Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jaakkovaan kirjoitti: 11 Huhti 2022 13:54 Ei tässä onneksi niin jäniksen selässä olla, kun on toinen auto käytössä.
Kevät tulee ja tuo mukanaan katsastuskampanjoita. Lähimmässä konttorissa normaali drive-in katsastus maksaa 114 € ja vaikka paikallisia mielellään tukee, niin on se rahaa.

Tässähän on ihan onnenpäivät, kun Eskon takakontista löytyi täysin unohduksissa olleet jarruosat joka nurkkaan. Vaikka jarruissa ei viime katsastuksessa mitään vikaa, niin jostain syystä ostin :D
No joo, täällä katsastus maksaa 55 e.., taitaa koko tarina olla keksitty..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja Renee »

Totta mitä tursas kertoo tilaa katsastusajan ja printtaa sen sitten hansikaslokeroon jos poliisiauton kanssa joudut kohtamaan tiellä. Joskin kun korona-aika oli niin näille riskiryhmäläisiä katsoivat vähän suopeammin jos leima oli vähän myöhässä ja menossa katsastukseen.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Jaakkovaan
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Huhti 2022 12:46

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaan »

tursas kirjoitti: 11 Huhti 2022 14:08 No joo, täällä katsastus maksaa 55 e.., taitaa koko tarina olla keksitty..
Ei ole. En viitsi tarkemmin paikkaa kertoa, koska on pieni ja tuttuja töissä. Peruskatsastus 54 €, päästömittaus 35 € ja jälkitarkastus 25 €, kopioitu suoraan A-katsastuksen sivuilta. Tällä asemalla yksityisten katsastukset ovat vain pieni osa, leipä tulee autoliikkeistä.

Ennakkoon ajan varaamalla säästää 15 € mutta ne ajat ovat jotain klo 11-13 välillä.
Viimeksi muokannut Jaakkovaan, 11 Huhti 2022 15:31. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tikola kirjoitti: 11 Huhti 2022 13:20
duckworth kirjoitti: 11 Huhti 2022 11:56
Näistähän valtaosa on jo edellä puitu. Pihalla voi ehkä testata käsijarrua että pitää, mutta käyttöjarruista ruosteen irti polkeminen levyistä vaatii jo maantietä/maantienopeuksia.
Sen voi sillä mutkamatkalla kohti katsastusta todeta - lähinnä kotipihassa voi todeta, että reippaampi jarrun painallus ei katkaise vaikkapa jarruputkea. Eli mahdollisimman kovaa testiä kotipihassa ja matkalla katsastukseen niin silloin voi olla toiveikas, että se kestää sen katsastuksen.

Ottaa katsastuksen vaikka vähän kauempaa kotoa, niin saa ajaa pidemmän matkan sinne.
Ei ole kyllä itsellä katkeilleet jarruputket vielä sen takia että auto on ollut 4 vuotta ajamattomana, mutta toki jarrulinjat mukaan lukien letkutkin kannattaa omalla pihalla silmäillä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja tikola »

duckworth kirjoitti: 11 Huhti 2022 15:21 Ei ole kyllä itsellä katkeilleet jarruputket vielä sen takia että auto on ollut 4 vuotta ajamattomana, mutta toki jarrulinjat mukaan lukien letkutkin kannattaa omalla pihalla silmäillä.
Minulta on syylärin letkuja hapertunut ja nesteet hävinneet katsastuksessa, kun autoa on äkkisestään ryntäytetty pakokaasutestissä. Seisonnalla ei ole taipumus parantaa liitosten lujuutta ja kestävyyttä.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tikola kirjoitti: 11 Huhti 2022 15:27
duckworth kirjoitti: 11 Huhti 2022 15:21 Ei ole kyllä itsellä katkeilleet jarruputket vielä sen takia että auto on ollut 4 vuotta ajamattomana, mutta toki jarrulinjat mukaan lukien letkutkin kannattaa omalla pihalla silmäillä.
Minulta on syylärin letkuja hapertunut ja nesteet hävinneet katsastuksessa, kun autoa on äkkisestään ryntäytetty pakokaasutestissä. Seisonnalla ei ole taipumus parantaa liitosten lujuutta ja kestävyyttä.
Itsellä ei ole ollut vastaavia kokemuksia, vaikka ollut välillä pihalla vuosia seissyt 34-vuotias autovanhuskin leimattavana. Toki jos vertailukohtana on auto johonka ei ole ikinä uusittu mitään, niin toi sun skeaanriokin saattaisi olla mahdollista.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
komford
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2015 21:42

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja komford »

Muista myös, että seisonnassa olevan auton voi viedä ennalta tilattuun katsastukseen ottamatta sitä liikennekäyttöön ennen katsastusta. Vakuutus pitää olla sen verran olemassa, että on yhtiön kirjoissa.
Jaakkovaan
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Huhti 2022 12:46

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaan »

Tutkin jakohihnan kuntoa perusteellisesti ja huomasin ohimennen, että vesipumpun hihnapyörä heittää tyhjäkäynnillä akselin suunnassa. Heitto tasoittuu, kun lisää kaasua.

Pumppu ei kuitenkaan vuoda ja se uusittiin viimeksi jakohihnan kanssa, originaali osia. En saa mittavälinettä mahtumaan, mutta silmällä arvioituna heitto jotain milli.

Onkohan pumpun akseli tarkoituksella kelluva? Ajattelin vain, ettei turhaan lähde uusimaan.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ei se ole kelluva se akseli, kyllä siinä jotain vikaa on. Yhtään kelluvaa akselia en ole nähnyt sitten A Fordin. Siinä on tiivisteenä hamppu ja vaseliini.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Duoda doin.. Tulkinnan oikeellisuuden varmistamiseksi; tuntuuko siinä vesipumpunakselissa klappia jos ihan kokeilee käsin nitkuttaa?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Jaakkovaan
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Huhti 2022 12:46

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaan »

En irrottanut apulaitehihnaa, joten klappia on vaikea tutkia. Tilannetta ei yhtään helpota, että vesipumppu on liki auton korissa kiinni, että kättä ei saa kunnolla väliin.

Näyttää vain silmään pahalta, kun hihnapyörä värisee tyhjäkäynnillä. Netistä katsoin, että vesipumpun akseliin kohdistuu paine ja se kasvaa nopeuden noustessa ja työntää pumpun akselia ulospäin. Että olisiko Motorcraft ottanut huomioon klapin siirtymisen kierroksilla.

Irti tuo pumppu pitää ottaa, jos klappia haluaa mitata. Muistaakseni irrotus on ihan millipeliä, että sen sai moottori paikallaan. Katsoin, että 7 tkm on pumpulla ajettu.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jaakkovaan kirjoitti: 13 Huhti 2022 10:33 Irti tuo pumppu pitää ottaa, jos klappia haluaa mitata. Muistaakseni irrotus on ihan millipeliä, että sen sai moottori paikallaan. Katsoin, että 7 tkm on pumpulla ajettu.
Olisiko mahdollista, että vesipumpun hihnapyörä ei ole kiristynyt kunnolla; unohtunut kiristämättä tai jotain likaa välissä - tilaa kun on niin vähän?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Jaakkovaan
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Huhti 2022 12:46

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaan »

Sen vähän mitä sormia sai väliin, niin ei pumpussa tunnu klappia. Mutta se oli vain sormivoimalla ja hankalassa asennossa.

En usko, että likaa on välissä, kun vähän antaa kaasua, niin heitto katoaa. Samalla hihnalla on ainakin ohjaustehostimen pumppu, jossa on sormivoimin aina ollut aksiaalinen välys. Ehkä tuossa vaan on klappien yhteisvaikutus ja hihna hakee optimaalisen linjan kierroksilla.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Vai onko hihna kun värrää kun pitkään seissyt?
Kyllä se sit alkaa vuotamaan jos pumpussa väljää.
Jaakkovaan
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Huhti 2022 12:46

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaan »

No niin, Escort on saanut remonttia sinne tänne, vaikka paljon vähemmällä piti selvitä. Jarruja+putkia vaihdettu, jakopää+hihnat, moottorin tiivisteitä, sun muuta isompaa ja pienempää. Vesipumpun värinä tyhjäkäynnillä ei muuttunut uudella moniurahihnalla, mutta pumppu on kuitenkin täysin tiivis.

Mutta yksi isompi öljyvuoto vaihdelaatikossa on edessä.
Kuva
Kuva

Kyseessä taitaa olla IB5 laatikko ja näyttää, että sen päätykansi vuotaa. Uskaltaakohan kannen avata laatikko paikallaan, vai lentääkö sisältä pikkuosia?

En tiedä pitäisikö moottorille vielä tehdä joku sisäpesu, kun männät näyttivät tulpan rei'istä kovin karstaiselta, sellaista nokilastua. Voi olla, että pidemmässä ajossa lähtee tai sitten ei. Onko suosituksia, mitä käsittelyainetta kannattaa kokeilla?

Yksi paha rasti on myös Escortin etulokasuojat. Menin hommaamaan uudet mutta vanhat olikin hitsattu kiinni ja jotain liimapalkoakin lisäksi. Että miten vaihdon nyt siististi tekee, laittavatko koripajat koriliimalla yläosan kiinni? Alaosa onneksi ei niin näkyvä paikka. Nykyisien lokasuojien alaosassa ei ollutkaan juuri muuta kuin maalia jäljellä, kun etupyöristä lokasuojan taakse valunut kura oli hapertanut pellin :(
Vastaa Viestiin