Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Fixu
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

focst kirjoitti: 15 Syys 2021 10:40
Teppu kirjoitti: 15 Syys 2021 08:03 Onko muilla Focuksen käyttäjillä näkynyt vihreä Auto hold teksti polttoainemittarin alapuolella digitaalimittaristossa? Minä en ole sitä ennen huomannut mutta tänä aamuna huomasin kyseisen ominaisuuden. Auto myös ennen kysyi että laitetaanko käsijarru päälle pysäköidessä, mutta nyt se laittaa sen päälle automaattisesti.
Käsijarrun napin vieressä autohold nappi siitä saa pois jos häiritsee. Mulla on aina päällä kun on manuaali. Automaatissa aika turha.
Mikä siitä tekee turhan automaatin kanssa? Samalla tavalla se pitää jarrua sun puolesta pysähdyksissä oli autossa manuaali tai automaatti. Itse pidän tuosta ja ollut alusta asti käytössä.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

Fixu kirjoitti: 15 Syys 2021 10:59
focst kirjoitti: 15 Syys 2021 10:40

Käsijarrun napin vieressä autohold nappi siitä saa pois jos häiritsee. Mulla on aina päällä kun on manuaali. Automaatissa aika turha.
Mikä siitä tekee turhan automaatin kanssa? Samalla tavalla se pitää jarrua sun puolesta pysähdyksissä oli autossa manuaali tai automaatti. Itse pidän tuosta ja ollut alusta asti käytössä.
Samaa ihmettelen. Mukavaahan se on ettei auto itsestään valu tai ryömi esimerkiksi liikennevaloissa seistessä.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

toasti kirjoitti: 15 Syys 2021 12:27
Fixu kirjoitti: 15 Syys 2021 10:59

Mikä siitä tekee turhan automaatin kanssa? Samalla tavalla se pitää jarrua sun puolesta pysähdyksissä oli autossa manuaali tai automaatti. Itse pidän tuosta ja ollut alusta asti käytössä.
Samaa ihmettelen. Mukavaahan se on ettei auto itsestään valu tai ryömi esimerkiksi liikennevaloissa seistessä.
Kaikkeen tottuu. Automaatissa joutuu aika reippaasti painamaan kaasua että vapautuu. Manuaalissa en ole huomannut että koskaan jäisi päälle. Tätä lähinnä tarkoitin ja moni on asiaa moittinut.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

En käytä ikinä, ärsyttää kun auto ei ryömi. Muutenkin A8 huono ryömimään, hiukankin ylämäkeä niin pitää painaa kaasua.
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

focst kirjoitti: 15 Syys 2021 15:21
toasti kirjoitti: 15 Syys 2021 12:27

Samaa ihmettelen. Mukavaahan se on ettei auto itsestään valu tai ryömi esimerkiksi liikennevaloissa seistessä.
Kaikkeen tottuu. Automaatissa joutuu aika reippaasti painamaan kaasua että vapautuu. Manuaalissa en ole huomannut että koskaan jäisi päälle. Tätä lähinnä tarkoitin ja moni on asiaa moittinut.
No enpä kyllä ole itse havainnut, että haluaisi turhaan pitää jarruja kiinni liikkeellelähdössä. Sähköinen käsijarru on kyllä hidas tuossa suhteessa, mutta autoholdi vapauttaa saman tien kun vähääkään koskee kaasuun. Ehkä osittain ohjelmistoversiot voivat vaikuttaa asiaan. Itse olen valittanut merkkarille tuhannesta ja yhdestä ongelmasta ja sen seurauksena kaikki ohjelmistot on uusimmat, niin pcm, tcm kuin abs, jotka kaikki voivat osaltaan vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Fixu
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

toasti kirjoitti: 15 Syys 2021 15:36
focst kirjoitti: 15 Syys 2021 15:21

Kaikkeen tottuu. Automaatissa joutuu aika reippaasti painamaan kaasua että vapautuu. Manuaalissa en ole huomannut että koskaan jäisi päälle. Tätä lähinnä tarkoitin ja moni on asiaa moittinut.
No enpä kyllä ole itse havainnut, että haluaisi turhaan pitää jarruja kiinni liikkeellelähdössä. Sähköinen käsijarru on kyllä hidas tuossa suhteessa, mutta autoholdi vapauttaa saman tien kun vähääkään koskee kaasuun. Ehkä osittain ohjelmistoversiot voivat vaikuttaa asiaan. Itse olen valittanut merkkarille tuhannesta ja yhdestä ongelmasta ja sen seurauksena kaikki ohjelmistot on uusimmat, niin pcm, tcm kuin abs, jotka kaikki voivat osaltaan vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen.
Alussa muistan, että tarrautui aika tiukkaan peruutuksen jälkeen, jonka jälkeen tuntui että sai runtata että vapautti jarrun ja pääsi eteenpäin. En tosin muista että oliko Auto Hold vai tuleeko sama efekti ilmankin, koska edellisen kämpän parkkiruutu vietti aika paljon alamäkeen ja siinä saattoi Hill Hold tulla kuvioihin (?). Valoista lähdettäessä ei mitään ongelmaa, vähän kutittelee kaasupoljinta niin kyllä se jarru siitä vapautuu. Mulle on myös ABS päivitetty kahteen kertaan ja voimansiirtoakin.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja _JPA »

focst kirjoitti: 15 Syys 2021 15:21 Kaikkeen tottuu. Automaatissa joutuu aika reippaasti painamaan kaasua että vapautuu. Manuaalissa en ole huomannut että koskaan jäisi päälle. Tätä lähinnä tarkoitin ja moni on asiaa moittinut.
Omassa autossa ei ole merkitystä kuinka syvään kaasua painaa. Jarrut kyllä vapautuvat hyvin minimaalisella kaasupolkimen liikkeellä, mutta kiusallisen hitaasti. Täytyy vaan kärsivällisesti odottaa, että veto kytkeytyy päälle. Sitten voi annostella kaasua lisää, mutta harvinaisen hankala oikein liukkaalla päästä ylämäkeen sutimatta liikkeelle auto holdin kanssa.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
fordmagnetic
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Marras 2020 09:00

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordmagnetic »

Itellä auto-hold käytössä ja mieleinen etenkin liikennevaloissa. Talveksi ehkäpä pois päältä, jotta saa pehmeämpiä liikkeellelähtöjä. Saattaahan noissa olla eroja bensa ja diesel mallien välillä ja sekä manuaalin ja automaatin välillä, pelkkä olettamus vain kun en ole päässyt itse kokeilemaan auto-holdin mahdollisia eroavaisuuksia käytännössä.

Muutoin tuo A8 laatikko on mielestäni hidas ja tökerö. Kestävyyttä on kyllä kehuttu ja perus hitaissa kiihdytyksissä ihan ok. Täyskaasulla jää kierrokset huutamaan korkealle todella pitkällä viiveellä ennen kuin vaihtaa isommalle. Klonksahtaako muilla A8 laatikko kun rullaa loivaa alamäkeä ja antaa varovasti lisää kaasua? Mulla tekee välillä niin eikä terveeltä kuulosta omaan korvaan, ominaisuus kaiketi? 2.0 tdci A8
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja _JPA »

fordmagnetic kirjoitti: 16 Syys 2021 09:55 Muutoin tuo A8 laatikko on mielestäni hidas ja tökerö. Kestävyyttä on kyllä kehuttu ja perus hitaissa kiihdytyksissä ihan ok. Täyskaasulla jää kierrokset huutamaan korkealle todella pitkällä viiveellä ennen kuin vaihtaa isommalle. Klonksahtaako muilla A8 laatikko kun rullaa loivaa alamäkeä ja antaa varovasti lisää kaasua? Mulla tekee välillä niin eikä terveeltä kuulosta omaan korvaan, ominaisuus kaiketi? 2.0 tdci A8
Samallalailla kolahtaa/nykäisee bensakoneellakin.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Netissä ei enää Diesel hinnastoa, loppukohan kokonaan :roll:
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Mitä uutisointia netistä löysin, niin diesel ei ole katoamassa. Esim. täällä:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... e-overhaul
The Focus, unlike its Fiesta sibling, remains available with a choice of EcoBlue diesel powertrains: a 1.5-litre turbocharged four-cylinder and a larger 2.0-litre unit.
Liekö hinnanviilaus menossa, tilaukset täynnä tai komponenteista vajetta.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Niin tai loppuu maahantuojan valikoimasta kuten st.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

