ei saa enää Fordilta".
Korjaamolta ajellessa tuntui toimivan OK (paitsi ei tahtonut käynnistyä), lämpötila pysyi nätisti keskiasennossa. Soittelin joskus käyttämälleni paikalliselle pajalle, muttei uskaltanut antaa hinta-arviota ja alkoi puhumaan että samalla pitäisi vaihtaa jakopään hihna (onkin helppo homma...) etc jne. "Onneksi" vapaata aikaa löytyi vasta kolmen viikon päästä eli aikaa fundeerata.
Tarvikkeena tiivisteitä näyttäisi hyvinkin löytyvän.

Onkohan mitään hajua (suuruusluokkaa) homman hinnasta kautta kannattaako näin vanhaan tehdä???

Kautta onko tiivistysaineella paikkaus relevantti vaihtoehto? Jäin ihmettelemään sitä, että jotenkin kuvitellut tyypillisemmän ongelman olevan että jäähdytysneste vuotaa palotilaan tms., mutta kait se näinkin päin voi mennä. Mutta korjaako litku yhtä hyvin?

/ kuskoli
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Kyllä tuohon tiivisteitä saa. Esimerkiksi täältä: https://www.autonvaraosat24.fi/ajusa/7196352

Jos auto keittää, niin ei välttämättä ole kannen tiiviste kärähtänyt. Kannattaa katsoa tuleeko paisuntasäiliöön pakokaasukuplia käydessä. Jos kannen tiiviste vuotaa, se näkyy heti.
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Kannattaa tehdä ehdottomasti jos itse osaa ja maksaa vain osat. Jos puolestaan pitää teettää korjaamolla, riippuu siitä miten paljon autoa arvostaa koska todennäköisesti korjauksen hinta on lähellä auton käypää myyntihintaa.
Lisäksi on huomiotava, että pelkkä kannentiivisteen vaihto (siis 2kpl koska V6) ei oikein riitä kun siinä yhteydessä usein oikaistaan sylinterikannet jotta se remontti ylipäätään voi onnistua. Työn tuntimäärä on valtava korjaamolla teetettäväksi.

Ohjeellinen vaihtoaika vasen puoli 10h 12min ja oikea puoli 8h 48min. Jos korjaamon tuntiveloitus olisi aivan naurettavan halpa eli noin 60€/h, tulisi pelkän työn osuudeksi noin 1200€ plus tarvikkeet plus jakohihnan työt.

Se ettei lähde kunnolla käymään, viittaa johonkin vakavampaan mutta niin kauan kuin jäähdytysnesteet pysyvät tallessa eikä öljyä jäähdytysnesteeseen kerry, ei vuoto kovin suuri voi olla.
Tosin jäähdytysneste moottoriöljyn joukossa tuhoaa erittäin nopeasti moottorin laakeriliuskat kampiakselilta.

Mikään tiivistysaine ei korjaa kannentiivistevuotoja. Ei ole koskaan tehnyt niin.
duckworth
Viestit: 3680
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Villinä korttina ja vaihtoehtona kansien koneistukselle/kansirempalle; miten olisi vaihtomoottori purkaamolta?

https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... 5D_831_AA/

Toki jos sillä nykyisellä koneella on ajettu vähän (alle 250tkm) tai kyseessä harrastepeli niin silloin ehkä hifistelykin on vaihtoehto :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Alkaa olemaan niin halpa kulkine jo että ajaisin niin kauan kuin mene.
Teetettynä ei mitään järkeä muutaman tonnin autoon, jos sillä ei sitten ole valtavaa tunnearvoa tai muuta syytä mitä ei järjellä enään selitetä.

Itse tehtynä vielä kannattaa, ja jos yhtään avaimet pysyy kädessä ja paikka olemassa niin oppii siinä paljon asioita samalla.
Kuskoli
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2022 15:05

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Kuskoli »

Kiitokset itse kullekin vastauksista.

Tällä mutulla ratekia voisi olla (mutta jatketaan vielä fundeerausta):
-Vaihtaa öljyt. Hiljan vaihdettu, muttei se keittäminen varmaan ominaisuuksia parantanut.
-Ehkä tiivisteainetta sisään. Jollei suurta apuva, niin ei haittaakaan; ja halpa ja helppo tehdä itse.
-Ajaa niin kauan kuin kestää. Jos kone poksahtaa pian, niin vaihtokonetta katsellen.

Toisella hetkellä tiivisteitten vaihto itse voisi olla optio, mutta työ- sun muitten kuvioitten takia ei lähikuukausina onnaa kirveelläkään (ja talvilämmintä harrastelupaikkaa ei ole).

Jäin ihmettelemään, että mitä haittaa tuosta pakokaasujen (toivon mukaan snadista) vuotamisesta jäähdytysnesteen sekaan voisi tulla?...?

/kuskoli
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Siitä pakokaasun vuotamisesta ei ole välitöntä vaaraa vaan se on indikaattori jolla kannentiivisteen vuotoja havaitaan.

Jatkuessaan jäähdytysjärjestelmään kehittyy painetta ja nestettä alkaa kadota sen seurauksena. Jossakin vaiheessa alkaa myös öljyä sekoittumaan jäähdytysnesteeseen ja päinvastoin, jolloin kampiakselin laakerointi tuhoutuu nopeasti.
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Kuskoli kirjoitti: 27 Heinä 2022 15:30
Kautta onko tiivistysaineella paikkaus relevantti vaihtoehto? Jäin ihmettelemään sitä, että jotenkin kuvitellut tyypillisemmän ongelman olevan että jäähdytysneste vuotaa palotilaan tms., mutta kait se näinkin päin voi mennä. Mutta korjaako litku yhtä hyvin?

/ kuskoli
Jos kannen tiiviste vuotaa, on vuoto aina sylinteristä jäähdytysnesteen joukkoon. Sylinterissä nimittäin on melkoinen sirkus moottorin käydessä. Bensaseos räjähtää ja paineet ovat erittäin suuret ja kuumuutta riittää.
Millään tiivistysaineella ei ole merkitystä.

Ehditkö muuten ajaa pitkäänkin sen jälkeen, kun hihna katkesi ja alkoi keittämään.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Renee »

Harmi homma tälläiset jutut. Mutta antoiko se kiristäjä mitään ääntä ennen kuin hirtti kiinnii ja katkasi ton hihnan https://youtu.be/SMyJz6T-sM4

Monesti noissa jutuissa ei paljon enää ajella eli 100 metriä vai pitempään
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Kuskoli
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2022 15:05

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Kuskoli »

Ylimääräistä ääntä alkoi kuulua, olisiko mennyt kilsa-pari ja vastaan tuli levähdyspaikka minne poikettiin (oltiin motarilla).
Itse olin pelkääjän paikalla, vaimo ratissa. Ei ainakaan maininnut syttyneistä varovaloista, mutta mitäpä tuolla (ratti säädetty sillein sopivalle korkeudelle, että valot jää vähän piiloon (mutta pitäisi huomata)).

/kuskoli
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Renee »

https://www.motordoctor.fi/hihnankirist ... 2-5-v6-24v
Harmi kun motarilla sattui mutta hätätilanteessa sinne pietareelle voi parkeerata. Muuta liikennettä pitää varoittaa hätävilkuin ja varoituskolmiolla
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 2005
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ransiitista meni tuollainen kiristin joskus 100kmh vauhdissa, moottoritilasta kuului aiemmin kihinää mutta oli samantyylistä kuin remmi joskus pitänyt joten ei huolestuttanut silloin pahasti.
Täydessä vauhdissa kuului kuin kiväärin laukaus...pari sekunttia myöhemmin sytty latausvalo....olin ohituskaistan kohdalla ja toisella puolella reunakaide....ei siihen voinut jäädä...2.5m levee auto olis tukkinut koko valtatien... koitin ajaa eteenpäin...lämmöt alkoi nousta...ja hetken päästä moottori sammui (ilmeisesti turvaominaisuus sammutti) ....eikun rullaten vapaalla eteenpäin ja toivoen että liike energia riittää pois kaiteiden välistä....ja riittihän se sopivasti pari km eteenpäin jossa oli vanhan huoltoaseman piha. Ohjaus oli ihan järkky raskas ja jarrut myös...kun pihaan koitti kääntyä.
Oli laakeri pettänyt tuosta kiristimestä ja koko pyörä lähti irti....remmi oli kietonut joka akselin ympäri ja laturikin ihan täynnä lasikuituslankaa.
Kuskoli
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2022 15:05

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Kuskoli »

