Ford Focus 1.8 Td nykii ja sammuu
Ford Focus 1.8 Td nykii ja sammuu
Ford Focus 1.8 Td (Endura DI) vm. 2000 aloitti satunnaisen nykimisen pari vuotta sitten. Nykiminen on ollut havaittavissa pitemmän matkanteon yhteydessä kun koneesta ottaa tehoja. Lyhyemmässä kaupunkiajossa ei ole yleensä nykimistä esiintynyt. Arvelivat tuolloin huollossa, että saattaa olla sähköisessä kaasupolkimessa tai johtimissa vika. Arvelivat johtimien mittamisen hinnakkaaksi toimenpiteeksi. Koska vika ei esiintynyt usein, ei asialle tehty sen kummempaa. Nyt tilanne on muuttunut ja huonompaan suuntaan. Usein pidemmällä reissulla nykimisen ja selvän tehon vähenemisen yhteydessä saattaa kone sammua kesken ajon. Jos käännän avaimesta virran pois ja päälle, lähtee kone tulille ikäänkuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan. Ikävä ominaisuus varsinkin ohittaessa. Polttoaine- ja ilmansuodatin vaihdettu. Vinkkejä otetaan vastaan.
Onko löytynyt ratkaisua? Mulla samanlaista vikaa (Focus -00 250 tkm Endura DI). Aiemmin aina korjaantui polttoainesuodattimen vaihdolla, mutta nyt ei auttanut sekään. Vika tuntuu tosiaan resetoituvan ainakin hetkeksi kun auton käynnistää uudelleen. PA- ja Ilmansuodattimien vaihdon jälkeen oli vika katoavinaan (meni katsastuksesta läpi...) mutta toimi vaan muutaman päivän täydellisesti ja siitä eteenpäin satunnaisesti. Lämpötilakaan ei suoraan tunnu vaiikuttavan tuohon. Nyt aamulla -18 C ja 10 km ajon jälkeen tehot alas. Hermo alkaa mennä. Kaasu(+kytkin) pohjassa kierrokset pumppaavat siellä 3000 - 4500 rpm. Huippunopeus 110 saavutettiin pintakaasulla...
tekisi mieli väittää että tddi:ssä on MAP eli paineanturi. en ainakaan omassa näe MAF möykkyä jos sillä ilmamäärämittakikkaretta tarkoitetaan...
itseltä posahti aikanaan polttoaineletkusta (konehuoneessa) ns. tehdasilmausliitin eli suodattimelta pumpulle menevässä letkussa oli muovinen kikkare mennyt pakkasessa halki.
itseltä posahti aikanaan polttoaineletkusta (konehuoneessa) ns. tehdasilmausliitin eli suodattimelta pumpulle menevässä letkussa oli muovinen kikkare mennyt pakkasessa halki.
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
juurikin näin eli focuksessa ei ole MAFia vaan MAP.fiiikus kirjoitti:tekisi mieli väittää että tddi:ssä on MAP eli paineanturi. en ainakaan omassa näe MAF möykkyä jos sillä ilmamäärämittakikkaretta tarkoitetaan...
itseltä posahti aikanaan polttoaineletkusta (konehuoneessa) ns. tehdasilmausliitin eli suodattimelta pumpulle menevässä letkussa oli muovinen kikkare mennyt pakkasessa halki.
Mondeon pumppuhan on mekaaninen ja ennakko on sähköllä jota tuo MAF ohjaa.
Sama ongelma
Onko tähän nyt tullut jotain selvää syytä? Minulla on tuollainen Focus 1.8 tdci vuosimallia 2000, 160 tkm:a ajettuna. Minulla alkoi nyt talvella samainen nykimisongelma eli auto lähtee aina laakista käyntiin, käy normaalisti, mutta aina välillä kun painaa kunnolla kaasua auto tukehtuu eli kiepit tippuu tyhjäkäynnille ja auto nykäsee kunnolla. Todella ärsyttävä vika ja ilmeisesn vaikea keksiä syytä. On jo ehdotettu takaisinkierrätysventtiiliä, kaasupolkimen anturia, dieselpumppua, suodatinta (sen olen vaihtanut) jne, mutta onko joku keksinyt jonkun todennäköisen syyn tälle?
"lähes joka vehkeessä" taitaa tarkoittaa että ehkä noin puolessa...lapazu kirjoitti:Hajoilee niitä kaikista autoista, koska nykyään MAF löytyy lähes joka vehkeestä. VW vain on saanut eniten "julkisuutta".
Kyllä ilmamassamittari ongelmat ovat hyvin voimakkaasti Boschin toimittamissa ilmamassamittareissa (VAG, Opel, MB ja BMW).
Muiden ilmamassamittarien valmistajille ei ole ollut mitään "epidemiaa".
j.h
Re: Sama ongelma
leeville nyt heti alkuun että autos ei todellakaan ole tdci! tdci:t tuli markkinoille marraskuussa -02. taitaa olla tci tai tddi ja ne on erimaailmasta kun noi tdci:tLeevi kirjoitti:Onko tähän nyt tullut jotain selvää syytä? Minulla on tuollainen Focus 1.8 tdci vuosimallia 2000, 160 tkm:a ajettuna. Minulla alkoi nyt talvella samainen nykimisongelma eli auto lähtee aina laakista käyntiin, käy normaalisti, mutta aina välillä kun painaa kunnolla kaasua auto tukehtuu eli kiepit tippuu tyhjäkäynnille ja auto nykäsee kunnolla. Todella ärsyttävä vika ja ilmeisesn vaikea keksiä syytä. On jo ehdotettu takaisinkierrätysventtiiliä, kaasupolkimen anturia, dieselpumppua, suodatinta (sen olen vaihtanut) jne, mutta onko joku keksinyt jonkun todennäköisen syyn tälle?
focus tdci centennial-03
Re: Sama ongelma
hautju kirjoitti: leeville nyt heti alkuun että autos ei todellakaan ole tdci! tdci:t tuli markkinoille marraskuussa -02. taitaa olla tci tai tddi ja ne on erimaailmasta kun noi tdci:t
hautjolle nyt heti alkuun newsflash että Tdci-koneet tuli -01 loppuvuodesta, oma paska on 11/01 rekisteröity ja on nimenomaan TDCI-myllyllä.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Mitä nyt mieleen juolahtaa niin eihän imupuolella ole mitään tukossa siis jotain muuta kuin suodatin. Tankilta tuleva letku vaikkapa rutussa, voi olla niinkin ettei sitä huomaa muutakuin heiluttelemalla. Tai tankin huohotus. Aina kun soppaa tarvitaan lisää (kiihdytyksissä) vaikuttaa tukos voimakkaammin eikä saada riittävää soppamäärää. Ja siitä em. häiriöt. Kannattaa tutkia kaikki tankilta tulevat putket ja letkut ja huohotus. Vikakoodien puuttuminenkin viittaisi tähän koska tuskin aiheuttaisi niitä.
Sama on käynyt täälläkin. Eli Focus vuosimallia -99 1.8 TDI. Mielestäni vika on ilmaantunut enemmän kosteilla ajokeleillä (satanut) ja juuri pitkillä ajomatkoilla. Sammutuksen jälkeen ei nykimistä tapahdu ja tähän mennessä auto on kerran sammunut kokonaan kesken ajon. Huollossa ei näy mitään vikakoodia, eivätkä osaa sanoa mistä asia on johtunut. Olisi oman mielenrauhan kannalta hyvä jos joku tietäisi syyn tähän vikaan. Jostain luin että vika voi johtua laturista, voiko asia olla näin?
(Tukahdutettu raivo alkaa nousta, kun asiaa taas muistelee)
Autoani huollettu aiemmin vain "osaavassa" merkkilikkeessä. Sammui ajosta, vianhakua ja rahanmenoa ja osaamattomuutta jne (300e). Lopullinen syy syöttöpumpun (1700e) vaihdon jälkeen (mikä ei poistanut nykimistä) oli seuraava:
Polttoainetankkiin oli porattu uusi läpivienti imuletkulle. MERKKILIIKKEESSÄ! Letkussa ei minkäänlaista kulmaliitintä yms. Letku mennyt littanaksi ajan myötä. Dieselpaja kuvasi pielaveteläiseksi. Tämän kun korjasi, niin toimi hienosti. Luultavasti syttöpumppukin olisi ollut OK, mutta ei uskaltanut enää takaisin vaihdattaa... stana, ttu, le.
Autoani huollettu aiemmin vain "osaavassa" merkkilikkeessä. Sammui ajosta, vianhakua ja rahanmenoa ja osaamattomuutta jne (300e). Lopullinen syy syöttöpumpun (1700e) vaihdon jälkeen (mikä ei poistanut nykimistä) oli seuraava:
Polttoainetankkiin oli porattu uusi läpivienti imuletkulle. MERKKILIIKKEESSÄ! Letkussa ei minkäänlaista kulmaliitintä yms. Letku mennyt littanaksi ajan myötä. Dieselpaja kuvasi pielaveteläiseksi. Tämän kun korjasi, niin toimi hienosti. Luultavasti syttöpumppukin olisi ollut OK, mutta ei uskaltanut enää takaisin vaihdattaa... stana, ttu, le.