EeroH kirjoitti: 16 Syys 2021 16:29 Niin tai loppuu maahantuojan valikoimasta kuten st.
Komponentti pula vaivaa..eiköhän ne molemmat palaa. St viimeistään faceliftin mukana.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

focst kirjoitti: 16 Syys 2021 17:24
EeroH kirjoitti: 16 Syys 2021 16:29 Niin tai loppuu maahantuojan valikoimasta kuten st.
Komponentti pula vaivaa..eiköhän ne molemmat palaa. St viimeistään faceliftin mukana.
Toivottavasti, maahantuojan mukaan st ei vaan kauppa käynyt ja liian isot päästöt.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

EeroH kirjoitti: 16 Syys 2021 17:44
focst kirjoitti: 16 Syys 2021 17:24

Komponentti pula vaivaa..eiköhän ne molemmat palaa. St viimeistään faceliftin mukana.
Toivottavasti, maahantuojan mukaan st ei vaan kauppa käynyt ja liian isot päästöt.
Uudesta on ainakin kuvia näkynyt naamioituna. Saa nähdä ainakin testaavat.
https://www.google.com/amp/s/www.motor1 ... t-spy/amp/
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Fjöördis
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Tammi 2019 14:40

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fjöördis »

Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

Fjöördis kirjoitti: 19 Syys 2021 12:46 Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM
Ei auta. Akku on täynnä, niin ei voi latautua enempää. Auto vain kuvittelee lataustilan liian matalaksi, jolloin estää joidenkin järjestelmien käytön, kuten esimerkiksi start/stopin ja webaston.

Esimerkiksi mulla auto väittää varaustilaksi nyt 68 %. Auto koittaa koko ajan ladata 14,5 - 14,7 V jännitteellä, mutta virtaa ei mene sisään ei sitten millään, koska akku on jo täynnä. Akun tavoitetilan muuttaminen ei siis muuta mitään, koska auto tekee jo kaikkensa ladatakseen akkua.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

_JPA kirjoitti: 16 Syys 2021 14:10
fordmagnetic kirjoitti: 16 Syys 2021 09:55 Muutoin tuo A8 laatikko on mielestäni hidas ja tökerö. Kestävyyttä on kyllä kehuttu ja perus hitaissa kiihdytyksissä ihan ok. Täyskaasulla jää kierrokset huutamaan korkealle todella pitkällä viiveellä ennen kuin vaihtaa isommalle. Klonksahtaako muilla A8 laatikko kun rullaa loivaa alamäkeä ja antaa varovasti lisää kaasua? Mulla tekee välillä niin eikä terveeltä kuulosta omaan korvaan, ominaisuus kaiketi? 2.0 tdci A8
Samallalailla kolahtaa/nykäisee bensakoneellakin.
Mulla ei kyl oo kummassakaan A8:ssa ollut tuota ominaisuutta.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

AAR85 kirjoitti: 20 Syys 2021 21:32
_JPA kirjoitti: 16 Syys 2021 14:10
Samallalailla kolahtaa/nykäisee bensakoneellakin.
Mulla ei kyl oo kummassakaan A8:ssa ollut tuota ominaisuutta.
Joo, en minäkään tuommosta ominaisuutta tunnista autossani. Oikeasti ainoa selvä harmitus laatikossa on hidas suunnanvaihto etenkin D:ltä R:lle. Muutoin toiminut vähintään yhtä hyvin, kuin muidenkin valmistajien momenttilaatikot, paikoin jopa paremmin. Mikään Bemarin ZF tai Mersun "mikä lie" momenttilaatikko tuo ei toki ole ja kaksoiskytkyttimiin ei kannata tässä kohtaa edes mennä.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Rusakko_ kirjoitti: 21 Syys 2021 09:35
AAR85 kirjoitti: 20 Syys 2021 21:32

