Focus 2013 ja akunvaihto

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Focus 2013 ja akunvaihto

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Start/Stop-järjestelmä ei ole sammuttanut moottoria viime kesän jälkeen eli akku lienee jo ehtoopuolella. Mistään muusta ei huomaa, että akku olisi huono. Kauanko Start/Stopin loppumisesta on vielä matkaa tai aikaa akun lopulliseen simahtamiseen? Voiko näin "uuteen" Fokkeriin vaihtaa akkua itse?

Mietin että kannattaako akku vaihdattaa jo kevään huollossa tai myöhemmin tai jopa itse?
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Focus 2013 ja akunvaihto

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Tein 14 malliseen koneremontin ja akku oli irti.
Ei mitään ongelmia.
Vaihda rohkeasti vaan.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus 2013 ja akunvaihto

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

m0ndeo kirjoitti: 01 Maalis 2022 13:28 Tein 14 malliseen koneremontin ja akku oli irti.
Ei mitään ongelmia.
Vaihda rohkeasti vaan.
Ok, kiitos. Menee sitten ainakin syksyyn tai pidemmällekin, jos pakkasella vielä starttaa. Tosiaan käynnistymisessä ei ole vielä mitään merkkiä akun hyytymisestä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2013 ja akunvaihto

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuota mitä itse olen lukennut jos uusi akku joka erilainen kun nykyinen. Kannattaa lukea tämä juttu.
Akun vaihtaminen uuteen autoon voi olla ongelma: Älä tee kallista kardinaalimunausta – "ei hetkeksikään ilman" https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f ... 16154c38d1
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Focus 2013 ja akunvaihto

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Niin no joo.
Forscanilla saisi kerrottua autolle että akku on nyt uusi.
Ajattelin lähinnä sitä , että vaikka auto on virrattomana , niin siitä ei koidu ongelmia.
Mutta toisaalta täällä jossain ketjussa kerrottiin , että on irrotettu - navasta se ohut johto joka tulee siihen bms murikkaan.
Tällä on saatu start stop systeemi pois käytöstä.
Että en sitten tiedä kuinka kriittistä tuo uuden akun ohjelmointi lopulta on.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus 2013 ja akunvaihto

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Suuresti olen ihmetelly tuota että mistä se auton tietokone voi tietää mikä akku autossa on?
Mittaako se jotenkin jönnitteet voltit/ampeerit että on samanlainen?
Ei kyllä käy järkeen kun akku on akku missä on tietyt ampeerit ja voltit se nimellinen 12v,että onko se sitten ampeereista kiinni,muutahan tuossa ei voi olla...
Se että jos auto on ilman virtoja onkin toinen juttu mitä se sieltä sitten nollaa,sen kyllä ymmärrän,mutta jos vaihtaa akun että on vaikkapa toinen rinnalla niin mistä ihmeestä auto tietää että AHAA nyt sälli vaihtokin toisen heh? mun mielestäni ei mistään mutta kai joku insinööri tuonkin osais kertoa...
Veli vaihto nyt 10v vanhaan Mersuunsa akun ja oli toinen rinnalla eikä mitään ongelmia ollu.
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Focus 2013 ja akunvaihto

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Vaihdoin viime kesänä omaan Focus 2012 1.6 tdci laitteeseen uuden akun. Resetointiohjeita löytyy netistä.
Tällaisella proseduurilla lähti akku toimimaan:
- virta päälle, moottori ei käy
- valonappula asentoon O
- painetaan 5 kertaa takasumuvalonappulaa (alempi)
- painetaan 6 kertaa hätävalonappulaa (3 krt päälle ja pois)
- odotetaan n. 15 sekuntia, jona aikana akun merkkivalo vilkkuu muutaman kerran.
- nyt auto tietää, että on uusia akku
- laitetaan auto käyntiin
- jännite akunnavoista alussa n. 12,6 V
- jännite alkaa nousta hetken päästä vähitellen ja minulla nousi 14,6 volttiin

Ilman em. proseduuria auto lähti käyntiin, mutta latausjännite akun navoista mitattuna oli nolla. En tiedä, olisiko lähtenyt toimimaan kuitenkin ajan kanssa.
Fundeerasin itsekin tuota kysymystä, että mistä auto tietää, että mikä akku ja onko uusi, jne.
Plus navassa on BMS moduli, joka mittaa virtaa ulos/sisään. Ilmeisesti pitää kirjaa tilanteesta. Systeemi varmaankin päättelee jännitteistä ja virroista akun varaustilan, mene tiedä. Mutta tuntuu toimivan.
Peta
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Loka 2017 19:26

Re: Focus 2013 ja akunvaihto

Viesti Kirjoittaja Peta »

Jotkut ovat väittäneet, että jos sitä järjestelmää ei resetoi niin sen uuden akun varaustaso voi jäädä vajaaksi ja se lyhentää akun kestoikää.
Vastaa Viestiin