kmtt kirjoitti: ↑24 Tammi 2022 12:54
Ei se ketjukaan kyllä millään muotoa ongelmaton ratkaisu ole. Onhan niitä ketjujakin mennyt varsin pienillä kilometreillä monellakin valmistajalla. Se öljyssä uiva hihna vähentää, äänen lisäksi, ketjuun nähden kitkahäviöitä huomattavasti, ja sitä kautta polttoaineen kulutustakin. Nykyisiin päästönormeihin pääseminen ei ihan läpihuutojuttu kuitenkaan ole, joten ihan ymmärrettävää sinänsä, että tällaisiakin ratkaisuja haetaan.
Kyllä sen tuotekehitysinsinöörin on ihan varmasti hankala suunnitteluvaiheessa etukäteen mallintaa niitä kaikkia käyttötilanteita ja -olosuhteita, tai testiporukan testata niitä koneita kymmenien tai satojen tuhansien kilometrien erilaista käyttöä vastaavasti. Toisaalta, onko hihnojen valmistajatkaan päässeet hihnojen kestoiän kanssa niihin spekseihin, mitä esim. Ford on aikoinaan edellyttänyt. Sitä tuskin me tiedämme. Tai hihnavalmistajat varautuneet esim. tilanteisiin, jossa hihnaa uitetaan hihnalle speksaamattomissa öljyissä. Itse ainakin insinöörinä näkisin, että ei nämä nyt ihan niin yksinkertaisia asioita ole, kuin mitä monet näyttää kuvittelevan.
Itselläni ei ole mitään harhakuvitelmia miten vaikea on suunnitella tai laskea elinkaari tuotteelle. Ja siinä laskuissa pitäisi ottaa huomioon myös ne inhimilliset seikat.
Se että hihna ei edes oleteta kestävän kuin jollain erikois käärmeöljyllä on todella huonoa suunnittelua, koska todella varmasti sinne tulee käyttöiän aikana joku kaatamaan tavallista öljyä. Olettamus pitää olla että tavallinen tallaaja ei tiedä mitä öljyä autoon tulee, eikä sitä näytä edes moni "ammattilainen" tietävän kun näitä tulee vastaan melkein jokainen päivä ford aiheisilla palstoilla.
Että tässä kohdassa on ollut huonoa suunnittelua, vai oletko erimieltä?
Materiaaleja on vaikka kuinka mutta en vielä ole nähnyt sellaista hihnaa mikä kestäisi uittaa kuumassa öljyssä ja kuormitusta samalla. Eikä näemmä ole vielä kukaan muukaan.
Ja mitä päästöjen vähentämiseen tulee, niin noi isot katumaasturit ( jotka jo sanana on typeriä) pitäis lopettaa kokonaan. Sellainen auto ei oikeasti ole tehty muuhun kuin elintason pönkittämiseen, mitään oikeaa käyttöä sillä ei ole. Funktionaalinen on automaattisesti kaunista, ilmankos ne on kaikki niin helvetin rumia. Ensinnäkin liian isoja kaupunkiin, ja kömpelöitä parkkipaikoilla / halleissa. Näyttää olevan vaikea saada osumaan ruutuun niin että viereinen pääsee autoonsa takaisin. Jää kiinni lumeen jos yhtään enemmän. Ei ole kaupunkiin tai maaseudulle sopiva. Alustan osat heikkoja jos yhtään kuormittaa enemmän. Mihin ne on oikeasti tehty?
Yleisesti isoja ja painavia, kuluttavat paljon, yksi ihminen ajelee kaupungissa töihin.
Se mitä tekniikka vähentäisi päästöjä niin noi möhkäleet pilaa iden pelkästään koolla jo valmistusvaiheessa.
Se tästä purkauksesta, omia mielipiteitä eikä ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä niillä. Lähinnä herättää ajattelemaan hiukan.