Focus st170 ratin tärinää

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
pasi84

Re: Focus st170 ratin tärinää

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

miccomus kirjoitti: 14 Tammi 2022 08:51 Kyllä! Tuskin ainakaan parempaa tulet saamaan.
Näin se on 👏🏻 Tilaan vetoakselit ja jarrulevyt eteen ☺️
duckworth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Minä kannatan myös nykyisen Focuksen korjaamista, mutten tyrmää vaihtoehtoa että ostaisit toisen samanlaisen kaveriksi :) Itse ainakin huommannut että on hyvä kaksi saman tyyppistä autoa; pystyy kierrättämään vanteita, esim. leimalle vaihtaa aina paremman sarjan, pystyy kattomaan mallia jos jonkin letkun paikka hukassa tms, ja tietysti on vara-auto jolla liikkua jos remppa pitkittyy.

Nimim. kaksi Mk1 Sierraa aikanaan, nykyään kaksi B2 Omegaa :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER
pasi84

duckworth kirjoitti: 14 Tammi 2022 10:41 Minä kannatan myös nykyisen Focuksen korjaamista, mutten tyrmää vaihtoehtoa että ostaisit toisen samanlaisen kaveriksi :) Itse ainakin huommannut että on hyvä kaksi saman tyyppistä autoa; pystyy kierrättämään vanteita, esim. leimalle vaihtaa aina paremman sarjan, pystyy kattomaan mallia jos jonkin letkun paikka hukassa tms, ja tietysti on vara-auto jolla liikkua jos remppa pitkittyy.

Nimim. kaksi Mk1 Sierraa aikanaan, nykyään kaksi B2 Omegaa :D
Joo,katotaan jos hinta vielä tippuu niin sitten voi olla että ostankin sen toisen mutta en hätäile, nuo focukset ei niin suosittuja ole täällä 😁
pasi84

Ihmetyttää vain tuo väljyys akselissa joka menee vaihteistoon.. ei oikein huvita ostaa siihen uusia osia jos pitäis vaihteistoon vaihtaa laakerit ensin.. voiko kukaan täällä kattoa autosta vasemman puolen vetonivelestä että miten paljon se heiluu vaihteistossa pystysuunnassa.. mulla se heiluu pari milliä..
duckworth
Viesti:

pasi84 kirjoitti: 15 Tammi 2022 09:55 Ihmetyttää vain tuo väljyys akselissa joka menee vaihteistoon.. ei oikein huvita ostaa siihen uusia osia jos pitäis vaihteistoon vaihtaa laakerit ensin.. voiko kukaan täällä kattoa autosta vasemman puolen vetonivelestä että miten paljon se heiluu vaihteistossa pystysuunnassa.. mulla se heiluu pari milliä..
Jos metallimiehen millejä niin ei välttämättä ongelma, muistaakseni omassanikin joku välys oli (varmistan vielä ;) ), koska tuskin ne poskilaakerit sieltä on menneet, luulisihan sieltä jo ajossa kuuluvan ääntä silloin. Kokeile varoiksi pitää apparin vetarista vielä kiinni kääntele kuskin vetaria että onko booreissa sitten väljää.

BOREHAMMER
pasi84

duckworth kirjoitti: 15 Tammi 2022 10:07
pasi84 kirjoitti: 15 Tammi 2022 09:55 Ihmetyttää vain tuo väljyys akselissa joka menee vaihteistoon.. ei oikein huvita ostaa siihen uusia osia jos pitäis vaihteistoon vaihtaa laakerit ensin.. voiko kukaan täällä kattoa autosta vasemman puolen vetonivelestä että miten paljon se heiluu vaihteistossa pystysuunnassa.. mulla se heiluu pari milliä..
Jos metallimiehen millejä niin ei välttämättä ongelma, muistaakseni omassanikin joku välys oli (varmistan vielä ;) ), koska tuskin ne poskilaakerit sieltä on menneet, luulisihan sieltä jo ajossa kuuluvan ääntä silloin. Kokeile varoiksi pitää apparin vetarista vielä kiinni kääntele kuskin vetaria että onko booreissa sitten väljää.
Joo mitään ääntä sieltä ei kuulu eikä vuoda öljyä ulos.. eli siis "lukitsen" apparin vetarin ja samalla kokeilen pyörittää kuskin vetaria?
miccomus

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Eikös sisänivelessä ole aina pieni välys? Oikeastaan vähän joka suuntaan 😄
pasi84

miccomus kirjoitti: 15 Tammi 2022 11:48 Eikös sisänivelessä ole aina pieni välys? Oikeastaan vähän joka suuntaan 😄
En tarkoita ite niveltä vaan sitä nivelen akselia joka menee vaihteistoon..
miccomus

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Sitä minäkin tarkoitin ja samaten ihan joka suuntaan koko pakettia. Ei ole mikään tiukka sovite.
pasi84

miccomus kirjoitti: 15 Tammi 2022 17:35 Sitä minäkin tarkoitin ja samaten ihan joka suuntaan koko pakettia. Ei ole mikään tiukka sovite.
Noniin no sitten ollaan samalla linjalla :) Mitä yt olen katellut netiltä niin vaikuttaa että on ok niin kauan kun ei vuoda öljyä tai äännä..
pasi84

Nyt olen purkanut apparin puolenkin :lol: Siellä huomasin myös alatukivarren takimmaisen kumin olevan aika loppu, lonksuu ja heiluu vapaasti. Kuskin puoli ei ole ollenkaan samanlainen joten sekin menee vaihtoon :)

