Mondeo 2.2tdci -06
Mondeo 2.2tdci -06
Kytkimen vaihto... onnistuuko matalanostimen avulla? Onko helpoin nostaa moottori ja vaihdeloova pakettina pois?
Re: Mondeo 2.2tdci -06
Jos samanlainen apurunko kuin focuksessa niin onnistuu. Ahdasta ja hankalaa mutta tehtävissä. Takaisin laitto vaatii kaverin avuksi, se loota on hankala käsitellä yksin ylös laitettaessa.
Re: Mondeo 2.2tdci -06
Alakautta vaihtaminen vaatii apurungon irroittamisen.
Yläkautta irroittaminen moottorin kanssa saattaa olla työnä isompi kuin alapuolelta. Enkä ole varma kuinka mahtuu koko paketti nousemaan yläkautta pois.
Työ on iso homma tekee miten vain ja varmasti ruosteisia pultteja riittää riesaksi asti.
Yläkautta irroittaminen moottorin kanssa saattaa olla työnä isompi kuin alapuolelta. Enkä ole varma kuinka mahtuu koko paketti nousemaan yläkautta pois.
Työ on iso homma tekee miten vain ja varmasti ruosteisia pultteja riittää riesaksi asti.
Re: Mondeo 2.2tdci -06
en tiia kuinka paljon 2.2 fyysisesti eroaa 2.0:sta mutta 2 litrasesta otin pyöränkotelon kautta vaihelaatikon pihalle. Eli kaikki hilut pois vaihdelaatikon yläpuolelta ja kuskin puolelta pyöränkotelosta ja apurunkoa löysälle ja alaspäin. Molemmat vetarit pitää tietenkin irrottaa. Moottorin tuin yläkautta asentamalla palkin etutolppien yläpäiden väliin ja siitä otin liinoilla moottorin riipuksiin ja hallitunkilla avitin vaihdelaatikkoa jottei jää aksilan varaan pelkästään. Kun aksila on irti laatikosta niin käsin nostin vaihdelaatikon pois. Niin ja yksi hallitunkki oli apurunkoa tukemassa jotta sain sen hallitusti laskettua koska muistaakseni raidetanko/ohjausaksila on apurungossa kiinni. Ja jos vaihdat myös vauhtipyörän, tarvitset vielä momenttiavaimen, astelevyn ja keskitystyökalun.
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo 2.2tdci -06
Mk3 TDCI 2,0 automaattilaatikolla mahtuu nousemaan yläkautta pakettina ja tilaa jää ehkä noin 6mm mutta vaatii moottorinostimen lisäksi tasapainotuskapulan nostimen ja paketin väliin jotta nostokulman saa optimiksi.toniM kirjoitti: ↑24 Maalis 2022 14:18 Alakautta vaihtaminen vaatii apurungon irroittamisen.
Yläkautta irroittaminen moottorin kanssa saattaa olla työnä isompi kuin alapuolelta. Enkä ole varma kuinka mahtuu koko paketti nousemaan yläkautta pois.
Työ on iso homma tekee miten vain ja varmasti ruosteisia pultteja riittää riesaksi asti.
Jos irroittaa apurungon, voi mennä nelipyöräsuuntaus uusiksi.
Molemmilla menetelmillä ilmastoinnin kompuran voi jättää konehuoneeseen irroittamatta liitoksia kylmäaineputkistoon.
Re: Mondeo 2.2tdci -06
Plus itsesäätyvän kytkimen (SAC) asennustyökalun jottei se säätömekanismi hajoa asennettaessa.saksoboy kirjoitti: ↑24 Maalis 2022 14:59 en tiia kuinka paljon 2.2 fyysisesti eroaa 2.0:sta mutta 2 litrasesta otin pyöränkotelon kautta vaihelaatikon pihalle. Eli kaikki hilut pois vaihdelaatikon yläpuolelta ja kuskin puolelta pyöränkotelosta ja apurunkoa löysälle ja alaspäin. Molemmat vetarit pitää tietenkin irrottaa. Moottorin tuin yläkautta asentamalla palkin etutolppien yläpäiden väliin ja siitä otin liinoilla moottorin riipuksiin ja hallitunkilla avitin vaihdelaatikkoa jottei jää aksilan varaan pelkästään. Kun aksila on irti laatikosta niin käsin nostin vaihdelaatikon pois. Niin ja yksi hallitunkki oli apurunkoa tukemassa jotta sain sen hallitusti laskettua koska muistaakseni raidetanko/ohjausaksila on apurungossa kiinni. Ja jos vaihdat myös vauhtipyörän, tarvitset vielä momenttiavaimen, astelevyn ja keskitystyökalun.