Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Arski57
Viestit: 77
Liittynyt: 04 Helmi 2018 21:42

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Arski57 »

dr500 kirjoitti: 27 Joulu 2020 16:40 Kai nesteen vähenemisen sentään paisuntasäiliöstä näkee. Vai oliko sulla tavoitteena, että bensaa tankkiin vaan ja ajetaan niin pitkälle kuin kulkee.
Auto oli huolto-ohjelman mukaisessa huollossa edellisenä päivänä. En katso heti seuraavana aamuna paisuntasäiliöön ennen kuin lähden ajamaan. Katson kyllä viikoittain pellin alle mutta en ihan joka päivä sentään.
Renee
Viestit: 4176
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eiköhän se niin ole autot on tehty ajamista varten että ei joka 100km jälkeen konepellin alle tarvitse kurkkia.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
dr500
Viestit: 113
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja dr500 »

tehtiinkö huollossa joku virhe jos seuraavana päivänä kaikki nesteet olivat hävinneet. Vai onko tämä tuolle moottorille tyypillistä?
Jeipii
Viestit: 203
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

dr500 kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:16 tehtiinkö huollossa joku virhe jos seuraavana päivänä kaikki nesteet olivat hävinneet. Vai onko tämä tuolle moottorille tyypillistä?
Kone hajoaa nopeasti jos jäähdytysjärjestelmä pettää. Alkupään Focuksissa on hajonnut esimerkiksi jäähdytysnesteputkia yhdistävä muoviosa joka on lämmön takia hapertunut. Tällöin kone ruikkii jäähdytysnesteet varsin nopeasti pihalle. Kuljettaja ei saa tästä varoitusta ennen kuin on liian myöhäistä sillä jäähdytysnesteanturi mittaa nesteiden ruikkiessa pihalle ilman lämpötilaa ja ei varoita ajoissa. Kun lohko on lämmennyt niin kuumaksi että koko jäähdytysnesteanturikin on ruvennut kuumenemaan lämmön johtumisen takia on jo liian myöhäistä ja moottori on haljennut ja/tai osittain sulanut kuumuudesta. Ei siis ole välttämättä lainkaan kuskin vika jos kone leviää, sillä ainakin muutamana ekana valmistusvuonna litraisissa Ecoboosteissa on tosiaan vain yksi lämpötila-anturi, joka mittaa moottorista tulevan jäähdytysnesteen lämpötilaa. Uudemmissa (ehkä jostain vuodesta 2016 tjsp) alkaen on kait ainakin yksi lämpötila-anturi lisää jossain lohkossa mutta en tiedä tarkemmin.
Näistä ongelmista on kasoittain lukemista brittien Facebook-ryhmässä jonka nimi oli tyyliin jotain "ecoboost nightmare" tjsp.
Herkko1
Viestit: 41
Liittynyt: 19 Joulu 2019 21:59

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Herkko1 »

Ihan pakko siteerata kamua,joka työkseen
tekee eri merkkejä:"uudet autot on kaikki ihan paskoja" :)
:ford: Kuga-14-Taunus-64-Mondeo-04-Mercury Comet-65
yritäedes
Viestit: 1516
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jeipii kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:53 Ei siis ole välttämättä lainkaan kuskin vika jos kone leviää, sillä ainakin muutamana ekana valmistusvuonna litraisissa Ecoboosteissa on tosiaan vain yksi lämpötila-anturi, joka mittaa moottorista tulevan jäähdytysnesteen lämpötilaa.
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, koska moottoria suojelevaa tekniikkaa on ollut Fordeissa jo vuosikymmeniä. Esim. 90-luvun lopun Focus 1.6 Zetec-SE oli varustettu kannen kuivalla lämpötila-anturilla, jonka perusteella auto katkoi sytytystä ja poisti sylintereitä käytöstä ja lopuksi sammutti itsensä, jos kannen lämpötila jatkoi kohoamista.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Arski57
Viestit: 77
Liittynyt: 04 Helmi 2018 21:42

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Arski57 »

dr500 kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:16 tehtiinkö huollossa joku virhe jos seuraavana päivänä kaikki nesteet olivat hävinneet. Vai onko tämä tuolle moottorille tyypillistä?
Huollon tekemisiä en voi enkä saa kommentoida tällä hetkellä, asianajaja hoitaa ja selvittää asiaa.
Näissä 1.0 Ecoboosteissa on ollut mielestäni aika paljon vesivuotoja joten kai jonkinlaisesta ominaisuudesta
voisi jopa puhua?
Nesteet, 5 litraa, hävisi siis 200 km maantieajon aikana.
Viimeksi muokannut Arski57, 28 Joulu 2020 09:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arski57
Viestit: 77
Liittynyt: 04 Helmi 2018 21:42

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Arski57 »

yritäedes kirjoitti: 28 Joulu 2020 00:15 Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, koska moottoria suojelevaa tekniikkaa on ollut Fordeissa jo vuosikymmeniä. Esim. 90-luvun lopun Focus 1.6 Zetec-SE oli varustettu kannen kuivalla lämpötila-anturilla, jonka perusteella auto katkoi sytytystä ja poisti sylintereitä käytöstä ja lopuksi sammutti itsensä, jos kannen lämpötila jatkoi kohoamista.
Uskomatonta mutta totta. Auto ei ilmoita eikä reagoi mitenkään vaikka nestettä puuttuu 5 litraa. Lämpömittari näyttää normaalia koko ajan. Ensimmäinen oire on kun lämmityslaite lopettaa puhaltamasta lämmintä ja silloin on jo auttamattomasti myöhäistä.
Tämän takia isompi Ecoboost sai nesteelle anturin mikä tekee käsittääkseni tuon saman mitä vanhemmissa, 1.0 ei saanut. Ilmeisesti litrasten anturin lisääminen olisi ollut liian kallista, antaa moottorien porsia ja artistien maksaa.
JiiHoo
Viestit: 328
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

yritäedes kirjoitti: 28 Joulu 2020 00:15
Jeipii kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:53 Ei siis ole välttämättä lainkaan kuskin vika jos kone leviää, sillä ainakin muutamana ekana valmistusvuonna litraisissa Ecoboosteissa on tosiaan vain yksi lämpötila-anturi, joka mittaa moottorista tulevan jäähdytysnesteen lämpötilaa.
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, koska moottoria suojelevaa tekniikkaa on ollut Fordeissa jo vuosikymmeniä. Esim. 90-luvun lopun Focus 1.6 Zetec-SE oli varustettu kannen kuivalla lämpötila-anturilla, jonka perusteella auto katkoi sytytystä ja poisti sylintereitä käytöstä ja lopuksi sammutti itsensä, jos kannen lämpötila jatkoi kohoamista.
Ykköskoppaisessa Focuksessa (2.0) on sama toiminto. Mulla tihkui jäähdytysnesteen pihalle ja veto puutui ja muuttui täristäväksi, kun kone kävi vaajaapyttyisenä. Sitä ei voinut olla huomaamatta, ajotietokone piippasi, moottorin merkkivalo syttyi ja lämpömittari oli punaisella. Päristelin pari km kotiin ja vaihdoin termostaatin kotelon. Toisen kerran kotelo hajosi kestettyään samat 7 vuotta, mutta tällä kertaa huomasin asian moottoria nopeammin.

Tämä toiminto kerrotaan auton manuaalissa.

Kone ei ottanut siipeensä, koska on jo 320 000 km mittarissa.
Jeipii
Viestit: 203
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

yritäedes kirjoitti: 28 Joulu 2020 00:15
Jeipii kirjoitti: 27 Joulu 2020 23:53 Ei siis ole välttämättä lainkaan kuskin vika jos kone leviää, sillä ainakin muutamana ekana valmistusvuonna litraisissa Ecoboosteissa on tosiaan vain yksi lämpötila-anturi, joka mittaa moottorista tulevan jäähdytysnesteen lämpötilaa.
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, koska moottoria suojelevaa tekniikkaa on ollut Fordeissa jo vuosikymmeniä. Esim. 90-luvun lopun Focus 1.6 Zetec-SE oli varustettu kannen kuivalla lämpötila-anturilla, jonka perusteella auto katkoi sytytystä ja poisti sylintereitä käytöstä ja lopuksi sammutti itsensä, jos kannen lämpötila jatkoi kohoamista.
Oi kun olisikin tuollainen sensori esim omassa vm2015 Fiestan Ecoboostissa niin ei tarvitsisi ikinä murehtia että leviääkö kone joskus. Asennutin jokunen vuosi sitten autoon uuden jäähdytys- nestesäiliön ja kaksi sellaista letkua joissa on muoviset pikaliittimet säiliön päädyssä. Ne pikaliittimetkin voivat ajan kuluessa hapertua lämpötilan vaikutuksesta ja pettää jolloin seuraukset ovat samat kuin Arski57:lla. 2018 Fiestassa ei ole enää noita pikaliittimiä. Olen aina välillä laittanut huoltovalikon näkyviin autosta ja tarkkaillut mitä lukemaa tuo jäähdytysnesteen lämpötila-anturi antaa. Taisi olla niin että n. 60 asteen kohdalla auto näyttää normaaleja lämpöjä eli palkki on keskellä ja se pysyy siinä liki 100 asteeseen saakka. Kesällä motarilla taisi olla lämmöt jotain 96-98 korkeimmillaan kun olen testaillut.
Joppe
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Tammi 2021 11:41

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Joppe »

Itsellä ecoboost 1.6 mondeo -14 . Kilometrejä takana 145tkm. Eipä voi kyllä mitenkään valittaa autoa. Löytyykö muilla tuota 1.6ecoboostia paljon jaettuna? Emännällä fiesta, joka 1.0 ecoboost koneella ajettu n. 130tkm -14. Ja tuokin hyvin pelittää. Paljonkohan nuo todellisuudessa kestää kilometrejä??
Jeipii
Viestit: 203
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Joppe kirjoitti: 09 Tammi 2021 11:51 Itsellä ecoboost 1.6 mondeo -14 . Kilometrejä takana 145tkm. Eipä voi kyllä mitenkään valittaa autoa. Löytyykö muilla tuota 1.6ecoboostia paljon jaettuna? Emännällä fiesta, joka 1.0 ecoboost koneella ajettu n. 130tkm -14. Ja tuokin hyvin pelittää. Paljonkohan nuo todellisuudessa kestää kilometrejä??
Onko tuohon 1.6 asennettu jäähdytysnestetason anturi ? Jossain vaiheessa oli joihinkin isompiin Ecoboosteihin takaisinkutsu tuohon liittyen. Ford etiksestä näkyy varmaan jos on vielä joku korjauskutsu päällä.

Litraisessa Ecoboostissa ei välttämättä kannata odottaa jakohihnan vaihdon kanssa siihen 10v/240 000 km asti kun ei tuo välttämättä kestä niin pitkään. Erityisesti jos autoa on huollettu muualla kuin merkkihuollossa tai on muuten mahdollista että autoon olisi eksynyt vääränlaista öljyä jossain vaiheessa. Väärä öljy saattaa aiheuttaa jakohihnan hajoamisen pitkällä aikavälillä. Ilmeisesti yksikin kerta saattaa riittää siihen että hihna rupeaa hitaasti hapertumaan.

Haynesin korjausohjekirjassa taisi olla suositus että 1.0 litraisen jakohihna vaihdettaisiin 180 000 km tai 8v kohdalla. Itse ajattelin vaihdattaa omaan 130 000 ajettuun Fiestaan n. 150 000 kohdalla jos en ole autoa ehtinyt vaihtaa pois sitä ennen. Ihan vain varmuuden vuoksi.
Joppe
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Tammi 2021 11:41

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja Joppe »

Tuosta anturista en osaa kyllä sanoa mitään. Tuo on öljyistä totta. Moni on tuota samaa sanonut, että öljyjen kanssa saa olla tarkkana. Tulee kalliiksi, jos noiden kanssa alkaa säätämään.
kalle_koo
Viestit: 14
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

kalle_koo kirjoitti: 21 Kesä 2020 19:57 Heh, 2013 vuotinen 125hv 181tm ajettu ecoboosti sammui tyhjäkäynniltä liikennevaloissa. Laakkosen vikadiagnoosi oli "pyöritettäessä kampiakselia nokat ei pyöri". Korjaushehdotus oli vaihtomoottori, 6300€. Toinen omistaja ja kuudenkymmenen tonnin huolto oli edellinen vetänyt pitkäksi, mitään vastaantuloa ei lähdetty enää metsästämään.

Hihnasta puuttui hampaat pitkältä matkalta, ne löytyi öljypumpun sihdistä. Öljynpaineen merkkivalo ei ollut ajossa vilahdellut eikä starteissakaan ollu jääny palamaan mitenkään erikoisemman pitkäksi aikaa. Auki purkaessa löytyi yhden sylinterin pakoventtiilien ottaneen pienoiset osumat, ei muuta havaittavaa tuhoa.
Heh2, 205tkm mittarissa ja alkoi ensin käymään hetken kahdella sylinterillä starteissa. Tovin päästä lisäsi valkoisen savumerkin kakovan startin lisäksi. Ei tullut hihnaremontin yhteydessä syynättyä kovin tarkoin kantta kaikilta osin tai sitten on antautunut vasta sen jäkeen mutta selvä "epämuodostuma" löytyi integroidusta pakosarjasta heti kun nykäsi turbon irti:
Kansi photo1

Kun pyöräytti irtokannen ylösalaisin ja täytti vesikanavat fairyllä notkistetulla vedellä niin ulos tuli samoin tein:
Kansi photo2

Ei siinä, ebaystä uusi sylinterikansi ja sieltä täältä muuta tarvikkeet haalien. Foordilta tarvittavat pultit ja "Focus mk3.5" jäähdytysletku- päivityksen osat. Ja taas lähtee käyntiin normaalisti. Seuraavaksihan tuosta menee öljykanava tukkeeseen ja polttaa kiertokangen laakerit tietysti. :--/
yritäedes
Viestit: 1516
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

kalle_koo kirjoitti: 21 Marras 2021 22:52
kalle_koo kirjoitti: 21 Kesä 2020 19:57 Heh, 2013 vuotinen 125hv 181tm ajettu ecoboosti sammui tyhjäkäynniltä liikennevaloissa. Laakkosen vikadiagnoosi oli "pyöritettäessä kampiakselia nokat ei pyöri". Korjaushehdotus oli vaihtomoottori, 6300€. Toinen omistaja ja kuudenkymmenen tonnin huolto oli edellinen vetänyt pitkäksi, mitään vastaantuloa ei lähdetty enää metsästämään.

Hihnasta puuttui hampaat pitkältä matkalta, ne löytyi öljypumpun sihdistä. Öljynpaineen merkkivalo ei ollut ajossa vilahdellut eikä starteissakaan ollu jääny palamaan mitenkään erikoisemman pitkäksi aikaa. Auki purkaessa löytyi yhden sylinterin pakoventtiilien ottaneen pienoiset osumat, ei muuta havaittavaa tuhoa.
Heh2, 205tkm mittarissa ja alkoi ensin käymään hetken kahdella sylinterillä starteissa. Tovin päästä lisäsi valkoisen savumerkin kakovan startin lisäksi. Ei tullut hihnaremontin yhteydessä syynättyä kovin tarkoin kantta kaikilta osin tai sitten on antautunut vasta sen jäkeen mutta selvä "epämuodostuma" löytyi integroidusta pakosarjasta heti kun nykäsi turbon irti:
Kansi photo1

Kun pyöräytti irtokannen ylösalaisin ja täytti vesikanavat fairyllä notkistetulla vedellä niin ulos tuli samoin tein:
Kansi photo2

Ei siinä, ebaystä uusi sylinterikansi ja sieltä täältä muuta tarvikkeet haalien. Foordilta tarvittavat pultit ja "Focus mk3.5" jäähdytysletku- päivityksen osat. Ja taas lähtee käyntiin normaalisti. Seuraavaksihan tuosta menee öljykanava tukkeeseen ja polttaa kiertokangen laakerit tietysti. :--/
Sulla ainakin on kehittymässä vankka kokemus 1.0 Ecoboostin remontista... 👍
Muuten, kun ekassa rempassa putsasit öljypumpun sihdin, niin tutkitko samalla öljypumpun käyttöhihnan kunnon? Vai vaihdoitko sen peräti?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
kalle_koo
Viestit: 14
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

Kerta opiskellessa, toinen harjoitellessa..

Vaihdoin molemmat hihnat tuossa 181tkm remontissa kyllä, öljypumpun hihna oli ihan iskussa. Ei puuttunut hampaita eikä näyttäny ainakaan pienellä taivuttelulla halkeillulta. Nokkahihnakaan ei kummoisesti ollut pinnaltaan halkeillut mutta <hampaat puuttui melko matkalta>. Kuvassa hihna vedetty puukolla poikki että sai ulos koneesta pelkän venttiilikopan irroituksella.

Laitoin myös nyt uudet hihnat nokkaan sekä pumppuun kun ei kustannuksena kummoinen. Plussana ettei pumpun sihtiin ollut ~24tkm matkalla kertynyt mitään...
yritäedes
Viestit: 1516
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Paljon kilometrejä 1.0 Ecoboost koneella?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

kalle_koo kirjoitti: 24 Marras 2021 19:42 Kerta opiskellessa, toinen harjoitellessa..

Vaihdoin molemmat hihnat tuossa 181tkm remontissa kyllä, öljypumpun hihna oli ihan iskussa. Ei puuttunut hampaita eikä näyttäny ainakaan pienellä taivuttelulla halkeillulta. Nokkahihnakaan ei kummoisesti ollut pinnaltaan halkeillut mutta <hampaat puuttui melko matkalta>. Kuvassa hihna vedetty puukolla poikki että sai ulos koneesta pelkän venttiilikopan irroituksella.

Laitoin myös nyt uudet hihnat nokkaan sekä pumppuun kun ei kustannuksena kummoinen. Plussana ettei pumpun sihtiin ollut ~24tkm matkalla kertynyt mitään...
Tuo on varmasti hyvä tieto kolmisylinteristen ecoboostien kuljettajille. Öljypumpun hihnan materiaali saattaa olla erilainen, ja ainakin kuormitus vähäisempi ja tasaisempi...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin