Muuta dramaattista vikaa ei juuri ollut, kuin sytytyspuolan ja -tulppien välissä jotain tai kaasarin säädöt/kulumat. Muitakin vikoja oli, useimmiten matka jotenkin jatkui yleensä niistä huolimatta. Nykyisin jos on bitti vinossa, niin hinuri tarvitaan.Renee kirjoitti: ↑18 Marras 2021 18:00 Muistatteko aikaa jolloin ei ollut nettiä. Autot huolettiin omin avuin siinä kotikonnuilla. Apuna jos oli vaikearasti tälläinen opus. Joskis yksinkertaista tekniikka oli autot. Tämäkin auton kytkimen vaihto. Kytkinlevy 50 markkaa ja aikaa alle tunti.
https://aijaa.com/ZzqHXN
Totta vai tarua?
Re: Totta vai tarua?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Totta vai tarua?
Muistan hyvässä ja pahassaRenee kirjoitti: ↑18 Marras 2021 18:00 Muistatteko aikaa jolloin ei ollut nettiä. Autot huolettiin omin avuin siinä kotikonnuilla. Apuna jos oli vaikearasti tälläinen opus. Joskis yksinkertaista tekniikka oli autot. Tämäkin auton kytkimen vaihto. Kytkinlevy 50 markkaa ja aikaa alle tunti.
https://aijaa.com/ZzqHXN


Mutta toisaalta aika pitkälle näitä modernejakin autoja laittaa taivasalla



Korinruostekorjauksia/maalausta viimr kesältä.


Takajarru ja laakeriremppa, viime kesältä.

Alapallonvaihto/tukivarren irroitus -19 syksyltä.


Jakopään remppa toissa keväältä, 281tkm kohdalla, nyt mittarissa 317tkm, ja lämää annettu huolella.

Tässä vaihtui viime keväällä kytkinkamat, auto puoliksi ulkona ja pukit vaan etupäässä, kässäri tiukasti ylhäällä

Välillä ajatellu jos hommais halvalla (jos vaan löytäis) jonku 1.2 Puretec koneella olevan pösön, samalla lailla öljyssä uiva hihna kuin ecoboostissa, mutta ajoitustyökalut vaan 50e ja Diagboxia tukeva OBD-työkalu alta 200e, ja oispahan hauska kiusata 1.0 Fiestoja kaupungissa

Yhtä kaikki, hyvät puitteet helpottaa auton laittoa, mutteivat ole mitenkään välttämättömyys

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Kivoja noi puhelinmyyjät ne ei tunne suomenkielestä sanaa ei. Työtään nekin tietysti tekee mutta toi asenne voisi olla eri vähän. Oltiin myymässä pöytätietsikkaan liittymää . Jos vanha toimii hyvin niin turha sitä yli 20 € kuukaudessa sijoittaa lisää samaan juttuun.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Tulipas todistettua, aiemman postauksen Focuksella, että lukottoman etuvedonkin saa näillä keleillä oikaistua/pelastettua kuolleesta kulmasta 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Tuli todistettua että ikä ja ajokortti pitäisi laittaa tarkempaan syyniin. Vaikka ajokoe että ne ajotaito on tallella ja voi liikkua turvallisesti liikenteessä. Tämä vain tuli mieleen kun tyttären Volvon keulaan törmäsi 90 vuotias mieshenkilö jolle oli myönnetty 5 vuoden ajo-oikeus. Automaattiauto ja meni jarru ja kaasupolkimet vähän sekaisin ja jysäytti Volvon keulaan .Onneksi ei tullut henkilövahinkoja törmääjän henkilöauto lunastukseen Volvoon etupuskurin vaihto. Tyttären aviomies joutui hoitamaan noi vakuutusjutut törmääjän puolesta kun se ei onnistunut muuten .Eikä toi korjailu ala ellei vahinkoilmoitusta ole vahingon aiheuttajaa tehnyt. Muistakaa kun menette autokauppaan että ihmisellä on vain yksi henki jota kannattaa suojella.
Turvallista matkaa
Turvallista matkaa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Hyvä Renee, sait kerrottua elämäsi tarinan...Renee kirjoitti: ↑17 Joulu 2021 14:28 Tuli todistettua että ikä ja ajokortti pitäisi laittaa tarkempaan syyniin. Vaikka ajokoe että ne ajotaito on tallella ja voi liikkua turvallisesti liikenteessä. Tämä vain tuli mieleen kun tyttären Volvon keulaan törmäsi 90 vuotias mieshenkilö jolle oli myönnetty 5 vuoden ajo-oikeus. Automaattiauto ja meni jarru ja kaasupolkimet vähän sekaisin ja jysäytti Volvon keulaan .Onneksi ei tullut henkilövahinkoja törmääjän henkilöauto lunastukseen Volvoon etupuskurin vaihto. Tyttären aviomies joutui hoitamaan noi vakuutusjutut törmääjän puolesta kun se ei onnistunut muuten .Eikä toi korjailu ala ellei vahinkoilmoitusta ole vahingon aiheuttajaa tehnyt. Muistakaa kun menette autokauppaan että ihmisellä on vain yksi henki jota kannattaa suojella.
Turvallista matkaa
On tytär, jolla on Volvo ja kolaroi..
Ja sillä sankari mies..
Ja menkää autokauppaan ostamaan Volvo, jos tytär ei osaa väistää muita tiellä liikkujia..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Totta vai tarua?
Raskaana oleva tytär vielä että semmoista tällä kertaa.
Tyttären auto oli pysähdyksissä kun tämä kuski ajoi päälle. Onneksi.
Tyttären auto oli pysähdyksissä kun tämä kuski ajoi päälle. Onneksi.
Viimeksi muokannut Renee, 17 Joulu 2021 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Tuo on kyllä niin totta. Toinen tapaus jatkoksi. Yli 80 vuotiaalla mieshenkilöllä alkoo esiintyä poissaolokohtauksia. Nuori sijainen terveyskeskuksessa sanoi heti, että on epilepsian tunnusmerkkejä. Siitä ajokieltoa ja neurologille. Kokenut ja arvostettu neurologi tutki ja sanoi, että ei mitään vikaa, ratin taakse voi mennä vaikka heti.
Meni pari kuukautta, ajokielto päättyi, eikä mennyt kauaa, kun uusi kohtaus tuli, nyt ratin takana. Kädet jäykistyi rattiin, kaasu pohjaan: Tieltä pyörätielle, jota 50 m, siitä nurmikolle ja puuta päin. Pappa oli melkein kunnossa, auto lunastukseen, puu jouduttiin lopettamaan...
