Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Moi,
onko foorumin guruilla tullut vastaan tilannetta, jossa vakkari nypyttää alamäessä vähän samaan malliin kuin ajaisi täyslastissa olevalla täysperävaunuyhdistelmällä?
Tuntuu myös vähän siltä, että ihan kuin kaasupolkimessa olisi aivan ylhäällä jotain outoa, pintakaasulla ajaessa saa helposti nykäisyjä aikaan. Tuossa ottaa muutenkin kaasu tosi ylhäältä ja on perin herkkä verrattuna edelliseen kiuluun, eli saattaa olla ihan omaakin tottumattomuutta. Tuossahan on vissiin jo sähköllä toimiva kaasupoljin?
-Jyrki
onko foorumin guruilla tullut vastaan tilannetta, jossa vakkari nypyttää alamäessä vähän samaan malliin kuin ajaisi täyslastissa olevalla täysperävaunuyhdistelmällä?
Tuntuu myös vähän siltä, että ihan kuin kaasupolkimessa olisi aivan ylhäällä jotain outoa, pintakaasulla ajaessa saa helposti nykäisyjä aikaan. Tuossa ottaa muutenkin kaasu tosi ylhäältä ja on perin herkkä verrattuna edelliseen kiuluun, eli saattaa olla ihan omaakin tottumattomuutta. Tuossahan on vissiin jo sähköllä toimiva kaasupoljin?
-Jyrki
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Mondeossani oli hieman samaa muistaakseni, vaihdatin moottorin pitkittäistuen mikä on keskellä vaihteiston takana. Se hieman jämäköitti ajotuntumaa juurikin pintakaasulla. Vanha ei ollut vielä täysin rikki, mutta jo alkavaa halkeamaa näkyi.
Osanumero Ford 1434853, meneekö Focukseen sama osa en tiedä(?), esim:
https://m.autodoc.fi/autonosat/oem/1434853
Ja tuo moottori on DMF:llä, eli moottorin ja vaihteiston välillä on kuitenkin aina pientä "joustoa", mikä tuntuu kun mennään pintakaasulla vedon rajamailla.
Osanumero Ford 1434853, meneekö Focukseen sama osa en tiedä(?), esim:
https://m.autodoc.fi/autonosat/oem/1434853
Ja tuo moottori on DMF:llä, eli moottorin ja vaihteiston välillä on kuitenkin aina pientä "joustoa", mikä tuntuu kun mennään pintakaasulla vedon rajamailla.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Okei, pannaanpa tuo korvan taakse. Kytkin ja vauhtipyörä tohon on vaihdettukin pari vuotta ja 70tkm sitten.
Kiitoksia.
-J
Kiitoksia.
-J
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
samanlaista nypytystä oli myös siinä 2009 mallisessä 1.8tdci ghiassa jolla tuli ajeltua sen ekat 300 000km.
Sama vika uudesta alkaen...eli lienee vakkariin liittyvää...tuntui aivan kuin se jarruttaisi välillä.
Sama vika uudesta alkaen...eli lienee vakkariin liittyvää...tuntui aivan kuin se jarruttaisi välillä.
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Kyllähän se saattaa mennä moottorijarrutukselle kun nopeus nousee ja sit taas lisää kaasua kun vauhti tippuu, siihen yhdistettynä moottorin heilahdus niin nypyttäähän se. Kuten tuossa aikaisemmin sanottiin niin moottorien tukikumien vaihto todennäköisemmin pehmentää nypytys tunnetta ja eipä ainakaan pahitteeksikaan olisi.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
joo eikun tarkoitin jarrutuksella oikein jarrutusta....
tuntuma oli kuin siirtyisi moottorijarrutukselta oikeen jarrutukselle.
Eli tilanteissa joissa mäki oli niin jyrkkä ettei moottorijarrutus piisannut...eli mennään koko ajan moottorijarrutuksella mutta sitten tulee sellainen sekunnin tai kahden voimakkaampi hidastuvuus ja taas moottorijarrutus jatkuu.
Ei tuo menoa haitannut mutta tuntui oudolta.
tuntuma oli kuin siirtyisi moottorijarrutukselta oikeen jarrutukselle.
Eli tilanteissa joissa mäki oli niin jyrkkä ettei moottorijarrutus piisannut...eli mennään koko ajan moottorijarrutuksella mutta sitten tulee sellainen sekunnin tai kahden voimakkaampi hidastuvuus ja taas moottorijarrutus jatkuu.