Mulla ei kyl oo kummassakaan A8:ssa ollut tuota ominaisuutta.
Joo, en minäkään tuommosta ominaisuutta tunnista autossani. Oikeasti ainoa selvä harmitus laatikossa on hidas suunnanvaihto etenkin D:ltä R:lle. Muutoin toiminut vähintään yhtä hyvin, kuin muidenkin valmistajien momenttilaatikot, paikoin jopa paremmin. Mikään Bemarin ZF tai Mersun "mikä lie" momenttilaatikko tuo ei toki ole ja kaksoiskytkyttimiin ei kannata tässä kohtaa edes mennä.
Joo ei mullakaan suuremmin valittamista tuon 8F24 lootan toiminnasta. Ihan ok. Emännän autossa on 6-vaihteinen Aisin TF80SC joka kyllä toimii mielestäni pehmeämmin ja muutenkin mukavempi ajettava, mutta tosin tämäkin varmasti johtuu myös siitä, että siellä on yli 200nm enempi vääntöä takana joka mahdollistaa jouheamman liikkumisen.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Fjöördis kirjoitti: 19 Syys 2021 12:46 Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM
Tuo on myöhäistä siinä vaiheessa kun akku on jo vajaasta varauksesta johtuen sulfatoitunut. Minä laitoin uuden agm akun ja forscanilla tavoitteeksi 95% varauksen, toistaiseksi toiminut kuten pitääkin.
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Tapiiri kirjoitti: 21 Syys 2021 22:27
Fjöördis kirjoitti: 19 Syys 2021 12:46 Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM
Tuo on myöhäistä siinä vaiheessa kun akku on jo vajaasta varauksesta johtuen sulfatoitunut. Minä laitoin uuden agm akun ja forscanilla tavoitteeksi 95% varauksen, toistaiseksi toiminut kuten pitääkin.
Minkä AGM patterin laitoit?
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tapiiri kirjoitti: 21 Syys 2021 22:27
Fjöördis kirjoitti: 19 Syys 2021 12:46 Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM
Tuo on myöhäistä siinä vaiheessa kun akku on jo vajaasta varauksesta johtuen sulfatoitunut. Minä laitoin uuden agm akun ja forscanilla tavoitteeksi 95% varauksen, toistaiseksi toiminut kuten pitääkin.
Minä en oikein usko tuohon sulfatoitumisteoriaan.
Missä välissä se ehtisi sulfatoitumaan kun koko ajan ladataan täydellä jännitteellä ja akku on todellisuudessa hyvinkin korkeassa varaustilassa?

Jos systeemi toimisi niin kuin on suunniteltu, eli pysyisi 80% alapuolella niin sitten niin ehkä kävivisi. Mutta kun se ei toimi. :lol:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

PiuhaPoikki kirjoitti: 22 Syys 2021 07:13
Minä en oikein usko tuohon sulfatoitumisteoriaan.
Missä välissä se ehtisi sulfatoitumaan kun koko ajan ladataan täydellä jännitteellä ja akku on todellisuudessa hyvinkin korkeassa varaustilassa?

Jos systeemi toimisi niin kuin on suunniteltu, eli pysyisi 80% alapuolella niin sitten niin ehkä kävivisi. Mutta kun se ei toimi. :lol:
Oletan, että uudella akulla se muutaman kuukauden toimii kuten suunniteltu, eli on oikeasti vajaalla varauksella ja pääsee siinä sulfatoitumaan sen verran, että lepojännite laskee muutaman napsun jolloin kalibrointi näyttää aina alhaisia lukemia. Mutta jos systeemi ei uudellakaan akulla toimi, niin sittenhän tämä teoria ei päde alkuunkaan.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

AAR85 kirjoitti: 22 Syys 2021 00:49 Minkä AGM patterin laitoit?
Varta E39. Vaihdoin tosiaan forscanilla myös EFB -> AGM -asetuksen ja asetin akun tyypin oikeaksi, ei kyllä hajuakaan, että vaikuttaako nuo johonkin vai ei.
Vastaa Viestiin