Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja toasti »

Dandalon kirjoitti: 11 Joulu 2021 11:11 Mitä eroa ST-line ja ST-line X:llä on suomessa? Ulkomailla X:ssä tulee mukana panoraama katto ja 19” vanteet, mutta suomessa myytävissä ei noita ainakaan ollut?
Hinnaston toisella sivulla tämä on hyvin selkeästi kerrottu https://www.ford.fi/content/dam/guxeu/f ... w_kuga.pdf
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Fo2020
Viestit: 106
Liittynyt: 28 Maalis 2020 15:07

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Fo2020 »

Spica kirjoitti: 06 Joulu 2021 21:13 Kuga Phev ST-line X ollut nyt omistuksessa kaksi päivää. Koko tämän ajan ollut sellaiset -15 astetta pakkasta, joten sähköajelut on olleet melko lyhyitä tähän mennessä.

Esilämmityksen toiminta kuitenkin hämmästyttää. Autoa ostaessa oletus oli, että esilämmityksellä saisi auton sähkön voimalla lämmitettyä. Vähän kuten lohkolämppärillä ja sisätilan lämppärillä vanhan perinteisen auton kanssa. Nyt kuitekin kun Kugaan on FordPass:lla ohjelmoinut lähtöajan, niin auto lähtee noin 15 min ennen lähtöaikaa lämmittämään ja lopputulos ei ainakaan -15 asteen pakkasesta ole kovin lämmin auto. Etulasi sulaa tuulilasin lämmityksen voimalla, mutta sivulasit on edelleen jäässä. Ja sisällä on vähän haaleampaa kuin ulkona. Auto ei missään nimessä ole lämmin, vaikka ohjaamon lämpötila-asetus on "lämmin" asennossa.

Ja kun kaikenlaisia asetuksia on selannut, niin en ole löytänyt minkäänlaisia asetuksia, joista tuota ajastettua esilämmitystä voisi säätää. Esimerkiksi, että kuinka paljon aikaa ennen asetettua aikaa se menee päälle. Onko tällaisiä asetuksia jossain ja pystyykö niitä säätämään?


Ja oikeastaan olisi tarve myös sille, että jos tietää kohta lähtevänsä liikkeelle, niin voisi laittaa esilämmityksen heti päälle. Ja nimenomaan sähköllä, kun auto kotona ja töissä ollessa todennäköisesti aina on johdon päässä. Aikaisemmissa viesteissä oli jossain mainittu, että auton käynnistäminen etänä voisi toimia tällaisena esilämmityksenä, mutta ainakin tähän asti kun olen sitä kokeillut niin moottori on joka kerta jyrähtänyt käyntiin. Onko siis jotenkin mahdollista lämmittää auto sähköllä alkaen heti ja mielellään siihen asti että sen käsin sammuttaa?

Ehkä tässä ajatuksissa elää vielä vanhaa lohkolämmitys elämää, jossa auto oli sähkölämmityksessä tasan sen aikaa kun itse halusi.
Tämä ei ole mitään vittuilua, mutta laita siihen Defan sisätilan lämmitin ja vaikka moottorilämmitinkin. Voi kuulostaa vanhanaikaisesti, mutta takuulla toimii paremmin kuin nuo Fordin systeemit. Pieni hinta mukavuudesta. Jos olisin itse ostanut phev kugan, olisi se varmasti saanut nuo Defan lämmittimet. Aikoinaan kun tutustuin Kuvan systeemeihin lämmityksen osalta, ei se oikein saanut vakuuttumaan.
Webasto jo voisi olla vähän liioittelua, mutta miksi ei.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Auton esilämmitys toimii fordpassista kun käynnistät siitä auton.Jotta tämä tapahtuisi vain ajoakun sähköllä pitää auton olla tällöin "täysi sähköajo "ajotapa valittuna.Itse ajan yleensä kovilla pakkasilla "normaali ajotapa"(bensa/sähkö) päällä ja vaihdan ajomoodin täysi sähköajo tilaan ennenkuin sammutan auton.Sitten auton lataus kotipihassa ja kun akku on ladattu otan piuhan irti autosta.Nyt voin esilämmittää auton ajoakun avulla kun taas lähden liikkeelle.Näin toimien olen koko talven yli 20 asteen pakkasillakin esilämmittänyt auton ja aina ilman pottomoottoria.Minulla käyntiaika (=esilämmitysaika)on 10min.Tuo aikahan on 5,10 tai 15min ja sehän valitaan auton keskinäytöstä muistaakseni etäkäyttö asetuksista.Sähköllä tapahtuva esilämmityshän toimii kuten ennen vanhaan lohko- ja sisätilanlämmitys eli ajoakku käynnistää tällöin sähköisen vesipumpun sekä 5kw sähkövastuksen ja puhallin hoitaa sitten sisätilan lämmittämisen.Samalla käynnistyy myös etu-ja takalasien lämmitykset ja kuskin penkkikin lämpiää täydellä teholla.
Itse huomasin pari kuukautta sitten että automaattilämmityksen "tehoa"voi laittaa 3 eri asentoon painamalla autokytkintä peräkkäin useamman kerran.Kytkimen alla oleva merkkivalo näyttää millä teholla se toimii.Kovimmilla pakkasilla olen laittanut puhalluksen ns.käsikäytöllä reilusti isommalle ja suuntauksen tuulilasille ja suoraan eteen jolloin lasit ovat kestäneet sulina.Sähköajolla minun mielestä puhallus ei ole kovinkaan lämmintä.
Slapshot
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Syys 2021 12:34

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Slapshot »

Fo2020 kirjoitti: 12 Joulu 2021 14:00
Spica kirjoitti: 06 Joulu 2021 21:13 Kuga Phev ST-line X ollut nyt omistuksessa kaksi päivää. Koko tämän ajan ollut sellaiset -15 astetta pakkasta, joten sähköajelut on olleet melko lyhyitä tähän mennessä.

Esilämmityksen toiminta kuitenkin hämmästyttää. Autoa ostaessa oletus oli, että esilämmityksellä saisi auton sähkön voimalla lämmitettyä. Vähän kuten lohkolämppärillä ja sisätilan lämppärillä vanhan perinteisen auton kanssa. Nyt kuitekin kun Kugaan on FordPass:lla ohjelmoinut lähtöajan, niin auto lähtee noin 15 min ennen lähtöaikaa lämmittämään ja lopputulos ei ainakaan -15 asteen pakkasesta ole kovin lämmin auto. Etulasi sulaa tuulilasin lämmityksen voimalla, mutta sivulasit on edelleen jäässä. Ja sisällä on vähän haaleampaa kuin ulkona. Auto ei missään nimessä ole lämmin, vaikka ohjaamon lämpötila-asetus on "lämmin" asennossa.

Ja kun kaikenlaisia asetuksia on selannut, niin en ole löytänyt minkäänlaisia asetuksia, joista tuota ajastettua esilämmitystä voisi säätää. Esimerkiksi, että kuinka paljon aikaa ennen asetettua aikaa se menee päälle. Onko tällaisiä asetuksia jossain ja pystyykö niitä säätämään?


Ja oikeastaan olisi tarve myös sille, että jos tietää kohta lähtevänsä liikkeelle, niin voisi laittaa esilämmityksen heti päälle. Ja nimenomaan sähköllä, kun auto kotona ja töissä ollessa todennäköisesti aina on johdon päässä. Aikaisemmissa viesteissä oli jossain mainittu, että auton käynnistäminen etänä voisi toimia tällaisena esilämmityksenä, mutta ainakin tähän asti kun olen sitä kokeillut niin moottori on joka kerta jyrähtänyt käyntiin. Onko siis jotenkin mahdollista lämmittää auto sähköllä alkaen heti ja mielellään siihen asti että sen käsin sammuttaa?

Ehkä tässä ajatuksissa elää vielä vanhaa lohkolämmitys elämää, jossa auto oli sähkölämmityksessä tasan sen aikaa kun itse halusi.
Tämä ei ole mitään vittuilua, mutta laita siihen Defan sisätilan lämmitin ja vaikka moottorilämmitinkin. Voi kuulostaa vanhanaikaisesti, mutta takuulla toimii paremmin kuin nuo Fordin systeemit. Pieni hinta mukavuudesta. Jos olisin itse ostanut phev kugan, olisi se varmasti saanut nuo Defan lämmittimet. Aikoinaan kun tutustuin Kuvan systeemeihin lämmityksen osalta, ei se oikein saanut vakuuttumaan.
Webasto jo voisi olla vähän liioittelua, mutta miksi ei.
Molemmat on, koska Defat sai tkaupanpäälle tarjouksena 0€:lla. Molempia tullut käytettyä ja voi sanoa Fordin systeemin päihittävän lämmityksessä Defat 5-0.
vignale-phev
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Kesä 2021 22:06

