Ford Mondeo Mk3 TDCi limp mode turbon ohjaus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lehmikangas
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Kesä 2022 14:36

Ford Mondeo Mk3 TDCi limp mode turbon ohjaus

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Lukenut aiheesta useasta lähteestä, myös täältä, mutta asia ei ole vielä selvinnyt.

Kysymys: kun auto menee ns vikatilaan, limp mode, niin estääkö se turbon ohjauslaitteen (actuator) liikkeen? Vai onko niin että ohjauslaitteen vika aiheuttaa vikatilan?

Jos ajan ohjauslaitteen moottorin manuaalisesti väärään asentoon (ohjauslaite irti, kansi auki, virtaa) ja asennan takaisin autoon. Virrat päälle, niin laite ajaa itsensä noin klo 12 asentoon. Turbon siivet ei vastusta liikettä, sama liike ohjauslaitteella oli turbon vipu kiinnitetty tai ei. Kun auton käynnistää, menee vikatilaan eikä ohjauslaitteen vipu muuta asentoaan mihinkään vaikka kaasulla hakee eri kierroksia.
lehmikangas
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Kesä 2022 14:36

Re: Ford Mondeo Mk3 TDCi limp mode turbon ohjaus

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Vikakoodi P132B.

Lisätietoina kerrotaan että EGR putsattu.
Yksi suutin oli tukossa mutta sekin saatiin putsattua ja toimimaan.
lehmikangas
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Kesä 2022 14:36

Re: Ford Mondeo Mk3 TDCi limp mode turbon ohjaus

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Lisäksi, näitä turbon ohjainlaitteita on nyt kokeiltu kahta eriä. Olen mitannut yleismittarilla ohjainlaitteelle tulevan pistokkeen 4 johtoa. Onko niistä jotain pääteltävissä? Miten? Yritin etsiä sähkökaaviota että näkisi missä johdon toinen pää on että jos välillä vaurio. En alkanut vielä purkamaan johtosarjan suojia että näkisi mihin kaikki menee.

Pinni1 on 12V
Pinni2 on maa
Pinni3 on ilmeisesti jokin ohjaus, tasainen jännite olisiko ollut jotain 2.5V.
Pinni4 on tyhjä.
Pinni5 samaa kuin 3.
Vastaa Viestiin