Mk3Mondeo kirjoitti: 28 Heinä 2022 10:06 <clip><clip><clip>
Se ettei lähde kunnolla käymään, viittaa johonkin vakavampaan mutta niin kauan kuin jäähdytysnesteet pysyvät tallessa eikä öljyä jäähdytysnesteeseen kerry, ei vuoto kovin suuri voi olla.
Tosin jäähdytysneste moottoriöljyn joukossa tuhoaa erittäin nopeasti moottorin laakeriliuskat kampiakselilta.
<clip><clip><clip>
Do dii. Tytär käytti autoa eilen ehtoolla korjaamolta ajoni jälkeen. Ei kommentoinut mitenkään (miten sen kauniisti sanoisin... autotekniikka ei ole hänen ydinosaamisaluettaan...) enkä huomannut kysyä.
Tänään sitten itse autoa käyttäen, matkaa kaikkiaan ehkä 60 km. Startti nihkeä, ehkä vielä eilistäkin nihkeämpi. Sen jälkeen pari lyhyttä stoppia ja lähti käyntiin suht helposti (lämpimänä). Jälkipuoliskolla jossain vaiheessa vähän nyki ja selvästi potkua ei ollut normisti. Liikennevaloissa sammahti, mutta lähti heti käyntiin. Loppua osasin jo pelätäkin eli piti käydä ruokakaupassa: meni varmaan pari minuuttia yrittäen saada käyntiin (kaasulla ja ilman yrittäen), kunnes loppujen lopuksi lähti käyntiin hirveän savun kera (mitä ei eilen ilmennyt). Onneksi uusi akku (onko se sitten :D vaiko :( ).

Sinällään tuo alkuperäisen otsikon kysymys tuli siltä osin vastattua, että tiivistysaine ei riitä.

Järjellisinä vaihtoehtoina siis vaihtokone tai uusi (käytetty) vaunu.

Jonkinasteen insinöörinä olisi mielenkiintoista tietää, mitä kaikkea tuossa loppujen lopuksi hajosi. Mutta varma vastaus jäänee saamatta...

Antiikin roomalaisia lainaten "Aurum igne probatur, hominis mens calamitate"...

/kuskoli
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Järkevää on ottaa kannet auki ja vaihtaa uudet tiivisteet. Maksaa muutaman satasen, jos plaanauttaa kannet. Itse olen tehnyt useita kansiremppoja, enkä ole kansia plaanauttanut. Hyvin ovat toimineet. Autollahan ei kannata nyt ajaa metriäkään enempää.
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

kaihakki kirjoitti: 29 Heinä 2022 21:04 Järkevää on ottaa kannet auki ja vaihtaa uudet tiivisteet. Maksaa muutaman satasen, jos plaanauttaa kannet. Itse olen tehnyt useita kansiremppoja, enkä ole kansia plaanauttanut. Hyvin ovat toimineet. Autollahan ei kannata nyt ajaa metriäkään enempää.
Jos korjaa itse, on tuo hyvä vaihtoehto. Meillä on käytössä auto jossa sylinterikansi on ollut tehtaan asennuksen jälkeen auki kolme kertaa ja viimeisimmällä kerralla asennettu toiseen puolimoottoriin. Ei tasohiontaa, pelkkä huolellinen puhdistus ja uudet pultit tiivisteen lisäksi. Ei kuluta nestettä ja on ajettu yli 100tkm asennuksen jälkeen.
Tietysti mahdollisimman tarkka kiristys ohjearvoihin.

Huono puoli tuossa kansiremontissa on, että jäähdytysneste tuhoaa nopeasti laakeriliuskat eli olisi hyvä tarkistaa ainakin kiertokangenlaakerit, jotka ensimmäisinä ottavat hittiä.

Kokonaisuutena tuollainen kansi-/moottoriremontti on jo niin iso homma että helpommalla pääsee kun ostaa toimivan moottorin ja vielä helpommalla kun ostaa vaikka toisen vastaavan auton. Esim. 2.0 Duratec-moottorilla joka on jokseenkin sama suorituskyvyltään mutta vie vähemmän polttoainetta.
Taunusautomaatti
Viestit: 2005
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo MK3: kannen tiiviste vaiko "vain" tiivistysaine

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tai 2.0 tai 2.2 tdci joka kulkee kivemmin ja vie puolet vähemmän polttoainetta... ;)
Vastaa Viestiin