Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Off-topic-keskustelu
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Mk1 elvytys ketjusta löytyy lisää mitä sille on tehty ja tehdään.
Vähän kuvaa ja video juttua.
Edit: niin siis Mk1 Escortin henkiinnherätys ketjusta kyse.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Vaihtelin eilen kesärenkaat Volvoon. Volvolla ollut viisaita insinööriä tuossa korinsuunitelussa. Kun tunkilla nostaa nousee koko sivu ilmaan kun nostokohta on niin että se onnistuu. Säästä aikaa kivasti. Samoin tulee harrastettu kuntoilua kun käsipelillä availee pultteja ja putsaa jarrut. 20-30 kymppiä ottavat jos firma vaihtaa ihan hyvä tuntipalkan siitä saa ja käsin laittaa pultit momenttiin saa jopa kivasti auki.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

se on parempi tehdä tuo itse niin pultit on sen 120Nm kuten pitää eikä rengasliikkeen pojan jäljiltä 450NM.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 03 Touko 2022 13:51 se on parempi tehdä tuo itse niin pultit on sen 120Nm kuten pitää eikä rengasliikkeen pojan jäljiltä 450NM.
Itse olen töissä rengasliikkeessä nytkin, ja ainakin täällä ja edellisessä duunipaikassa oli käytäntö että ensin pultti/mutteri huulelle sormin, pyssyllä kevyesti että vähän toppaa ja vasta pyörät maassa momenttiavaimella kiristys, ainoastaan peltivanteet olla laitettu pyssyllä, koska käytössä on momenttisauvat. Toki ennen oli toisin ja joku pienempi nyrkkipaja ehkä vetää koko letkan pyssyllä ilman välivaiheita.

Enemmän minua huolestuttaa varsinkin 2000-luvun Fordien nostaminen... kun käytössä rengasfirmoissa yleensä tasonostin, eikä 2-pilari, niin Mk1 Focuksia ja Mk3 Mondeoita nostellaan surutta talloilla helmasta :cry:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

joo useamman kerran on ollut rengasliikkeen ja autokorjaamon jälkeen vanteen pultit niin tiukassa että ei varmaan 300Nm ole riittänyt.

Nostosuoritteita on tosiaan näkynyt kaikenlaisia... viimeksi la meinas katsastusmies tuhota mk4 mondeon moottorin alla olevan apurungon, laittoi tallat poikittaispalkin reunan alle ja rupesi nostamaan...palkki vaan vääntyi...onneks palasi ennalleen,
Teemuks
Viestit: 208
Liittynyt: 18 Heinä 2010 22:16
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Teemuks »

Teemuks kirjoitti: 27 Huhti 2022 23:11 Tulin just työpaikalta, sanotaanko näin että audin kansi on kasassa ja pako- ja imunokan merkit sattui yllättävän helposti takas paikalleen, sekä tuo hydr.kiristäjä myös ketjulle. Mut ärräpäitä irtosi silti, ei tuo ihan mahtavinta hommaa ollut. :lol:

Kuva
Keulan purku, syyläri vaihtoon, samalla kaikki polttimot uusiksi sekä pitäisi sitten laittaa kone takas nippuun. :?

Kuva
Audi laitettu käyntiin tänään ja huuhdoin pölyt pois päältä.
Venttiilit oli ehjät eikä männissä näkynyt jälkiä, eli säikähdyksellä selvittiin. :D

Vieläkin uusi syyläri tulisi niin voisi sen vaihtaa, nesteet myös ja keula kasaan.
Kuva
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Renee kirjoitti: 03 Touko 2022 09:52 Vaihtelin eilen kesärenkaat Volvoon. Volvolla ollut viisaita insinööriä tuossa korinsuunitelussa. Kun tunkilla nostaa nousee koko sivu ilmaan kun nostokohta on niin että se onnistuu. Säästä aikaa kivasti. Samoin tulee harrastettu kuntoilua kun käsipelillä availee pultteja ja putsaa jarrut. 20-30 kymppiä ottavat jos firma vaihtaa ihan hyvä tuntipalkan siitä saa ja käsin laittaa pultit momenttiin saa jopa kivasti auki.
Ja sitä palkkaa nostaa sekin, kun ei päivällä ole muutakaan tekemistä. Pientä laiskuutta on ollut ja vielä on kitkat alla. Aurinkoinen päivä on tänäänkin tulossa, joten pitäisikö mennä hommiin.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Teemuks
Viestit: 208
Liittynyt: 18 Heinä 2010 22:16
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Teemuks »