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja vignale-phev »

hessuko kirjoitti: 13 Joulu 2021 10:39 Auton esilämmitys toimii fordpassista kun käynnistät siitä auton.Jotta tämä tapahtuisi vain ajoakun sähköllä pitää auton olla tällöin "täysi sähköajo "ajotapa valittuna.Itse ajan yleensä kovilla pakkasilla "normaali ajotapa"(bensa/sähkö) päällä ja vaihdan ajomoodin täysi sähköajo tilaan ennenkuin sammutan auton.Sitten auton lataus kotipihassa ja kun akku on ladattu otan piuhan irti autosta.Nyt voin esilämmittää auton ajoakun avulla kun taas lähden liikkeelle.Näin toimien olen koko talven yli 20 asteen pakkasillakin esilämmittänyt auton ja aina ilman pottomoottoria.Minulla käyntiaika (=esilämmitysaika)on 10min.Tuo aikahan on 5,10 tai 15min ja sehän valitaan auton keskinäytöstä muistaakseni etäkäyttö asetuksista.Sähköllä tapahtuva esilämmityshän toimii kuten ennen vanhaan lohko- ja sisätilanlämmitys eli ajoakku käynnistää tällöin sähköisen vesipumpun sekä 5kw sähkövastuksen ja puhallin hoitaa sitten sisätilan lämmittämisen.Samalla käynnistyy myös etu-ja takalasien lämmitykset ja kuskin penkkikin lämpiää täydellä teholla.
Tää on hyvä. Itsekin ihmettelin miksi välillä etäkäynnistyksessä moottori käy ja välillä ei. Tohon defa/webasto rumpaan ei oo järkee lähteä. Tietystihän esilämmitys on rangesta pois, mut nii se on webastollakin :shock:
ps. webastollekin pitää laittaa defan akkulaturi että toimii varmasti. :o
ps.. Itse en ota latausjohtoa irti lataus loppuu kyllä, kun akku on täynnä. Alle -10 pakkasissa riittää ajastettu esilämmitys ja jos joutuu etäkäynnistämään niin osa lämmitys sähköstä tulee latausjohdon kautta (3.7KW).
sidda59
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Joulu 2021 20:07

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja sidda59 »

Uutena käyttäjänä haluan kertoa mitä minulle on sattunut Kuga PHEV omistajana.
Auto ns. Akkuvaihto kappale ja nyt taas kotipihalla 9 Viikon merkkikorjaamoreissun jälkeen. Korkeajänniteakku pimahti taas 10.10 kaupan pakkipaikalla, painoin starttinappia kojetaulu vikkui kun joulukuusi ja vikailmiotuksia tuli yksi toisensa jälkeen. Auto täysin vikatilaan ja hinausautolla korjamoon. Vian etsiminen kesti viikon ja joku sähkömötikkä korkeajänniteakun sisälle on rikki, sen jälkeen se vasta rumba alkoi, tehdas , Saksan pääkonttori, ja maahatuojan miettiminen miten ja kuka sen korjaa.
Siihen akuston kun kuka vain ei saa mennä sorkkimaan. Suomessa ei löydy asentaja joka saa avata akustoa, Norjassa yksi ja Saksassa kaksi semmosta diploomiinsinööri sähkömiestä tehtaan koulutuksella joka näitä saa avata (ruuvata). Mietitään vielä viikko ja vihdoin se päätös KOKO akusto vaihdetaan taas ja tilataan akkutehtaalta. Kysyin kuinka kauan menee, Ei mitään tietoa tilattu on 1-3 kuukautta ehkä??? On kuitenkin helpompi (halvempi kun lennättää miehen tänne) kun omat asentajat saavat irroittaa ja asentaa akkupaketin. No tulihan se akku kuitenkin aika nopeaa ei menny kun kuukausi.
Että tämmönen tapaus onko muilla ollut akuston kannsa ongelmia? Onneksi on takuu voimassa hirvittää jos tämmönen sattuu takuun umpeuduttua.
Muuten todella tyytyväinen Phev omistaja ;)
Mikelius
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Marras 2021 23:04

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mikelius »

Jouluja! Onko kellään Kugan kanssa sellaista ongelmaa kun lataa auton täyteen ja lähtee liikkeelle. Ja ajaa vaikka noin 10km ja käy kaupassa on rangea n. 30km jäljellä, sitten kun lähtee kaupan pihalta ni range tippunut seisomisen aikana 20 kilometriin. Pakkasta ulkona ollut n. 5-10 astetta. Ja siis autoa ei ole esilämmitetty kauppareissun aikana. Johtunee varmaan kylmästä ilmasta tjsp.
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Mikelius kirjoitti: 25 Joulu 2021 14:19 Jouluja! Onko kellään Kugan kanssa sellaista ongelmaa kun lataa auton täyteen ja lähtee liikkeelle. Ja ajaa vaikka noin 10km ja käy kaupassa on rangea n. 30km jäljellä, sitten kun lähtee kaupan pihalta ni range tippunut seisomisen aikana 20 kilometriin. Pakkasta ulkona ollut n. 5-10 astetta. Ja siis autoa ei ole esilämmitetty kauppareissun aikana. Johtunee varmaan kylmästä ilmasta tjsp.
Tuttu ilmiö. Kylmien akkujen piikkiin olen laskenut minäkin. Jollain tapaa auto arvioi jäljellä olevan rangen uudestaan sammutuksen jälkeen ja sitä kautta range tippuu. Tuskin 5min seisotus lataustasoa oikeasti laskee. En tiedä mikä systeemi Fordissa on akkujen lämmityksen suhteen, mutta luultavasti auto lämmittää akkuja jotain kautta ja se myös laskee rangea.

Kun kelit oli vielä selvästi plussalla, ei tämä sammutuksen aikainen rangen lasku ollut mitään verrattuna näihin kireämpien pakkasten aikaiseen.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Mika1972
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2021 12:34

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mika1972 »

Meillä on 2021 PHEV Kugassa tuo latausluukku melkein koko ajan jumissa ja joten tuntuu, että tuo föönillä lämmittely ei enää auta siihen yhtään. Olisiko lukitus jumissa tjsp. Pitää kiikuttaa se merkkihuoltoon, joten tutkikoot siellä missä mättää tai antakoon valohoitoa edes :roll:
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Mika1972 kirjoitti: 27 Joulu 2021 13:54 Meillä on 2021 PHEV Kugassa tuo latausluukku melkein koko ajan jumissa ja joten tuntuu, että tuo föönillä lämmittely ei enää auta siihen yhtään. Olisiko lukitus jumissa tjsp. Pitää kiikuttaa se merkkihuoltoon, joten tutkikoot siellä missä mättää tai antakoon valohoitoa edes :roll:
Eihän nää ihan valmiita ole pohjoisiin oloihin… Oma Kuga saapuu tammikuun lopulla mutta kollegalla on jo sellainen. Kannattaa kuulemma laittaa silloin tällöin voitelevaa lukkosulaa sinne ”tapin” puolelle kumitutin sisään sekä vastakappaleeseen auton puolella. Sama bensatankin puolella. Käyttää kuulemma myös jotain huppua latauksen ajan ettei räntä ja lumi pääse sinne kerääntymään. Perseestä mutta näin toimien luukku on toiminut ok. :roll:
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Mika1972
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2021 12:34

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mika1972 »

Joo, olen laittanut jo syksyllä sitä kumin/muovin hoitoainetta ja luukun päällä on ollut koko talven ajan peitto + puolipeite auton päällä lisäksi. Silti melkein aina on jäässä. Soittelin eilen merkkiliikkeeseen ja kuulemma laittavat uuden latausluukun siihen. Nuo kuulemma kerää jonnekin kosteutta ja siksi jäätyvät. Kuulemma jollakin asiakkaalla oli auto ollut tallissa ja sama juttu. Valmistajalta ei ole ainakaan tällä hetkellä tulossa mitään korjausta tuohon, joten lieneekö tässä osa tulevaisuutta olla rouvan föönin kanssa aina sulatushommissa :lol: :lol:
PHEV-21
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Tammi 2022 10:15

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja PHEV-21 »

Lukkosula jeesaa lautausluukun jäätymisen estossa. Vähän kun joulupäivänä suihkauttelin sitä niin on toiminut paremmin.

Omalla Kugalla olen tehnyt polttoainesäästöjä aika paljon, nytkin olen tankannut bensaa viimeksi 4 viikkoa sitten ja vielä on vajaa puolitankkia jäljellä. Etelän talvessa toimii aika hyvin sähkölläkin, mutta -10/-20 keleissä sähköllä ajaessa ei pysy ikkunat auki kauaa ja sisätilat lämpiminä. Se on toki Pohjoisen oloissa heikkous, kun Ford on ainakin minun mittarissa ollut parempi talviauto kuin esim. Volkkarit.

