Ford Focus mk2 1.6 vaihteensiirtäjän stefan vaihto IB5

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Ford Focus mk2 1.6 vaihteensiirtäjän stefan vaihto IB5

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Olen kunnostellut tätä 2006 mallin viistoperää ja aina löytyy lisää rassattavaa. Luulin, että vetoakselin stefa vuotaa, mutta rasvaa tunkee ulos mustan muoviboksin sisältä. Valtavasti on säästetty rahaa takapyörän navan ja pakoputkenkorjauksella tee-se-itse -menetelmällä.
Tämä stefa on kuitenkin hankala vaihtaa kotipihassa, kun autoa ei saa kunnolla ylös.
Paljonko ne yleensä veloittavat tästä hommasta vuonna 2021? Samalla voisi vaihtaa vaihteiston öljyt, kun on kuitenkin kohta 150000 mittarissa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus mk2 1.6 vaihteensiirtäjän stefan vaihto IB5

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ei kallishomma jos sama vika kuin tuossa jutussa varmaan tunnin veloitus stefan vaihtoon.
viewtopic.php?t=46017
Toi vaihdelaatikon öljyn vaihto monesti tulee kun kytkin vaihdetaan ja vetari irroitetaan samalla niin öljyt vaihtuu. Kun tässä laatikossa ei ole tyhjennysrpoppua kuten normi laatikossa. Moni korjaamo sanoo ei voi vaihtaa. Tyttärellä kytkin meni 300tkm oli vm 07 öljyt vaihtui kun kytkin myös. Fordin alkuperäine öljy maksoi silloin 25€ litra menee sitä 1.5 litran pintaan menee kun reilu puoli litraa jää aina vanhaa sinne. Tämän ohjeen mukaan.
viewtopic.php?f=3&t=52315
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus mk2 1.6 vaihteensiirtäjän stefan vaihto IB5

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse vaihdoin Mk1 Focukseen, samaan lootaan eli IB5:een siirtäjätangon stefan, mulla tosin oli loota irrallaan autosta, kun kytkin vaihtui samalla :D , mutta ei ollut kummoinen homma, korjaamolla tuskin tuntia pidempään ei voi mennä, ja osa itse taisi olla kympin luokkaa marmorilla, oli jopa täällä pohjosessa hyllytavaraa kyseinen tiiviste. Itse vaihdettunakaan ei siis ole paha, koska auton pyöriähän ei tarvitse irroittaa eli nostaa vaan keulan tunkilla vaikka puoli kerrallaan ja joku huono peltivanne kumman etupyörän alle, jolloin tuon mahtuu operoimaan turvallisesti. Vaijerit irtoaa vivuista ihan vaan kampeamalla, ja joutuikohan yhden kuusiokolopultin avaamaan, jonka jälkeen stefan saakin kitkutella pois. Uuden asensin pitkällä hylsyllä naputellen ja kasatessa se vipua pitävä pultti 25Nm, vaijerit vaan painamalla takaisin paikoilleen.

EDIT:

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta6.htm

Kuva
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus mk2 1.6 vaihteensiirtäjän stefan vaihto IB5

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Alan jo itsekin kallistua omatoimista stefan vaihtoa kohti. Katselin niitä vaihtovideoita, eikä se vaikuttanut vaikealta hommalta. Pesin rasvat pois, koska koko vaihteiston puoliskojen sauma oli pahasti öljyssä. Eilen kävin kaupungissa ja oletin että 50 km ajon jälkeen rasvaa on tunkenut alas asti, mutta tippaakaan ei näkynyt. Ihme homma, tarkkailen vielä viikon verran lisää. Voinhan käydä ostamassa tuon stefan valmiiksi Ford-huollosta, niin on sitten valmiina, kun ongelma ilmenee. Voihan olla, että autolla pitää kaahata, jotta keskipakoisvoima heittää rasvat sinne siirtäjän akselille. :)
Avatar
foxterrier
Viestit: 25
Liittynyt: 11 Syys 2021 16:27

Re: Ford Focus mk2 1.6 vaihteensiirtäjän stefan vaihto IB5

Viesti Kirjoittaja foxterrier »

Mulla vuotaa samasta paikasta. Hain lahen Nelipyörästä uuden stefan, maksokin kaikki 12.85€ ja löyty hyllystä :D
–– Focus 1.6 Ti-VCT Ghia Wagon mk2
kosunez
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Tammi 2019 18:24

Re: Ford Focus mk2 1.6 vaihteensiirtäjän stefan vaihto IB5

Viesti Kirjoittaja kosunez »

Minkä kokoinen toi siirtäjän stefa on? Töissä noita vaikka mitä kokoja, josko piheyttään säästäis senkin "kympin"...
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus mk2 1.6 vaihteensiirtäjän stefan vaihto IB5

Viesti Kirjoittaja duckworth »

kosunez kirjoitti: 04 Syys 2022 21:32 Minkä kokoinen toi siirtäjän stefa on? Töissä noita vaikka mitä kokoja, josko piheyttään säästäis senkin "kympin"...
Siirtäjän stefaksi ei käy ns. yleismalli, koska tuossa on myös samassa/kiinteästi se haitarikumi, joten joko marmorilta tai maailmalta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin