Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Kuukkelik
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Syys 2015 12:57

Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Kuukkelik »

Melkoista suhinaa rupes 2004 mondeo pitämään ja pikaisen selvittelyn perusteella pcv venttiililtä lähtevä letku on halki ja lyttääntyy tyhjäkäynnillä. Mistähän näitä mahtaisi saada järkevään hintaan? Netistä en löytänyt kuin briteistä, 120€ + tullit ja alvit 20cm kumiletkunpätkästä :D

Forscanilla testejä ajaessani aikaisemmin kertoikin fc että kone käy rikkaalla ja ehdottikin että vikana ilmavuoto jota kompensoidaan liikaa. Ilmeisesti tuon letkunvaihtoon pitää irroittaa imusarja.. Samalla olisi hyvä vaihtaa nuo imusarjan läpät, kun 300tkm lähestyy. Näitä ei taida saada edes marmoritiskiltä?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Renee »

https://iparts.fi/parts/search/1440473/ford hinta 58.98€
Tuossa juttua vaihtohommasta-
viewtopic.php?f=3&t=51815

Tuossa juttua ja kuvia imusarjan läpistä.
https://www.talkford.com/threads/2-0-in ... al.201881/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Kuukkelik
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Syys 2015 12:57

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Kuukkelik »

Kiitän!

Kyllä tuo 60€ tuntuu vielä aika suolaselta tosta letkunpätkästä, mutta laitetaan talteen ja jos ei muuta keksi niin kaippa se on tällä mentävä.
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Jos ei ole kiire vielä letkulle niin paa kiinasta tilaten:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 4c4dApf5vD
Hinta n. 5e posteineen päivineen, joten lienee hinta/laatu suhde kohdillaan.

Ja tosta kaveriksi pcv venttiili n. 6eurolla.
https://www.aliexpress.com/item/3286084 ... 4c4dApf5vD
Näyttää mazdalle tätä, mutta on oikea venttiili. Tämähän on mazdan kone ja tuo L325 on oikea pcv

Joo, tiedän, alkuperäisyyden nimiin vannotaan näissä, mutta kannattaa aina suhteuttaa mikä auton arvo on ja paljon sillä meinaat ite vielä suhata. Jos alkuperäiset kestää 200tkm niin kyllä kiinaosat on itellä kestäneet varmasti sen 50-100tkm, joten kuten sanoin, hinta/laatu suhde kohdillaan.


Imusarjan tosiaan joudut irroittamaan kun huohottimen/letkun vaihdat. Sulla on jo facelift malli jossa korjattu imusarjan läppien akseli. Se on metallia ja kovempaa tavaraa kuin vanhemmissa eikä se kyllä enää anna periksi, mutta imusarjan läppäärunkojen reunat ovat varmasti jo kuluneet ja näin ollen kauimmaisen läpän tuki on puutteellinen. Tämän korjaat helposti sillä että otat kaksi läppärunkoa, jotka parhaimmassa kunnossa ja siirrät ne sinne kauimmaiseen päähän eli ykköspytylle ja kakkospytylle. Huonommat koloseen ja neloseen. Näin ollen tuki on taas hyvä ja imusarjan läpät kestää varmasti sen 100tkm lisää helposti. Voit ne toki ottaa pois ja tulpata reiät, mutta mielestäni faceliftissä tarpeetonta.
Kuukkelik
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Syys 2015 12:57

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Kuukkelik »

Juuri tämmöistä ratkaisua haeskelinkin! Aliexpressistä olin etsivinäni mutta mitään en löytänyt. Autolla olen ajellut vaikka tuo letku on revennyt. Ei ole sytyttänyt moottorin vikavaloa, joten aattelin että ajaa vaan. Turhaan tähän autoon enää mitään 100€ letkuja ostaa, kun elinikää jäljellä muutama vuosi.

Facelift malli kyseessä ja juurikin ykkös ja kakkospytyn läppien rungot väljiä, mitä kuunnellut imusarjaa. Venttiilin osalta aikaisemmin ajattelin että liuotan vaan isoimmat öljyt sieltä pois, mutta kuuden euron hintaan vaihdan mielelläni uuteen.

Mutta todettava vielä, että kyllä on ollut hyvä auto. Suurin vika ajamieni 150tkm aikana on ollut laturin rikkoutuminen. Kylmänä tuota vaivaa ilmeisesti aika yleinen vika, eli vaihteet eivät mene yhtä helpolla silmään kuin lämpöisenä.
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Kuukkelik kirjoitti: 07 Helmi 2022 16:59 Juuri tämmöistä ratkaisua haeskelinkin! Aliexpressistä olin etsivinäni mutta mitään en löytänyt. Autolla olen ajellut vaikka tuo letku on revennyt. Ei ole sytyttänyt moottorin vikavaloa, joten aattelin että ajaa vaan. Turhaan tähän autoon enää mitään 100€ letkuja ostaa, kun elinikää jäljellä muutama vuosi.

Facelift malli kyseessä ja juurikin ykkös ja kakkospytyn läppien rungot väljiä, mitä kuunnellut imusarjaa. Venttiilin osalta aikaisemmin ajattelin että liuotan vaan isoimmat öljyt sieltä pois, mutta kuuden euron hintaan vaihdan mielelläni uuteen.

Mutta todettava vielä, että kyllä on ollut hyvä auto. Suurin vika ajamieni 150tkm aikana on ollut laturin rikkoutuminen. Kylmänä tuota vaivaa ilmeisesti aika yleinen vika, eli vaihteet eivät mene yhtä helpolla silmään kuin lämpöisenä.
Jos laitat sen 100€ rahaa ja nykyisen auton vaihdossa niin saatko paljon paremman tilalle? Ja jos et saa niin miksi se 100€ on juuri se kynnys minkä tahansa auton korjaamiseen?

Tuota vaihteiden päällemenoa voi helpottaa voitelemalla kevyesti kytkinakselin booreja koska todennäköinen vika on ruosteenpunainen ja kuiva kytkinlevyn boori.
Olen käyttänyt monessa kohteessa keraamista voiteluainetta, joka kestää erittäin hyvin kuumuutta ja muodostaa hyvin liukkaan pinnan.

Ainakin Etra on myynyt tuota.

Erikoisvoiteluaine joka pohjautuu mineraaliöljypohjaiseen perusöljyyn, jossa on ruosteelta suojaava sekä erityinen keraaminen lisäaineistus. Muodostaa erittäin liukkaan, kemiallisesti reagoimattoman voitelupinnan, joka estää tehokkaasti metalli-metalli kontaktit. Tuotteella on keraamisten aineosasten ansiosta myös erinomainen kuormituskestävyys. Keraamiset lisäaineet kestävät erittäin korkeita lämpötiloja ( aina + 900°C saakka)

https://www.attuote.fi/tuotteet/ceramic-lube/

Kuva
Kuukkelik
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Syys 2015 12:57

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Kuukkelik »

Lähinnä periaatekysymys tuo 100€ letku. Eriasia olisi jos vaikka kytkin hajoaisi, kyllä varmaan tulisi hankittua kytkinpaketti 300€ hintaan ja vaihdettua.

OIetko tästä viasta kokemuksia ja oletko saannut korjattua? Olen tästä itsekkin kuullut, mutta en jotenkin uskoisi että se olisi tuosta kiinni. Jos jotain pitäisi veikata sanoisin että pääsylinterin sisäistä vuotoa. On kanssa semmonen remontti mitä ei ihan huvikseen lähtisi tekemään.

Joskus jostain poppaskonstista luin että työsylinterin kumiluukusta saisi ruiskastua jotain liukastetta siihen ja näin tein, mutta en kyllä huomannut mitään eroa. Tiedä sitten osuiko edes koko akseliin.
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Kuukkelik kirjoitti: 07 Helmi 2022 21:20 Lähinnä periaatekysymys tuo 100€ letku. Eriasia olisi jos vaikka kytkin hajoaisi, kyllä varmaan tulisi hankittua kytkinpaketti 300€ hintaan ja vaihdettua.

OIetko tästä viasta kokemuksia ja oletko saannut korjattua? Olen tästä itsekkin kuullut, mutta en jotenkin uskoisi että se olisi tuosta kiinni. Jos jotain pitäisi veikata sanoisin että pääsylinterin sisäistä vuotoa. On kanssa semmonen remontti mitä ei ihan huvikseen lähtisi tekemään.

Joskus jostain poppaskonstista luin että työsylinterin kumiluukusta saisi ruiskastua jotain liukastetta siihen ja näin tein, mutta en kyllä huomannut mitään eroa. Tiedä sitten osuiko edes koko akseliin.
On kokemusta Mk3 Mondeosta 2.0 Duratec HE:stä jossa oli MTX75- vaihteisto ja kylmänä ykkönen meni päälle vain kakkosen kautta käyttämällä. Moottorin korjauksen yhteydessä vaihdoin kytkinpaketin eikä siinä ollut mitään vikaa. Ainoastaan kuiva ja ruosteinen kytkinakseli jossa levy liikkui hyvin huonosti.

Kytkinakselin voitelu niin ettei voiteluaine mene kytkinakselille, on tarpeeton toimenpide. Mihin perustat uskosi pääsylintern vuotoon? Onko kokemusta tuollaisesta korjauksesta?
Mihin se pääsylinteri vuotaisi jos mitään ei tule ulos? Ja vain kylmänä?

Kokeile vaihtaa se pääsylinteri niin sitten saa selville oliko vika siinä. Sehän on helppo homma eikä maksakaan paljoa.
Kuukkelik
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Syys 2015 12:57

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Kuukkelik »

Mk3Mondeo kirjoitti: 08 Helmi 2022 09:43 On kokemusta Mk3 Mondeosta 2.0 Duratec HE:stä jossa oli MTX75- vaihteisto ja kylmänä ykkönen meni päälle vain kakkosen kautta käyttämällä. Moottorin korjauksen yhteydessä vaihdoin kytkinpaketin eikä siinä ollut mitään vikaa. Ainoastaan kuiva ja ruosteinen kytkinakseli jossa levy liikkui hyvin huonosti.

Kytkinakselin voitelu niin ettei voiteluaine mene kytkinakselille, on tarpeeton toimenpide. Mihin perustat uskosi pääsylintern vuotoon? Onko kokemusta tuollaisesta korjauksesta?
Mihin se pääsylinteri vuotaisi jos mitään ei tule ulos? Ja vain kylmänä?

Kokeile vaihtaa se pääsylinteri niin sitten saa selville oliko vika siinä. Sehän on helppo homma eikä maksakaan paljoa.
-20...-30 keleillä turha toivo saada 1,2 tai pakkia suoraan sisään. Kolmosen kautta laitettava ja sekään ei vaihdosta helppoa kuitenkaan tee.


Perustan tämän oman epäilyni lähinnä päättelyn varaan. Jos pääsylinterin männän tiivisteet vuotaisivat, niin sylinteri ei saisi luotua riittävää painetta irroittamaan kokonaan kytkintä. Tätä ongelmaa ilmenee lähinnä pakkaskeleillä, ehkä hiukan plussakeleillä, mutta ei ongelmaksi asti. Tämän kylmänä ongelman ilmeämisen perustelisin, sillä että auto saadaan lämpöiseksi tapahtuu lämpölaajenemista, joka sitten riittäisi vähentämään tätä tiivisteiden vuotoa.

Ja kun pääsylinterin männäntiivisteet vuotavat pääsisi osa hydraulinesteestä oikaisemaan suoraan pääsylinterin paluupuolelle. En tiedä voi olla hiukan kaukaa haettu.


Tälle ongelmalle en ole mitään tehnyt kun en oikein ole saannut minkäänmoista varmistusta että kumpi se näistä olisi. Brittien ford foorumilta löytyy keskustelua tuosta kytkinakselin voitelusta ja pääsylinterien vaihdoista tuohon vaihteiden vaihdon hankaluuteen. Mutta ei sielläkään semmoista selkeää kaavaa näy että mikä olisi ratkaisu. Ainut mikä on selvää niin kytkimenvaihto ei tähän auta.

Mutta voihan tuo olla myös molemmista johtuvaa. 300tkm ajojen verran poljettu pääsylinteri tuskin enää uutta vastaa ja täten ei jaksaisi irroittaa kytkintä kokonaan, koska akseli on ruosteinen ja aiheuttaa ylimääräistä kitkaa.
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Kuukkelik kirjoitti: 08 Helmi 2022 13:34
Mk3Mondeo kirjoitti: 08 Helmi 2022 09:43 On kokemusta Mk3 Mondeosta 2.0 Duratec HE:stä jossa oli MTX75- vaihteisto ja kylmänä ykkönen meni päälle vain kakkosen kautta käyttämällä. Moottorin korjauksen yhteydessä vaihdoin kytkinpaketin eikä siinä ollut mitään vikaa. Ainoastaan kuiva ja ruosteinen kytkinakseli jossa levy liikkui hyvin huonosti.

Kytkinakselin voitelu niin ettei voiteluaine mene kytkinakselille, on tarpeeton toimenpide. Mihin perustat uskosi pääsylintern vuotoon? Onko kokemusta tuollaisesta korjauksesta?
Mihin se pääsylinteri vuotaisi jos mitään ei tule ulos? Ja vain kylmänä?

Kokeile vaihtaa se pääsylinteri niin sitten saa selville oliko vika siinä. Sehän on helppo homma eikä maksakaan paljoa.
-20...-30 keleillä turha toivo saada 1,2 tai pakkia suoraan sisään. Kolmosen kautta laitettava ja sekään ei vaihdosta helppoa kuitenkaan tee.


Perustan tämän oman epäilyni lähinnä päättelyn varaan. Jos pääsylinterin männän tiivisteet vuotaisivat, niin sylinteri ei saisi luotua riittävää painetta irroittamaan kokonaan kytkintä. Tätä ongelmaa ilmenee lähinnä pakkaskeleillä, ehkä hiukan plussakeleillä, mutta ei ongelmaksi asti. Tämän kylmänä ongelman ilmeämisen perustelisin, sillä että auto saadaan lämpöiseksi tapahtuu lämpölaajenemista, joka sitten riittäisi vähentämään tätä tiivisteiden vuotoa.

Ja kun pääsylinterin männäntiivisteet vuotavat pääsisi osa hydraulinesteestä oikaisemaan suoraan pääsylinterin paluupuolelle. En tiedä voi olla hiukan kaukaa haettu.


Tälle ongelmalle en ole mitään tehnyt kun en oikein ole saannut minkäänmoista varmistusta että kumpi se näistä olisi. Brittien ford foorumilta löytyy keskustelua tuosta kytkinakselin voitelusta ja pääsylinterien vaihdoista tuohon vaihteiden vaihdon hankaluuteen. Mutta ei sielläkään semmoista selkeää kaavaa näy että mikä olisi ratkaisu. Ainut mikä on selvää niin kytkimenvaihto ei tähän auta.

Mutta voihan tuo olla myös molemmista johtuvaa. 300tkm ajojen verran poljettu pääsylinteri tuskin enää uutta vastaa ja täten ei jaksaisi irroittaa kytkintä kokonaan, koska akseli on ruosteinen ja aiheuttaa ylimääräistä kitkaa.
Tuota vaihteiden kytkeytymisvikaa voi testata kylmänä pumppaamalla kytkintä ja sitten vasta laittaa vaihdetta päälle.

Usein pääsylinterien vuodot tulevat ulos nesteenä sylinterin takaa eli tässä tapauksessa kuljettajan jalkatilaan.
Kuukkelik
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Syys 2015 12:57

Re: Mondeo mk3 duratec he 2.0 huohotin

Viesti Kirjoittaja Kuukkelik »

Kiinan tuliaiset saapuivat alkuviikosta ja tänään ähersin tuon imusarjan kanssa. Imusarja nyt kiinni uuden pc(v) venttiilin ja huohotinletkun kanssa. Kiinanletku oli jonkinverran alkuperäistä pienempi ulkohalkaisijaltaan. Sisähalkaisija oli luultavammin sama, sillä helposti meni paikalleen. Ohessa muutama kuva.

Kuva
Kuva



Kuva
Läppien akseli hyvässä kunnossa niinkuin faceliftissä kuuluukin olla.


Kuva
Ykköspytyn läpän runko


Kuva
Kakkospytyn läpän runko

Kolmos- ja nelospytyn läppien rungoissa oli vain pientä välystä.


Perään vielä ECU:n oppejen nollaus ja hienosti rupesi kone käymään jälleen kerran. Eikä enää kuulu ylimääräisiä kalinoita, kun nuo läppien paikat vaihtoi päikseen.

Kiitoksia linkeistä ja hyvistä neuvoista vielä kerran!


Seuraavaksi pitänee ottaa selvittelyyn tuo vaihteiden kytkeytymis ongelma. Kytkimen pumppaaminen ei helpota vaihteiden kytkeytymistä. Vaihde kytkeytyy sisään nytkäyttäen autoa.

Mahdollisia vikakohteita keksin tuolle:

Kytkinakseli ruosteessa
Kytkimen pääsylinteri
Kytkimen työsylinteri
Vastaa Viestiin