Diesel savutusmittaus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Vastaa Viestiin
Taunusautomaatti
Viestit: 550
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuli tuossa käytyä pajalla mittailemassa savutuksia ja huomiona että
ainakin noissa mk3 mondeon 2.0TDCI koneissa on huomattava ero k arvoon miten polkimen runttaa pohjaan.

Jos iskee tallan sellasella hätäjarrutus tyylisellä raivolla pohjaan ja pidetään siellä niin k arvo 1.4-1.7 ja jos painaa sillee normaalin pohjaan painalluksen niin 0.8-1. Ja sitten taas jos tekee sellasen naismaisen painalluksen niin 0.4-0.6.
Joten tulokseen vaikuttaa aika hurjasti kuka ja miten sen polkimen painaa pohjaan....
Mk1escos
Viestit: 140
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ihan loogista, niin sen kuuluukin mennä. Moottorilta pyydetään äkkiä kierroksia niin syötöllä se tulee eikä ahdin ehdi reagoida niin nopeasti.
Hitaalla polkaisulla ehtii ahdin mukaan tilanteeseen ja savutusarvo on pienempi.
Taunusautomaatti
Viestit: 550
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

antaa katsurille mielivallan toteutuksen mahdoolisuuden...
foop
Viestit: 233
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja foop »

Typerä tapa testata savutusta tämä koneen paikallaan huudattaminen. Mikä tuollakaan on käytännön merkitys? Eräällä katsastusasemalla huudatettiin oikein urakalla ensin punarajalle, siitä 3000 rpm ja taas punarajalle, heillä oli jokin "hieno" testisofta mikä ohjeisti kierroksien käytön, useimmiten on kyllä päässyt vähemmällä (1-2 polkaisua) jos vaan valitsee oikean paikan päästömittaukseen.

Mondeossani on k-arvo ollut usein 0,30 luokkaa, hyväksi ovat kehuneet.

Uudemmille dieseleille jostain 2013(?) lähtien kuulemma tätä polkemista ei enää tehdä.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Taunusautomaatti
Viestit: 550
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Eikä punarajakaan riitä...nehän vinguttaa konetta päin rajoitinta, eli paljon lattiassa ja antaa ulvoa.
4700rpm koneella jota 99% ajasta ajetaan 1000-3000rpm.

Onneksi nykyjään on varaa valita.
Jos jossain paikassa on tuollainen hieno softa joka huudattaa konetta ylitarpeen tai katsuri, joka koittaa potkia polkimen lattiasta läpi niin voi olla varma että tämä asiakas ei siihen paikkaan enää palaa.
Mk1escos
Viestit: 140
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No tosiasiassa ehjä kone kestää sen kyllä, tietty jos sen ajaa tukkoon ite ja kone nielaisee karsta kokkareen 4000rpm päällä niin se voi saada jonkun kohtauksen.
Niitä olisi hyvä välillä vinguttaa itsekkin että pysyy paikat auki. Toi egr töhnä kun tukkii kaikki paikat väkisinkin.
Omat koneet on aina pysynyt hengissä 5000-5400rpm rajoittimella kun ne sitä välillä tuppaa näkemään.

Tukkoon ajettu asiakkaan transitti aikoinaan kuoli katsastuksessa, mut se oli todella tukossa ja huonolla huollolla ilmeisesti ollut.
Tessu200
Viestit: 722
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei muuta kun mittauttaa ensin pajalla etukäteen niin ei tartte konttorilla enää päästöjä katellakkaan
Taunusautomaatti
Viestit: 550
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo tuo on hyvä vaihtoehto. Vanhalla kalustolla jopa erittäin suositeltava vaihtoehto.
Monesti dieselit kun pakkaa tukkeutumaan ja ekalla mittauksella saattaa antaa 2-3 lukemia...ja sitten kun korjaamo pyytää käymään ajelees 10km lenkin 4000-5000rpm ja takaisin niin lukema on 0.5.
Katsastuksessa tulisi automaatti hylky.
Deippa
Viestit: 397
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ei välttämättä. On sitä käyty katsastusasemaltakin ajelemassa katsurin ohjeiden mukaan lenkki talla pohjassa ja sitten uustintamittaus. Ei tosin auttanut MK3 Mondeon kohdalla mitään... Eikö uudet suuttimetkaan paljoa parantanut. Sen verran että tuloksista erotti että jotain on tehty, sitten suikkalakki ottikin oikein löysän polkaisun ja kirjotti sen paperiin ja sano että näkee että jotain on yritetty tehdä: "vuoden päästä uudestaan"
Ja se vuoden päästä uudestaan tapahtui egr tulpattuna, sitten sai säällisiä tuloksia
S-MAX -10 TDCI 140hv
Mk3Mondeo
Viestit: 271
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Deippa kirjoitti: 14 Loka 2021 13:49 Ei välttämättä. On sitä käyty katsastusasemaltakin ajelemassa katsurin ohjeiden mukaan lenkki talla pohjassa ja sitten uustintamittaus. Ei tosin auttanut MK3 Mondeon kohdalla mitään... Eikö uudet suuttimetkaan paljoa parantanut. Sen verran että tuloksista erotti että jotain on tehty, sitten suikkalakki ottikin oikein löysän polkaisun ja kirjotti sen paperiin ja sano että näkee että jotain on yritetty tehdä: "vuoden päästä uudestaan"
Ja se vuoden päästä uudestaan tapahtui egr tulpattuna, sitten sai säällisiä tuloksia
Mk3 Mondeon arvot savutustestissä ovat olleet välillä 0,40 - 0,82 useamman vuoden, EGR tulpattuna. Sallittu arvo Euro3:lle on 3.0 eli parhaimmillaamn samalla arvolla olisi saanut 7 Mondeota samalla kertaa läpi.

Pienin arvo tuli kun ajoin 110km matka-ajoa juuri ennen katsastusta.
Mk1escos
Viestit: 140
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Hipit tuijottaa typenoksideja ja siihen nojataan mut muut päästöt ei kiinnosta just ollenkaan. Egr on saatanasta, se pitäisi kieltää kokonaan. Ei mitään yhtä typerää vois olla olemassakaan. Sama kun ihminen söisi omaa paskaa.
Hyötysyhde huononee, pakotetaan väkisellä pakopaine yli imusarjan paineen. Mistäs se energia otetaan niin jaa polttoaineesta. Ja sit pyöritetään paikat täyteen karstaa ja pumppaushäviöt kasvaa, taas hyötysuhde huononee.

Mitä mahtaisi olla elinikäiset kokonaispäästöt ilman kierrätys kikkailuja? Sitä sietää miettiä.
Mk3Mondeo
Viestit: 271
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Mk1escos kirjoitti: 14 Loka 2021 20:20 Hipit tuijottaa typenoksideja ja siihen nojataan mut muut päästöt ei kiinnosta just ollenkaan. Egr on saatanasta, se pitäisi kieltää kokonaan. Ei mitään yhtä typerää vois olla olemassakaan. Sama kun ihminen söisi omaa paskaa.
Hyötysyhde huononee, pakotetaan väkisellä pakopaine yli imusarjan paineen. Mistäs se energia otetaan niin jaa polttoaineesta. Ja sit pyöritetään paikat täyteen karstaa ja pumppaushäviöt kasvaa, taas hyötysuhde huononee.

Mitä mahtaisi olla elinikäiset kokonaispäästöt ilman kierrätys kikkailuja? Sitä sietää miettiä.
Sama käsitys on asiasta.

Onneksi km-lukema tulpattaessa oli vasta 160tkm ja Euro3 ei mene vikatilaan vaan pelkkä lätkä riittää. Imusarjakaan ei ollut kovin likainen vielä.
Mk1escos
Viestit: 140
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Yhdessäkään mun kulkineessa ei ole egr käytössä sen jälkeen kun se mulle on tullut. Ja parista on saanut imusarjan pestä melkoisesta kurasta. Vag vehkeessä oli 5mm karstaa kanavien reunoilla, varmaan hyväksi ympäristölle.
Taunusautomaatti
Viestit: 550
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

2.0TDCI imusarjaa kaapiessa puhtaaksi EGR karstasta tuli mieleen että hyvä kunnei tullut kokeiltua mitään puhdistusainetta...tuollainen monen millin karstakerros jos alkaa irtoilemaan kokkareissa ja menee moottoriin niin tuskin sekään ihan hyvä juttu on.

Imusarja irti...liotinta sisään ja kaikenlaisilla kaapimilla ja räteillä läpi vetäen....
Tessu200
Viestit: 722
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Nuo ongelmathan alkoi jo ammoisina aikoina kun jo öljyhöyryt keksittiin kierrättää takasin moottoriin poltettaviksi.
Jo vanhasta kalustosta laitoin putken suoraan pihalle huohottimesta,sen verran vaan ettei jäätymään pääse ja hyvin ovat pelanneet.
Nykyajan kalusto on karmeaa kun jo tehtaalla ne sellasiksi tehdään että mitään ei saisi ulkoilmaan mennä
duckworth
Viestit: 2746
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Diesel savutusmittaus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pitääpä nyt itsekin tähän keskusteluun jotain vähän päteä... :D
foop kirjoitti: 12 Loka 2021 23:02
Uudemmille dieseleille jostain 2013(?) lähtien kuulemma tätä polkemista ei enää tehdä.
Juu ja ei, siis kyllä muistaakseni euro 5 vielä otetaan ryntäys mutta pitoaika on vaan yksi sekunti :shock: Itse tälläiseen kerran tein päästölaput korjaamolla, eli ei voi enää tehdä niin että pidetään kaasua pohjassa minuutti tolkulla ja odotellaan että lukemat tipahtaa sallittuihin arvoihin :mrgreen:
Mk3Mondeo kirjoitti: 14 Loka 2021 21:48 Sama käsitys on asiasta.

Onneksi km-lukema tulpattaessa oli vasta 160tkm ja Euro3 ei mene vikatilaan vaan pelkkä lätkä riittää. Imusarjakaan ei ollut kovin likainen vielä.


Euro 3 kiisseliähän ei vielä OBD-mitata niin ei oo hirveesti väliä, vasta Euro 4 mitataan OBD:nkin kautta.
Mk1escos kirjoitti: 14 Loka 2021 20:20 Sama kun ihminen söisi omaa paskaa.
No mutta eikös Suomen teollisuus ja ammattiliitot toimi just noin? :lol: Se politiikasta.. Samaa mieltä oon jokatapauksessa EGR:stä ja mun mielestä DPF:kin on sinällään hölmö koska dieseliä poltetaan regeneroinnissa päästöjen pienentämiseksi, vaikka järkevintähän olisi sekin löpö käyttää auton liikuttamiseen :)


Commanrail taisi olla viimeinen järkevä kehitys diesel- tekniikassa :thumbup:
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin