Ford Focus 1.8 Td nykii ja sammuu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
arttu

Ford Focus 1.8 Td nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja arttu »

Ford Focus 1.8 Td (Endura DI) vm. 2000 aloitti satunnaisen nykimisen pari vuotta sitten. Nykiminen on ollut havaittavissa pitemmän matkanteon yhteydessä kun koneesta ottaa tehoja. Lyhyemmässä kaupunkiajossa ei ole yleensä nykimistä esiintynyt. Arvelivat tuolloin huollossa, että saattaa olla sähköisessä kaasupolkimessa tai johtimissa vika. Arvelivat johtimien mittamisen hinnakkaaksi toimenpiteeksi. Koska vika ei esiintynyt usein, ei asialle tehty sen kummempaa. Nyt tilanne on muuttunut ja huonompaan suuntaan. Usein pidemmällä reissulla nykimisen ja selvän tehon vähenemisen yhteydessä saattaa kone sammua kesken ajon. Jos käännän avaimesta virran pois ja päälle, lähtee kone tulille ikäänkuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan. Ikävä ominaisuus varsinkin ohittaessa. Polttoaine- ja ilmansuodatin vaihdettu. Vinkkejä otetaan vastaan.
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

Mitäs jos kävisit luetuttamassa vikakoodit siitä? Vai onko jo tehty?
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Atro
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Tammi 2006 07:54
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Atro »

Onko löytynyt ratkaisua? Mulla samanlaista vikaa (Focus -00 250 tkm Endura DI). Aiemmin aina korjaantui polttoainesuodattimen vaihdolla, mutta nyt ei auttanut sekään. Vika tuntuu tosiaan resetoituvan ainakin hetkeksi kun auton käynnistää uudelleen. PA- ja Ilmansuodattimien vaihdon jälkeen oli vika katoavinaan (meni katsastuksesta läpi...) mutta toimi vaan muutaman päivän täydellisesti ja siitä eteenpäin satunnaisesti. Lämpötilakaan ei suoraan tunnu vaiikuttavan tuohon. Nyt aamulla -18 C ja 10 km ajon jälkeen tehot alas. Hermo alkaa mennä. Kaasu(+kytkin) pohjassa kierrokset pumppaavat siellä 3000 - 4500 rpm. Huippunopeus 110 saavutettiin pintakaasulla...
Atro
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Tammi 2006 07:54
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Atro »

Eipä ole tarkastettu. Jakohihnaa viimeksi vaihtaessa aikoja sitten taisin vilkaista ulkoisesti. Vikakoodia ei ainakaan mittariston "huolto"moodin mukaan ole -> dtc/none. Mitä MAFfista voisi tarkastaa? Likaisuuden/puhtauden lisäksi.
Mkos
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:32
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Mkos »

lapazu kirjoitti: No verrata moottorin toimintaa varmasti toimivaksi tiedetyllä MAF:lla.
Miten on katalysaattorin laita? Kunnossa?
Pumppuakin voisi käyttää jollain dieselpajalla näytillä.
tddi koneessa ei ole MAFia.
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

tekisi mieli väittää että tddi:ssä on MAP eli paineanturi. en ainakaan omassa näe MAF möykkyä jos sillä ilmamäärämittakikkaretta tarkoitetaan...

itseltä posahti aikanaan polttoaineletkusta (konehuoneessa) ns. tehdasilmausliitin eli suodattimelta pumpulle menevässä letkussa oli muovinen kikkare mennyt pakkasessa halki.
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
Mkos
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:32
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Mkos »

fiiikus kirjoitti:tekisi mieli väittää että tddi:ssä on MAP eli paineanturi. en ainakaan omassa näe MAF möykkyä jos sillä ilmamäärämittakikkaretta tarkoitetaan...

itseltä posahti aikanaan polttoaineletkusta (konehuoneessa) ns. tehdasilmausliitin eli suodattimelta pumpulle menevässä letkussa oli muovinen kikkare mennyt pakkasessa halki.
juurikin näin eli focuksessa ei ole MAFia vaan MAP.

Mondeon pumppuhan on mekaaninen ja ennakko on sähköllä jota tuo MAF ohjaa.
Mkos
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:32
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Mkos »

lapazu kirjoitti: Aina sitä uutta oppii. No, ei se pumppu ja sen ohjaus tarkoita sitä että tarvitaan MAP, esim. samanikäisissä VW diisseleissä on MAF. Molempi toimii.
molemmat toimii paitti volkkareissa mafeja on hajoillut melko kiivaaseen tahtiin.
Leevi
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2006 23:00

Sama ongelma

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Onko tähän nyt tullut jotain selvää syytä? Minulla on tuollainen Focus 1.8 tdci vuosimallia 2000, 160 tkm:a ajettuna. Minulla alkoi nyt talvella samainen nykimisongelma eli auto lähtee aina laakista käyntiin, käy normaalisti, mutta aina välillä kun painaa kunnolla kaasua auto tukehtuu eli kiepit tippuu tyhjäkäynnille ja auto nykäsee kunnolla. Todella ärsyttävä vika ja ilmeisesn vaikea keksiä syytä. On jo ehdotettu takaisinkierrätysventtiiliä, kaasupolkimen anturia, dieselpumppua, suodatinta (sen olen vaihtanut) jne, mutta onko joku keksinyt jonkun todennäköisen syyn tälle?
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

lapazu kirjoitti:Hajoilee niitä kaikista autoista, koska nykyään MAF löytyy lähes joka vehkeestä. VW vain on saanut eniten "julkisuutta".
"lähes joka vehkeessä" taitaa tarkoittaa että ehkä noin puolessa...

Kyllä ilmamassamittari ongelmat ovat hyvin voimakkaasti Boschin toimittamissa ilmamassamittareissa (VAG, Opel, MB ja BMW).

Muiden ilmamassamittarien valmistajille ei ole ollut mitään "epidemiaa".

j.h
hautju
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Helmi 2005 18:34

Re: Sama ongelma

Viesti Kirjoittaja hautju »

Leevi kirjoitti:Onko tähän nyt tullut jotain selvää syytä? Minulla on tuollainen Focus 1.8 tdci vuosimallia 2000, 160 tkm:a ajettuna. Minulla alkoi nyt talvella samainen nykimisongelma eli auto lähtee aina laakista käyntiin, käy normaalisti, mutta aina välillä kun painaa kunnolla kaasua auto tukehtuu eli kiepit tippuu tyhjäkäynnille ja auto nykäsee kunnolla. Todella ärsyttävä vika ja ilmeisesn vaikea keksiä syytä. On jo ehdotettu takaisinkierrätysventtiiliä, kaasupolkimen anturia, dieselpumppua, suodatinta (sen olen vaihtanut) jne, mutta onko joku keksinyt jonkun todennäköisen syyn tälle?
leeville nyt heti alkuun että autos ei todellakaan ole tdci! tdci:t tuli markkinoille marraskuussa -02. taitaa olla tci tai tddi ja ne on erimaailmasta kun noi tdci:t
focus tdci centennial-03
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Re: Sama ongelma

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

hautju kirjoitti: leeville nyt heti alkuun että autos ei todellakaan ole tdci! tdci:t tuli markkinoille marraskuussa -02. taitaa olla tci tai tddi ja ne on erimaailmasta kun noi tdci:t

hautjolle nyt heti alkuun newsflash että Tdci-koneet tuli -01 loppuvuodesta, oma paska on 11/01 rekisteröity ja on nimenomaan TDCI-myllyllä.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
urpo
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Huhti 2005 18:26
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja urpo »

Mitä nyt mieleen juolahtaa niin eihän imupuolella ole mitään tukossa siis jotain muuta kuin suodatin. Tankilta tuleva letku vaikkapa rutussa, voi olla niinkin ettei sitä huomaa muutakuin heiluttelemalla. Tai tankin huohotus. Aina kun soppaa tarvitaan lisää (kiihdytyksissä) vaikuttaa tukos voimakkaammin eikä saada riittävää soppamäärää. Ja siitä em. häiriöt. Kannattaa tutkia kaikki tankilta tulevat putket ja letkut ja huohotus. Vikakoodien puuttuminenkin viittaisi tähän koska tuskin aiheuttaisi niitä.
Nafion

Viesti Kirjoittaja Nafion »

Sama on käynyt täälläkin. Eli Focus vuosimallia -99 1.8 TDI. Mielestäni vika on ilmaantunut enemmän kosteilla ajokeleillä (satanut) ja juuri pitkillä ajomatkoilla. Sammutuksen jälkeen ei nykimistä tapahdu ja tähän mennessä auto on kerran sammunut kokonaan kesken ajon. Huollossa ei näy mitään vikakoodia, eivätkä osaa sanoa mistä asia on johtunut. Olisi oman mielenrauhan kannalta hyvä jos joku tietäisi syyn tähän vikaan. Jostain luin että vika voi johtua laturista, voiko asia olla näin?
Atro
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Tammi 2006 07:54
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Atro »

(Tukahdutettu raivo alkaa nousta, kun asiaa taas muistelee)

Autoani huollettu aiemmin vain "osaavassa" merkkilikkeessä. Sammui ajosta, vianhakua ja rahanmenoa ja osaamattomuutta jne (300e). Lopullinen syy syöttöpumpun (1700e) vaihdon jälkeen (mikä ei poistanut nykimistä) oli seuraava:

Polttoainetankkiin oli porattu uusi läpivienti imuletkulle. MERKKILIIKKEESSÄ! Letkussa ei minkäänlaista kulmaliitintä yms. Letku mennyt littanaksi ajan myötä. Dieselpaja kuvasi pielaveteläiseksi. Tämän kun korjasi, niin toimi hienosti. Luultavasti syttöpumppukin olisi ollut OK, mutta ei uskaltanut enää takaisin vaihdattaa... stana, ttu, le.
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

No minkä ihmeen takia se imuputken paikka oli alunperin pitänyt muuttaa?
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
Atro
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Tammi 2006 07:54
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Atro »

[quote="Masaman"]No minkä ihmeen takia se imuputken paikka oli alunperin pitänyt muuttaa?[/quote]

Ei tietoa, tapahtunut aiemman omistajan aikana. Olisko tukos tms. eikä jaksettu putsata auki tai jotain.
atm
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2006 20:09

Viesti Kirjoittaja atm »

Ostin vuosi sitten Focus tddi 2001 (190 tkm). Ajan mittaan alkoi ilmetä nykimistä eikä liikkunut kuin pintakaasulla. Vika oli alkanut jo edellisellä omistajalla. Korjaamo oli vaihtanut ajoituspumpun solenoidin, polttoainepumpun, suuttimet, ruiskupumpun, tankki puhdistettu. Vikaa ei saatu korjattua. Viime keväänä tukin EGR:n ja jätin EGR:n liittimen irti. Nyt alkoi kone laulamaan normaalisti. Pari viikkoa sitten focus oli pajalla Eberin vikakoodin takia. Olivat kiinnittäneet EGR:n liittimen paikalleen. Auto alkoi taas nykimään niin p*leesti. Nyppäsin liittimen irti mutta nykiminen jatkui. Reilun viikon ajon jälkeen alkoi taas toimia normaalisti. Resetoituuko moottorinohjauksen aivot tietyn käynnistysmäärän tai ajokilometrin jälkeen? Jokatapauksessa taas toimii normaalisti.
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Ei resetoidu mutta oppii uutta
Escort 1.8 sport -97
-Pikkis-
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Joulu 2005 13:35
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja -Pikkis- »

Mulla teki -00 TCI "anglia" viime talvena semmosta, että tasakaasulla ajettaessa (jonkin kilometrin), hävis veto, ja alkoi hehkun merkkivalo vilkkua. Auto ei kuitenkaan sammunu, vaan jäi käymään joutokäyntiä, eikä holtannu kaasupolkimen painallukseen milläänlailla. No sitte ku auton sammutti ja käynnisti uudelleen, niin se pelasi taas jonkin matkaa. Paikallisessa merkkiliikkeessä sitten tutkivat, ja diagnoosi oli, notta kaasupolkimen anturi oli rikki. Sen vaihdolla selvittiin siitä riesasta.
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Nyt kaivattaisiin kokemuksia TDDi Focuksen omistajilta:

Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Timppasavosta kirjoitti:Nyt kaivattaisiin kokemuksia TDDi Focuksen omistajilta:

Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!
en ole TDDi:n omistaja mut eikös se tuo TDDI malli oo se laiskempi 90 heppanen eli sitä "wanhaa" tekniikkaa
Arttu1
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Touko 2005 15:20
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Arttu1 »

Taitaahan se olla niin että TCI ja TDDI on samoja koneita ihan pikku nyansseja lukuunottamatta.. Tarkistahan / tee seuraavat jutut jos veto rupeaisi korjaantumaan..

- Tarkista välijäähdyttimelle tuleva / lähtevä haitariletku ja puhdista välijäähdytin
- Tarkista ilmanputsari
- Tulppaa EGR
- jos ei auta niin sitten vikakoodien lukuun..
-Arttu
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Timppasavosta kirjoitti:Nyt kaivattaisiin kokemuksia TDDi Focuksen omistajilta:

Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!
Savutus viittaisi liikaan polttoaineesen verrattuna mitattu pamäärä.
- imuvuoto (turbo niin painevuoto)

Tuollaisia tarkastuksia voisi tehdä...
- ahtopaineiden tarkastus (todelliset ja tunnistimelta)
- ahtimen alipainekellon säätösiivikön liike (väh. 8 mm)
- ilmamassamittari (VAF) maksimisignaali (tuossa käsittääkseni sellainen on)
- EGR -toiminta
- ruiskutuspaine

j.h
KalleVille
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Touko 2019 18:41

Re: Ford Focus 1.8 Td nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja KalleVille »

1,8tdci 2009 nyksytteli ja sammuili etenkin kun tankin pinta vajeni alle puolen välin. Ruumiinavauksessa löytyi puolikkaan viisisenttisen kokoisia muovinpalasia tankista sekä otto-/paluupömpelistä, ne kun korjasi pois niin siihen loppui venkoilu.

Edellinen omistaja se oli vienyt auton jopparille tankki täynnä, todennäköisesti siksi jottei oire kävisi heti ilmi. Peltisaksien heiluttelulle ja pikku näpräykselle tuli tällä kertaa ihan hyvä tuntihinta😁
Vastaa Viestiin