1,9tdi Octaviaan tein jakopääremontin. 612tkm mittarissa ja taas mennään, samalla uusin termostaatin ja nesteet.
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Teemuks kirjoitti: 18 Touko 2022 15:17 1,9tdi Octaviaan tein jakopääremontin. 612tkm mittarissa ja taas mennään, samalla uusin termostaatin ja nesteet.
Uskomattomia km määriä ajellaan vanhemmilla 1.9 dieseleillä. Itsellä oli kauan sitten kaksi skeidan Feliciaa 1,9 litraista ja niissä ei ollut turboa. Kyllä niillä halpaa ajoa tuli, mutta Felicia oli vielä aika skeida verratuna uudempiin Skoda malleihin. Sehän pohjautui vielä osittain Favorit itä peliin.
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

MotorsHead kirjoitti: 22 Touko 2022 10:30
Teemuks kirjoitti: 18 Touko 2022 15:17 1,9tdi Octaviaan tein jakopääremontin. 612tkm mittarissa ja taas mennään, samalla uusin termostaatin ja nesteet.
Uskomattomia km määriä ajellaan vanhemmilla 1.9 dieseleillä. Itsellä oli kauan sitten kaksi skeidan Feliciaa 1,9 litraista ja niissä ei ollut turboa. Kyllä niillä halpaa ajoa tuli, mutta Felicia oli vielä aika skeida verratuna uudempiin Skoda malleihin. Sehän pohjautui vielä osittain Favorit itä peliin.
Tietysti millä vaan ajaa kun ahkerasti korjaa vikoja.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jakopäätä täälläkin värkkäilty, kylläkin Omegan V6:een, en oikein saanu nokkien ajoitusta tip top heti alkuun vaikka tein hihnavalmistajan ohjeen mukaan, kaksi kertaa käytin hihna pois ja samat vaiheet toistaen, aina jäi 3 ja 4 nokat edelle tarkistuskamman merkeistä :roll: Eilen illalla löysin englannin kielisen ohjeen (jonkun britti korjaamon tekemä), jossa selitettiin vähän ideologiaa kuinka kukin rulla vaikuttaa ajoitukseen, ja sillä sain nokat bang on!! Sitten tarttis kasailla takaisin apulaite hihna+kiristin jotka nekin tehty niin mulkulla tavalla että ei muuten vaihdeta hihnaa tien päällä rankka sateessa, pitää silloin irroittaa kiertovesipumpulta letku jolloin tulee nestettä pihalle ja tiettu koko imuputkisto härdelli, joten sitä ei kannata laittaa edes läpällä vanhaa takaisin :lol: Termarista uupuu vielä O-renkaat yhdysputkesta ja samalla kun imusarja irti niin kai ne tulpatkin pitää vaihtaa, myös huohoitin on tukossa, mutta se on sijoitettu aivan imusarjan päälle joten lienee ilmanputsarin ja öljynvaihdoin lisäksi ainoa helppo kaksi kättä vaativa remontti tässä koneessa :D Tulipas pitkä viesti jauhettua :geek:

EDIT: Ihmeen hyvässä nickissä oli vanhakin hihna vaikka 2013 viimeksi vaihdettu (4 vuotta virallinen max. vaihtoväli :twisted: ) ja jos on auton kilometreihin ja huoltokirjaan uskominen tämä olisi vasta kolmas jakopääremppa tähän :shock:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sijoitin 71€ ja tein Volvoon ns välihuollon. Öljyt ja kaikki suodattimet vaihtui ja ohjaustehostimen öljyn myös vaihdoin. Käytössä imuvaihtaja sillä on siisti vaihtaa öljyjä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Renee kirjoitti: 02 Kesä 2022 10:47 Sijoitin 71€ ja tein Volvoon ns välihuollon. Öljyt ja kaikki suodattimet vaihtui ja ohjaustehostimen öljyn myös vaihdoin. Käytössä imuvaihtaja sillä on siisti vaihtaa öljyjä.
Olikos se imuvaihtaja tommonen Liitlin kone, mulla se on vielä avaamattomana kaapin hyllyllä ?
https://offers.kd2.org/fi/fi/lidl/pihOk/
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Varmaan toi minkä linkitit on noihin ruohonleikkurin öljynvaihtoon tehty.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Renee kirjoitti: 02 Kesä 2022 11:14 Varmaan toi minkä linkitit on noihin ruohonleikkurin öljynvaihtoon tehty.
Eli ymmärsin ettei tolla tee mitään, mikäs vika siinä on ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kyllä toimii varmaan mutta vain ihmettelin kun teillä on kaapissa toi vehje ei käytössä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja tursas »

No, toi on semmonen plan B, tulee öljyt vaihettua tuolla Ti-hallissa nosturilla ihan normisti.. noita imuvehkeitä on joskus moitittu siitä ettei niillä se öljynvaihto menisi ihan putkeen ns. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuossa kuvassa minkä laitoit toi imuletku aika paksu ei varmaan mittatikun reäistä mahdu. Mutta asiaa nykyään ei monessa moottorissa ole tyhjennysproppua vaan imuvaihtoa harrastetaan.. Jos öljytilavuus on vaikka 5.5 litraa ja vanhaa öljyä tulee 5 litraa pumpulla ulos. Loppu on vanhassa suodattimessa niin ei pitäisi mitään ongelmaa olla. Öljypainevalo vaihdon jälkeen sammui välittömästi kun auto käynnistyi
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kutos-Ompun nysväys jatkuu :roll: , apulaiteremmi joka mulle tuli Autodocilta oli liian pitkä, joten soittelin Fixukselle ja tilattiin sinne Dayco- merkkinen valitettavasti, mutta oli sopiva onneksi. Toi näköjään harvinaisempi kun kun on vika kolmelitranen enneku tuli 3.2 tarjolle. Nyt onkin edestä kone kasattu hyvin pitkälti, ja tulpatki vaihdoin kaikki remontoinnin ohessa kun imusarja poissa edestä vielä. On se jotain kun saa hakea tiskiltä KUUSI tulppaa 8-) :lol:

Nyt vaan kumpikin Omega odottelee kuumeisesti että tämä logistiikka alkaisi pelittää ja ne hiton O-renkaat tulisi ja nelos-Omppuun vastaavasti uudet huohotinletkut ja pari tiivistettä. Ajattelin ton työläismallin-Omegan valjastaa ekana jo ajoon kun ei oikeesti pysty enää etuvedolla ajamaan, ja sais tehdä rauhassa ton toimari-Ompun valmiiksi :thumbup:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

On kyllä ollu taas mutkia matkassa mutta...

http://www.borehammer.net/v6_omegab2_proj.htm

Tuolta voi jatkossa lukea mun kesä-Omega toilailut :D


Tätä nykyä motivaatiota palautellaan nelos-Ompun turvin :roll: :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Teemuks
Viestit: 208
Liittynyt: 18 Heinä 2010 22:16
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Teemuks »

Oikeastaan en tallissa vaan perheen kanssa. Aamulla yövuorosta kotiin vapaiden viettoon, neljä tuntia unta ja käytiin uimassa lähirannassa ennen ukonilmaa. :thumbup:

Huomenna pitäisi purkaa valkonen avo loppuun sisustan osalta, kojelautaa myöten ovipahvit ym irti ja puhdistukseen. Ja tuulilasi irti, sitten voisi ottaa auton talliin.

Keltaseen avoon metsästän toista ehjää laturia kun nykyises on korvake lohjennut.
Viimeksi muokannut Teemuks, 04 Heinä 2022 09:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Tarkastin ruotsista tulleen St170 kannen, hyvältä vaikuttaa. Putsaus porttaus ja uusilla ohjureilla ja tiivisteillä nippuun kun aika koittaa.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Viime keskiviikkona saapui kauan odotettu vesikisko kutoseen, niin innoistuin siinä määrin nakertelemaan että auto lähti käyntiin lauantaina! Lainatulla akulla tosin :lol: Auton oma patteri oli niin sanotusti paska, kun yritin ladata ilmoittaa vaan laturi että epäkunnossa :roll: Tästä innostuneena alkoi sitten sen auton kiirellinen saattaminen leimaa kohden, eilen nostin pukeille ja makasin lokoisasti auton olla tunti tolkulla; irroittelin pakoputkiston ja useeamman lämpöpellin ja lopuksi kardaani vaihtui ehjempään :) Tänään pujottelin vielä uuden käsijarruvaijerin paikoilleen ennen peltien ja putkiston kasaamista, enää tarttee käyttää levyrummut irti ja säädellä vielä kässärikengät ja vähän/riittävästi WD40:iä linkkuihin :D Kun saan taas auton pyörilleen niin ilmaan vielä syylärin tai lisäilen nestettää minkä tarvii, ja tutkailen mistä kaikkialta vuotaa uudet venakopantiivisteet öljyä :roll: , jonka jälkeen sitten vaihtelen sisään varmaankin Valvolinen synpowerit kun niissä on GM:n speksaus, suodatinpanos ja proppu mulla onkin hommattuna jo.

Focuksella on vaan ajellu sisään jarruosia, kai se sekin voidaan remontiksi laskea :mrgreen:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Tänään vaihdoin työstökeskuksen muistipariston. Alkoi huutelemaan patteri hälyytystä. Parempi heti vaihtaa niin ei tarvii parametrejä ja kone dataa syöttää uusiksi.
Teemuks
Viestit: 208
Liittynyt: 18 Heinä 2010 22:16
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Mitäs duunasit/värkkäsit tänään tallissa, katoksessa tai pihalla?

Viesti Kirjoittaja Teemuks »

Piti taunukseen hitsata ensimmäinen paikka. Kauan se kestikin koskemattomana. Onneksi kohta alkaa kesäloma niin saa vähän keskittyä enemmän autojen laittoon.

Yövuorot alkaa huomenna niin voisi montulla nopsaan vaihtaa tuon uuden etuputken taunukseen, niin se on leimavalmis. :thumbup:

Mistähän löytäisi escorttiin 203mm halkaisijan jarrurummut taakse. :?
Vastaa Viestiin