Ei tuo menoa haitannut mutta tuntui oudolta.
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Tietääkseni tämän ikäisissä focuksissa ei ole aktiivista jarruavustusta mutta korjatkaa jos olen väärässä...Taunusautomaatti kirjoitti: ↑22 Loka 2021 13:04 joo eikun tarkoitin jarrutuksella oikein jarrutusta....
tuntuma oli kuin siirtyisi moottorijarrutukselta oikeen jarrutukselle.
Eli tilanteissa joissa mäki oli niin jyrkkä ettei moottorijarrutus piisannut...eli mennään koko ajan moottorijarrutuksella mutta sitten tulee sellainen sekunnin tai kahden voimakkaampi hidastuvuus ja taas moottorijarrutus jatkuu.
Ei tuo menoa haitannut mutta tuntui oudolta.
Ite samanikäisen focuksen ex omistajana huomasin että vakkari päällä moottorijarrutus ei ollut täysin 0.0 kulutuksinen joten itse epäilen että se ei ole vielä kunnon moottorijarrutuksella ennen kuin tulee se kunnon hidastuvuus. Kokeileppa seuraavalla kerralla kun tulee sitä nypyytystä ottaa vakkari pois päältä ja tutkaile miten lujaa se jarruttaa autoa. Enemmän vai vähemmän kuin se vakkarin aikainen moottorijarrutus?
Edit. Sama vinkki tietenkin koskee aloittajaa.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Ei ole enää tuota focusta...mutta samalla moottorilla (+10hp) oleva mondeo joka on aivan erilainen samassa mäessä...menee pehmeesti ja nykimättä.
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Enemmän massaa ja erilainen ohjelmointi.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑22 Loka 2021 16:20 Ei ole enää tuota focusta...mutta samalla moottorilla (+10hp) oleva mondeo joka on aivan erilainen samassa mäessä...menee pehmeesti ja nykimättä.
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Samanlainen ajopeli ja sama tuntuma. Mutta ei moottorijarrutusta kovempi. Loivaa alamäkeä kolmosella tuntuu selvimmin, kun nopeus on juuri "oikealla" kohdalla. Viitosvaihteella ei ole tullut pitkää alamäkeä ajettua huomaten moista, mutta vitosella ei moottorijarrutusta juuri olekaan.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑21 Loka 2021 21:35 samanlaista nypytystä oli myös siinä 2009 mallisessä 1.8tdci ghiassa jolla tuli ajeltua sen ekat 300 000km.
Sama vika uudesta alkaen...eli lienee vakkariin liittyvää...tuntui aivan kuin se jarruttaisi välillä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
itellä nuo mäkikokemukset 5 sella ja sellasta 90-100kmh.
Murhasaaren ja sarkolan mäkiä. Ei niissä pienemmölle tarvi vaihdella dieselillä.
Murhasaaren ja sarkolan mäkiä. Ei niissä pienemmölle tarvi vaihdella dieselillä.
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Pitääpä kokeilla tuota vakkaritestiä seuraavalla pidemmällä matkalla, kiitos vinkistä.
Heitän tähän samaan ketjuun pari lisäkyssäriä. Miten pitkään tuo Eber pysyy päällä, silloin kun se on ajastimella laitettu? Nyt sammui alle puolen tunnin.
Ajattelin myös pistää ylläpitolaturin, koska tulee ajettua lyhyttä matkaa, mutta jos tuo Eber ei kerkeä lämmittää sisätiloja kunnolla, noon pitää varmaan laittaa haara, ja sisätilalämppäri vielä erikseen. Laturin kytkentä on muuten selvillä, mutta kannattaisko plussan väliin laittaa vielä erillinen sulake? Ja jos, niin minkäkokoinen?
-J
Heitän tähän samaan ketjuun pari lisäkyssäriä. Miten pitkään tuo Eber pysyy päällä, silloin kun se on ajastimella laitettu? Nyt sammui alle puolen tunnin.
Ajattelin myös pistää ylläpitolaturin, koska tulee ajettua lyhyttä matkaa, mutta jos tuo Eber ei kerkeä lämmittää sisätiloja kunnolla, noon pitää varmaan laittaa haara, ja sisätilalämppäri vielä erikseen. Laturin kytkentä on muuten selvillä, mutta kannattaisko plussan väliin laittaa vielä erillinen sulake? Ja jos, niin minkäkokoinen?
-J
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Ainakin Defan ylläpitolatureissa 1204 ja 1210 laturilta akulle menevässä Plus-johdossa on sulake vakiona mukana.Linky kirjoitti: ↑26 Loka 2021 16:57 Ajattelin myös pistää ylläpitolaturin, koska tulee ajettua lyhyttä matkaa, mutta jos tuo Eber ei kerkeä lämmittää sisätiloja kunnolla, noon pitää varmaan laittaa haara, ja sisätilalämppäri vielä erikseen. Laturin kytkentä on muuten selvillä, mutta kannattaisko plussan väliin laittaa vielä erillinen sulake? Ja jos, niin minkäkokoinen?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
C-Tekissä ei ole.foop kirjoitti: ↑26 Loka 2021 17:18Ainakin Defan ylläpitolatureissa 1204 ja 1210 laturilta akulle menevässä Plus-johdossa on sulake vakiona mukana.Linky kirjoitti: ↑26 Loka 2021 16:57 Ajattelin myös pistää ylläpitolaturin, koska tulee ajettua lyhyttä matkaa, mutta jos tuo Eber ei kerkeä lämmittää sisätiloja kunnolla, noon pitää varmaan laittaa haara, ja sisätilalämppäri vielä erikseen. Laturin kytkentä on muuten selvillä, mutta kannattaisko plussan väliin laittaa vielä erillinen sulake? Ja jos, niin minkäkokoinen?

-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
itellä on arctic heater laturi siinä on sulake.
eberi/weba on päällä sen ajan minkä auto kokee tarpeelliseksi kyseisessä ulkolämpötilassa.
ELi 20-60min.
Lisälaturi on erittäin suositelttava jos ajomatka alle puol tuntia.
eberi/weba on päällä sen ajan minkä auto kokee tarpeelliseksi kyseisessä ulkolämpötilassa.
ELi 20-60min.
Lisälaturi on erittäin suositelttava jos ajomatka alle puol tuntia.
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Laita hiukan isompi, kuin maximi latausvirta on. Jos palaa, laita vielä hiukan isompi, mutta ei siitä enempää.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Ah, eli siellä on jotain älyä seassa, hyvä tietää.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑26 Loka 2021 19:35 itellä on arctic heater laturi siinä on sulake.
eberi/weba on päällä sen ajan minkä auto kokee tarpeelliseksi kyseisessä ulkolämpötilassa.
ELi 20-60min.
Lisälaturi on erittäin suositelttava jos ajomatka alle puol tuntia.
Eli tuikkaan nelosen tai vitosen nallin sinne, kiitos tästäkin.
-J
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
laturi sais olla min 6A
eli esim tällänen
https://arcticheat.fi/collections/akkul ... aturi-defa
lämmitin kun ottaa sen 5A ja auton puhallinkin ottaa virtaa lisäksi.
Olisi hyvä että laturi pystyy tarjoamaan tuon tarpeen.
eli esim tällänen
https://arcticheat.fi/collections/akkul ... aturi-defa
lämmitin kun ottaa sen 5A ja auton puhallinkin ottaa virtaa lisäksi.
Olisi hyvä että laturi pystyy tarjoamaan tuon tarpeen.
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Ei toi varmaan huonoa tekisi, mutta mie ajattelin tökätä sen laturiin jo edelliseksi yöksi.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑26 Loka 2021 22:06 laturi sais olla min 6A
eli esim tällänen
https://arcticheat.fi/collections/akkul ... aturi-defa
lämmitin kun ottaa sen 5A ja auton puhallinkin ottaa virtaa lisäksi.
Olisi hyvä että laturi pystyy tarjoamaan tuon tarpeen.
-J
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
joo on tuo 6A myös yön latauksessa.
Se lämmitin kun nappaa sen 5A ja sisätila puhallin taitaa ottaa 2-17A riippuen kierroksista ,mitä auto päättää käyttää.
Kulutus webasto/eberi päällä on siis 7 - 22A
Ja onkohan niin että täydestä 70Ah akusta ei oikeasti saa ulos kuin ehkä puolet ja sitten jännite on niin alhainen ettei starttaa...
Eli ei tuo 6A ole ollenkaan ylimitoitettu.
Lisää tietoa auton sähkönkulutuksista
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Se lämmitin kun nappaa sen 5A ja sisätila puhallin taitaa ottaa 2-17A riippuen kierroksista ,mitä auto päättää käyttää.
Kulutus webasto/eberi päällä on siis 7 - 22A
Ja onkohan niin että täydestä 70Ah akusta ei oikeasti saa ulos kuin ehkä puolet ja sitten jännite on niin alhainen ettei starttaa...
Eli ei tuo 6A ole ollenkaan ylimitoitettu.
Lisää tietoa auton sähkönkulutuksista
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Okei, se nappaa niinkin reilusti. Pitääpä hakea pykälää isompi laturi, kiitos tästäkin. 
-J

-J
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Joo...ampeereista ei ole haittaa.
Kun olet käytellyt ensin 45min eberiä ja sitten käynnistät auton ja laitat etulasin lämppäsin, takalasin lämppärin ja penkin lämppärit päälle ja puhaltimen täysille niin virran kulutus on noin 2000Wattia...eli 166A. Laturisi tuottaa kaiketi 120-150.
Ja sitten parin päivän päästä on akku tyhjä....
Tämä kannattaa muistaa noista lisälaitteista. Ne on tosi hyviä mutta ajaa pitää sitten niin paljon että kulutettu virta palautuu tai sitten akkulaturi.
Kun olet käytellyt ensin 45min eberiä ja sitten käynnistät auton ja laitat etulasin lämppäsin, takalasin lämppärin ja penkin lämppärit päälle ja puhaltimen täysille niin virran kulutus on noin 2000Wattia...eli 166A. Laturisi tuottaa kaiketi 120-150.
Ja sitten parin päivän päästä on akku tyhjä....
Tämä kannattaa muistaa noista lisälaitteista. Ne on tosi hyviä mutta ajaa pitää sitten niin paljon että kulutettu virta palautuu tai sitten akkulaturi.
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Mä palaan nyt vielä tuohon "nypytykseen". Paikallaan kun testailee kaasupoljinta, niin ihan kuin siinä aivan ylälaidassa olisi vähän niinkuin kuollut kohta, missä kone ei oikein tiedä, painetaanko kaasua vai ei. Tuleeko mitään mieleen?
Toinen kysymys, internetin ihmemaa antaa pari vaihtoehtoa raitisilmasuodattimelle (ulkona, ja sisällä apukuskin puolella), ja motonetin kaveri sanoi, että vaihto kuskin puolelta kaasupoljin poistaen. Onko oikeesti niin, että kaasupoljin irti, ennenkuin sinne pääsee käsiksi? Ja onko tuossa vaarana mokata jotain, koska eikös tuo värkki ole elektronisella polkimella?
-J
Toinen kysymys, internetin ihmemaa antaa pari vaihtoehtoa raitisilmasuodattimelle (ulkona, ja sisällä apukuskin puolella), ja motonetin kaveri sanoi, että vaihto kuskin puolelta kaasupoljin poistaen. Onko oikeesti niin, että kaasupoljin irti, ennenkuin sinne pääsee käsiksi? Ja onko tuossa vaarana mokata jotain, koska eikös tuo värkki ole elektronisella polkimella?
-J
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
Totta jalkatilassa on se suodatin ja ohje tuossa .Joku sanoo että pystyy suodattattimen vaihtamaan ilman polkimen iroitusta edestä.Kyllä minä itse polkimen irroitin .Kinkkinen homma totean.
https://www.youtube.com/watch?v=937GCUJOel4
https://www.youtube.com/watch?v=937GCUJOel4
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Focus -09 1.8 TDCi vakionopeudensäädin nypyttää alamäessä
ota poljin irti.
Ei siitä oikeasti muuten mitään tule.
Se polkimen irrotus on helppo homma. 3 mutteria irti ja polkimen liitin irti. Sitten on poljin kädessä ja tilaa vähän paremmin.
Se apukuskin puolelta vaihto hanskalokerosta taitaa koskea niitä joilla on ratti oikealla...
Ei siitä oikeasti muuten mitään tule.
Se polkimen irrotus on helppo homma. 3 mutteria irti ja polkimen liitin irti. Sitten on poljin kädessä ja tilaa vähän paremmin.
Se apukuskin puolelta vaihto hanskalokerosta taitaa koskea niitä joilla on ratti oikealla...