Kymiring takasuora 1,1 km kahta sataa mentiin
Fiesta käytetty radalla. Kymiring koettu. Että kun upea joskin iltapäivällä melko kuuma sää kruunasi päivän nii oli kyllä yksi elämäni hienoimpia päiviä eilen, rata-ajo tollasissa puitteissa on törkeen siistiä. Upeeta porukkaa, upeet puitteet, suuren maailman fiilis. Vaikkei kisaa ajettu niin puitteet oli kuin suuresta maailmasta suoraan Formula ykkösistä. Toki Kymiring ei ole vielä täysin valmis, mutta muut suomen radat on kyllä pelkkiä karting ratoja tähän verrattuna, tuskin enää vaivaudun millekään muulle radalle ajamaan. Jo pelkät mittasuhteet on huikeet, kun varikon muurilta katsoo niin esim. takasuoraa edeltävät mutkat on toodeella kaaaaukana.
Pari sanaa ite radasta, ei tosiaan ole valmis isoihin kisoihin, korona tuskin on syy miksi MotoGP ei tullut vieläkään, yksinkertaisesti radan infra on pahasti kesken, ei ole katsomoita, päärakennus jossa pilttuut, on viimeistelyä vaille. Sinänsä todella massiivinen rakennus suomen oloissa, kuin iso teollisuushalli, pilttuissa on tilaa ja ne oli myös meidän käytössä, kiva oli olla auringolta suojassa. Suurin yllätys tuli jo ennen varikolle ajoa, kun isolta tieltä käännyttiin Kymiringille, niin alkuun oli hienosti asfalttia ja jopa 3 liikenneympyrää saatu, mutta kun pääportista ajoi sisään niin alkoi kilometrin mittainen pöllyävä hiekkatie, hiemanko laski fiiliksiä ajatellen että tuolla olisi MotoGP porukka ajanut ja televisioitu ympäri maailmaa? Rahaa tarvitaan vielä paljon ennen kuin tuo on valmis, mutta on se sen arvoinen paikka, bensalenkkarin taivas!
Ai miten Fiesta, no kulkihan se, toki helle verotti voimia mutta kivasti liikahti noinkin isolla radalla. Takasuoran tavoitteesta 220 Km/h jäätiin 20 km/h, tasan 200 kelasin mittariin ja sitten piti jo alkaa himmailemaan, riskillä olis voinu mennä 205 km/h, 190 km/h auto kelas ihan vaivatta, mutta vakiojarrut ei yksinkertaisesti riitä rata-ajoon ei ainakaan noin kuumalla kelillä, paremmat etupalat toki auttoi eikä jarrut hävinneet missään vaiheessa, mutta jarrutusteho on onneton. Samoin 205 leveet renkaat suli alle tossa kuumuudessa, tiukoissa mutkissa puski rajusti kun pito loppu, eturenkaat heti vaihtokunnossa, no nyt pääsee ostaan leveempää gummia mikä oli tarkotuskin.
Mainittakoon, että siellä oli täysin kisakuntoinen 350 heppanen Seat Leon slicksit alla, se kelas huippuja "vain" 225 km/h, että ei toi fiesta noilla varusteilla kalpene yhtään, hurja laite on Ford! Melkein suoraan kaupasta radalle ja mihin hintaan tollanen suorituskyky!!! Ja vaikka se pisin suora on peräti 1,1 km pitkä, niin siihen liittyy omat haasteensa, ensinnäkin ennen suoraa on jyrkkä ylämäki jossa tehottoman pikkuauton vauhti kuolee lähes täysin eikä heikko alusta yhtään tilannetta paranna, suoran jälkeen taas on todella tiukka mäkeen ylös nouseva mutka jota ennen kaikki vauhti on otettava pois, Fiestan heikoilla vakiojarruilla jarruttelu piti aloittaa jo hyvissä ajoin, pelkät paremmat palat ei jarrutehoa lisää, ne vaan kestää paremmin kovaa ajoa.
Kovasti jengi oli kiinnostunut Fiestasta, sai moneen kertaan luetella autoon tehdyt muutokset, vähä outoa kun siellä oli 800 heppanen Nissan GTR-R ja sitä rataa muita hurjia laitteita niin miten tollanen voi kiinnostaa ketään? Toi mainittu GT-R oli ihan tajuton, kun kaikki autot laitettiin samaan aikaan radalle niin tollaset laitteet sinkoutui ohi ihan törkeällä kyydillä, minä siis ajoin Fiestalla 200 km/h niin GT-R varmaan jonku 250 km/h ellei jopa kovempaa, aika hullua laittaa nopeet ja hitaat autot samaan aikaan radalle. Multa pitäis löytyä takakameran ottamaa videota jossa toi GT-R on pitkään takana, sillä pitää herkutella...
Prätkien nopee ryhmä oli SM tason kisakuskeja, ihan tolkuton kyyti niillä. Varikkosuoran aidalla aitiopaikat lähtösuoralle ja kansainvälinen tunnelma, aivan sairasta kyytiä, lähtösuoralla jotain 200 km/h ja takasuoralla 270 km/h.
Lopputulema Fiestan suhteen on se, että tolle radalle ei oikein mitään asiaa vakioalustalla ja jarruilla, samoin 205 leveet renkaat on liian kaposet, osa mutkista on niin tiukkoja, että alusta loppuu kättelyssä, paremmalla alustalla ajaminen olisi maukasta, sen näki bemareista ja mm. yhdestä todella nopeesta mussesta, ne meni mutkat kuin tyhjää vain. Että auton varustelulle löytyi perusteet, ehkä jopa Stage2 ja putkiston vaihto myös ja olishan Fiesta kova laite. Aika näyttää tuleeko tehtyä omaan autoon enempää muutoksia, ihan kilpa-autoksi sitä ei viitsisi muuttaa. Aihio on kyllä hyvä. Tehoja Fiestassa oli jo ihan riittävästi, rata-ajoa ajatellen huono alusta syö tehoja niin paremmalla alustalla tuokin olis kiva. Ihan uusilla katurenkailla tonne ei kannata mennä, toi rata syö renkaita.
Tuli aika paljon videomateriaalia niin vois katsoa jos siitä jotain lohkeis jakoon, ainakin ne Nissan GT-R:n syöksyt pitää tsekkaa miltä se näyttää etu- ja takakamerasta...nyt on jatkossa helppo todentaa auton parannuksien vaikutukset kun on kunnon vertailukohtaa, liikenteessä ei ikinä pääsee ajamaan noin kovaa, ei ikinä missään, eikä pidäkkään päästä.
Mitä tulee liikenteessä kaahaamiseen, niin oiva esimerkki nähtiin täälläkin, olin Kausalan Nesteellä tankkaamassa ennen radalle menoa kun isoa tietä tuli tuunattu vanha bemari, musta keula, ilmeisesti kuitua, kuppipenkit joissa päänsuoja etc. Ohitteli huimasti siinä mennessään ja pisti taviksia kyykkyyn, rattimies kun oli, ei malttanu radalle asti odottaa. Se hinattiin varikolta jo tokan session jälkeen, tekniikka petti, että sellanen tuunaus. Vähäks noloa