Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Onko tämä nykyinen Ford Protect nyt automaattisesti voimassa ilman lisämaksua, vai pitääkö siitä maksaa erikseen?

Aiemmassa 2015 fokuksessa se oli lisämaksullinen takuu.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja focst »

Freeze kirjoitti: 08 Touko 2022 19:23 Onko tämä nykyinen Ford Protect nyt automaattisesti voimassa ilman lisämaksua, vai pitääkö siitä maksaa erikseen?

Aiemmassa 2015 fokuksessa se oli lisämaksullinen takuu.
Automaattisesti Suomessa 3-5v protect. Saa siihen vieläkin ostettua 5-7v ja 140tkm asti.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

prh' kirjoitti: 08 Touko 2022 16:57
focst kirjoitti: 08 Touko 2022 16:31

Jos ajallaan huollettu takuu korvaa isot komponentit. Moottori, vaihteisto alustan osat. Mutta esim. Akun takuu 2v. Viimeiset 3v ei kata kaikkea.
En onnistunut löytämään ainakaan Fordin sivuilta juttua tällaisesta. Siellä mainitaan vain 5-vuoden takuu.
Sepä se ettei takuun ehdoista mainita suoraan mitään ja nettisivuiltakin saat kaivaa syvälle ennenkun löydät Protectin ehdot. Myyjäkin myöntää vasta kun tarkemmin kysyelee. Esim. rikkoutunut led-umpio menee omaan piikkiin.

Takuusta on foorumilla jauhettu paljon. Ei siitä sen enempää kuin että asia kannattaa huomioida.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja focst »

Focus_2.0 kirjoitti: 08 Touko 2022 22:26
prh' kirjoitti: 08 Touko 2022 16:57

En onnistunut löytämään ainakaan Fordin sivuilta juttua tällaisesta. Siellä mainitaan vain 5-vuoden takuu.
Sepä se ettei takuun ehdoista mainita suoraan mitään ja nettisivuiltakin saat kaivaa syvälle ennenkun löydät Protectin ehdot. Myyjäkin myöntää vasta kun tarkemmin kysyelee. Esim. rikkoutunut led-umpio menee omaan piikkiin.

Takuusta on foorumilla jauhettu paljon. Ei siitä sen enempää kuin että asia kannattaa huomioida.
Led.umpiot kuuluu protectiin. Oletettu käyttöikä enemmän kuin 2v. Ainakin ajovalo käytössä olevat.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Riippunee miten on "rikkoutunut"...
onko lakannut toimimasta vai rikkoutunut/kulunut.
Viikus1
Viestit: 32
Liittynyt: 10 Kesä 2016 19:04

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Viikus1 »

Taunusautomaatti kirjoitti: 06 Touko 2022 15:04 kyllä sillä öljykylpyhihnaisellakin voi ajella...vaihtelee vaan remmin riittävän aikasin, esim 100k jälkeen. Niin aikaisin ei liene kellään poikinut vielä?
Tiukennetaan hihnanvaihtoväliä.
70t voisi olla sopiva. Ei ole ehkä ehtinyt rikkoa vielä kovin paljoa.
"Työn alla" on '18 mallinen, reilu 77t ajettu, ford huoltama, jossa hihna mureni pumppuun.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

hmmm....no jos hihnan vaihtovälin pienentää 1/4 alkuperäisestä eli 60tkm niin ollaan sitten suht turvallisella...
Vuodetkin tietty merkittee...kumpihan on kumihihnan murenemiselle oleellisempi kilsat vai vuodet.
Öljykylpy saattaa pehmentää eri tavalla kuin kuiva remmi.
prh'
Viestit: 21
Liittynyt: 19 Syys 2020 09:15

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja prh' »

Viikus1 kirjoitti: 09 Touko 2022 11:50
Taunusautomaatti kirjoitti: 06 Touko 2022 15:04 kyllä sillä öljykylpyhihnaisellakin voi ajella...vaihtelee vaan remmin riittävän aikasin, esim 100k jälkeen. Niin aikaisin ei liene kellään poikinut vielä?
Tiukennetaan hihnanvaihtoväliä.
70t voisi olla sopiva. Ei ole ehkä ehtinyt rikkoa vielä kovin paljoa.
"Työn alla" on '18 mallinen, reilu 77t ajettu, ford huoltama, jossa hihna mureni pumppuun.
Meneekö näistä tuo öljypumpun hihna vaiko jakohihna ensin?
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

focst kirjoitti: 09 Touko 2022 06:32
Focus_2.0 kirjoitti: 08 Touko 2022 22:26
:thumbup:
Sepä se ettei takuun ehdoista mainita suoraan mitään ja nettisivuiltakin saat kaivaa syvälle ennenkun löydät Protectin ehdot. Myyjäkin myöntää vasta kun tarkemmin kysyelee. Esim. rikkoutunut led-umpio menee omaan piikkiin.

Takuusta on foorumilla jauhettu paljon. Ei siitä sen enempää kuin että asia kannattaa huomioida.
Led.umpiot kuuluu protectiin. Oletettu käyttöikä enemmän kuin 2v. Ainakin ajovalo käytössä olevat.
Tässä on menty eteenpäin kuluttajan näkökulmasta jos nykyään kuuluvat :thumbup: Itse jouduin aikoinaan tappelemaan jonkin aikaa jotta sain kolme vuotiaaseen autoon hajonneen ajovaloumpion tilalle uuden Fordin piikkiin..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
pätkä
Viestit: 37
Liittynyt: 30 Huhti 2019 17:30

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja pätkä »

Focus_2.0 kirjoitti: 07 Touko 2022 22:25 Puoltoistalitrasessa taas ollu lohkossa kestävyysongelmia. Halkeaa ja jäähdytysnestettä pääsee palotilaan. Korjauksena vaatii lohkon vaihdon.
En ole varma mutta eikös näitä vikoja ollut vain 4-cyl 1,5 moottorissa?
Ford focus St-line Wagon 1.5 M6 182hp 2019
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Kyllä. Juuri siinä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Viikus1
Viestit: 32
Liittynyt: 10 Kesä 2016 19:04

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Viikus1 »

prh' kirjoitti: 09 Touko 2022 13:49
Meneekö näistä tuo öljypumpun hihna vaiko jakohihna ensin?
Tiukka kisa varmaan hihnoilla, kumpi hajoaa ensin.
Tästä tuli tieto, että öljypumpun hihna sileä.
En ole nähnyt, missä kunnossa jakopää on. Siis hihna.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja focst »

Viikus1 kirjoitti: 29 Touko 2022 21:57
prh' kirjoitti: 09 Touko 2022 13:49
Meneekö näistä tuo öljypumpun hihna vaiko jakohihna ensin?
Tiukka kisa varmaan hihnoilla, kumpi hajoaa ensin.
Tästä tuli tieto, että öljypumpun hihna sileä.
En ole nähnyt, missä kunnossa jakopää on. Siis hihna.
Automaatissa menee öljypumpun hihna ensin koska siellä on sille kiristin. Näkyy rasittavan pientä hihnaa liikaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Anttilan top10
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Marras 2023 18:31

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Anttilan top10 »

Kaipaisin vielä hieman tarkennusta:

Onko Focus 2019-> 1,5 Ecoboost -moottorissa öljyssä kylpevää hihnaa jakopäässä tai öljypumpulla?
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

1.0 remmi murenee ja katkee
1.5 halkiaa lohkoja.

Oliskos 2 litranen suht turvallinen?
Tai dieselit?


Mutta rohkeen miehen valinta on 1.0 ja automaatilla :thumbup:


Tuo litranen on persiistä. Luvattu 240t mutta monella porsinut jo 70-130t.
No jos porsii niin se on se 4500-6000eur ei sen enempää
Ja jos haluaa estää porsimisen niin vaihtelee remmia 70t välein.
240t mennesä on kulunut vaihtoihin 1500 (70) 1500 (140) 1500 (210) eli 4500.
Eli teet niin tai näin niin se on se sama hinta.
Tietty tuurilla voi päästä ilman lisähintoja....joskus lotossakin onnistaa....
Viikus1
Viestit: 32
Liittynyt: 10 Kesä 2016 19:04

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Viikus1 »

Riippuen ajosta, tuo 70t Vaihtokin voi olla myöhäistä.

Peugeot puolelta kuului aiheeseen järkeen käypä syy.
Joillakin yksilöillähän on päästy jopa reilu 200t, jotkut hajoaa hihna vikaan jo muutamassa kymmenessä tuhannessa.

Peugeot tehtaalta kuului selitys, viina pehmentää hampaat.
Jos ajaa pätkää, joka käynnistys päästää bensaa öljyyn.
Jos ajaa matkaa, bensan osuus on pienempi öljyn seassa.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tuo on varsin järkeenkäypä selitys siihen miksi jollakin hihna murenee jo 60tkm ja joillain ookoo vielä 200tkm. (Joku hurja peloton päässyt 240t.)

Nykybensahan sisältää aika paljon alkoholia ja se tappaa kumia.
Tuon on huomannut hyvin kun on muksujen mopojen kanssa pelannut.
Kumiset bensaletkut ja imukaulat halkeilee vuodessa parissa nykybensan kanssa.

Ennenvanhaan kesti vuosikausia.

Saattaa selittää myös sen miksi dieseleissä märät remmit on kestäneet paremmin.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Anttilan top10 kirjoitti: 27 Helmi 2024 09:52 Kaipaisin vielä hieman tarkennusta:

Onko Focus 2019-> 1,5 Ecoboost -moottorissa öljyssä kylpevää hihnaa jakopäässä tai öljypumpulla?
Juuri tammikuusta 2019 alkaen on öljypumpun hihna öljyssä kylpevä. Jakopää on ketjulla.
Tämän olen täältä palstalta lukenut, korjatkaa, jos olen väärässä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 27 Helmi 2024 11:23 1.0 remmi murenee ja katkee
1.5 halkiaa lohkoja.

Oliskos 2 litranen suht turvallinen?
Tai dieselit?


Mutta rohkeen miehen valinta on 1.0 ja automaatilla :thumbup:


Tuo litranen on persiistä. Luvattu 240t mutta monella porsinut jo 70-130t.
No jos porsii niin se on se 4500-6000eur ei sen enempää
Ja jos haluaa estää porsimisen niin vaihtelee remmia 70t välein.
240t mennesä on kulunut vaihtoihin 1500 (70) 1500 (140) 1500 (210) eli 4500.
Eli teet niin tai näin niin se on se sama hinta.
Tietty tuurilla voi päästä ilman lisähintoja....joskus lotossakin onnistaa....
Meidän Fokkerissa eka hihnanvaihto oli 180 000 kilometrissä ja tällä toisella hihnalla on kohta menty 120 000 km. Ecoboost 1.0 125 hv M6 vm. 2013. Netistä kun lukee niin selviää mikä on ratkaiseva juttu.
Viikus1
Viestit: 32
Liittynyt: 10 Kesä 2016 19:04

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja Viikus1 »

"Netistä kun lukee niin selviää mikä on ratkaiseva juttu"

No nyt kiinnostaa, mikä se on?
Ei ainakaan ajoissa tehdyt huollot, oikeilla öljyillä.
Näitä on mennyt 2 kpl lähipiiristä.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Muistakaa, että takuu on aina kuluttajalle maksuton. Vaikka takuuta ei olisi, kuluttajan suojana on silti virhevastuu, kun kauppa on tapahtunut elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välillä. Nuo maksulliset "lisätakuut" ovat vakuutuksia.

Valmistajat tuskin myisivät noita vakuutuksia, jos ne olisi hinnoiteltu niin, että kuluttajat keskimäärin jäisivät voitolle.

Tiedän erään uudehkon bensa-Mondeon, jossa meni lohko pienillä kilometreillä. Siinä piti vaihtaa koko moottori. :(

Meidän öljykylpy-Ecoboost (1.0 125 hv M6 vm. -13) oli hiljattain 300 000 km:n huollossa. Oliko se niin, että kuluttajariitalautakunnan mukaan auton moottorin kesto on juuri tuo 300 000 km eli meidän Fokkeri on elämäntyönsä tehnyt ja hintansa haukkunut. :lol: Mut ajetaan se loppuun ensin ja on ainakin selvää kuka maksaa (paalauksen), jos jotain isompaa pamahtaa.
Vastaa Viestiin