Ostin vuosi sitten Focus tddi 2001 (190 tkm). Ajan mittaan alkoi ilmetä nykimistä eikä liikkunut kuin pintakaasulla. Vika oli alkanut jo edellisellä omistajalla. Korjaamo oli vaihtanut ajoituspumpun solenoidin, polttoainepumpun, suuttimet, ruiskupumpun, tankki puhdistettu. Vikaa ei saatu korjattua. Viime keväänä tukin EGR:n ja jätin EGR:n liittimen irti. Nyt alkoi kone laulamaan normaalisti. Pari viikkoa sitten focus oli pajalla Eberin vikakoodin takia. Olivat kiinnittäneet EGR:n liittimen paikalleen. Auto alkoi taas nykimään niin p*leesti. Nyppäsin liittimen irti mutta nykiminen jatkui. Reilun viikon ajon jälkeen alkoi taas toimia normaalisti. Resetoituuko moottorinohjauksen aivot tietyn käynnistysmäärän tai ajokilometrin jälkeen? Jokatapauksessa taas toimii normaalisti.
Mulla teki -00 TCI "anglia" viime talvena semmosta, että tasakaasulla ajettaessa (jonkin kilometrin), hävis veto, ja alkoi hehkun merkkivalo vilkkua. Auto ei kuitenkaan sammunu, vaan jäi käymään joutokäyntiä, eikä holtannu kaasupolkimen painallukseen milläänlailla. No sitte ku auton sammutti ja käynnisti uudelleen, niin se pelasi taas jonkin matkaa. Paikallisessa merkkiliikkeessä sitten tutkivat, ja diagnoosi oli, notta kaasupolkimen anturi oli rikki. Sen vaihdolla selvittiin siitä riesasta.
-
- Viestit: 207
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Nyt kaivattaisiin kokemuksia TDDi Focuksen omistajilta:
Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!
Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi
Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky
en ole TDDi:n omistaja mut eikös se tuo TDDI malli oo se laiskempi 90 heppanen eli sitä "wanhaa" tekniikkaaTimppasavosta kirjoitti:Nyt kaivattaisiin kokemuksia TDDi Focuksen omistajilta:
Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!
Taitaahan se olla niin että TCI ja TDDI on samoja koneita ihan pikku nyansseja lukuunottamatta.. Tarkistahan / tee seuraavat jutut jos veto rupeaisi korjaantumaan..
- Tarkista välijäähdyttimelle tuleva / lähtevä haitariletku ja puhdista välijäähdytin
- Tarkista ilmanputsari
- Tulppaa EGR
- jos ei auta niin sitten vikakoodien lukuun..
- Tarkista välijäähdyttimelle tuleva / lähtevä haitariletku ja puhdista välijäähdytin
- Tarkista ilmanputsari
- Tulppaa EGR
- jos ei auta niin sitten vikakoodien lukuun..
-Arttu
Savutus viittaisi liikaan polttoaineesen verrattuna mitattu pamäärä.Timppasavosta kirjoitti:Nyt kaivattaisiin kokemuksia TDDi Focuksen omistajilta:
Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!
- imuvuoto (turbo niin painevuoto)
Tuollaisia tarkastuksia voisi tehdä...
- ahtopaineiden tarkastus (todelliset ja tunnistimelta)
- ahtimen alipainekellon säätösiivikön liike (väh. 8 mm)
- ilmamassamittari (VAF) maksimisignaali (tuossa käsittääkseni sellainen on)
- EGR -toiminta
- ruiskutuspaine
j.h
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 13 Touko 2019 18:41
Re: Ford Focus 1.8 Td nykii ja sammuu
1,8tdci 2009 nyksytteli ja sammuili etenkin kun tankin pinta vajeni alle puolen välin. Ruumiinavauksessa löytyi puolikkaan viisisenttisen kokoisia muovinpalasia tankista sekä otto-/paluupömpelistä, ne kun korjasi pois niin siihen loppui venkoilu.
Edellinen omistaja se oli vienyt auton jopparille tankki täynnä, todennäköisesti siksi jottei oire kävisi heti ilmi. Peltisaksien heiluttelulle ja pikku näpräykselle tuli tällä kertaa ihan hyvä tuntihinta
Edellinen omistaja se oli vienyt auton jopparille tankki täynnä, todennäköisesti siksi jottei oire kävisi heti ilmi. Peltisaksien heiluttelulle ja pikku näpräykselle tuli tällä kertaa ihan hyvä tuntihinta