Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Vastaa Viestiin
ihminen
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Taidan olla koko maapallon ainoa ihminen, jolla on kakkoskoppanen diesel-Focus ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin (Eberi) ei toimi, vaan mittaristossa lukee aina vain "Aux heater off". Lyhyen ajan tuossa pari viikkoa sitten sille oli tarjolla valikko ja kaikki maailman vaihtoehdot ohjelmoinnille, heti-käynnistykselle, yms. Ainakaan monen tunnin etsimisellä en ole löytänyt mitään apua tai vertaistukea internetistä. Osaako kukaan auttaa?

Vielä rautalangasta:

1. Auto on ollu mulla käytössä puoli vuotta, aikaisempaa historiaa en tunne.
2. Minä näin mittaristossa ensimmäisen kerran n. 3 viikkoa sitten _mitään_ muuta Eberiin liittyvää paitsi "Aux heater off".
3. Muutaman päivän ajan lisälämmittimelle oli olemassa valikko, laaja ja ihana valikko, jossa kaikki oli mahdollista.
4. Noin 2 viikkoa sitten em. mainittu valikko ei enää ollut olemassa, vaan _ainoa_ lisälämmittimeen liittyvä mittaristossa oli jälleen teksti "Aux heater off", ei muuta.
5. Minulla ei ole Fordin merkkikohtaista diagnostiikkalaitetta, joten älä neuvo sellaisen käyttämiseen.
6. Se mitä haluan (mahdollisuus lisälämmittimen käyttöön), oli tarjolla muutaman päivän ajan ja se ilmestyi ilman merkkikohtaista diagnostiikkalaitetta, joten ongelmani ratkaisemiseen ei selvästikään tarvita Fordin merkkikohtaista diagnostiikkalaitetta.

Todella turhauttavaa, koska auto pitäisi saada myyntiin, mutta tuskin saan yhtä isoa vikaa korjattua, kun seuraava ilmaantuu.
PiuhaPoikki
Viestit: 1037
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Mielestäni nuo oireet viittaavat vialliseen eberin ohjain-moduuliin.
Siitä tulee vikaantuessaan tuollainen toisaikainen kun piirilevyn juotokset happanevat.

Varmuudella sitä voi olla vaikea todeta muuten kuin vaihtamalla uusi moduuli.
Itse tehtävissä kyllä mutta hankalaa ja ahdasta on se eberin irroitus ja takaisin paikalleen asennus.
Sitten kun eberi on pöydällä niin moduulin vaihto on helppo.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Taunusautomaatti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

moduleita saa noin 250 eurolla. Ja vanhan korjaus noin 150eur. Esim mtm huolto.
https://www.mtmhuolto.com/epages/mtmhuo ... r_varaosat
https://www.mtmhuolto.com/epages/mtmhuo ... o_varaosat
Renee
Viestit: 4176
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko lisälämmitin koskaan teillä toiminut onko testattu kun valikko oli näkyvissä. Oletko ottanut lämmitimen sulakkeet irti ja täten nollaantu muisti. Varmaan lämmitintä ei ole huollettu .Ajoituskelloa siinä ei ole vain kuinka on. Tuosta juttua sama aihe kuin yllä.
viewtopic.php?t=3487
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
ihminen
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Kiitos vastauksista.

"Onko lisälämmitin koskaan teillä toiminut onko testattu kun valikko oli näkyvissä."

Yhden ainoan kerran oli valikko näkyvissä ja kaikki kriteerit täyttyivät, eli oli tarpeeksi polttoainetta, virtaa ja kylmää. Silloin ainakin mittariston / ajotietokoneen mukaan Eberi toimi, en kuitenkaan käynyt auton ulkopuolella varmistamassa, mutta tosiaan siitä vilkun viiksestä sain laitettua päälle ja pois (annoin olla päällä ehkä 10 min. kun selailin valikkoa) ja muutettua eri ajastusohjelmia. Käsittääkseni ois ilmottanu jotain, jos ei oilis lähteny päälle.

"Oletko ottanut lämmitimen sulakkeet irti ja täten nollaantu muisti."

Muistaakseni ennen kuin rupesi toimimaan, oli sekä Eberin liitin, että akun johdot irti päivän tai pari, oletankin tuon liittyneen jotenkin siihen miksi valikko tuli näkyviin. NYT valikon häivyttyä kokeilin samaa, mutta ei vaikutusta. (En tosin kokeillut vielä sitä, että akku olisi kiinni, mutta Eberin liitin auki. Mulla on se tuulilasin ja konehuoneen välinen muovisuoja irti, koska EGR pitää myös puhdistaa, joten Eberille pääsee hiukan helpommin.)

"Varmaan lämmitintä ei ole huollettu"

Olen aika varma, että ainakaan edellisen omistajan aikana ei, mutta onko ollu käytössäkään sitten.

"Ajoituskelloa siinä ei ole vain kuinka on."

Ei ole erillistä, tuossa on käsittämättömän laajat ajastusvaihtoehdot ajotietokoneen kautta (silloin kun koko valikko on ylipäätään tarjolla).

Hiukan tosiaan on tullut perehdyttyä jo tuohon lisälämmittimeen. Sille tulee viisi johtoa: virta, maa, heräte+, sekä ohjaussignaali ECU:lle ja ECU:lta. Toisen ECU:n johdoista eriste on liittimen juurelta rikki ja johdin näkyy, tämä tuo tietysti mieleen sen mahdollisuuden, että myös itse johdoissa voisi olla kontaktihäiriötä. Taidan ottaa tuon selvittääkseni seuraavaksi, ennen ku rupeen tonkimaan koko lämmitintä sieltä tulipellin uumenista.

Vielä: kun koko lämmittimen liittimen ottaa irti, niin ajotietokone näyttää "Aux heater --", eli selkeästi eri ilmotus, joten liekö tuosta oletettavissa, että ainakin toinen ("ECU:lle") signaalijohto on ok.

P.S. Tuo lisälämppäri ei muuten todellakaan ole pelkkää luksusta tässä pikkudiisselissä, sillä nyt jo nollakeleillä on peruslämppäristä otettava _kaikki_ irti + penkinlämmitin kakkosella, jotta just ja just tarkenee. Syylärin edessä pahvi, mutta tajusin just, että tuon pyyhkijöitten juuressa olevan muovin puuttuminen + pohjamuovin puuttuminen varmasti viilentää konetta, sekä varmasti on huono termari (en ole vielä vaihtanu).
Renee
Viestit: 4176
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joo laita piuhat ja virrankulku kuntoon niin toivotaan että tolkkua tulee lämmitimen sielunelämään. Kerro kuulumisia ja mennään ihan vanhan aikaisesti tässä vianselvityksessä
Kyllähän se jos moottoritilassa puuttuu suojat kyllä se vaikuttaa konetilan lämpötilaan. Ja kuten sanoit termari ja puhtaat jäähdytysnesteet ja samoin ohjaamon lämmityskenno on puhdas sisältä että lämpöä luovuttaa hyvin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
PiuhaPoikki
Viestit: 1037
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

ihminen kirjoitti: 15 Marras 2021 14:41 P.S. Tuo lisälämppäri ei muuten todellakaan ole pelkkää luksusta tässä pikkudiisselissä, sillä nyt jo nollakeleillä on peruslämppäristä otettava _kaikki_ irti + penkinlämmitin kakkosella, jotta just ja just tarkenee.
Pakkasilla täysin välttämätön laite ainakin kaupunkiajossa.

Matka-ajossa nippanappa pysyy lämmöt ilman eberiäkin sitten kun on ensin saanut vaivoin poljettua lämpimäksi. :lol:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
kaihakki
Viestit: 36
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Minulla Focus tdci 1.6 vm 2012. Eberi oli täysin pimeä. Espoossa Juvanmalmilla DiagCan p. 045841900, laittoi mittarit kiinni ja eberi oli sökö. Vaihdatin uuden ja nyt toimii. Sain vanhan itselle. Purin sen ja puhallin siinä oli sökö.
Forscan löytää eberin ja lukee sieltä melkoisen määrän tietoa. Kannattaa hankkia.
Täältä ostin ja hyvin toimii. https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4c4dWHRnl0
Taunusautomaatti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

se rikkinäinen johto nyt ensin vaihtoon rikko paikan luota molempiin suuntiin muutama sentti.
Ja sitten kokeilemaan uudelleen....
ihminen
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Vähän päivitystä ja edistystä.

Otin Eberin piuhan irti pariksi päiväksi ja akku oli kytkettynä. Sen jälkeen nyt useamman päivän ajan lisälämppärin valikko ON ollut tarjolla JA Eberi on yrittänyt käynnistyä joka kerta kun auton käynnistää. Yrittää kaksi kertaa muutaman sekunnin ajan ja luovuttaa, näyttöön tulee otsikon "Aux heater off" ja valikkoa ei ole tarjolla, kunnes taas auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Menee siis ilmeisesti vikatilaan, mutta nykyään vain seuraavaan käynnistämiseen saakka.

No, tänään sain Forscanin käyttöön ja luettua koodit: Eberin puhallin ei käynnisty. Eli purkuhommiksi menee. Huomenna alkaa jumppa, eli jakohihnan vaihto ja EGR:n puhdistaminen tässä samalla.
Renee
Viestit: 4176
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja Renee »

Yrittää käynnistyä ei onnistu.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

lähteekö puhallin puhisemaan? Millanen käyntiääni?

Puhallin voi olla sökö tai sitten aivojen maadotus liittimen juotos huono...tästä aiheutuu joskus ettei saa tarpeeksi virtaa puhkun läpi, kierrokset jää alas ja savuttaa tai ei lähde ollenkaan.
Renee
Viestit: 4176
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja Renee »

Hyvä kun vian sait kaivettua esiin samalla katso noi sihdit että eberi saa myös polttoainetta.
https://oh6hgn.1g.fi/kuvat/Omia+korjaus ... WZ+huolto/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
ihminen
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Koitin vielä ennen rempan alkua laittaa Eberiä päälle ilman, että oli auto käynnissä, tuota äänidiagnoosia varten, mutta mielestäni sieltä ei kuulunu mitään.

Nyt on Eberi irti ja tuo pääty auki, että pääsin suoraan puhaltimen moottoria testaamaan ja eihän se pyöri, vähän yrittää. Moottori siis paskana. Ensin jo ajattelin, että tuohan on hyvä, kun tollanen pien sähkömoottori ei montaa euroa voi maksaa, niin aika nopeesti googlettamalla ilo hälveni, kun näyttää siltä, että Eberin miehet ovat tehneet niin nokkelasti, että ite moottoria ei voi vaihtaa, vaan on vaihdettava koko "komponentti", joka kait halvimmillaan maksaa noin 125 euroa maailmalla. Olen tosiaan laittamassa vanhaa halpaa autoa kuntoon myyntiä varten, joten tuossa on satanen liikaa tähän projektiin. Jatkan vielä googlettelua, jos löytyisi edullisempi keino, tai jos sattuisi löytymään halvalla käytettynä tuo puhallinosa.
Renee
Viestit: 4176
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja Renee »

Lukaise toi juttu siellä palopuhaltimelle lisämaadoitusta laitetaan.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=187125
T
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

moninapaliittimessa on sellainen tyyppivika että tuo maadoituksen liitimen joutos ei annakaan tarpeeksi virtaa aina...
laitoin itelle siihen hyppyjohdon ja sit rupes toimimaan.
Itellä oli kyllä moottorikin kabut ja se vaihdettiin ensin mutta ei toiminut siltikään täysin...johdon lisäyksen jälkeen toimi
ihminen
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus 2 1,6 TDCi "Aux heater off"

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Mulla on siis moottori rikki. Ei pyöri, kun antaa suoraan moottorille virtaa. Sain kyllä moottorin irti ja se näyttää olevan ihan vaihdettavissa. Laakerit ja hiiletkin pystyy vaihtamaan. Omassa vois periaatteessa olla vaan hiiletkin loppu, mutta moottori on niin huonon näkönen, että menee vaihtoon. Jos vaan jostai löytyy - lähinnä netillä näyttävät tukkumyyjiltä ne, joilta löytyy, kun pitää lähettää tarjouspyyntö.

(Jakohihnaremppa oli varsin yksioikoinen.) EGR jäi vielä puhdistamatta (ei oo kyllä sitä herjannu nyt just) ja hehkuvikakin vielä auki - tovi sitten moottori meni käytännössä aina vikatilaan, kun lähti ajamaan, siinä 5-10 min ajon jälkeen, mutta jos kävi esim. kaupassa tuossa vaiheessa ja lähti taas liikenteeseen, kun kone oli jo lämmin, niin vikavalo ei enää syttyny. Nyt ei viime aikoina ole sitäkän tehny, ainakaan joka kerta. (Kolme helpoiten tsekattavaa hehkua oon kattonu ja toimiviksi todennu, tosin joskus kevättalvella jo.) Nyt on lisälämppärin tilalla putken pätkä yhdistämässä vesiletkut ja pa-tulo tukittu pikkupultilla, niin auto voi olla ajossa, kunnes löytyy varaosaa. Luinkin jostain jo, mutta tosiaan ajotietokoneessa ei toimi kulutusmittaus (ja range), kun lisälämppäri on poissa pelistä.

Pitää heittää tähän vielä lainaus tuolta Bemari-foorumin puolelta (huom. puhe on kuitenkin 2000-luvun Fordeista)
"Lämmittimen pitää olla päällä, että se virtojen katkaisu nollaa vikalukon, eli kulkine ulos kylmään, että saa edellytykset käynnistymiselle, ja sitte sulake pois, odotat muutaman sekunnin ja sulake takaisin, jos ei herää niin sitten se on piuhan päähän mars."

Eli selittää tuon miksi minulta avautui lukosta: ei auta, jos akku on irti, vaan päinvastoin akku pitää olla paikoillaan. Tosin nyt tätä kirjottaessani tajusin, että tilanne ei ollukaan sama, vaan mulla oli koko Eberin liitin irti. Hmm, no kuitenkin, tuota lainauksen ohjetta kannattaa kokeilla, jos ja kun lisälämmitin joskus menee lukkoon.
Vastaa Viestiin