Autotalliosio
Autotalliosio
Yleisön pyynnöstä: autotalli.
Tänne sopii kirjoitella ihan tavanomaisistakin uusista hankinnoista, tai sitten siitä vanhasta rakkaasta Fordistaan. Ei projektiosio, vaan ihan yleisesti kokemuksia ja kerrontaa omista Fordeista.
Muistathan laittaa jo alussa otsikkoon tarpeeksi tietoja siitä, millaisesta ajoneuvosta on kyse. Malli, vuosimalli, muita yksilöiviä tietoja oman maun mukaan.
Tänne sopii kirjoitella ihan tavanomaisistakin uusista hankinnoista, tai sitten siitä vanhasta rakkaasta Fordistaan. Ei projektiosio, vaan ihan yleisesti kokemuksia ja kerrontaa omista Fordeista.
Muistathan laittaa jo alussa otsikkoon tarpeeksi tietoja siitä, millaisesta ajoneuvosta on kyse. Malli, vuosimalli, muita yksilöiviä tietoja oman maun mukaan.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Re: Autotalliosio
Yleisöltä vielä pyyntö... Voisiko tänne tehdä osion muunmerkkisistä autoista, joita foorumilaisilla saattaa olla käyttiksenä tms? 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Autotalliosio
Toistaiseksi ei nähdä aiheelliseksi merkkifoorumilla elleivät Opelit muutu Fordeiksi vanhuuttaan nykyaikana.

Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Re: Autotalliosio
Re: Autotalliosio
Täytyy oikaista, nyt kun pöly on jo vähän laskeutunut, että en tarkoittanut ehdotuksellani muita merkkejä, sitä että haluaisin väen väkisin esitellä Omegan täällä, vaan sitä mitä muillakin foorumeilla näkee, että käyttöauto-osiossa monesti esitellään muunkin merkkisiä ja keskustellaan niistä. Totta kai projekteissa ja tekniikan puolella aiheena ovat Fordit.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 26 Elo 2020 08:39
Re: Autotalliosio
Käytetyt autot ovat hienoja, olen samaa mieltä. Heitä rakastetaan ja heillä on jo omat tarinansa kerrottavanaan. Vaikka joitain saatetaan myydä joissakin ongelmissa, on joitain, joita voi todella ostaa erittäin hyvissä olosuhteissa. Näin voit myös auttaa heidän entisiä omistajiaan.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Touko 2021 08:56
Re: Autotalliosio
Hienoa, että perinne jatkuu
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 20 Heinä 2021 19:01
Re: Autotalliosio
Tuli hommmattua parin muun merkin jälkeen Ford Fusion 1.4 vm.2009 ja ajettu 224000 sekä kaikki huollot tehty ( autossa oli kaikki kuitit joka hommasta mitä tehty) ja on hyvä ajettava ja kaikin puolin hyvän tuntuinen.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 09 Heinä 2021 18:45
Re: Autotalliosio
Tuli hankittua Ford Kuga Hybrid Cvt Awd Vignale, Agate Black, edellinen auto oli Ford Focus 2018, mulla nyt eka automaatti, ja täytyy sanoa että tykkään kyllä tosi paljon..muutama viikko nyt autolla tuossa ajellut, enkä kyllä moitittavaa oo löytänyt. Hiljainen ja näppärä liikuteltava, suht isosta koostaan huolimatta.. En luopuisi kyllä automaatista enää, nopeasti siihen tottui.
Ford Kuga Vignale 2,5 Hybrid 190hv Cvt Awd Neliveto '21
Re: Autotalliosio
Kyllä se on niin lapsellista ettei osaa normaalia vaihteistoa käyttää..rollaattori odottaa..et kai sä nyt kuvittele, että joku Arnold Schwarzenegger ajelisi jollain akkojen automaattivaihteistolla , häh..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 09 Heinä 2021 18:45
Re: Autotalliosio
Niin no.. Mulla kortti ollu vuodesta 1981,ja aina ajanu manuaalilla.. Ja nyt ostin ekan automaatin.. Että osaan kyllä manuaalillakin ajaa omasta mielestäni, enkä sitä rollaattoriakaan oo vielä ajatellut hankkia
Ford Kuga Vignale 2,5 Hybrid 190hv Cvt Awd Neliveto '21
Re: Autotalliosio
5 Fordia ollut, joista vain 1 manuaalivaihteinen mutta mä olenkin tämmönen emoämmä 

Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Re: Autotalliosio
Kyllähän se niin on jos autossa hyvä manuaalilaatikko ja hyvä alavääntö ja tehoja riittävästi. Sillä on kiva ajaa vaikka mutkaista mökkitietä . Se ajonautinto jota moni täälläkin hehkuttaa. Ps. Kaikki autot ollut manuaalia enkä ajele ruuhkissa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Autotalliosio
Näinpä
Harri