Kaikinpuolin toiminut muutoin hyvin ja kun on laturi seinässä koko ajan saatavilla niin kalliin bensan tankkaushuolet eivät mieltä paina.

Toi Range vaihtelee ajossakin, eli jos käy kaupassa ja range tippuu 10km, niin ei välttämättä tarkoita, että akusta olisi samoin tein lähtenyt se 10km pois. Itellä on joskus jopa ajon aikana tullut sähkörangeen jopa 1-3 kilsaa lisääkin rangea, että näin. Ja yleensä rangen ollessa nollassa on saattnut kesäkelissä mennä maantieajossakin vielä useita kilsoja ennen moottorin käynnistymistä.

Kaikin puolin hyvä ostos upgreidaus isompaan auto luokkaan, ainoana miinuksena talvikelien lämpöharmitukset.
larsibald
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Elo 2015 12:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja larsibald »

Kuunvaihteessa pitäisi Titanium X Phev saapua, ehkä helmikuun alussa ajoon.

Miten käytätte laturia, onko suorassa virrassa koko ajan? Funtsin jotain kellokytkintä, joka oletuksena laittaisi latauksen päälle vasta yösähköaikaan.

Entä Titanium X:n sähkösäätöinen penkki, onko muistilla vai ei?

Uutta autoa odotellessa sain juuri Focuksen moottorinvaihosta, eli "uudella" mennään tämä loppu odotusaikakin.
Ex Focus 1.6 bensa 2009 wagon titanium
Ex Mondeo 1.5 ecoboost 2016 wagon titanium business
Ex Focus 1.0 125hv 2018 wagon titanium
Fiesta 1.1 85hv 2017 trend
Kuga Phev 2022 Titanium X
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

larsibald kirjoitti: 07 Tammi 2022 11:35 Kuunvaihteessa pitäisi Titanium X Phev saapua, ehkä helmikuun alussa ajoon.

Miten käytätte laturia, onko suorassa virrassa koko ajan? Funtsin jotain kellokytkintä, joka oletuksena laittaisi latauksen päälle vasta yösähköaikaan.

Entä Titanium X:n sähkösäätöinen penkki, onko muistilla vai ei?

Uutta autoa odotellessa sain juuri Focuksen moottorinvaihosta, eli "uudella" mennään tämä loppu odotusaikakin.
Onnittelut hyvästä autovalinnasta. Mulla on ollut useampi Focus ja menossa toinen Kuga tätä mk3 mallia. Oikein hyvä auto hintaluokassaan ja tästä Phevistä pelkästään hyviä kokemuksia.

Auton latausajat on säädettävissä asetuksista kosketusnäytön kautta tai puhelimen FordPass sovelluksista. Latausluukun alla on nappi, jolla ajastus aktivoidaan. Ei siis tarvitse laittaa mitään erillisiä kelloja väliin, vaan ajastus on säädettävissä päiväkohtaisesti asetuksista. Myös esilämmitys on säädettävissä samasta paikasta. Itse olen pitänyt piuhassa koko ajan kotilatausasemassa ilman ajastuksia, mutta mulla onkin 1-aika tariffi sähkössä.

Penkkiasiaan en osaa kommentoida, ei hajuakaan.
Viimeksi muokannut Viikkus, 07 Tammi 2022 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Titanium X sähköjakkara on ilman muistia. Vignalessa muistilla. Aika pyllystä kun tuossa säästäneet. Mitä kaupassa kokeilin niin meillä tulee haastetta kun talouden kuskit kovasti eri mittaisia - etäisyyssäätö on aika hidas.

Oma Titanium X tulossa ensi viikolla maahan, siitä sitten muutama viikko ja loppuu tupaöljyn ostaminen tällä erää.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

:thumbup:
Viimeksi muokannut kaali81, 17 Tammi 2022 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
mursu
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Tammi 2022 11:48

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja mursu »

Terve kaikille uudelta foorumilaiselta!

Haussa on ollut jo jonkin aikaa hybridi-nelivetomaasturi / korkeampi auto. Sain ihan asiallisen tarjouksen Ford Kuga Vignale HEV 4WD -mallista eli ei-ladattava. Muutama asia on jäänyt epäselväksi vielä:

- miten näissä hoituu moottorin esilämmitys? Onko noissa jo jokin järjestelmä valmiina vai voiko sinne laittaa esim. jonkin Defa-sisälämppäri-moottorilämmitin paketin?

- mikä on tällaisen auton huoltoväli... 20tkm vai 30tkm?

- kyseessä on ilm. ketjukone eli remmin vaihdot voi unohtaa?

- koiraverkko... löytyykö tähän sellaista lisävarusteena / tarvikkeena?

- kulutus; millaisia kulutuslukemia teillä on ollut pahimmillaan esim. joulu-tammikuun kovilla pakkasilla? Entä pihistely-ennätykset?

Myös ladattava kiinnostaisi, mutta vaimon mielestä tarvitsemme nelivedon :roll: ;oletteko olleet tyytyväisiä nelivetoon, onko sille ollut oikeasti tarvetta ja onko toiminut virheettä kuten koko autokin?

Aikoinaan olen ollut Ford-mies 1999 -2003, kun omistin 1,6 Focus ja 1,8 Focus dieselin. Olivat erittäin laadukkaita autoja; toiseen vaihdettiin vetonivelen suojakumi ja toiseen ei yhtään mitään. Normihuolloilla meni kaikki vuodet.
Tiksa
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Kesä 2021 10:16

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Tiksa »

Tällä hetkellä käytössä Kuga PHEV, jonka sain 9 kk:n odottelun jälkeen juuri ennen juhannusta viime vuonna. Edellinen auto oli Mazda CX5 neliveto diesel. Minulle nelivedosta ei juuri ollut hyötyä, eikä sitä ajossa juuri huomannut muuten, kuin talvikeleissä esim. liikennevaloista lähdettäessä. Eli jos ei ole mökkiteitä ajettavana tai muuten maastoon menoa, mielestäni nelivedosta ei kannata maksaa...

Pelkällä sähköllä PHEV:llä olen päässyt kesäkelissä ja pikkuteitä ajellessa jopa 70-80 km. Normaalissa ajossa sähköllä on menty 30-60 riippuen mennäänkö taajamassa, 80-alueela vai motarilla. Nyt pakkaskeleissä sähköajo ja bensa-ajo menee näköjään noin 50/50, niin kauan kuin akku on tyhjennetty. Sähköllä on silloin kuljettu 30-40 km. Akun tyhjennyttyä PHEV toimii kuten HEV. Eli lataa akkua esim. jarruttaessa.

Muutoin olen ollut autoon tyytyväinen. Mielestäni ladattava hybridi vaatii kotilatausmahdollisuuden, sillä Kuga PHEV:n sisäinen laturin teho on 3,6 kW, jolloin latausaika tyhjästä täyteen on nelisen tuntia. Tavallisesta shuko-pistorasiasta (1,8W/16A) tupla-aika.
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

mursu kirjoitti: 16 Tammi 2022 12:06 Terve kaikille uudelta foorumilaiselta!

Haussa on ollut jo jonkin aikaa hybridi-nelivetomaasturi / korkeampi auto. Sain ihan asiallisen tarjouksen Ford Kuga Vignale HEV 4WD -mallista eli ei-ladattava. Muutama asia on jäänyt epäselväksi vielä:

- miten näissä hoituu moottorin esilämmitys? Onko noissa jo jokin järjestelmä valmiina vai voiko sinne laittaa esim. jonkin Defa-sisälämppäri-moottorilämmitin paketin?

- mikä on tällaisen auton huoltoväli... 20tkm vai 30tkm?

- kyseessä on ilm. ketjukone eli remmin vaihdot voi unohtaa?

- koiraverkko... löytyykö tähän sellaista lisävarusteena / tarvikkeena?

- kulutus; millaisia kulutuslukemia teillä on ollut pahimmillaan esim. joulu-tammikuun kovilla pakkasilla? Entä pihistely-ennätykset?

Myös ladattava kiinnostaisi, mutta vaimon mielestä tarvitsemme nelivedon :roll: ;oletteko olleet tyytyväisiä nelivetoon, onko sille ollut oikeasti tarvetta ja onko toiminut virheettä kuten koko autokin?

Aikoinaan olen ollut Ford-mies 1999 -2003, kun omistin 1,6 Focus ja 1,8 Focus dieselin. Olivat erittäin laadukkaita autoja; toiseen vaihdettiin vetonivelen suojakumi ja toiseen ei yhtään mitään. Normihuolloilla meni kaikki vuodet.
Tervetuloa foorumille!

Minulla on ollut nyt ajossa elokuulta alkaen nelivetoinen HEV. Ajelen pääasiassa uudellamaalla PK-seudulla ja mielelläni kyllä suosittelen nelivetoa tänne eteläänkin. Pärjäisin varmasti ilmankin, mutta kyllähän jäisistä ja lumipöpperöisistä risteyksistä voi syöksyä liikenteen sekaan kuin kesäkelillä ikään. Nelivetoinen kyllä lähtee eleettömän ripeästi liukkaalla pinnalla liikkeelle, kun voimansiirtokin on varsin "pehmeävetoinen", eikä tuota liukkautta tule edes ajateltua, ennen kuin pitää hidastaa vauhtia :D

Näihin on saatavana Defalta lämmitinpaketti ja käsittääkseni se on ns. paistinpannutyyppiä. Itse en tuota lämmitintä ottanut, kun ei sitä vielä tilausvaiheessa ollut saatavana ja enpä sitä sitten myöhemminkään siihen enää pyytänyt. Eli itse olen toiminut niin, että puhelimella auto vain etäkäynnistäen hetkeksi käyntiin, ennenkuin menen pyyhkimään lumet pois päältä. Autoon on kuitenkin mukava jo sitten istua, kun penkit ja ratti ovat lämpöiset ja tuulilasi kirkkaana. Lähtee periaatteessa sähköisesti ensin käyntiin, mutta kyllähän se varsinkin pakkasilla käynnistää polttomoottorin melko nopeasti, että alkaa oikeasti lämmintä tulla ja tietysti tuossa latauskyvyttömässäkään ei sitä virtaa mahdottoman pitkälle riitä.

Varsinainen huoltoväli on 30tkm/2v, mutta välihuoltona suositellaan öljynvaihtoa 15tkm/1v välein. Ja siinä kantturoissa tuo öljynvaihtotarve ja ennuste taisi Fordpassin mukaan olla itselläkin tällä hetkellä. Jakopää on ketjulla näissä.

Alkusyksyn aikana itselläni oli tankkauksistakin laskettu kulutuksen keskiarvo alle viiden litran, mutta onhan se siitä nyt talvella noussut noiden kylmäkäynnistysten ja etälämmitysten vuoksi, enkä ole sitä nyt sen tarkemmin enää seurannut. Mutta menee pieniä pätkiä sähköllä yli kahdenkympin pakkasissakin, kunhan moottorissa on riittävä alkulämpö saavutettu ja kulutus laskee siitä nopeasti ei nyt kesäisiin mutta lähelle näitä lukemia kuitenkin, kunhan ajoa kertyy riittävän pitkään yhtäkyytiä. Sanotaan niin, että tuohon kulutukseen pystyy todella paljon vaikuttamaan itse maltillisella kaasunkäytöllä ja mäkinen ajoympäristö näyttää olevan tälle hybridille herkkua. Noin 40...50 km matkoja sopivassa maastossa olen edennyt kesäkelissä 3,5 - 4 litran kulutuksella.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Fordsonson kirjoitti: 17 Tammi 2022 15:16 Varsinainen huoltoväli on 30tkm/2v, mutta välihuoltona suositellaan öljynvaihtoa 15tkm/1v välein. Ja siinä kantturoissa tuo öljynvaihtotarve ja ennuste taisi Fordpassin mukaan olla itselläkin tällä hetkellä. Jakopää on ketjulla näissä.
Muuten samaa mieltä mutta… Minulle myyjä ja huollon kaveri sanoi, että ainakin plugarissa on pakollinen tarkastus vuoden välein (ei 15tkm välein) mutta se olisi vain tarkastuksia. Auton alla akku yms. Öljynvaihto ei olisi siis pakollinen… Varsinainen huolto sitten 2v/30tkm. No pitää tarkentaa kunhan ensin saa auton alle.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Totta, olet varmastikin oikeassa tuossa, että vuosittainen tarkastus on edellytys takuun voimassaololle. Itse ajattelin tuon öljynvaihdon teettää jokatapauksessa samalla käynnillä, että tavallaan puolittuisi tuo 2v/30tkm väli.
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Tää Kugan huoltokuvio on vähän sekava. Mun edellinen auto olis siis 2021 vuoden Kuga bensa manuaali ja sen huoltoväli oli rehellinen 2v/30tkm. Tämän Phevin kanssa ei oikein ota selvää. FordPass ja FordPass pro sanovat, että huoltoväli on 2v/30tkm, mutta huoltohistoriassa on merkintä, että ”seuraava huolto” olisi tehtävä vuoden kuluttua rekisteröinnistä. Käytin autoa pari kk sitten ylimääräisessä öljynvaihdossa ja mukaani saama tuloste väitti samaa, että vuosi ensirekisteröinnistä olisi eka huolto. Auton öljynvaihtolaskuri (näkee myös FordPass prosta) myös näyttää, että noin about 20tkm kohdalla, vuosi ensirekisteröinnistä vaatisi huoltoa. Tämän ylimääräisen öljynvaihdon aikana ei tehty mitään nollauksia laskuriin.

Eli toi taitaa olla paikkansa, että vuoden välein potkitaan renkaita ja kirjoitetaan lasku ”tarkistuksista”. Toi öljynvaihtoväli varmaan vaihtelee käytön mukaan.

Niin ja sen vielä lisään, että mun bensa manuaali Kugan kohdalla huolto väitti vuosittaista tarkastusta pakolliseksi, mutta maahantuojalta varmistin, että vain ja ainoastaan määräaikaishuollot edellytetään, että takuu säilyy. Tämän Phevin kohdalta en tiedä miten asia on.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Samaa spedeilyä on Focuksen osalta. Esim. oma 2020 1,5 bensa A8.
Sähköisenhuoltokirjan tulosteessa lukee Ajoneuvotiedot otsikon alla:
Huoltoväli: Joka 30000 km tai 24 kuukautta

Sitten seuraavalla rivillä onkin:
Seuraava huolto otsikon jälkeen päivämäärä ja ajomäärä, joiden mukaan seuraavaan huoltoon on 12 kuukautta tai 15000 km.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Täällä PHEVin seuraava huolto näyttää 2v/30000 päästä.

Luovutushuolto oli toukokuussa 21 ja nyt sitten toukokuu 23 next
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Petsku
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Tammi 2022 20:37

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Petsku »

mursu kirjoitti: 16 Tammi 2022 12:06 Terve kaikille uudelta foorumilaiselta!

Haussa on ollut jo jonkin aikaa hybridi-nelivetomaasturi / korkeampi auto. Sain ihan asiallisen tarjouksen Ford Kuga Vignale HEV 4WD -mallista eli ei-ladattava. Muutama asia on jäänyt epäselväksi vielä:

- miten näissä hoituu moottorin esilämmitys? Onko noissa jo jokin järjestelmä valmiina vai voiko sinne laittaa esim. jonkin Defa-sisälämppäri-moottorilämmitin paketin?

- mikä on tällaisen auton huoltoväli... 20tkm vai 30tkm?

- kyseessä on ilm. ketjukone eli remmin vaihdot voi unohtaa?

- koiraverkko... löytyykö tähän sellaista lisävarusteena / tarvikkeena?

- kulutus; millaisia kulutuslukemia teillä on ollut pahimmillaan esim. joulu-tammikuun kovilla pakkasilla? Entä pihistely-ennätykset?

Myös ladattava kiinnostaisi, mutta vaimon mielestä tarvitsemme nelivedon :roll: ;oletteko olleet tyytyväisiä nelivetoon, onko sille ollut oikeasti tarvetta ja onko toiminut virheettä kuten koko autokin?

Aikoinaan olen ollut Ford-mies 1999 -2003, kun omistin 1,6 Focus ja 1,8 Focus dieselin. Olivat erittäin laadukkaita autoja; toiseen vaihdettiin vetonivelen suojakumi ja toiseen ei yhtään mitään. Normihuolloilla meni kaikki vuodet.
Moi,

Minulla ollut nyt 10kk/ 17tkm ajossa Kuga Hev neliveto ja olen muuten tyytyväinen autoon paitsi tuo ainakin alkutuotannon autoja vaivaava kytkimen/vaihteiston räminä tyhjäkäynnillä ärsyttää.

Huoltoväli tosiaan tuo 30tkm/2vuotta ja vuositarkastus kerran vuodessa vaikka siitä ei missään mitään mainintaa olekkaan. Autossa on öljyn laadunvalvonta ja omalla käytöllä öljyhuolto sattui n. 15tkm kohdalle ja samalla tehtiin tuo vuositarkastus.

Kulutus ollut kesällä n. 5-6 litraa ja kovemmilla pakkasilla n. 7 litran paikkeilla sekalaisessa ajossa.

Auton esilämmityksen olen hoitanut sisätilanlämmittimellä ja etäkäynnistys puhelimella vähän ennen liikkeelle lähtöä.
Viimeksi muokannut Petsku, 26 Tammi 2022 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin