Focus MK4 latausongelmat
Re: Focus MK4 latausongelmat
Varmaankin sillä haetaan laskennallisesti saatavissa olevaa päästöjen vähennystä joka antaa etuja auton hintaan ja valmistajalle, sekä yritetään saada S/S tekniikan ja suuren elektroniikkamäärän kuormittamaa akkua kestämään pitempään.
Haaveilu kymmenien vuosien taakse silloin kun ransussa suurin lisäkuorma oli tupakansytyttimeen kytketty kännykkälaturi ja lisäpitkät on edelleenkin turhaa, wanhoille autoille on oma palstansa.
Haaveilu kymmenien vuosien taakse silloin kun ransussa suurin lisäkuorma oli tupakansytyttimeen kytketty kännykkälaturi ja lisäpitkät on edelleenkin turhaa, wanhoille autoille on oma palstansa.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK4 latausongelmat
Joo...no ransussa matkamökki päällä joka ottaa virtaa enempi kuin focuksen elektroniikka kun jääkaappi, invertterit yms päällä ajon aikana...ja takana lisänä 200Ah akkuja latauksessa.
Päästöjen tähden tehdään ihmeellisiä asioita. Ja ihme ettei suuri autonvalmistaja saa asiaa kuntoon.
Päästöjen tähden tehdään ihmeellisiä asioita. Ja ihme ettei suuri autonvalmistaja saa asiaa kuntoon.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Kuka niin sanoo ettei saa kuntoon? Mitä lie muutama miljoona toimivaa Focusta maailmassa ja Suomessa sata joissa webasto ei aina toimi, ei niitä varmaan kiinnosta paskan vertaa koko asia.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑30 Joulu 2021 16:09
Päästöjen tähden tehdään ihmeellisiä asioita. Ja ihme ettei suuri autonvalmistaja saa asiaa kuntoon.
Re: Focus MK4 latausongelmat
On noita viallisia aika paljon muissakin maissa. Esimerkiksi Saksalaisessa motor-talk keskustelupalstalla on todella pitkä viestiketju ongelmista.EeroH kirjoitti: ↑30 Joulu 2021 17:25Kuka niin sanoo ettei saa kuntoon? Mitä lie muutama miljoona toimivaa Focusta maailmassa ja Suomessa sata joissa webasto ei aina toimi, ei niitä varmaan kiinnosta paskan vertaa koko asia.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑30 Joulu 2021 16:09
Päästöjen tähden tehdään ihmeellisiä asioita. Ja ihme ettei suuri autonvalmistaja saa asiaa kuntoon.
Kyllä nämä silti tosiaan kuntoon taitaa saada ainakin oman kokemuksen mukaan. Harmillisen paljon taitaa korjaus olla huoltoliikkeestä kiinni, että kiinnostaako niitä. Itsellä ei onneksi tarvinnut kuin kaksi liikettä kokeilla. Toinen liike teki mielestäni kaikkensa, vaikka siihenkin meni usea yritys, että saatiin kunnolla toimiva systeemi. Kaikki on nyt pelannut nelisen kuukautta, vaikka etätyöt ja vanhempainvapaat, jolloin pätkäajoa ja runsasta Webaston käyttöä ollut. Ja ei, en lataile ylimääräisiä, auto hoitaa itse latailut.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Re: Focus MK4 latausongelmat
Olisko vielä jotain eroa toimivuudessa bensa / diesel?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus MK4 latausongelmat
Näin talvella kannattaa kuitenkin muistaa latausjännitteen lämpötilakompensointi. Arvot ilmoitetaan +25 C. Nollankelissä täytyy lisätä puolisen volttia ja kovalla pakkasella vähintään voltti.
Pakkasella ei 14,4 V lataa juuri mitään, ylläpitojännite lähinnä.
Tämä siis ihan noin yleensä.
Pakkasella ei 14,4 V lataa juuri mitään, ylläpitojännite lähinnä.