Sisempi vetonivel oli vähän väljä ja tukilaakeri takkuilee joten koko akseli uusiks tukilaakerin kanssa ;)
Tessu200

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ettei vaan ole se etuveto Escojen tyyppivika vielä näissäkin että meni peränposkilaakerit ja alko lonksua vetarit jättiläistä lootassa??
ON se kumma kun aina Voorteissa on tuo voimansiirto ollu surkea kytkimet ravistaa tai ei irrota ja perät kolisee ja tärisee,noista ei ole eroon pääty näköjään vieläkää...
Kumma etteivät voi tehdä kuten muilla valmistajilla sieltä peränpuolelta,ulkoset viat on niitä helpompia korjailla mutta pura sitten koko paketti!
pasi84

Noniin.. nyt on vetoakselit,tukivarsien takimaiset kumit,ja jarrulevyt tilattu :D
duckworth
Viesti:

Itse vaihdoin viime kesänä kokonaan uudet alatukivarret eteen, niin sai samalla alapallotkin uudet, oli muistaaksi 55e/alatukivarsi.

BOREHAMMER
pasi84

duckworth kirjoitti: 16 Tammi 2022 10:52 Itse vaihdoin viime kesänä kokonaan uudet alatukivarret eteen, niin sai samalla alapallotkin uudet, oli muistaaksi 55e/alatukivarsi.
Sekin on yks vaihtoehto :) Mulla kun nuo tukivarret on muuten ihan ok näköset ja alapallonivelet on hyvät vielä..
pasi84

Eikö sieltä laatikoista pitäis valua öljyä pihalle nyt kun vetoakselit on irti ja auton nokka nostettu ylös? :?
duckworth
Viesti:

pasi84 kirjoitti: 16 Tammi 2022 13:59 Eikö sieltä laatikoista pitäis valua öljyä pihalle nyt kun vetoakselit on irti ja auton nokka nostettu ylös? :?
Pitäisi, tai ainakin tähän saakka on valunut aika reippaastikin kun nypännyt vetarin irti. Itse käyttäny Fordin purkissa olevaa lootaöljyä IB5:ssa, tosta MTX75:stä en oo varma mikä öljy siihen kuuluu tulla?

EDIT:

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=167

Näemmä Motonetin mielestä kaikkiin 5-lovisiin kävisi :)

EDIT2: Nyt toimii linkki :D

BOREHAMMER
pasi84

duckworth kirjoitti: 16 Tammi 2022 14:33
pasi84 kirjoitti: 16 Tammi 2022 13:59 Eikö sieltä laatikoista pitäis valua öljyä pihalle nyt kun vetoakselit on irti ja auton nokka nostettu ylös? :?
Pitäisi, tai ainakin tähän saakka on valunut aika reippaastikin kun nypännyt vetarin irti. Itse käyttäny Fordin purkissa olevaa lootaöljyä IB5:ssa, tosta MTX75:stä en oo varma mikä öljy siihen kuuluu tulla?

EDIT:

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=167

Näemmä Motonetin mielestä kaikkiin 5-lovisiin kävisi :)

EDIT2: Nyt toimii linkki :D
Tässä on 6vaihteinen laatikko
pasi84

Otin irti jarrusatulat eestä kun toisesta oli jo kumit menny rikki.. Olen tilanut uudet männät ja tiivisteet myös..
Kuva
Enimmät ruosteet otin pois koneella ja sitten laitoin lämpöseen veteen ja siihen sekaan leivontapulveria. Bilteman laturi kytketty tuohon, miinus laitetaan osiin jotka haluaa kunnostaa ja plus laitetaan tankoon joka vaan laitetaan astiaan.
Leivontapulveri tarvii siksi että se johtaa virtaa, ilman sitä tuo ei onnistu. 5 ruokalusikallista 5litraa veteen.
Kuva

Huomena nostan ylös tuosta, illalla käännän ne vaan toisin päin.
Mk1escos

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Jaahas ruosteenpoisto elektrolyysi. Näppärä keino saada ruosteet pois.
Kyllä tosta tulee vielä hyvä!
pasi84

Mk1escos kirjoitti: 22 Tammi 2022 20:09 Jaahas ruosteenpoisto elektrolyysi. Näppärä keino saada ruosteet pois.
Kyllä tosta tulee vielä hyvä!
Noniin sillä nimellähän tuo menee 👌 Jo eiköhän se tästä, mustalla maalaan sitten nuo 😊
pasi84

Tuon näköset tuli uinnin jälkeen :D
Kuva
Ja maalattuna:
Kuva
Kuva

Vaimolla iskenyt corona joten joudun minäkin olemaan töistä kotona :o No saa ehkä tämän kanssa touhuttua ens viikolla :D
Mk1escos

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ihan kivasti lähtee puhtaaksi, on mukava laittaa puhtaita osia takaisin.
Toivotaan että oireet pysyy lievinä.
pasi84

Mk1escos kirjoitti: 24 Tammi 2022 10:37 Ihan kivasti lähtee puhtaaksi, on mukava laittaa puhtaita osia takaisin.
Toivotaan että oireet pysyy lievinä.
Joo mukavaa kun muuttuu niin paljon, ja kiva kun korjaa kuin että aina ostaa uutta ;)
Oireet tällä hetkellä on lievät, nuhassa ollaan kumpikin kotona...
pasi84

Tässä vielä parempi kuva jarrusatuloista :)
Kuva
Vastaa Viestiin