Mondeo 2.2tdci -06

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Mondeo 2.2tdci -06

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Kytkimen vaihto... onnistuuko matalanostimen avulla? Onko helpoin nostaa moottori ja vaihdeloova pakettina pois?
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Mondeo 2.2tdci -06

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Jos samanlainen apurunko kuin focuksessa niin onnistuu. Ahdasta ja hankalaa mutta tehtävissä. Takaisin laitto vaatii kaverin avuksi, se loota on hankala käsitellä yksin ylös laitettaessa.
toniM
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Loka 2018 13:54

Re: Mondeo 2.2tdci -06

Viesti Kirjoittaja toniM »

Alakautta vaihtaminen vaatii apurungon irroittamisen.
Yläkautta irroittaminen moottorin kanssa saattaa olla työnä isompi kuin alapuolelta. Enkä ole varma kuinka mahtuu koko paketti nousemaan yläkautta pois.

Työ on iso homma tekee miten vain ja varmasti ruosteisia pultteja riittää riesaksi asti.
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo 2.2tdci -06

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

en tiia kuinka paljon 2.2 fyysisesti eroaa 2.0:sta mutta 2 litrasesta otin pyöränkotelon kautta vaihelaatikon pihalle. Eli kaikki hilut pois vaihdelaatikon yläpuolelta ja kuskin puolelta pyöränkotelosta ja apurunkoa löysälle ja alaspäin. Molemmat vetarit pitää tietenkin irrottaa. Moottorin tuin yläkautta asentamalla palkin etutolppien yläpäiden väliin ja siitä otin liinoilla moottorin riipuksiin ja hallitunkilla avitin vaihdelaatikkoa jottei jää aksilan varaan pelkästään. Kun aksila on irti laatikosta niin käsin nostin vaihdelaatikon pois. Niin ja yksi hallitunkki oli apurunkoa tukemassa jotta sain sen hallitusti laskettua koska muistaakseni raidetanko/ohjausaksila on apurungossa kiinni. Ja jos vaihdat myös vauhtipyörän, tarvitset vielä momenttiavaimen, astelevyn ja keskitystyökalun.
"harder" is not a very good safeword
Mk3Mondeo
Viestit: 923
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo 2.2tdci -06

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

toniM kirjoitti: 24 Maalis 2022 14:18 Alakautta vaihtaminen vaatii apurungon irroittamisen.
Yläkautta irroittaminen moottorin kanssa saattaa olla työnä isompi kuin alapuolelta. Enkä ole varma kuinka mahtuu koko paketti nousemaan yläkautta pois.

Työ on iso homma tekee miten vain ja varmasti ruosteisia pultteja riittää riesaksi asti.
Mk3 TDCI 2,0 automaattilaatikolla mahtuu nousemaan yläkautta pakettina ja tilaa jää ehkä noin 6mm mutta vaatii moottorinostimen lisäksi tasapainotuskapulan nostimen ja paketin väliin jotta nostokulman saa optimiksi.

Jos irroittaa apurungon, voi mennä nelipyöräsuuntaus uusiksi.

Molemmilla menetelmillä ilmastoinnin kompuran voi jättää konehuoneeseen irroittamatta liitoksia kylmäaineputkistoon.
Mk3Mondeo
Viestit: 923
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo 2.2tdci -06

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

saksoboy kirjoitti: 24 Maalis 2022 14:59 en tiia kuinka paljon 2.2 fyysisesti eroaa 2.0:sta mutta 2 litrasesta otin pyöränkotelon kautta vaihelaatikon pihalle. Eli kaikki hilut pois vaihdelaatikon yläpuolelta ja kuskin puolelta pyöränkotelosta ja apurunkoa löysälle ja alaspäin. Molemmat vetarit pitää tietenkin irrottaa. Moottorin tuin yläkautta asentamalla palkin etutolppien yläpäiden väliin ja siitä otin liinoilla moottorin riipuksiin ja hallitunkilla avitin vaihdelaatikkoa jottei jää aksilan varaan pelkästään. Kun aksila on irti laatikosta niin käsin nostin vaihdelaatikon pois. Niin ja yksi hallitunkki oli apurunkoa tukemassa jotta sain sen hallitusti laskettua koska muistaakseni raidetanko/ohjausaksila on apurungossa kiinni. Ja jos vaihdat myös vauhtipyörän, tarvitset vielä momenttiavaimen, astelevyn ja keskitystyökalun.
Plus itsesäätyvän kytkimen (SAC) asennustyökalun jottei se säätömekanismi hajoa asennettaessa.
Vastaa Viestiin