Kylmää oikein ajatuskin esin. ryhmästä lastentarhalaisia kevyen liikenteen väylällä....Onneksi ei ollut ketään missään.
Pidetään huolta toisistamme ja etenkin iäkkäistä. Lääkärikin on vain ihminen.
Meni pari kuukautta, ajokielto päättyi, eikä mennyt kauaa, kun uusi kohtaus tuli, nyt ratin takana. Kädet jäykistyi rattiin, kaasu pohjaan: Tieltä pyörätielle, jota 50 m, siitä nurmikolle ja puuta päin. Pappa oli melkein kunnossa, auto lunastukseen, puu jouduttiin lopettamaan...
Kylmää oikein ajatuskin esin. ryhmästä lastentarhalaisia kevyen liikenteen väylällä....Onneksi ei ollut ketään missään.
Pidetään huolta toisistamme ja etenkin iäkkäistä. Lääkärikin on vain ihminen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Totta vai tarua?
Hienoa, että sait sankarillisesti tulkittua elämän realiteetteja... Itsenäisyyspäivän mitalien jako meni jo, mutta uusia on tulossa.tursas kirjoitti: ↑17 Joulu 2021 16:46Hyvä Renee, sait kerrottua elämäsi tarinan...Renee kirjoitti: ↑17 Joulu 2021 14:28 Tuli todistettua että ikä ja ajokortti pitäisi laittaa tarkempaan syyniin. Vaikka ajokoe että ne ajotaito on tallella ja voi liikkua turvallisesti liikenteessä. Tämä vain tuli mieleen kun tyttären Volvon keulaan törmäsi 90 vuotias mieshenkilö jolle oli myönnetty 5 vuoden ajo-oikeus. Automaattiauto ja meni jarru ja kaasupolkimet vähän sekaisin ja jysäytti Volvon keulaan .Onneksi ei tullut henkilövahinkoja törmääjän henkilöauto lunastukseen Volvoon etupuskurin vaihto. Tyttären aviomies joutui hoitamaan noi vakuutusjutut törmääjän puolesta kun se ei onnistunut muuten .Eikä toi korjailu ala ellei vahinkoilmoitusta ole vahingon aiheuttajaa tehnyt. Muistakaa kun menette autokauppaan että ihmisellä on vain yksi henki jota kannattaa suojella.
Turvallista matkaa
On tytär, jolla on Volvo ja kolaroi..
Ja sillä sankari mies..
Ja menkää autokauppaan ostamaan Volvo, jos tytär ei osaa väistää muita tiellä liikkujia..
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Totta vai tarua?
Kyllähän sitä vanhemmalla väellä tuntuu menevän muutakin kuin polkimet sekaisin, kerran joku pappa ajoi Lada Samaralla tässä keskustassa liikkennevaloista vastaantulijan puolelta liikenteenjakajaa
Tietysti sivulla maaseudulla voi olla hankalaa aina hommata jostain kyyti kauppareissulle, niin lähdetään sitten itse kokeilemaan vieläkö ajaminen onnistuu..
Mutta mutta.. toi polkimien sekaisin meno automaatissa... Tuntuu että nuoremmallakin väellä se näkyy tapahtuvan, joka vähän hämmästyttää, kun itse jarrutan vasemmalla ihan manuaali vaihteisillakin vehkeillä ja lyön pienempää pykälää heel&toe:lla eli varpaat oikeesta jalasta jarrulla ja kantapäällä välikaasu, eikä mee polkimet sekaisin. Mä en ees oikeestaan ajattele lukihäiröisenä että vasen vai oikee poljin vaan jarru kun pitää himmata, ihan sama kumpi jalka tuntuu paremmalta jne. Nykypäivän dual clutch-lootilla on sitten flat shiftannu kiihdytyksissä, ja jarruttanu vasurilla paitsi jos pitää kokonaan pysäyttää auto tai peruutella parkkiksella
Toki nämä autot joissa kaasuläppä sähköinen, ovat siitä kimurantteja etteivät anna sitoa, eli kaasuläppä menee kiinni jos painat yhtä aikaa jarrua ja kaasua, etuvedoissa tämä vähän tympeää, takaveto tuntuu kääntyvän kyllä ilmankin sitomista

Mutta mutta.. toi polkimien sekaisin meno automaatissa... Tuntuu että nuoremmallakin väellä se näkyy tapahtuvan, joka vähän hämmästyttää, kun itse jarrutan vasemmalla ihan manuaali vaihteisillakin vehkeillä ja lyön pienempää pykälää heel&toe:lla eli varpaat oikeesta jalasta jarrulla ja kantapäällä välikaasu, eikä mee polkimet sekaisin. Mä en ees oikeestaan ajattele lukihäiröisenä että vasen vai oikee poljin vaan jarru kun pitää himmata, ihan sama kumpi jalka tuntuu paremmalta jne. Nykypäivän dual clutch-lootilla on sitten flat shiftannu kiihdytyksissä, ja jarruttanu vasurilla paitsi jos pitää kokonaan pysäyttää auto tai peruutella parkkiksella

Toki nämä autot joissa kaasuläppä sähköinen, ovat siitä kimurantteja etteivät anna sitoa, eli kaasuläppä menee kiinni jos painat yhtä aikaa jarrua ja kaasua, etuvedoissa tämä vähän tympeää, takaveto tuntuu kääntyvän kyllä ilmankin sitomista

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Tässä ketjussa kun nyt pohditaan asioista laidasta laitaan niiiiiiiiin.. Poikkeuksellisesti hämmästelen minäkin nyky liikennekulttuuria, jos erotellaan terve kaahaaminen ja ei-niin-terve kaahaaminen. Ajelin toissa iltana ompulla, kun sato tuoretta lunta keskustaan, kun pyörin TB:n liikenneympyrän sivuluisussa, niin mun perään lähti E39 ja E46 farkku-bemarit, äänestä päätellen turbo-dieseleitä, jatkoin samoilla ajolinjoilla joo
, mutta kun vilkuilin peileihin näkyi bemari kyntävän taajamassa vastaan tulijan kaistan penkkaa, toisinaan 70 vauhdissa
Ja teki sitä aika jatkuvaan eli siis keula vastaan tulijan kaistalla ja perä saman puolen penkassa. Vaikka vedinkin tahattomasti tätä linttaletkaa, vaikutti tuo ajaminen hieman vaaralliselta. Toki ko. bemari on ulkoapäin aika rujossa kunnossa eli ei väliä jos kolisee vähän, toivottovasti kuskilla kuitenkin ranteita pitää auto jatkossakin tiellä ja olla osumatta muihin?


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Eikös se käytäntö ole että kuljettajan pitää hallita ajoneuvonsa joka tilanteessa. Kun noita nokkakolareita ja tieltäsuistumisia on aika paljon luettavissa. Monesti ainakin nuorempi väestö tuntee itsensä kuolemattomaksi voi tehdä noita järjettömiä juttuja onko liikenteessä vai jossain muualla.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Nuorilla on kautta aikain ollu se mieli että eihän mulle mitään sattua voi,täysin normaali ilmiö ennen kun alkaa tulla sitä omaa perhettä kuvioihin ja aletaan varomaan ajamista syystä.
Joillain se teini ikä jatkuukin sitten siihen asti kunnes kuolema erottaa tai terveys menee.
Joillain se teini ikä jatkuukin sitten siihen asti kunnes kuolema erottaa tai terveys menee.
Re: Totta vai tarua?
Vähän ajansisällä 4 ihmistä on kuollut Syy kuljettaja menetti auton hallinnan. Karua luettavaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Ikävää luettavaa, mutta noihan on kaikki sattunu ohitustilanteessa, uskoakseni juuri se pahamaineinen keskipolanne urien välissä on aiheuttanut snap oversteer- tyylisien pidon menetyksen, jonka seurauksen hallinta on menetetty. Itselle toki snap oversteerkin on ollut helposti korjattavissa, ksoka auto on niin hyvin tasapainossa eikä ole luistoestoa joka alkaisi potkia vastaan eli mun tarvii vaan korjata sen verran mitä auto on irti tiestä, eikä muuta ylimääräistä. Arvatenkin uudemmissa autoissa kun urat vie, tulee sekaannus kun ajovakautus korjaa autoa yhteen suuntaan ja kuski toiseen, jolloin tilanne vaan pahenee soutamisen muodossa, olkookin sitten että joissa tilanteissa esim. väistö, saattaa ajoavusteet auttaakin, jos tie liukas, mutta tasainen.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Totta vai tarua?
Kerran on tullut nähtyä tilanne jossa ajonvakautus on auttanut selkeästi.
Olin ajelemassa toiseen suuntaan ja vastaan tuli jono josta yks volkkari passatti lähti ohitukseen.
Katselin jo heti että onpa rohkeä temppu kun sellanen runsas 5cm loskaa keskivallissa joka pitää ylittää.
Auto pääsi siihen loskaan ja siihen loppu kiihtyminen...alkoi heilahdella ja yht äkkiä otti oikeen isomman peräliu'un katselin että nyt on kulma sellainen että rupesin ite katsomaan mistä mahtuu väistämään kun kohta tulee kylki edellä nokkaan....totesin ettei mistään...kaks kaidetta, ohitettava tai ohittaja oli vaihtoehtoisia törmäyskohtia....
Mutta yhtäkkiä se auto suorastaan heitettiin suoraan oikeaan etenemissuuntaan. Eli suurella todennäköisyydellä ajovakavuuden hallinta systeemi pelasti. Ratti tuskin olisi kääntynyt tarpeeksi. Joten hallinta systeemille
Olin ajelemassa toiseen suuntaan ja vastaan tuli jono josta yks volkkari passatti lähti ohitukseen.
Katselin jo heti että onpa rohkeä temppu kun sellanen runsas 5cm loskaa keskivallissa joka pitää ylittää.
Auto pääsi siihen loskaan ja siihen loppu kiihtyminen...alkoi heilahdella ja yht äkkiä otti oikeen isomman peräliu'un katselin että nyt on kulma sellainen että rupesin ite katsomaan mistä mahtuu väistämään kun kohta tulee kylki edellä nokkaan....totesin ettei mistään...kaks kaidetta, ohitettava tai ohittaja oli vaihtoehtoisia törmäyskohtia....
Mutta yhtäkkiä se auto suorastaan heitettiin suoraan oikeaan etenemissuuntaan. Eli suurella todennäköisyydellä ajovakavuuden hallinta systeemi pelasti. Ratti tuskin olisi kääntynyt tarpeeksi. Joten hallinta systeemille

Re: Totta vai tarua?
Onhan niitä tilanteita toki joissa ESP auttaa, mutta kuten todettua pitäisi osata mukauttaa ajotyyli siihen, ettei taistele järjestelmää vastaan. Jotenkin itse en osaa luottaa järjestelmiin, toisinaan edes ABS:iin. Piti kerran väistää rekan perävaunua, kun loppui jarrumatka, vastaan tulijan kaistalla oli tyhjää niin vältin sinne varman perään ajon, jostain kumman syystä jalka nousi jarrulta väistön liikkeen ajaksi, vaikka ABSeillahan saisi polkimella seisoa ohjaamisen aikanakin.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑14 Tammi 2022 11:02 Kerran on tullut nähtyä tilanne jossa ajonvakautus on auttanut selkeästi.
Olin ajelemassa toiseen suuntaan ja vastaan tuli jono josta yks volkkari passatti lähti ohitukseen.
Katselin jo heti että onpa rohkeä temppu kun sellanen runsas 5cm loskaa keskivallissa joka pitää ylittää.
Auto pääsi siihen loskaan ja siihen loppu kiihtyminen...alkoi heilahdella ja yht äkkiä otti oikeen isomman peräliu'un katselin että nyt on kulma sellainen että rupesin ite katsomaan mistä mahtuu väistämään kun kohta tulee kylki edellä nokkaan....totesin ettei mistään...kaks kaidetta, ohitettava tai ohittaja oli vaihtoehtoisia törmäyskohtia....
Mutta yhtäkkiä se auto suorastaan heitettiin suoraan oikeaan etenemissuuntaan. Eli suurella todennäköisyydellä ajovakavuuden hallinta systeemi pelasti. Ratti tuskin olisi kääntynyt tarpeeksi. Joten hallinta systeemille![]()
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Niihän se on että vaikka autossa on mikä tekniikka niin kuski päättää penkillä kuinka autolla ajetaan. Samoin kannattaako lähteä ohittamaan tällä vallitsevalla ajokelillä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Taas kunnon lobbausta Ylen uutisissa:
Kuvateksti: JH on säästänyt rahaa, kun hän vaihtoi dieselin sähköön.
Eli vaihtamalla Teslaan säästää rahaa. Ei mulla mitään täyssähköautoja vastaan ole, päinvastoin. Mutta millähän laskelmalla Teslan hankkiminen on rahan säästämistä?
Koko juttu:
https://yle.fi/uutiset/3-12274015
Kuvateksti: JH on säästänyt rahaa, kun hän vaihtoi dieselin sähköön.
Eli vaihtamalla Teslaan säästää rahaa. Ei mulla mitään täyssähköautoja vastaan ole, päinvastoin. Mutta millähän laskelmalla Teslan hankkiminen on rahan säästämistä?
Koko juttu:
https://yle.fi/uutiset/3-12274015
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Totta vai tarua?
Elikkäs porukalla maksetaan 2k€ henkilölle joka aprikoi pystyykö ostamaan yli 48k€ auton... Well thaaaat makes senseMiten ihmisiä tuetaan sähköautojen hankinnassa?
– Tämän vuoden alusta jatkettiin yksityisille ihmisille Traficomista (siirryt toiseen palveluun) myönnettävää 2 000 euron tukea uuden, enintään 50 000 euroa maksavan täyssähköauton hankintaan tai pitkäaikaisvuokraamiseen vähintään kolmen vuoden ajaksi. Tämän rinnalle on tullut myös uusi sähkö- ja kaasupakettiautojen hankintatuki. Lisäksi sähkökuorma-autoille tuli vuoden 2022 alusta uusi hankintatuki ja kaasukuorma-autojen tukea jatketaan. Niissä summa vaihtelee sen mukaan, minkä kokoisesta autosta on kyse. Isosta sähkökuorma-autosta voi saada tukea jopa 50 000 euroa, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) liikenneneuvos Saara Jääskeläinen.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Monesti nämä laskelmat on sellaiset jonka tilaaja haluaa esittää. Suomi on kylmä ja harvaan asuttu maa. Välimatkat on pitkiä jos noustaan vähän ylemmäs sinne pohjoisen suuntaan. Tässä esimerkki joku noita juttuja myös uskoo.
Ostajan tavoittelema lähes kymppitonnin bensansäästö hupeni hetkessä – dokumentit todistivat selvän ongelman https://www.is.fi/autot/art-2000008545892.html
Ostajan tavoittelema lähes kymppitonnin bensansäästö hupeni hetkessä – dokumentit todistivat selvän ongelman https://www.is.fi/autot/art-2000008545892.html
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Noita pankkihuijauksia on lehtien mukaan aikaa paljon. Millaiset suojaukset käyttäjillä on. Ainakin itse jos maksan pöytäkoneella jonkun suuremman tilisiirron on 4 tunnistautumista ennen kuin rahat lähtee tililtä pois. Lopuksi tulee tekstiviestinä 4 numeroinen luku joka varmistaa että siirto onnistuu.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Totta vai tarua?
Aukaisen vielä sen verran omaa kantaa asiaan, että mun mielestä auton ostoon ei kuulu maksaa tukia köyhälle tai rikkaalle, vaan se päätös minkä auton hommaa, on tehtävä itse kunkin oman lompakkonsa mukaan. Minä tein 12 tuntisiä päiviä että sain kutos-Omegan hommattua. Menothan pitää suhteuttaa tulojen mukaan, eikä toisin päinTaunusautomaatti kirjoitti: ↑04 Helmi 2022 07:41Onhan tuossa paljonkin järkeä taustalla.
Rikkaat ihmiset on pääosin päättävässä portaassa...joten miks ne tukia nyt köyhille jakaisi?

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Et sä nyt niin hirveen pitkään niitä 12 tuntisia päiviä joutunu tekemään kun niitä Omegoja saa nettiautosta alle parilla tonnilla..

https://www.nettiauto.com/opel/omega/12618749
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon