Esp valo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
petri711
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Maalis 2020 15:50

Esp valo

Viesti Kirjoittaja petri711 »

Moi. Onko kenelläkään käynyt niin, että kytkinremontin jälkeen sytty esp valo? Auto on mondeo mk4 2008 diesel. Vikakoodit on U3001, U0428 ja C0051. Kuinka tarkka se on ohjauskulmista, kun apurunko oli irti ja ohjausakseli kans, mutta ratti ei ole päässyt liikkuun.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Esp valo

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onkohan tuo ratin asentoanturi kunnossa ja liitiimet myös kun viimrinen koodi herjaa sitä
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... ri/Kaikki/
Onko tälle boksia siellä myös ok.
viewtopic.php?f=6&t=34177
Viallinen ohjauspyörän asennon anturiOhjauspyörän asennon anturin johtosarja on auki tai oikosulussaOhjauspyörän asennon anturipiirin huono sähköliitäntä
Esp tälläisia tunnistimia on nurkissa
https://images.app.goo.gl/787QVdR2NNAr9ptq9
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
petri711
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Maalis 2020 15:50

Re: Esp valo

Viesti Kirjoittaja petri711 »

Ihmettelen miksi se sytty heti kytkin remontin jälkeen. Eihän konehuoneessa ole mitään liitintä mikä olis jäänyt irti? Minunkin mielestä joku liitin olis jäänyt auki, vikakoodin mukaa. Toi C0051 kalibrointi puuttuu.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Esp valo

Viesti Kirjoittaja Renee »

U0428 FORD Kuvaus Ohjauskulman anturimoduuli (SASM) lähettää absoluuttisen ohjauskulman arvon ohjaustehostimen ohjausmoduulille (PSCM) HS-CAN: n kautta ennalta määrätyin välein jokaisen ajosyklin aikana ensimmäisestä sytytystilasta. Normaalikäytön aikana SASM: n absoluuttista ohjauskulmaa verrataan ohjauskulmaan, joka saadaan takapyörän nopeusarvoista, jotka ABS-moduuli lähettää HS-CAN: n kautta, ja EPAS-moottorin asennosta johdettuun kulmaan. Jos absoluuttiset ohjauskulman arvot ja johdetut ohjauskulmat eivät täsmää, EPAS-järjestelmä asetetaan oletusavustustasolle. Virheellinen data-vianmäärityskoodi (DTC) asetetaan, kun vastaanottava laite havaitsee ohjauskulma-anturimoduulilta saamiensa tietojen ristiriidan ja aiheuttaa sen eheyden kyseenalaistamisen.

Read more: https://www.autocodes.com/u0428_ford.html
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Esp valo

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Voisko olla että ohjaustehostajan päästä on jokin liitin päässy irti tai vioittunut jos apurunko on ollu pois?
"harder" is not a very good safeword
petri711
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Maalis 2020 15:50

Re: Esp valo

Viesti Kirjoittaja petri711 »

Kaikki on mahdollista, kun herjaa virran puutetta, mutta mekaaninen pumppu tässä on.
RedBird79
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2020 13:00
Paikkakunta: Varkaus

Re: Esp valo

Viesti Kirjoittaja RedBird79 »

Löytykö tähän mitään vikaa/selitystä? Omassani kävi juuri näin ja lisäksi syttyi jälkeenpäin myös airbagin valo. Ainakaan delphi ei anna alustaa ohjauskulma-anturia uudelleen.... kaikki anturit kulmissa toimii
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Esp valo

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RedBird79 kirjoitti: 22 Maalis 2022 20:04 Löytykö tähän mitään vikaa/selitystä? Omassani kävi juuri näin ja lisäksi syttyi jälkeenpäin myös airbagin valo. Ainakaan delphi ei anna alustaa ohjauskulma-anturia uudelleen.... kaikki anturit kulmissa toimii
Vanhemmassa Mk3 -mallissa oli mahdollista laittaa rattiakseli muistaaksena puoli kierrosta tai ainakin kierros väärään kohtaan jos hammastanko liikkui ennen asennusta.
Tuon muistaakseni puoli kierrosta kokeilin tahattomasti mutta onneksi ilman vaurioita ja palautus oikeaan kohtaan nollasi vikavalon.

Asennon saa selville kun kääntää ratin ensin toiseen laitaan (omalla vastuulla) ja sitten toiseen laitaan jonka jälkeen ratti keskelle puoleenväliin laskettujen ratin kierrosten mukaan ja katsoo, ovatko pyörät suorassa. Jos eivät ole, on rattiakseli väärässä asennossa.

Sama tietysti toisinpäin eli laskee ratin kierrokset molempiin suuntiin kun pyörät ovat suoraan eteenpäin ja silloin tietysti ratin pitää kääntyä molempiin suuntiin saman verran.
RedBird79
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2020 13:00
Paikkakunta: Varkaus

Re: Esp valo

Viesti Kirjoittaja RedBird79 »

Ratti on suorassa ja renkaat suorassa, pyörii kumpaankin suuntaan saman verran. Vika siis tuli, kun kytkin remontti ja siinä rattiakseli ja apurunko jne. Irti. Ajo hallista pihalle pikku lenkin ajelin ja mikään valo ei jäänyt palamaan abs ja esp valot sammuivat ajon aikana. Kun lähdin sitten itse koeajolle niin käänsin renkaat oikealle ääriasentoon ja lähdin. Aivan kuin sutimisen esto rutisi muutaman kerran ehkä oikealta ja valo syttyi. Abs toimii normaalisti kaikki anturit antavat tiedon. Vikakoodit on: UO428 vääriä tietoja vastaanotettu ohjauskulma-anturin ohjausmoduulilta, tapahtumatieto, virta
C0051 ohjauspyörän asentoanturi, kalibrointi puuttuu, virta. Ei vaan anna ainakaan tuolla delphillä kalibroida, tai sit en vaan osaa. En tiedä onnistuisiko forscanilla??? Youtubessa on videoita missä kalibroivat yleislaitteilla, mut tossa ei anna tehä. Jäi leima saamatta, k6n luistonesto merkkivalo palaa.....
Vastaa Viestiin