Tämä siis ihan noin yleensä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ei taaskaan ollut virtaa tarpeeksi.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus MK4 latausongelmat
Meillä Focus pelasi about pari kuukautta bms sensorin vaihdon jälkeen. Nyt pakkasilla yritin käynnistää webastoa, mutta ei lähtenyt tulille. Huoltoon 4 kerran ja akussa kuulemma 50% virtaa, mutta akku muuten kunnossa. Suosittelivat ylläpitolaturia muuta ei ole tehtävissä. Luovutin ja kotona nappasin bms anturista johdon pois ja nyt on pelannut moitteettomasti siitä lähtien.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Olen pitänyt wifiä pois päältä koko ajan ja kertaakaan ei ole tapahtunut noita kummallisia 10% varaustilan pudotuksia.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑03 Joulu 2021 10:14 Otin autosta wifin pois päältä ja nyt tuntuu kuin akun valvota kalibroituisi vähän isompiin lukemiin.
On koko ajan ollut epäilys, että auto touhuaa yöllä netissä salaa jotain arveluttavaa.
Täytyy seurata vaikuttaako tämä niihin outoihin 10% varaustilan putoamisiin.
Yks päivä ajelin useita lyhyitä pätkiä ja syömään mennessä tarkastin varaustilan: 84%
Puolen tunnin ruokailun jälkeen katsoin uudelleen: 71%
Auto seisoi ovet lukossa pihassa tuon puolituntisen.
Ei ole oikein uskottavaa, että puolessa tunnissa hukataan 13% akun varaustilasta. Siis lähes 10Ah.
Se tarkoittaisi, että johonkin on valunut koko tuon ajan noin 20A virtaa.
Nyt kun on taas ollut useamman päivävän ajamattomuuksia ja myös pakkasia niin autoa on tullut pidettyä roikan päässä ennen ajoon lähtöä.
Varaustila on keikkunut koko ajan 80-92% haarukassa.
Nyt voisi varovasti veikata, että wifin päällä pitämisellä ja huonolla kentällä voi olla yhteyttä akun varaustilan käyttäytymiseen.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Kovilla pakkasilla se kunnon akkulaturi pellin alle yöksi niin jopa on virtaa,jos ei ole niin akku sökö ja vaihtoon.
Ylläpitolaturit on mitä on ja jos akku jo iäkäs ei se enää auta,itelläkin pimeni yksi akku kesällä ja nyt talvella toinen vaikka kunnon laturilla välillä latailin,akku kun on kypsä niin sitä ei tekohengitellä.
Ylläpitolaturit on mitä on ja jos akku jo iäkäs ei se enää auta,itelläkin pimeni yksi akku kesällä ja nyt talvella toinen vaikka kunnon laturilla välillä latailin,akku kun on kypsä niin sitä ei tekohengitellä.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Seurailin pitkästä aikaa latausta forscanilla ja tänään näin ensimmäisen kerran vilauksen siitä, miten Fordin insinöörit on tuon halunnut toimivan. Nyt oli ensimmäisen kerran agm:n asennuksen jälkeen riittävän valoisaa ja lämmintä, että fast regen aktivoitui. 87% kohdalla lataus loppui ja aktivoitui aina kun nosti jalan kaasulta. Tarkkailin akkuun meneviä virtoja ja parhaimmillaan näin 76A latausvirran moottorijarrutuksessa. Yleisestikin oli 40-60A sen aikaa kun hidastelua kesti. Yllättävän hyvin pysyi 85-86% alueella kaupungissa, maantiellä sitten vajosi 84% jolloin normaali lataus aktivoitui taas. Jos tavoite olisi alkuperäinen 80%, voisin kuvitella, että hetkellinen latausvirta voisi olla vielä tuotakin suurempi johtuen paremmasta vastaanottokyvystä vajaammalla latauksella.
Sehän tuossa on jännä, että efb:tä ei edes suositella autoihin joissa on jarrutusenergian talteenotto vaan ainakin varta suosittelee agm:ää.
Vartan sivuilla sanotaan EFB:stä näin:
"Ihanteellinen Start-Stop-ajoneuvoihin, joissa ei ole jarrutusenergian talteenottoa, ja ajoneuvoihin, joissa on runsaampi energiankulutus tiukemman ajoaikataulun tai lukuisien lisävarusteiden vuoksi"
Sehän tuossa on jännä, että efb:tä ei edes suositella autoihin joissa on jarrutusenergian talteenotto vaan ainakin varta suosittelee agm:ää.
Vartan sivuilla sanotaan EFB:stä näin:
"Ihanteellinen Start-Stop-ajoneuvoihin, joissa ei ole jarrutusenergian talteenottoa, ja ajoneuvoihin, joissa on runsaampi energiankulutus tiukemman ajoaikataulun tai lukuisien lisävarusteiden vuoksi"
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Noi 40-60A latausvirrat on kyllä kadehtittavia. EFB:n kanssa olen nähnyt maksimissaan 25-30A vastaavassa tilanteessa.Tapiiri kirjoitti: ↑05 Helmi 2022 21:01 Seurailin pitkästä aikaa latausta forscanilla ja tänään näin ensimmäisen kerran vilauksen siitä, miten Fordin insinöörit on tuon halunnut toimivan. Nyt oli ensimmäisen kerran agm:n asennuksen jälkeen riittävän valoisaa ja lämmintä, että fast regen aktivoitui. 87% kohdalla lataus loppui ja aktivoitui aina kun nosti jalan kaasulta. Tarkkailin akkuun meneviä virtoja ja parhaimmillaan näin 76A latausvirran moottorijarrutuksessa. Yleisestikin oli 40-60A sen aikaa kun hidastelua kesti. Yllättävän hyvin pysyi 85-86% alueella kaupungissa, maantiellä sitten vajosi 84% jolloin normaali lataus aktivoitui taas. Jos tavoite olisi alkuperäinen 80%, voisin kuvitella, että hetkellinen latausvirta voisi olla vielä tuotakin suurempi johtuen paremmasta vastaanottokyvystä vajaammalla latauksella.
Sehän tuossa on jännä, että efb:tä ei edes suositella autoihin joissa on jarrutusenergian talteenotto vaan ainakin varta suosittelee agm:ää.
Vartan sivuilla sanotaan EFB:stä näin:
"Ihanteellinen Start-Stop-ajoneuvoihin, joissa ei ole jarrutusenergian talteenottoa, ja ajoneuvoihin, joissa on runsaampi energiankulutus tiukemman ajoaikataulun tai lukuisien lisävarusteiden vuoksi"
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Virranhallinta ei näköjään tykkää kun ilmat lämpeää. S&S lopetti toiminnan syy akun lataus. Koko talven ois toiminut ilman latausta vaikka käytti aamulla ja illalla webastoa. Meinasin jo laittaa että nyt vihdoin toimii mutta ei näköjään vieläkään. 

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus MK4 latausongelmat
Juu ei.
Ei ollut äsken webastolle virtaa vaikka välillä toimi kovenmmillakin pakkasilla ja pidemmän seisonnan jälkeen.
Paska mikä paska.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Olen tehnyt saman havoinnon että laskennallinen varaustila luistaa alaspäin lämpimillä ilmoilla.
Pakkasjaksolla keikuttiin yli 90% lukemissa mutta nyt 75% huitteilla.
Kaikki toimii mutta hyvin harvoin ja vasta pitkien ajomatkojen aikana latausjännite putoaa maksimista.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ja juuri kun pääsin moittimasta niin tilanne onkin päinvastainen.
Olin viikon lapissa ja autolla ajettiin sinä aikana kaksi kertaa.
Ovia tietysti auottiin ja auton järjestelmiä heräteltiin siiä touhutessa.
Viikon puolivälissä kun kävin kaupassa niin katsoin uteliaisuuttani lataustilanteen. Se oli ajamattomuudesta ja touhuamisesta huolimatta 74% ja sen 100km reissun aikana nousi 79% lukemaan.
Taas muutaman päivän ajamattomuus ja sen jälkeen kotimatka. Lähdössä 73% ja kotona 84%
Nyt ajon jälkeisenä aamuna systeemi oli kalibroitunut lukeaan 86%
Mikähän sen nyt tuli?
Yöpakkasia lukuunottamatta lämpötila on ollut reilusti plussalla.
Olin viikon lapissa ja autolla ajettiin sinä aikana kaksi kertaa.
Ovia tietysti auottiin ja auton järjestelmiä heräteltiin siiä touhutessa.
Viikon puolivälissä kun kävin kaupassa niin katsoin uteliaisuuttani lataustilanteen. Se oli ajamattomuudesta ja touhuamisesta huolimatta 74% ja sen 100km reissun aikana nousi 79% lukemaan.
Taas muutaman päivän ajamattomuus ja sen jälkeen kotimatka. Lähdössä 73% ja kotona 84%
Nyt ajon jälkeisenä aamuna systeemi oli kalibroitunut lukeaan 86%
Mikähän sen nyt tuli?
Yöpakkasia lukuunottamatta lämpötila on ollut reilusti plussalla.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Nyt sitten taas sekaisin kuin itänaapurin kutsuntatoimisto.
S/s ei toimi eikä webasto mene päälle. Syy: akun latautuminen.
Mutta akun varauslukema heiluu 80-85% välillä.
S/s ei toimi eikä webasto mene päälle. Syy: akun latautuminen.
Mutta akun varauslukema heiluu 80-85% välillä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Täällä puhutaan % ei koskaan paljon se jännite akussa on.Antaisi mulle ainakin paremman kuvan että akku on heikossa hapessa tai lataus ei vain toimi kuten 1969 Cortinassa. Appiukko osti sellaisen uutena laturin valo paloi jo kun ajoi uutena pihaan.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 06 Helmi 2022 22:04
Re: Focus MK4 latausongelmat
-69 Cortinassa oli tasavirtalaturi. Latauksen merkkivalon kuuluikin palaa tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla.
Ex Cortina GT-65
Ex Cortina -69
Ex Granada Coupé 3.0V6 GXL -75
Ex Fiesta XR2 -88
Ex Cortina -69
Ex Granada Coupé 3.0V6 GXL -75
Ex Fiesta XR2 -88
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Tästä on puhuttu aika monta kertaa ennenkin.
Prosenteista väännetään siksi, että nämä autot on ohjelmoitu pelaaman prosenteilla.
Kannattaa lueskella tätä ketjua alkupäästä niin valkenee.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Kyllä siinä paloi kierroksilla myös. Yrittivät sitä kirjata mutta sehän oli turhaa kun Lucas oli sähköt rakentanut. Kuulemma vasta sammui kun auto vaihtuLännen Lada kirjoitti: ↑25 Syys 2022 13:14-69 Cortinassa oli tasavirtalaturi. Latauksen merkkivalon kuuluikin palaa tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus MK4 latausongelmat
Höpö höpö. Olen ajanut Mk2 Cortinoilla lähes 300 000km ja siitä merkittävän ajan 25A tasavirtalaturilla. Virta riitti kesäaikaan hyvin eikä latauksen merkkivalo palanut tyhjäkäynnillä kuin silloin kun paljon sähkölaitteita oli päällä. Kierroksilla ei koskaan.Renee kirjoitti: ↑25 Syys 2022 18:25Kyllä siinä paloi kierroksilla myös. Yrittivät sitä kirjata mutta sehän oli turhaa kun Lucas oli sähköt rakentanut. Kuulemma vasta sammui kun auto vaihtuLännen Lada kirjoitti: ↑25 Syys 2022 13:14
-69 Cortinassa oli tasavirtalaturi. Latauksen merkkivalon kuuluikin palaa tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla.
Ongelmia tuli pääasiassa vasta sitten kun ajovaloumpiot vaihtuivat hehkulankapolttimoista Hellan halogeeniumpioiksi. Silloinkin vasta talvella.
Lopullinen ratkaisu virtaongelmiin tuli kun vaihtoi tilalle Escortin Kent-koneen vaihtovirtalaturin (35A, myöhemmin 45A) plus lohkoon tulevan alkuperäiskiinnikkeen.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Veteraaniautokeskustelut sinne minne ne kuuluvat, kiitos ...
Re: Focus MK4 latausongelmat
Joo kaikki veteraani keskustelut voisi siivota pois tästä ketjusta.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024