Re: Autotalliosio
Samoilla linjolla aiempien kirjoittajien kanssa, en voisi kuvitella Omegaa muuta kuin manuaalina...
Focuksesta nyt menisi etuvetoisena ne loputkin ajamisen rippeet jos olisi automaatti
Vähän kuitenkin haluan avata omaa näkemystäni automaatti vs. manuaali keskustelusta; oon päässy ajamaan itse asiassa useillakin automaateilla, momenttimuunteisethan ovat tehty selkeesti helppo/mukavuus- raameihin, sen sijaan PSA:n robottivaihteisto on jo askel parempaan, koska vaihteet saa vaihdettua ratin takana olevista läpysköistä, ongelmana vaan että flat shiftaaminen on todella kömpelöä sillä vaihtotapahtuma on niin järjettömän hidas. VAG-konsernin DSG onkin eri maata kun käyttää lootaa manuaalisessa asennossa vaihde vaihtuu silmän räpäyksessä ja flat shift onnistuu ongelmitta ja samoin alas vaihto menee kiukuttelematta. Hondan CVT sijoittuu ehkä johonkin välimaastoon kun puhutaan ylös- tai alasvaihdosta, toki läpyskät ratin takana toimivat, mutta vähän keinotekoinen tunne, onhan kyseessä loppujen lopuksi variaattori-ratkaisu.
Sitten se mielipide osuus; manuaali ei oikeastaan ole sen haastavampi kiihdytyksessä kuin automaatti jos siinäkin käyttää läpysköjä vaihtamiseen, mutta se alasvaihto onkin homman juju, eli siinä missä DSG-jatkettu volkkari antaa välikaasun, täytyy se H-kaavio-manuulissa antaa itse heel&toe-tyylillä, joka vaatii harjoittelua ja oikean nilkan notkeutta. Joten kokonaisuudessaan vanhan ajan manuaali tarjoaa enemmän ajamisen tunnetta.
On toki kokonaisuuksia jossa yksinkertaisesti tapahtuu niin pirusti kaikkea ettei käsi ehdi siellä vaihdekepillä käydä, esim. tehokas 500hv keskimoottorinen urheiluauto, jolloin vaihteet on ymmärrettävästi vaihdettava ratin takaa, ja jopa luistonesto voi olla perusteltua, näinhän se on vaikkapa GT3-kilpa-autoissa. Mutta se tapahtuuko Fiestan, Focuksen tai Kugan ratin takana niin paljon ettei sitä tikkua ehdi hämmentää ja kolmea poljinta käyttää on sitten kysymys jota jokainen voi miettiä?


Vähän kuitenkin haluan avata omaa näkemystäni automaatti vs. manuaali keskustelusta; oon päässy ajamaan itse asiassa useillakin automaateilla, momenttimuunteisethan ovat tehty selkeesti helppo/mukavuus- raameihin, sen sijaan PSA:n robottivaihteisto on jo askel parempaan, koska vaihteet saa vaihdettua ratin takana olevista läpysköistä, ongelmana vaan että flat shiftaaminen on todella kömpelöä sillä vaihtotapahtuma on niin järjettömän hidas. VAG-konsernin DSG onkin eri maata kun käyttää lootaa manuaalisessa asennossa vaihde vaihtuu silmän räpäyksessä ja flat shift onnistuu ongelmitta ja samoin alas vaihto menee kiukuttelematta. Hondan CVT sijoittuu ehkä johonkin välimaastoon kun puhutaan ylös- tai alasvaihdosta, toki läpyskät ratin takana toimivat, mutta vähän keinotekoinen tunne, onhan kyseessä loppujen lopuksi variaattori-ratkaisu.
Sitten se mielipide osuus; manuaali ei oikeastaan ole sen haastavampi kiihdytyksessä kuin automaatti jos siinäkin käyttää läpysköjä vaihtamiseen, mutta se alasvaihto onkin homman juju, eli siinä missä DSG-jatkettu volkkari antaa välikaasun, täytyy se H-kaavio-manuulissa antaa itse heel&toe-tyylillä, joka vaatii harjoittelua ja oikean nilkan notkeutta. Joten kokonaisuudessaan vanhan ajan manuaali tarjoaa enemmän ajamisen tunnetta.
On toki kokonaisuuksia jossa yksinkertaisesti tapahtuu niin pirusti kaikkea ettei käsi ehdi siellä vaihdekepillä käydä, esim. tehokas 500hv keskimoottorinen urheiluauto, jolloin vaihteet on ymmärrettävästi vaihdettava ratin takaa, ja jopa luistonesto voi olla perusteltua, näinhän se on vaikkapa GT3-kilpa-autoissa. Mutta se tapahtuuko Fiestan, Focuksen tai Kugan ratin takana niin paljon ettei sitä tikkua ehdi hämmentää ja kolmea poljinta käyttää on sitten kysymys jota jokainen voi miettiä?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Autotalliosio
Hyvä pointti Duck...autoilua jo vuodesta -78...nopeita itse alusta asti ruuvattuja jenkkejä esim.(ei sähköjä&maaleja) automaatilla ja manuaalilla....oli -67 Camarossa ensin 4v"crashbox",396cid portattu,kilkkeillä...brutaali,nopea arvaamaton...vaihtui TH-400 askiin uudella 2500rmp stall turbiinilla....kaupunkiajo helvettiäduckworth kirjoitti: ↑18 Elo 2021 10:09 Samoilla linjolla aiempien kirjoittajien kanssa, en voisi kuvitella Omegaa muuta kuin manuaalina...Focuksesta nyt menisi etuvetoisena ne loputkin ajamisen rippeet jos olisi automaatti
![]()
Vähän kuitenkin haluan avata omaa näkemystäni automaatti vs. manuaali keskustelusta; oon päässy ajamaan itse asiassa useillakin automaateilla, momenttimuunteisethan ovat tehty selkeesti helppo/mukavuus- raameihin, sen sijaan PSA:n robottivaihteisto on jo askel parempaan, koska vaihteet saa vaihdettua ratin takana olevista läpysköistä, ongelmana vaan että flat shiftaaminen on todella kömpelöä sillä vaihtotapahtuma on niin järjettömän hidas. VAG-konsernin DSG onkin eri maata kun käyttää lootaa manuaalisessa asennossa vaihde vaihtuu silmän räpäyksessä ja flat shift onnistuu ongelmitta ja samoin alas vaihto menee kiukuttelematta. Hondan CVT sijoittuu ehkä johonkin välimaastoon kun puhutaan ylös- tai alasvaihdosta, toki läpyskät ratin takana toimivat, mutta vähän keinotekoinen tunne, onhan kyseessä loppujen lopuksi variaattori-ratkaisu.
Sitten se mielipide osuus; manuaali ei oikeastaan ole sen haastavampi kiihdytyksessä kuin automaatti jos siinäkin käyttää läpysköjä vaihtamiseen, mutta se alasvaihto onkin homman juju, eli siinä missä DSG-jatkettu volkkari antaa välikaasun, täytyy se H-kaavio-manuulissa antaa itse heel&toe-tyylillä, joka vaatii harjoittelua ja oikean nilkan notkeutta. Joten kokonaisuudessaan vanhan ajan manuaali tarjoaa enemmän ajamisen tunnetta.
On toki kokonaisuuksia jossa yksinkertaisesti tapahtuu niin pirusti kaikkea ettei käsi ehdi siellä vaihdekepillä käydä, esim. tehokas 500hv keskimoottorinen urheiluauto, jolloin vaihteet on ymmärrettävästi vaihdettava ratin takaa, ja jopa luistonesto voi olla perusteltua, näinhän se on vaikkapa GT3-kilpa-autoissa. Mutta se tapahtuuko Fiestan, Focuksen tai Kugan ratin takana niin paljon ettei sitä tikkua ehdi hämmentää ja kolmea poljinta käyttää on sitten kysymys jota jokainen voi miettiä?
Harri
P.S näistä riittäisi juttua

-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26
Re: Autotalliosio
Mun Ford. Vuosimallia 2001 Focus Ghia 1.6 automatic. Ei huono. Autolla ikää nyt siis 21 vuotta, ajettu 240 000 ja aina käyntiin lähtee. Tekniikka OK mutta korissa pientä. Tämä focus MK1 oli tietojeni mukaan paras ajettava uutena kaikista Focus malleista (tavalliset perusmallit) ja kyllä sillä kelpaa vieläkin nurkissa pyöriä. Sopiva kauppakassi ainakin. Sähköohjattu laatikkokin vaihtaa niin kuin pitää. Zetec moottorissa uutena 100 hp ja vieläkin ihan pirtsakka niin pieneksi. Kulutus 7,5 l sadalla, joka nykyään paljon. Alustan osia on mennyt paljon, eli olen lattialla kömpinyt ja niitä vaihdellut. Etupallot, pyöränlaakerit ja joskus jarrut ovat vaatineet laittoa sekä pieniä sähkövikoja. Siinä pelissä on jopa ajovakaudenhallintajärjestelmä (Ghia malli) ja saa kyllä pois päältä. Lyhyt akselivälisellä hatch back mallilla ja automaatilla kun antaa perän irrota talvella, niin ei tee kyllä minun ainakaan mieli ottaa pois vakautusta.
Tämmöttii kirjoitin kun olen nyt foorumilainen
Tämmöttii kirjoitin kun olen nyt foorumilainen
