Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Renee
Viestit: 4815
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuo suutintukissa oleva bensan paineensäädin myös tarkasteluun kun sen vika myös aiheuttaa huonoa käynnistymistä autossa. Ei sähköinen joten ei vikakoodia.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Mietin samaa, mutta kun mun mielestä tässä AOWA koneessa ei stiä ole?! Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä?!?
m0ndeo
Viestit: 132
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

miccomus kirjoitti: 25 Tammi 2022 10:23 Mietin samaa, mutta kun mun mielestä tässä AOWA koneessa ei stiä ole?! Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä?!?
Seuraa polttoainelinjoja.
Jos on paineensäädin , niin siitä lähtee takaisin tankille linja.
Jos on värähtelyn vaimennin (kuten esim focus mk2 1.6) niin siitä tukin päässä olevasta murikasta ei lähde mitään linjaa takaisin.
Värähtelynvaimennin ei voi aiheuttaa kyseistä ongelmaa.
Renee
Viestit: 4815
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Varmaan olet lukenut että sinun automallissa väittävät että heikkoja virtajohtoja on käytetty, Joten monesti aika haastavaa vian etsintä on.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Ei tarvinnut edes lukea vaan huomaa joka ikisestä piuhasta mitä autossa on! Pl. penkinalla olevan subbarin virtakaapeli jonka vedin itse 8-)
Pitäisi taas jatkaa tutkintaa ja purkaa kaasuläppä pois heti seuraavaksi niin saadaan vertailua.
Renee
Viestit: 4815
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuinka täällä onko parantanut käynnistys ettei tarvitse tahkota starttia.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Laiskottanut on… tänään purin kaasupolkimen ja tein sille voitelun. Vielä ei kokemusta miten jatko… kuulolla ollaan kyllä kun ajokertoja tulee lisää.
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Ei pelastusta. Alkaa mieli kääntyä johonkin anturitietoon liittyvään ongelmaan. Tai siis ominaisuuteen. (kaasuläppä on vieläkin puhdistamatta)
Näihinhän oli jotain softapäivityksiä olemassa? Koska tekeehän tuo auto 2h "lohkolämppärin" jälkeen ihan saman ettei meinaa laakista lähteä tulille.

Onko kukaan koittanut ottaa moottorin päällä olevaa muovia kokonaan pois ja testata sitten? Mietin, että pääsiskö paremmin tuulettumaan ja sitä kautta toimisi paremmin?
Renee
Viestit: 4815
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules tuli mieleen onko termaria ja lämpötilaanturia koskaan vaihdettu. Toi kaasupolkimen hiplaus auttaa käynnistykseen kun kerroit tuli vain mieleen tämä juttu.
Samoin tämä juttu kun moottorissa on EGR sekin sekoittaa polttoaineseoksia.
Ratkaisuksi esitettiin että sammutuksen jälkeen pitäisi kaasupoljinta painaa jolloin imusarjaan tulisi myös ilmaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Kannattaa tosiaan vaihdella kaikki anturit, polkimet ja termarit varmuuden vuoksi ennenku putsaat sitä kaasuläppää :thumbup: Se on kumminkin kallista tavaraa se puhdistusaine, motonetistä Motul 10 € laaki ja riittää useampaan kertaan. Kaasuläpän vaikutus moottorin ilmansaantiin ja ylipäätään toimintaan on kyseenalainen, varsinkin tyhjäkäynnillä tai startatessa kun se on vain ihan hieman raollaan ja karsta on tukkinut sen pienenkin raon. Ja kun se melkein kuin tarkoituksella liataan pakokaasujen takaisinkierrätyksellä.

Paljonko on kilsoja tässä kyseisessä Duratec HE:ssä?
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

252tkm ja joo on listalla kun kelit lämpenee vlopuksi. Sitä tiivistettä oon koittanut löytää jostain helposti mutt menestys huono. Eli jos puran niin kait se vanhalla tiivisteelläkin menee?
Renee
Viestit: 4815
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

En jaksaisi ajella fordin tiskille ja tuo nimarkin hinta on mielestäni yläkanttiin… 80e hintaan saa jo uuden kaasuläpän tiivisteen kera :roll:
Renee
Viestit: 4815
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Renee »

5 euron tiivisteen hinta on vähän pompannut. Mutta itse kun tekee nämä osien hinnat ei sitä korjausta paljon nosta. Jos työlle laskee vaikka 30 € tunti.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Nonniin! Oliskohan se nyt voiton puolella. Eli nyt auto lähtee laakista käyntiin oli se ollut aamulla 2h roikassa tai/ja nurkka-ajossa kaupan parkkipaikalla. Varsinainen syyllinen ei ole selvillä, mutta päättelin ongelmaksi jonkun lämpötila johdannaisen ongelman.
Korjaaminen vaikuttaisi maksaneen 0e ja aikaa kului 1min.
No mitäkö tein… tempaisin moottorin päältä suojamuovin pois ja viskasin huitsin kuuseen. Sen jälkeen ei ole kertaakaan tarvinnut sahata taikka starttailla monasti käyntiin.
Renee
Viestit: 4815
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joo olet varmaan oikeassa kun moottori saa väärää tietoa ulkoilmasta kun suoja on paikoillaan. Nykyajan autoissa toi lämmitys sotkee monessa se lämpötilaantutin toiminnan joka mittaa jäähdytysnestettä antaa väärää tietoa täten. Joten työvoitto.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Totta! Ja kyllähän tuo suojamuovi aika otollisen muotoiltu on etenkin lämpötila-anturien puolelta + pakosarjakin sinne hohkaa oman lämpönsä etenkin S-Maxissa kun keulan rakenne piilottaa moottoria osittain. Taitaa olla Mondeossa tilanne toinen eikä tätä samaa ongelmaa pakostikkaan niin paljoa?!
Mukavaahan se olisi kuulla jos jollakulla muulla on samaa oiretta ollut ja korjaantuuko tällä moottorin suojamuovin poistolla?
Focus_2.0
Viestit: 684
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Huomasin, että jos avainta kääntää virtalukossa loppuun asti monesti jää sahaamaan eikä välttämättä lähde käyntiin. Avainta kun ottaa vähän takasin virtalukossa niin lähtee lähes aina. Tai kääntää vaan sen verran että startti lähtee pyörittämään eikä väännä pohjaan. Kulumaa virtalukossa?
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Täytyypäs tarkkailla itsekkin, että löytyykö samaa oiretta.
Kuukkelik
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Syys 2015 12:57

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Kuukkelik »

miccomus kirjoitti: 09 Helmi 2022 21:31 Nonniin! Oliskohan se nyt voiton puolella. Eli nyt auto lähtee laakista käyntiin oli se ollut aamulla 2h roikassa tai/ja nurkka-ajossa kaupan parkkipaikalla. Varsinainen syyllinen ei ole selvillä, mutta päättelin ongelmaksi jonkun lämpötila johdannaisen ongelman.
Korjaaminen vaikuttaisi maksaneen 0e ja aikaa kului 1min.
No mitäkö tein… tempaisin moottorin päältä suojamuovin pois ja viskasin huitsin kuuseen. Sen jälkeen ei ole kertaakaan tarvinnut sahata taikka starttailla monasti käyntiin.
Toimiiko tämä kikka edelleen? Jotenkin en tähän itse usko. Ei kai kannen päällä mitään lämpötila-anturia edes ole. Omaa vastaavaa mondeota saa käynnistellä aina kahdesti jos on ollut roikan päässä. Nurkka-ajossa sama homma, oli sitten -30C tai +30C. Kaasupoljin pohjaan sammuttaessa kikka on toiminut joka kerta, kun sen on vaan muistanut tehdä. (Alle 5krt) Ellei ole vaan sattumaa.

Itsellä tämä ominaisuus on ollut koko sen ajan kun tämän auton olen omistanut. Eli noin 7v. Onko kellään kokemusta ecun päivittämisestä? Mahtaako auttaa ja mitähän moinen kustantaa..?
miccomus
Viestit: 249
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Nooo eihän sen kannen päällä olekkaan mutta alla on. Edelleen väittäisin että jotain helpotusta tuolla tuli kylmästartteihin roikasta. Nurkka-ajossa voi edelleen tehdä ettei lähde käyntiin a) ilman pientä kaasun painamista taikka b) toisella startilla vasta käyntiin.
Olen tämän nyt todennut ominaisuudeksi ja sillä mennään 8-)
m0ndeo
Viestit: 132
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

miccomus kirjoitti: 01 Heinä 2022 07:19 Nooo eihän sen kannen päällä olekkaan mutta alla on. Edelleen väittäisin että jotain helpotusta tuolla tuli kylmästartteihin roikasta. Nurkka-ajossa voi edelleen tehdä ettei lähde käyntiin a) ilman pientä kaasun painamista taikka b) toisella startilla vasta käyntiin.
Olen tämän nyt todennut ominaisuudeksi ja sillä mennään 8-)
Meinaat oikeasti , että ihmiset on ostanu uutena noita autoja ja ne on käyttäytynyt tuolla tavalla?
Kyllä siinä on joku vika päällä jos se ei käynnisty kuten se on uutenakin käynnistynyt.

Kyllähän vika päällä voi tietysti ajella , mutta saattaa aiheuttaa lieveilmiöitä, esim lisääntynyttä polttoaineen kulutusta.
Kuukkelik
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Syys 2015 12:57

Re: Toinen käynnistys pitkä / huono (Duratec HE)

Viesti Kirjoittaja Kuukkelik »

m0ndeo kirjoitti: 01 Heinä 2022 08:18
Meinaat oikeasti , että ihmiset on ostanu uutena noita autoja ja ne on käyttäytynyt tuolla tavalla?
Kyllä siinä on joku vika päällä jos se ei käynnisty kuten se on uutenakin käynnistynyt.

Kyllähän vika päällä voi tietysti ajella , mutta saattaa aiheuttaa lieveilmiöitä, esim lisääntynyttä polttoaineen kulutusta.
Minä ainakin uskon tuohon että on ominaisuus. Kokemusta ei ole uudesta 2.0 mk3 mondeosta, mutta vika kuitenkin ollut siitä asti kun tuo mondeo on ollut omistuksessani. Uudesta V6 mk3 mondeosta on kokemusta, ja se starttasi aina ykkösellä siihen asti kunnes kiertokangen laakeri sanoi sopimuksensa irti.

Sama "vika päällä" olen ajellut rauhakseltaan lappiin ja päässyt 6.1l/100km kulutukseen, eli polttoaineen kulutukseen tämä ei vaikuta.

Talvisin tulee ajettua monta kertaa päivässä nurkka-ajoa ja jos lähes jokaisessa startissa saa sahuuttaa 5s tai startata kahteen otteeseen akku loppuu kyllä kesken

Jossakin on ollut puhetta että ecun päivitys auttaa ainakin tuohon lämppäri ongelmaan. Ford ei päivittänyt näiden mondeoiden ecua oma-aloitteisesti, vaikka autossasi olisi ollut vanhempi ecu. Luultavasti noita ecuja päivittäessä oli riski sen epäonnistumiseen.
Vastaa Viestiin